J.E Skrevet 18. desember 2021 #21 Del Skrevet 18. desember 2021 Klump skrev (Akkurat nå): Tror det er mange mørketall nå. PCR testing i hovedstaden tar det opptil 4 dager å få svar på, mange lar nok(utrolig nok) være å teste seg nå som julen er rett rundt hjørnet, og mange ligger syke med kun positive hurtigtester Det tror jeg også. Mørketallene er nok store. Det er ventetid på test. Det tar også lang tid og få svar og at svarene blir registrert. De smittetallene er jo ikke reelle. Dette er nok « gamle smittetall» med mest Delta, og mange av disse er smittet for 1-2 uker tilbake. Det er et stort etterslep. Omicron har vi null oversikt over. Det er også veldig sannsynlig at folk ikke tester for å slippe karantene til jul, spesielt ved mindre symptomer. Danmark tester mer på en dag enn Norge gjør på en uke. De har derfor god oversikt. De har 11000 smittede om dagen. Det er ingen grunn til å tro at Omicron oppfører seg annerledes i Norge. De var tidligere ute med tiltak og har flere tiltak. Trolig har vi like mye smitte som Danmark. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kar90 Skrevet 18. desember 2021 #22 Del Skrevet 18. desember 2021 Hemoglobin skrev (2 minutter siden): Beklager språket, men det er bullshit! Vi skal leve som før. Vi må lære oss å leve med virus og bakterier. Vi skal ikke leve i et samfunn der vi bor under bakken, og får mat levert i rør. Eneste grunn til at vi må stenge ned, er at verden ikke har et helsevesen som makter i ta imot alle som blir syke. Vi skal jo heller ikke la de dø, så vi reduserer sannsynligheten for smitte ved å stenge ned. Det medfører en hel del bivirkninger som til slutt vil føre til fullstendig økonomisk kollaps (synsing fra min side). I korte trekk kan ikke Norge spy ut støtte fordi vi må stenge ned. Det kommer flere pandemier. Løsningen er å ruste opp helsevesenet. Ha en solid beredskap som takler smitte. Ja, Covid-19 er drøyere enn influensa, men løsningen er ikke hele tiden å stenge ned. Ikke bare får det økonomiske konsekvenser, men vi svekker immunforsvaret vårt med alle langvarige tiltak. Selvfølgelig skal vi slutte å leve som før. Det bare tull å drive å ha jobbarrangementer, møteplikt på kontorene og festivaler hver helg. Det er og helt uhørt at folk har mer enn 1 utenlandsreise i året uten å betale heftige gebyr for dette. Vi er alt for mange på jorden, vi kan forflytte oss alt for enkelt og det vil, som du riktig påpeker, føre til mange flere, og mest sannsynlig langt verre pandemier enn covid. Det er derfor påtide at det må gå opp for flere at dette ikke kan fortsette. Vi kan ikke drive å leve basert på behovene til de som vil leve som noen tullinger uten hemninger. Vi må begynne å ta på alvor at naturen slår tilbake når vi lever som villmenn i en overbefolket verden som bare blir trangere for hvert år. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sitronmelisse Skrevet 18. desember 2021 #23 Del Skrevet 18. desember 2021 Lawyam skrev (11 minutter siden): Kanskje du har lagt merke til at vi har fått noen restriksjoner på veien.... Kanskje du har lagt merke til at FHI i dag har gått ut og inrømt at de 'kanskje har overestimert hvor mange som ville bli smittet...' .Ro, ro til fiskeskjær. Jeg er overbevist om at det vil vise seg at denne siste lockdownen nå var ganske unødvendig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.E Skrevet 18. desember 2021 #24 Del Skrevet 18. desember 2021 Hemoglobin skrev (4 minutter siden): Beklager språket, men det er bullshit! Vi skal leve som før. Vi må lære oss å leve med virus og bakterier. Vi skal ikke leve i et samfunn der vi bor under bakken, og får mat levert i rør. Eneste grunn til at vi må stenge ned, er at verden ikke har et helsevesen som makter i ta imot alle som blir syke. Vi skal jo heller ikke la de dø, så vi reduserer sannsynligheten for smitte ved å stenge ned. Det medfører en hel del bivirkninger som til slutt vil føre til fullstendig økonomisk kollaps (synsing fra min side). I korte trekk kan ikke Norge spy ut støtte fordi vi må stenge ned. Det kommer flere pandemier. Løsningen er å ruste opp helsevesenet. Ha en solid beredskap som takler smitte. Ja, Covid-19 er drøyere enn influensa, men løsningen er ikke hele tiden å stenge ned. Ikke bare får det økonomiske konsekvenser, men vi svekker immunforsvaret vårt med alle langvarige tiltak. https://borsen.dagbladet.no/nyheter/potensielt-katastrofalt/74925760 Sjefsøkonom mener motsatt av hva du hevder her. Hvis samfunnet og stopper opp helt pga sykdom blir det fryktelig dyrt. Holden utvalget kom også frem til det samme. Men de mente at smitte må begrenses og forebygges mens den er lav, ikke slippes løs helt, og så må stoppes med påfølgende lock down. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 18. desember 2021 #25 Del Skrevet 18. desember 2021 Sitronmelisse skrev (Akkurat nå): Kanskje du har lagt merke til at FHI i dag har gått ut og inrømt at de 'kanskje har overestimert hvor mange som ville bli smittet...' .Ro, ro til fiskeskjær. Jeg er overbevist om at det vil vise seg at denne siste lockdownen nå var ganske unødvendig. Det bør bli full nedstengning fort. Det er vanskeligere å kontrollere jo mer vi venter. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sitronmelisse Skrevet 18. desember 2021 #26 Del Skrevet 18. desember 2021 Lawyam skrev (1 minutt siden): Det bør bli full nedstengning fort. Det er vanskeligere å kontrollere jo mer vi venter. Det er ikke noe å kunne kontrollere. Skikkelig immunitet oppnås kun gjennom å ha vært smittet. Det er det som vil gi oss flokkimmuniteten nå. (forutsatt at vaksinen beskytter mot alvorlig sykdom). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.E Skrevet 18. desember 2021 #27 Del Skrevet 18. desember 2021 Sitronmelisse skrev (2 minutter siden): Kanskje du har lagt merke til at FHI i dag har gått ut og inrømt at de 'kanskje har overestimert hvor mange som ville bli smittet...' .Ro, ro til fiskeskjær. Jeg er overbevist om at det vil vise seg at denne siste lockdownen nå var ganske unødvendig. Det er ingen tegn til overestimering på Omicron sin smittsomt i andre land som tester folk . Det er bare tydelige tegn på veldig lav testkapasitet og laboratorie kapasitet i Norge... 17 prosent av testene er positive. Det viser elendig testkapasitet eller veldig høy smittespredning. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommermor Skrevet 18. desember 2021 #28 Del Skrevet 18. desember 2021 Lawyam skrev (1 time siden): Fordi det vil bli full kaos overalt og ikke bare helsevesenet? Ser du for deg at hele Norge er syke på en gang? Det vil medføre total kaos og sammenbrudd i alle bransjer. Alt stopper opp. Omikron varinaten fører til forkjølelse, samfunnet har da sannelig ikke brutt sammen før pga forkjølelse. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet 18. desember 2021 #29 Del Skrevet 18. desember 2021 velociraptor skrev (52 minutter siden): Selv om alle i Norge hypotetisk sett skulle klare å bli smittet samtidig så er jo svært mange symptomfrie, et klart flertall har lette forkjølelsesymptomer, noen få uheldige har influensa-symptomer og en ytterst liten andel blir alvorlig syke. Så hvordan i all verden får du til at hele Norge er syke på en gang, uansett smittesituasjon??? Nemlig, men en kan jo ikke la slike bagateller komme i veien for litt skikkelig krisemaksimering. Og der kom det igjen, gitt... Snefriid skrev (8 minutter siden): Hører hva du sier, men skal de lide før de dør ? Ikke få mat, få smertestillende, stelt etc. Det blir konsekvensene hvis alle som jobber på sykehjemmet rundt omkring blir syke og ikke kommer på jobb. Eller vent, kanskje de bare skal ringe til barna og si at de må hentes og passes på hjemme ? J.E skrev (34 minutter siden): https://borsen.dagbladet.no/nyheter/potensielt-katastrofalt/74925760 Sjefsøkonom mener motsatt av hva du hevder her. Hvis samfunnet og stopper opp helt pga sykdom blir det fryktelig dyrt. Holden utvalget kom også frem til det samme. Men de mente at smitte må begrenses og forebygges mens den er lav, ikke slippes løs helt, og så må stoppes med påfølgende lock down. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.E Skrevet 18. desember 2021 #30 Del Skrevet 18. desember 2021 sommermor skrev (18 minutter siden): Omikron varinaten fører til forkjølelse, samfunnet har da sannelig ikke brutt sammen før pga forkjølelse. Det er veldig imponerende at du vet mer om Omicron enn leger som jobber med Omicron pasienter og forskere. https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-12-17-forste-omikron-erfaringer-far-laeger-til-at-frygte-mange-indlagte?fbclid=IwAR0Wa249cRfM_ZXZerlGMi0klAPqM1Ayl53K7A8YRHkUrfcr30RljK-haJA https://www.aftenposten.no/norge/i/pL54lE/direktestudio-koronaviruset?pinnedEntry=43894&fbclid=IwAR22JBa-8wFxT2QTDrLhVFssHKqco2SZ2ksOPAlXSlf_Ub15f5RB8TDtBCA 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hemoglobin Skrevet 18. desember 2021 #31 Del Skrevet 18. desember 2021 J.E skrev (1 time siden): https://borsen.dagbladet.no/nyheter/potensielt-katastrofalt/74925760 Sjefsøkonom mener motsatt av hva du hevder her. Hvis samfunnet og stopper opp helt pga sykdom blir det fryktelig dyrt. Holden utvalget kom også frem til det samme. Men de mente at smitte må begrenses og forebygges mens den er lav, ikke slippes løs helt, og så må stoppes med påfølgende lock down. Nå er ikke mitt felt økonomi, så jeg kan selvsagt ta feil - og det innrømmer jeg gjerne. Vi er sikkert et veldig rikt land, men pengene (koronastøtten) må komme fra et sted. Er kontoen utømmelig? Hvor mye kan vi gi i støtte før økonomien er rasert? Her har jeg null peiling, kun ok grad av sunn fornuft. Jeg regner jo med økonomene vet hva de holder på med. Det som jeg derimot ikke fatter, er hvorfor ikke helsevesenet kan øke kapasiteten når det spyttes så mye til de som er rammet. Det tryggeste er vel å stenge ned for å unngå smitte. Men det er slettes ikke sikkert vi hadde blitt for syke til å gå på jobb hvis vi hadde levd som normalt, og med et helsevesen som hadde taklet innleggelser. Jeg har vel bare trua på immunforsvaret vårt. Vaksiner og naturlig immunitet i fri utfoldelse. Uansett, poenget er at vi skal tilbake til der vi var, i tillegg til at helsevesenet må bygge opp et beredskap som takler pandemier. En eller annen dag kommer det et virus som både er mer smittsomt og farligere enn det vi ser nå - og da vil vi slite med dagens kapasitet. Da hjelper det ikke å holde på slik vi gjør nå. En fullstendig lockdown av hele verden hadde selvsagt løst det meste, men ville det vært gjennomførbart? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 18. desember 2021 #32 Del Skrevet 18. desember 2021 Akkurat hva løser man ved en lockdown nå? Skal helsevesenet bygges opp nå, eller vil man vente på en mulig ny vaksine? Forferdelig dårlig debattinnlegg av den faste gjengen i Dagbladet. De kommer med null forslag til løsninger. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 18. desember 2021 #33 Del Skrevet 18. desember 2021 Warrior skrev (2 timer siden): Enig, og lockdown blir det nok etter nyttår så lenge folk ikke skjerper seg å holder seg hjemme når de har symptomer! Dessuten er det alt for lite isolasjonstid. Så ikke rart det sprer seg kraftig. Skulle gjort det alt nå her i Norge også men Norge må tydeligvis ha enda kraftigere smittespredning før det blir gjort? Hvor mange må innlegges på sykehus først? Etter nyttår blir vel smittespredningen enorm Godt mulig at det at folk ikke holder seg hjemme med symptomer er en grunn til mye smitte, men det hjelper neppe at lærere er i fritidskaratene, men har full skoledag når de er nærkontakter. Får de positiv prøve senere, så har det jo brått blitt smittet veldig mange. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.E Skrevet 18. desember 2021 #34 Del Skrevet 18. desember 2021 (endret) Hemoglobin skrev (15 minutter siden): Nå er ikke mitt felt økonomi, så jeg kan selvsagt ta feil - og det innrømmer jeg gjerne. Vi er sikkert et veldig rikt land, men pengene (koronastøtten) må komme fra et sted. Er kontoen utømmelig? Hvor mye kan vi gi i støtte før økonomien er rasert? Her har jeg null peiling, kun ok grad av sunn fornuft. Jeg regner jo med økonomene vet hva de holder på med. Det som jeg derimot ikke fatter, er hvorfor ikke helsevesenet kan øke kapasiteten når det spyttes så mye til de som er rammet. Det tryggeste er vel å stenge ned for å unngå smitte. Men det er slettes ikke sikkert vi hadde blitt for syke til å gå på jobb hvis vi hadde levd som normalt, og med et helsevesen som hadde taklet innleggelser. Jeg har vel bare trua på immunforsvaret vårt. Vaksiner og naturlig immunitet i fri utfoldelse. Uansett, poenget er at vi skal tilbake til der vi var, i tillegg til at helsevesenet må bygge opp et beredskap som takler pandemier. En eller annen dag kommer det et virus som både er mer smittsomt og farligere enn det vi ser nå - og da vil vi slite med dagens kapasitet. Da hjelper det ikke å holde på slik vi gjør nå. En fullstendig lockdown av hele verden hadde selvsagt løst det meste, men ville det vært gjennomførbart? Helsevesen som kan takle pandemi betyr jo at vi ville stått med masse ledig kapasitet til en hver tid i alle årene vi ikke har en pandemi. Det må jo i hvert fall bli dyrt. Det er ingen land som har en slik ubrukt kapasitet tilgjengelig. Men vi burde selvsagt styrke kapasiteten og komme oss opp på samme nivå som f. Eks Tyskland som har langt flere intensivplasser enn Norge. Likevel det holdt ikke for pandemi det heller... Der må man utføre triage, sende kritisk syke pasienter ut av landet for å få hjelp av andre land og utsette viktige operasjoner. Endret 18. desember 2021 av J.E 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joni123 Skrevet 19. desember 2021 #35 Del Skrevet 19. desember 2021 Kan dere ikke heller «lokke dere ned» dere som er så redde for å få det? Vi er vaksinerte og er ganske forsiktige. Men treffer flere folk ennå forrige runde. Tror omtrent alle vil bli smittet til slutt uansett jeg. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iso1 Skrevet 19. desember 2021 #36 Del Skrevet 19. desember 2021 Det er jo nedstengt nå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tunique Skrevet 19. desember 2021 #37 Del Skrevet 19. desember 2021 Hæ?? Hvordan kan det ha skjedd? Med 90% av befolkningen vaksinert og covidpass? Man ville jo tro at situasjonen ville vært omvendt hvis disse virket? Tok ekspertene feil igjen? Det hadde jeg aldri trodd.... 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iso1 Skrevet 19. desember 2021 #38 Del Skrevet 19. desember 2021 SoWhat? skrev (2 timer siden): Steng ned hele samfunnet. Steng ALT inkl. vinmonopol ( 😮 ) , apotek og matbutikker. Alt må bli bestilt på nett og levert. Portforbud mellom 07 til 24. Bortsett fra en times lufting kun utenfor bopel i løpet av dagen. Alle ord som inneholder "virus, Corona, syk, sykehus, solidaritet og dugnad" sensureres fra internett. Fb må legges ned. Samme med alle andre some-kanaler. Kun seks personer i samme hjem. Ingen inn og ut-byttere. Så deilig dere! 😄 Sånn skulle vi hatt det minimum i seks måneder. Minimum Hvem skal levere det man bestiller på nett? Hvis alle skal være hjemme hele tiden blir det ingen til å levere noe? Og hvor skal kjæledyr få tak i mat? Sier jo seg selv at matbutikker og dyrebutikker må være åpne for å kunne få tak i det? Og apotek? Dere som tenker sånn tenker ikke langt nok til å se at det der aldri vil gå rundt. Helt latterlig hele greia! Og det bør være lov å gå ut på turer, det er ikke bra å kun sitte inne på den måten. Så prøv igjen du, det der går ikke igjennom. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 19. desember 2021 #39 Del Skrevet 19. desember 2021 Iso1 skrev (1 minutt siden): Hvem skal levere det man bestiller på nett? Hvis alle skal være hjemme hele tiden blir det ingen til å levere noe? Og hvor skal kjæledyr få tak i mat? Sier jo seg selv at matbutikker og dyrebutikker må være åpne for å kunne få tak i det? Og apotek? Dere som tenker sånn tenker ikke langt nok til å se at det der aldri vil gå rundt. Helt latterlig hele greia! Og det bør være lov å gå ut på turer, det er ikke bra å kun sitte inne på den måten. Så prøv igjen du, det der går ikke igjennom. Det må jo selvfølgelig være ansatt folk som ordner med ordre og sjåfører. Man får jo bestille mat til kjæledyr også. Nei, ingen turer! Kan ha løpestreng i hagen da. De som har hage. De i blokk, kan klatre opp og ned brannstigen, eller gå i trapper. De andre får bestille seg hoppetau. God trim. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iso1 Skrevet 19. desember 2021 #40 Del Skrevet 19. desember 2021 SoWhat? skrev (1 minutt siden): Det må jo selvfølgelig være ansatt folk som ordner med ordre og sjåfører. Man får jo bestille mat til kjæledyr også. Nei, ingen turer! Kan ha løpestreng i hagen da. De som har hage. De i blokk, kan klatre opp og ned brannstigen, eller gå i trapper. De andre får bestille seg hoppetau. God trim. De i regjeringen har sagt hele tiden at det er bra å gå turer og komme seg ut! Og da er det det jeg kommer til å gjøre! Du kan følge dine egne ideer selv, men ikke forvent at andre gjør det. For dette leser jeg kun ironisk og idiotisk. Dårlige ideer kommer fra dårlige mennesker. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg