Gå til innhold

Kontakter man fastlege om man mistenker adhd hos datter på 12år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger bare å vite hvor jeg henvender meg i første omgang.

Anonymkode: ee0d6...93a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville nok starta med fastlegen, evt lærer eller ppt.

Anonymkode: e1f7d...698

Skrevet

Eg ville kontakta fastlege og bedt om henvisning til BUP.

Anonymkode: 00347...311

• Liker 5
Skrevet

Ville sendt en henvisning til PPT, evt be skolen on å gjøre det. Evt ringe de for å høre. Vil tro at å gå via fastlegen bare blir en omvei....

Anonymkode: efed5...cf7

• Liker 1
Skrevet

Ja. Fastlegen må henvise til bup. 

Skole og PPT er ikke noe krav, selv om det ofte er lettere å få utredning hvis ppt har vært inne. 

Anonymkode: 18ed8...de3

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ville sendt en henvisning til PPT, evt be skolen on å gjøre det. Evt ringe de for å høre. Vil tro at å gå via fastlegen bare blir en omvei....

Men hvorfor svare når du ikke vet? 

Det er kun lege og barnevern som kan henvise til BUP. 

Anonymkode: 18ed8...de3

• Liker 12
Skrevet

Fastlegen ja. Vedkommende kan henvise rett til BUP. Lærer kan være ikke henvise til BUP, kun til PPT. Det kan fort bli en langdryg(!) omvei hvor du egentlig bare ender opp med beskjed om å henvise via fastlegen. 

Anonymkode: 78e3d...28a

• Liker 4
Skrevet

Man ber fastlegen om en henvisning til BUP, men det kan være lurt å ha drøftet det med PPT og skolen først, for å eventuelt få støtte fra dem. Det styrker sjansen for å bli tatt inn hos BUP. Her er det flere som blir avvist. 

Anonymkode: 88918...823

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fastlegen ja. Vedkommende kan henvise rett til BUP. Lærer kan være ikke henvise til BUP, kun til PPT. Det kan fort bli en langdryg(!) omvei hvor du egentlig bare ender opp med beskjed om å henvise via fastlegen. 

Men lurt å spørre etter en pedagogisk rapport fra lærer som du kan takle med til fastlegen. 

• Liker 1
Skrevet

Det er BUP som foretar utredning for ADHD, og fastlegen må henvise dit. Vi er i prosessen nå. Barnet vårt har vert henvist til ppt tidligere og utredet for konsentrasjon og lærevansker, og utifra resultatene der har vi i samarbeid kommet fram til å be om henvisning til BUP. Har vedlagt rapport fra både skole og ppt da fastlege mente dette ville styrke en henvisning. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

BUP. Ikke PPT. 
Fordi ADHD er en diagnose som krever medisinsk utredning, BUP er spesialisthelsetjenesten. 

Anonymkode: cf536...4c2

• Liker 3
Skrevet

Jeg er lærer, og har opplevd mange ganger at foreldre har fått henvisning til BUP via fastlege uten å kontakte skolen først. Dette fører uten unntak til avvisning fra BUP. Jeg jobber i Bergen, og her er rutinen at skolen skriver en rapport som legges ved legens henvisning. 

Henvisning til BUP (som er dem som utreder for ADHD) kan KUN kommer fra fastlege eller barnevernet. 

Anonymkode: 5d40d...489

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det blir ikke omvei, foreldrene må gjennom fastlegen selv om man ofte samarbeider med ppt og skole i forkant.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er lærer, og har opplevd mange ganger at foreldre har fått henvisning til BUP via fastlege uten å kontakte skolen først. Dette fører uten unntak til avvisning fra BUP. Jeg jobber i Bergen, og her er rutinen at skolen skriver en rapport som legges ved legens henvisning. 

Henvisning til BUP (som er dem som utreder for ADHD) kan KUN kommer fra fastlege eller barnevernet. 

Anonymkode: 5d40d...489

Det tok du feil i vårt tilfelle iallefall . 
Det var jeg som mor som tok kontakt med fastlegen for å be om utredning hos BUP. 
BUP sendte oss time for oppstart av utredning, og innhentet informasjon fra skole samtidig som vi foreldre ble intervjuet  om detaljer fra graviditeten og oppveksten. 
BUP videreformidler til PPT som tilrettelegger og anbefaler egnet spesialundervisning for barnet om det kommer opp en diagnose. 
Så kommer skolen inn og kutter ned på antall timer spes.ped timer pga økonomi. 
Det er standard fremgangsmåte her i landet 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette vil jeg ikke anbefale. For all del, snakk med skolen og hør hva de tenker men for å få henvisning må du gå via fastlege. Det er mye raskere enn å først involvere PPT. Det var også beskjeden vi fikk fra skolen da jeg for ørene gang ytret min bekymring for barnet mitt, og de begynte å se symptomene selv også. Bup innhentet informasjon fra skolen et stykke ut i utredningen.

Anonymkode: d169c...3ce

Skrevet

De fleste bup avviser dersom det ikke er nok grunnlag, må vise til betydelige vansker som har vedvart og går utover funksjon 2arena i skole, hjem eller fritid. Hvis fastlege skriver god henvisning kan dere komme inn. Anbefaler å be skole om et skriv om barnets funksjon på skole. 

Mange steder, særlig i Agder krever Bup ofte at ppt har gjort grunntrening. PPT vil gjøre utredning som kan indikere vansker og styrker hypotese. Barn kan ha vansker med konsentrasjon, men så handler det om lærevansker som ikke er godt nok tilrettelagt. det er også det PPT utreder for, PPT kan videre skrive vedlegg og styrke begrunnelse om inntak. 

Nå med pakkeforløp i utredning blir det ogås mye strengere krav enn tidlig at man skal ha kartlagt mye først, og derfor mange bup avviser med tilbakemelding om at PPT først må gjøre en utredning. 

Så prøv direkte til fastlege, men snakk også med skole om de kan drøfr henvisning til PPT med tanke på tilrettelegging i skole 

Anonymkode: 80ffc...a51

• Liker 3
Skrevet
Festlig skrev (6 timer siden):

Det tok du feil i vårt tilfelle iallefall . 
Det var jeg som mor som tok kontakt med fastlegen for å be om utredning hos BUP. 
BUP sendte oss time for oppstart av utredning, og innhentet informasjon fra skole samtidig som vi foreldre ble intervjuet  om detaljer fra graviditeten og oppveksten. 
BUP videreformidler til PPT som tilrettelegger og anbefaler egnet spesialundervisning for barnet om det kommer opp en diagnose. 
Så kommer skolen inn og kutter ned på antall timer spes.ped timer pga økonomi. 
Det er standard fremgangsmåte her i landet 

Det er ikke diagnose som avgjør rett til spesialundervisning. Det er barnets behov som avgjør. 

Anonymkode: cf536...4c2

• Liker 6
Skrevet

Her fikk vi ikke skolen med på laget før barnet var 14-15. Hadde mistenkt noe hele tiden men skolen så ingenting fordi hun var skoleflink og dermed fløt lett gjennom skolen ved å gjøre en rask og minimal innsats. I tillegg var hun ingen bråkebøtte. 

På ungdomsskolen så de mer av konsentrasjonsvanskene og jeg fikk endelig et følgeskriv med til fastlegen som deretter henviste til bup. Da hadde datteren min gått på en smell psykisk fordi hun hadde brukt seg opp mentalt på å konsentrere seg og "holde igjen " på skole.

Testen ble tatt og det var ingen tvil om at datter hadde adhd. Hun fikk også diagnosen depresjon.

Jeg tror at dersom bup hadde kommet inn i bildet da jeg ønsket det kunne det gått bedre med min datter. Hun hadde kanskje sluppet å gå på den psykiske smellen hun gjorde hvis hun hadde fått tilrettelegging tidligere.

Anonymkode: 52449...451

Skrevet

TS her. Det er litt greia med vår datter. Skoleflink, så lærerne har ment at jenter med adhd ikke er det. Derimot viser hun masse andre tegn, vi ser det spesielt godt hjemme.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

TS her. Det er litt greia med vår datter. Skoleflink, så lærerne har ment at jenter med adhd ikke er det. Derimot viser hun masse andre tegn, vi ser det spesielt godt hjemme.

Har så vi det også bare hjemme. Hun tok seg sånn sammen ute. Utrolig høflig og snill jente. Mens hjemme gråt hun og raste mye. I tillegg sov hun mye fordi hun var så utslitt av å ta seg sammen utenfor husets fire vegger.

Det som viste seg å være hyperaktivitet i henne var dirring med beina og fikling med hender og ting. Øynene hennes flakker og vandrer lett under samtaler. Hun greier ikke å se ferdig en film feks. Sitter rart på stolen ved bordet. Aldri med beina rett frem. Har ikke god koordinasjon. 

Og ikke minst, dårlig følelsesregulering. Gråt lett på skolen også. Men hjemme kom sinne også. 

Anonymkode: 52449...451

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...