AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #1 Skrevet 18. desember 2021 Leste flere steder at 40% av USD som går rundt var printet siste året. Itillegg til alt det med krypto og aksjehandlinger som har tatt seg opp kraftig spesielt covid. Jeg gjetter at mange har sånn tankegang at: «Jeg må bli flinkere i å spare deler av lønnen»..Hvor mye er det egentlig verdt å spare langsiktig istedenfor å investere? og hva tenker dere om dette? Interessant å høre om folk sin spesifikke situasjoner også Anonymkode: 835c7...347
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #2 Skrevet 18. desember 2021 Nei verden går jo til helvete uansett: nedstengninger pga pandemien, identitetspolitikk, plastavfall, miljøgifter, klima, søppelberg, overbefolkning, økende forskjeller… Virker ganske meningsløst å spare penger. Anonymkode: 42701...d70
Talentedmrripley Skrevet 18. desember 2021 #3 Skrevet 18. desember 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Leste flere steder at 40% av USD som går rundt var printet siste året. Itillegg til alt det med krypto og aksjehandlinger som har tatt seg opp kraftig spesielt covid. Jeg gjetter at mange har sånn tankegang at: «Jeg må bli flinkere i å spare deler av lønnen»..Hvor mye er det egentlig verdt å spare langsiktig istedenfor å investere? og hva tenker dere om dette? Interessant å høre om folk sin spesifikke situasjoner også Anonymkode: 835c7...347 Hva er forskjellen på å spare og investere? 🤔
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #4 Skrevet 18. desember 2021 Talentedmrripley skrev (6 minutter siden): Hva er forskjellen på å spare og investere? 🤔 Risikoen. Anonymkode: 92efd...fd3 1
Talentedmrripley Skrevet 18. desember 2021 #5 Skrevet 18. desember 2021 Just now, AnonymBruker said: Risikoen. Anonymkode: 92efd...fd3 Hvis spare automatisk betyr sparekonto er jeg Ikke helt uenig, men det er da ikke den definisjonen folk flest bruker? Aksjer, fond og krypto er da også sparing.
Gjest BrittEkeberg Skrevet 18. desember 2021 #6 Skrevet 18. desember 2021 Siden jeg ikke er rik, liker jeg å spare for å ha en liten buffer på kontoen. Man kan plutselig trenge veterinær, rørlegger, elektriker, service på bilen, ny dørlås, få en ubehagelig dyr strømregning. Så er lurt å spare litt i banken, og har man større beløp vil det nok alltid lønne seg å investere i eiendom eller ting som kan omsettes til penger. Som kunst og slikt.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #7 Skrevet 18. desember 2021 Dette var en veldig rar måte å skrive på men ok. Om det er noen vits i å "spare", som å sette penger på sparekonto, vs å sette pengene I aksjer eller fond kommer helt an på hva du skal bruke pengene til og når. Selvfølgelig er det vits i å spare om du skal bruke pengene til neste år. Anonymkode: b43a6...1bf 1
Pachka Sigaret Skrevet 18. desember 2021 #8 Skrevet 18. desember 2021 Det er vits i å spare om du har et formål med pengene. Er formålet en buffer du kan ta av i nødstilfelle? Da er det lurt å ha penger klar på en høyrentekonto i samme bank som du kan ta av med en gang. Kan du bytte bufferen ut med et kredittkort? Ja, det kan du, men hvis du da skulle oppleve tap av inntekt vil du ikke klare å betale tilbake kredittkort-regningen. Er formålet å spare til pensjon? Da må du skaffe deg en spesialisert pensjonskonto og investere i aksjefond. Er formålet å spare egenkapital til boliglån? Da ville jeg sagt 1. BSU og 2. høyrentekonto. Er formålet å spare til fremtiden med høy horisont? (5-10 år) da ville jeg sagt aksjefond på deg 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå