AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #1 Skrevet 18. desember 2021 Da jeg gikk i grunnskolen på 90-tallet var det vanlig å straffe elever som hadde gjort noe galt med gjensitting. Er det noe som fortsatt foregår? Hvis ikke, hvordan straffes elever i dag? Anonymkode: 200b8...309 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #2 Skrevet 18. desember 2021 Har ikke hørt om det siden forrige årtusen 🙃 Anonymkode: 869f6...665 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #3 Skrevet 18. desember 2021 De straffes ikke! blir bare møte.. også enda et møte… og enda et møte! Sånn fortsetter det… Anonymkode: 17646...c44 5
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #4 Skrevet 18. desember 2021 Jeg begynte på barneskolen i 1992 og jeg kan aldri huske jeg hørte noe om gjensitting. Anonymkode: 3954f...1b8 6
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #5 Skrevet 18. desember 2021 Jeg begynte på barneskolen i 1983 og det var ingen som måtte sitte igjen den gang Anonymkode: 88a0e...071 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #6 Skrevet 18. desember 2021 Man kan gi elever gjensitting som konsekvens, men kun med samtykke fra foresatte. Det skjer nok ikke så ofte lenger, men det skjer. Anonymkode: a1de6...1a5 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #7 Skrevet 18. desember 2021 Når jeg gikk på barneskolen på 1980-tallet så dro læreren de uskikkelige elevene ut på gangen etter ørene. Eller knep de hardt i overarmen. Ingen som reagerte på det. I dag hadde læreren blitt politianmeldt? Anonymkode: 4506d...59c 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #8 Skrevet 18. desember 2021 Da jeg gikk på barneskolen (1978-1984) ble gjensitting ofte brukt som straff hvis man kom for seint, ikke hadde gjort lekser osv. På ungdomsskolen ble vi straffet med «parade» hvis vi kom for seint, dvs at vi fikk en lapp med hjem som foreldre/foresatte skulle signere på, og så måtte vi møte opp 30 minutter før skolen begynte neste skoledag og levere lappen til vaktmesteren når han låste opp hovedinngangen. Han noterte tidspunkt for oppmøte på lappen og la den i hylla til klasseforstander. Anonymkode: b8a48...d04
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #9 Skrevet 18. desember 2021 Gjensitting er i alle fall en lovlig sanksjon fremdeles. Jeg har likevel aldri hørt om noen skoler som faktisk bruker det, verken i dag, den gangen jeg selv gikk på barneskolen på 1980-tallet eller i tiden i mellom. Men nå kjenner jeg selvsagt ikke alle skoler overalt. Anonymkode: 4f642...c5d
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #10 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Når jeg gikk på barneskolen på 1980-tallet så dro læreren de uskikkelige elevene ut på gangen etter ørene. Eller knep de hardt i overarmen. Ingen som reagerte på det. I dag hadde læreren blitt politianmeldt? Anonymkode: 4506d...59c Ja, jeg ble dratt etter armen (ut på gangen) av klasseforstanderen da jeg var 8 år. Det var i 1984 eller 85. Husker en som ble løftet opp etter håret på grunn av noen rampestreker noen år senere. Lærerene hadde jammen med sanksjonsmuligheter på den tiden. Det må sies at klasseforstanderen som straffet meg fikk sparken på nittitallet. Noen ressurssterke foreldre gikk visst sammen for å få han fjernet. Like greit, ettersom han ikke egnet seg til å være lærer på grunn av et eksplosivt temperament. Anonymkode: 73bce...4f8 1
Chiyo Skrevet 19. desember 2021 #11 Skrevet 19. desember 2021 Jeg er lektor, men jeg har aldri jobbet på en skole hvor elever blir straffet. Jeg jobber på videregående da, men jeg har jobbet litt på ungdomsskolen også. Vi fikk gjensitting på barne- og ungdomsskolen. Som oftest var det om man kastet snøball om vinteren. Jeg måtte sitte igjen i 30 minutter da jeg gikk i tiende, fordi jeg hadde forlatt skolens område under storefri.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #12 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Når jeg gikk på barneskolen på 1980-tallet så dro læreren de uskikkelige elevene ut på gangen etter ørene. Eller knep de hardt i overarmen. Ingen som reagerte på det. I dag hadde læreren blitt politianmeldt? Anonymkode: 4506d...59c Jeg gikk også på barneskolen på 80-tallet, og det du beskriver var på ingen måte sett på som greit den gang heller. Dere må ha hatt usedvanlig tafatte foreldre. Anonymkode: 25215...893
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #13 Skrevet 19. desember 2021 Vi bruker ikke ordet "straffet" lengre, men gir heller logiske konsekvenser. Dersom en elev nekter å jobbe i timen kan den få arbeidet med hjem som lekse eller måtte sitte inne og jobbe i storefri. Anonymkode: 9609b...848
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #14 Skrevet 19. desember 2021 11 hours ago, AnonymBruker said: Men nå kjenner jeg selvsagt ikke alle skoler overalt. Anonymkode: 4f642...c5d Helt klart ikke, å sitte igjen som straff var det både på barneskolen og ungdomsskolen for min del, begynte i førsteklasse i 1987. Anonymkode: fa212...eba
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #15 Skrevet 19. desember 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Vi bruker ikke ordet "straffet" lengre, men gir heller logiske konsekvenser. Anonymkode: 9609b...848 Det rette er i grunn at vi ikke straffer lenger. Ungene skal bestemme det aller meste fra de er på babystadiet. Oppdragelse er blitt en uting de fleste ikke driver med, uheldigvis. Det blir ofte truet med konsekvenser, men det blir sjeldent til aldri gjennomført. Barna lærer seg det rimelig raskt. Anonymkode: fa212...eba
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #16 Skrevet 19. desember 2021 Jeg begynte på skolen i 1975, og ingen av skolene jeg gikk på hadde gjensitting. En av skolene hadde derimot "parade". Det betød at vi måtte møte tidlig på skolen neste dag, og hjelpe vaktmester med forefallende ting før skolestart. Anonymkode: 6fece...93d
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #17 Skrevet 19. desember 2021 Det er rart hvordan man i skolen blir straffet ved å bli tvunget til å være igjen. Mens i arbeidslivet blir man straffet ved å bli sendt hjem. Hvis skolen er sted som er forbundet med et kjipt sted å være så vil gjensitting selvsagt føles som en straff. Men hvis man liker skolen så er jo ikke gjensitting noen straff. Skoler som opererer med gjensitting vet at ingen vil være på skolen deres. Det bør jo være en tankevekker. Anonymkode: 51e56...fde
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #18 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Da jeg gikk på barneskolen (1978-1984) ble gjensitting ofte brukt som straff hvis man kom for seint, ikke hadde gjort lekser osv. På ungdomsskolen ble vi straffet med «parade» hvis vi kom for seint, dvs at vi fikk en lapp med hjem som foreldre/foresatte skulle signere på, og så måtte vi møte opp 30 minutter før skolen begynte neste skoledag og levere lappen til vaktmesteren når han låste opp hovedinngangen. Han noterte tidspunkt for oppmøte på lappen og la den i hylla til klasseforstander. Anonymkode: b8a48...d04 Du er den første jeg har lest (eller hørt om) som også hadde "parade" på ungdomsskolen. Det er nesten så jeg lurer på om vi gikk på samme skole Hint: Anonymkode: 6fece...93d
celmarith Skrevet 19. desember 2021 #19 Skrevet 19. desember 2021 Jeg har ikke opplevd gjensitting. Men vi var ute for at en liten skole prøvde å «straffe» ungen med å holde de inne i friminuttet for å jobbe, da de mente at ungen ikke hadde jobbet godt nok i timen. Vi foreldre satte en stopper for det, at ikke de som både fag og pedagogikk lærte forsto konsekvensen av å ikke gi barnet frimimutt synes jeg er rart.
Chantielle Skrevet 19. desember 2021 #20 Skrevet 19. desember 2021 Ryddet for avsporing. Chantielle mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå