AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #1 Skrevet 18. desember 2021 Jeg har fått beskjed om at jeg skal få en bonusavtale i form av aksjer kommende år. Årsaken er at jeg er så verdifull for firmaet jeg arbeider i at de ikke ønsker å miste meg. Jeg er helt blank på dette området, og aner ikke hvor jeg skal starte. Hva er viktig å tenke på? Jeg håper jeg får en avtale der jeg har mulighet til å ta ut utbytte, vil det automatisk være slik eller er dette noe jeg må fastlåse i en slags kontrakt? Anonymkode: fc253...85e
Pachka Sigaret Skrevet 18. desember 2021 #2 Skrevet 18. desember 2021 En venn av meg har en bonusavtale hvor de kan kjøpe aksjer i firmaet, de får da betalt ekstra i aksjer kontra pengene de spytter inn i firmaet. Merk deg at den kan være noen spesielle krav til innløsning av aksjene, og du kan jo aldri vite om aksjene går ned eller opp i verdi? Så det er en viss risiko assosiert med å få aksjebonus.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #3 Skrevet 18. desember 2021 Bedriften jeg jobber i har sånne avtaler for alle ansatte. Anonymkode: 8e220...c57 2
A-hunter Skrevet 18. desember 2021 #4 Skrevet 18. desember 2021 Hvordan omsettes aksjene i selskapet til vanlig?
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #5 Skrevet 18. desember 2021 Vær litt obs på at du må skatte for aksjer også, får du rabatt blir du fordels beskattes av rabatten oppå. uten utbytte går du derfor veldig i minus kortsigtig, men det lønner seg ofte i lengden men det er ikke nødvendigvis en god avtale i alle selskaper. hos oss fikk vi kjøpe aksjer med 90% rabatt, måtte bruke flere år på å få redusert skatten for at det ikke skulle gå veeeldig i minus. Alternativet var at vi fikk bonus for å betale nevnt skatt. Da måtte vi betalt skatt for skatten for skatten, selskapet er ikke mye verdt alene.. alt ligger i de ansatte men vi tjener penger som gress så jeg synes det er en hårreisende politikk for selskapet som faktisk ønsker ansatte med på eiersiden Anonymkode: 209d5...7b4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #6 Skrevet 18. desember 2021 A-hunter skrev (1 time siden): Hvordan omsettes aksjene i selskapet til vanlig? Selskapet er ikke børsnotert, eid av 3 eiere via deres holdingselskaper. Selskapet har høy verdi, så dersom jeg må fordelsskatte så tviler jeg sterkt på at dette er noe jeg har råd til med mindre jeg kan ta utbytte for å betale fordelsskatten. Anonymkode: fc253...85e
Pachka Sigaret Skrevet 18. desember 2021 #7 Skrevet 18. desember 2021 Hva med dette eksemplet: * Aksjen har økt betydelig i verdi de siste årene, det er et stort firma. * Hvis du bestemmer deg for å kjøper aksjer i firmaet så matcher jobben med å kjøpe deg ca. 30% mer enn det du kjøpte for. Ville du kjøpt eller latt være? Det er en stor risiko relatert til verdien av aksjen, men du har jo skjermet deg for 30% tap av verdien ved at jobben matcher det du spytter inn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå