Gå til innhold

Hvorfor stiger ikke innskuddrenta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor stiger ikke den i takt med renteøkninger ellers? Får ikke det til å bli logisk. Renter er renter, eller?

Anonymkode: d018d...a29

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor stiger ikke den i takt med renteøkninger ellers? Får ikke det til å bli logisk. Renter er renter, eller?

Fordi du skal spare i fond. 

Anonymkode: 8e0fa...9d0

• Liker 2
Skrevet

Fordi bankene prøver å bli rike

• Liker 4
Skrevet (endret)

Fordi DNB er nødt til å tjene penger for eierne sine!

Derfor er DNB første store bank som øker sin boliglånsrente med 0,25%, samtidig som de kun øker innskuddsrenten med 0,10%

Deres eiere er forresten Staten og Oljefondet (40%), deres stiftelse Sparebankstiftelsen DNB og diverse andre utenlandske og norske investorer.

Endret av Pachka Sigaret
  • Liker 2
Skrevet

Gjør som meg. Tøm Sparekontoen og kjøp bankaksjer. 

• Liker 2
Skrevet
prt90 skrev (1 minutt siden):

Har du god erfaring med det?

Skrevet
prt90 skrev (2 minutter siden):

Er ikke det en risiko også?

Skrevet

Fordi bankene taper penger på å gi oss høyere innskuddsrente. Mye vil ha mer?

Anonymkode: f46c3...61e

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi bankene taper penger på å gi oss høyere innskuddsrente. Mye vil ha mer?

Trodde uansett renter ikke er noe som kan bestemmes på den måten. Logisk sett så burde alt henge sammen.

Skrevet

De, bankene, ønsker å øke sine egne marginer. 

Anonymkode: 0d342...014

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er ikke det en risiko også?

Det er risiko med det også ja. Men bankaksjer gir 4-5% utbytte i året. Det er veldig mye bedre enn 1% rente på sparekontoen.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Trodde uansett renter ikke er noe som kan bestemmes på den måten. Logisk sett så burde alt henge sammen.

Tja, det er ulike rentesatser i de ulike bankene. Man velger gjerne den med best rentebetingelser. 

Skrevet

Fordi bankene låner penger fra andre enn Norges bank

Anonymkode: 9b10d...17c

Skrevet
Bondenisse skrev (9 timer siden):

Fordi bankene prøver å bli rike

Dette er vel det korte og det beste svaret.

Skrevet

I min bank steg nettopp innskuddsrenta, som følge av renteøkning ellers. 

Skrevet
Myrmica skrev (2 timer siden):

I min bank steg nettopp innskuddsrenta, som følge av renteøkning ellers. 

Hva ligger renten på i din bank?

Anonymkode: c5a38...4fe

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Bankene tjener ikkje på innskudd, men på utlån. Sålenge bankhvelvet i  Norges bank er velfylt, og styringsrenta er lav så lønner det seg bedre for bankene å låne penger der, og deretter  låne dem utatt til dobbel rentesats

Under finansportalen. no kan ein finne ut rentesatsen de forskjellige bankene tilbyr. 

Skrevet
Pachka Sigaret skrev (22 timer siden):

Fordi DNB er nødt til å tjene penger for eierne sine!

Derfor er DNB første store bank som øker sin boliglånsrente med 0,25%, samtidig som de kun øker innskuddsrenten med 0,10%

Deres eiere er forresten Staten og Oljefondet (40%), deres stiftelse Sparebankstiftelsen DNB og diverse andre utenlandske og norske investorer.

Trodde du kunne sakene dine jeg... Oljefondet eier ikke 40% av DNB lol, Oljefondet har ikke en gang lov til å eie norske verdipapirer. Statens pensjonsfond utland, investerer (logisk nok) utelukkende utenfor Norge. Staten eier 34% gjennom Nærings- og Fiskeridepartementet. Deretter kommer JPM og State Street på ca 10% hver, så Sparebankstiftelsen DNB og Folketrygdefondet på hhv. 8 og 6 prosent av utestående aksjer.

Anonymkode: 5395b...b16

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva ligger renten på i din bank?

Anonymkode: c5a38...4fe

Innskuddsrente i banken hvor jeg har sparekonto: 1,1% 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Trodde du kunne sakene dine jeg... Oljefondet eier ikke 40% av DNB lol, Oljefondet har ikke en gang lov til å eie norske verdipapirer. Statens pensjonsfond utland, investerer (logisk nok) utelukkende utenfor Norge. Staten eier 34% gjennom Nærings- og Fiskeridepartementet. Deretter kommer JPM og State Street på ca 10% hver, så Sparebankstiftelsen DNB og Folketrygdefondet på hhv. 8 og 6 prosent av utestående aksjer.

Anonymkode: 5395b...b16

Tja, det er nok jeg som blander de forskjellige delene innland og utland. Det er nyttig det du presiserer her, Folketrygdfondet - Statens pensjonsfond Norge er forsåvidt en slags veldig lite kjent lillebror av Oljefondet - Statens pensjonsfond utland. Jeg tenkte egentlig ikke på at de utelukkende investerer i Norge og det i utlandet naturligvis nok i utlandet.

Da blir det rett å si at Folketrygdfondet og staten eier 40% sammen, fornøyd nå?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...