Gå til innhold

Skjønner ikke skattemeldingen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva betyr posten bankinnskudd på skattemeldingen? Jeg har alltid spart og det går jevnt og trutt oppover for hvert år. Men i skattemeldingen står det 8000. Jeg har 1,3 i banken. Er det ikke det som skal stå der? Eller er det hva jeg har spart dette året? Syns 8000 var merkelig da det ikke plutselig har økt. Noen som kan forklare? 

Anonymkode: 328ed...bbc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det skattekortet du mener?

Det er ikke renteinntektene?

Anonymkode: 2b8ad...f4b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det skattekortet du mener?

Det er ikke renteinntektene?

Skattekort ja. Det står bankinnskudd.. 

Skrevet (endret)

Du må endre på den informasjonen som står på skattekortet 2022 og sørge for at alt er rett.

Det er en del forhåndsutfylt informasjon der som sikkert ikke er helt rett. Et eksempel på dette er bankinnskudd. I dette feltet skal det stå alt du har stående på konto som innskudd. Så må du også fylle inn hvor mye du regner med å få i rente.

F.eks. jeg har 30.000 kr stående i bankinnskudd og en rente på 0,7%, det blir 3̶0̶0̶0̶0̶*̶0̶.̶0̶7̶ ̶=̶ ̶2̶1̶0̶0̶ Rettelse: 30000*0.007 = 210 i renter av bankinnskudd. Ellers kan du risikere å få baksmell på skatten hvis du har høye kapitalinntekter.

Det samme må du utføre for gjelden din, ellers risikerer du å skatte for mye siden du ikke får fradrag for gjeldsrenter. Du får da tilbake på skatten neste år, men det er unødvendig.

Endret av Pachka Sigaret
rettelse
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skattekort ja. Det står bankinnskudd.. 

Da endrer du det til det du tror du kommer til å ha på konto 31.12.22.

Beløpet som står på skattekort-beregningen er et forslag fra skatteetaten siden de ikke har tilgang til hva du har på konto nå. Siste tall skatteetaten har er 31.12.20.

Formue har ingen betydning for skatten før du har skattepliktig formue over 1,5 mill. 

• Liker 2
Skrevet

I tillegg til det som er beskrevet over, husk det et beløpet som du forventer å ha på konto om et år som skal stå det om du vil ha et mest mulig nøyaktig skattetrekk (hvis du er i posisjon for formueskatt)

Så om du sparer 300 000 pr år som eksempel, og nå har 1,1 så skal det stå 1,4

Renteinntekt står i egen post

Anonymkode: 047de...e8f

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Da endrer du det til det du tror du kommer til å ha på konto 31.12.22.

Beløpet som står på skattekort-beregningen er et forslag fra skatteetaten siden de ikke har tilgang til hva du har på konto nå. Siste tall skatteetaten har er 31.12.20.

Formue har ingen betydning for skatten før du har skattepliktig formue over 1,5 mill. 

Men tallene de har hentet fra 31.12.20 er jo helt feil. Jeg hadde 1 mill da også, nå har jeg nøyaktig 1,3 Mill. Men de har satt opp at jeg har 8000..  

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men tallene de har hentet fra 31.12.20 er jo helt feil. Jeg hadde 1 mill da også, nå har jeg nøyaktig 1,3 Mill. Men de har satt opp at jeg har 8000..  

Dette er jo ikke noe å bry seg om. Du kan jo selv endre tallene på skattekortet akkurat som du vil.

Anonymkode: 048b2...7ce

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

De har satt opp at de tror du kommer til å ha  8 000,- på konto 31.12.2022.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Helt vanlig at disse tallene ikke stemmer, og kan stamme fra langt tilbake i tid. Er helt feil hos meg også. Virker ikke som skattekortet egentlig er linket mot tall fra tidligere skattemeldinger.  Er kanskje fordi store beløp på bankkontoer ofte endres betraktelig fra år til åt hos mange,  enten over i fond, bolig o.l. - virker som om skattetaten setter bank-beløpene bevisst for lave sånn at hver enkelt må ta stilling til hva de faktisk kommet til å ha? Det er 2 år mellom siste tall skattetaten har og de beløp som faktisk vil være i slutten av 2022. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Helt vanlig at disse tallene ikke stemmer, og kan stamme fra langt tilbake i tid. Er helt feil hos meg også. Virker ikke som skattekortet egentlig er linket mot tall fra tidligere skattemeldinger.  Er kanskje fordi store beløp på bankkontoer ofte endres betraktelig fra år til åt hos mange,  enten over i fond, bolig o.l. - virker som om skattetaten setter bank-beløpene bevisst for lave sånn at hver enkelt må ta stilling til hva de faktisk kommet til å ha? Det er 2 år mellom siste tall skattetaten har og de beløp som faktisk vil være i slutten av 2022. 

Det sitter ikke folk i skatteetaten og legger inn tall på hvert enkelt skattekort. Det går maskinelt og skatteetaten setter ikke bevisst beløpene lave på bankinnskudd.

Bankinnskudd har ingen påvirkning på skatten så lenge man ikke har skattepliktig formue over 1,5 mill.

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det sitter ikke folk i skatteetaten og legger inn tall på hvert enkelt skattekort. Det går maskinelt og skatteetaten setter ikke bevisst beløpene lave på bankinnskudd.

Bankinnskudd har ingen påvirkning på skatten så lenge man ikke har skattepliktig formue over 1,5 mill.

Det påvirket min skatt relativt mye, hvert år står det kun rundt 200 000, mens jeg har hatt 2-5 millioner på konto siden 2017. I år står det 234 000 forventet, mens jeg hadde 4,7 i 2019 og 3,4 mill i 2020.

Selvfølgelig er det ikke en nisse som manuelt gjør dette, men algoritmer som setter et beløp i hvert enkelt skattekort.

Fond, aksjer, eiendom o.l. stemmer ofte langt bedre (iallefall hos meg)

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det påvirket min skatt relativt mye, hvert år står det kun rundt 200 000, mens jeg har hatt 2-5 millioner på konto siden 2017. I år står det 234 000 forventet, mens jeg hadde 4,7 i 2019 og 3,4 mill i 2020.

Selvfølgelig er det ikke en nisse som manuelt gjør dette, men algoritmer som setter et beløp i hvert enkelt skattekort.

Fond, aksjer, eiendom o.l. stemmer ofte langt bedre (iallefall hos meg)

Formueskatt på 4,7 mill. er 27 000,-, så betyr ikke så mye å få det beløpet i restskatt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Formueskatt på 4,7 mill. er 27 000,-, så betyr ikke så mye å få det beløpet i restskatt.

Nei, for all del ikke.. og det kan man forsåvidt si om alle postene på skattekortet - foruten lønn og delvis gjeld. For de fleste som betaler formueskatt så byr nok ikke restskatt noen på noen særlige utfordringer - og mange betaler bevisst for lite for å faktisk få restskatt. Jeg tok utgangspunkt i spørsmålet fra TS.

Skrevet
Pachka Sigaret skrev (14 timer siden):

Du må endre på den informasjonen som står på skattekortet 2022 og sørge for at alt er rett.

Det er en del forhåndsutfylt informasjon der som sikkert ikke er helt rett. Et eksempel på dette er bankinnskudd. I dette feltet skal det stå alt du har stående på konto som innskudd. Så må du også fylle inn hvor mye du regner med å få i rente.

F.eks. jeg har 30.000 kr stående i bankinnskudd og en rente på 0,7%, det blir 30000*0.07 = 2100 i renter av bankinnskudd. Ellers kan du risikere å få baksmell på skatten hvis du har høye kapitalinntekter.

Det samme må du utføre for gjelden din, ellers risikerer du å skatte for mye siden du ikke får fradrag for gjeldsrenter. Du får da tilbake på skatten neste år, men det er unødvendig.

Har du ikke tatt med en null for mye i ditt forventede renteutbytte her? 

Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

1,7 mill i 2022.

Skrevet (endret)
1 hour ago, Million said:

Har du ikke tatt med en null for mye i ditt forventede renteutbytte her? 

Ja, 0,7% rente blir vel egentlig multiplisert med 0,007 siden 100% er 1. Du har rett. Tror nok hodet mitt tenkte 300.000 og ikke 30.000.

Endret av Pachka Sigaret

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...