Gå til innhold

Hva er egentlig regler for og bo i blokk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg flyttet inn i blokk i år med små barn ,og samme gamle sure  nabo klager over at barna og jeg leker og bråker litt (leker rødt lys gjerne) Dette er gjerne 1-2 timer før kl 18 i helgene. De er de eneste barna som bor her- resten er 50+. Er dette virkelig innenfor? Finnes det slike husregler i blokker at de ikke kan få herje litt før sengetid? 

Anonymkode: 5c6d3...bb0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folkeskikk og stille kl 23 er de normale reglene.

De du får klager fra kan ta seg en bolle

Anonymkode: a3ed5...95d

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Altså regler eller ei, men ingen vil ha «herjing» over seg. Kanskje greit å ta litt hensyn.

Anonymkode: 974dc...d2a

Har alltid tatt hensyn til denne gamle naboen men i dag….. synes jeg han gikk langt over grensen. Han var så sint at han nesten slengte døren i fjeset mitt….

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Når du flytter i blokk med små barn så har du et ekstra ansvar for å lære barna forskjell på hva/hvordan man leker ute og hvordan man leker inne, og ikke minst å ha kontroll på stemmebruk og volum. Rødt lys er utelek, løping, hopping, tramping, skriking ect er utelek. Skal de herje før sengetid så må du gå ut og få den til å løpe fra seg, de kan ikke gjøre det inne når det går utover naboene. Jeg har bodd 20 år i ulike blokker, og det er merkelig hvordan en del småbarnsfamilier tror det er fritt frem med bråk fordi "barn må få herje litt". Erfaringsmessig skal det også ganske mye til før naboer faktisk gir beskjed, så hvis du har fått beskjed før uten endring forstår jeg godt at naboen var sinna. Du må lære deg å ta hensyn til naboene, og oppdra barna til å gjøre det samme. 

Anonymkode: 8da61...09b

Dette er ikke riktig! Jeg har tålt både oppussing og fester selv fra andre naboer etter både kl 22 og 24 men det kunne aldri falt meg inn og banket på til andre og skjelle de ut. Det er bare denne gamle sure naboen som har sagt noe. Det er ganske spesielle folk som klager over små barn etter min mening.  Hadde det vært kl 20 og utover skulle jeg skjønt det men før kl18?🤢

• Liker 7
Skrevet

Alle i blokk må ta hensyn til hverandre enten det er musikk, unger og krangling. Du lar ikke barna herje inne, du lærer de at inne er det i innestemme og rolig lek og at ute er det utestemme og herjing. Dette lærte vi på SFO og i barnehagen som barn i tillegg til hjemme, og det er ille om dette ikke er en del av barneoppdragelsen til enkelte foreldre! 

Flytt til enebolig om du vil kunne gjøre alt fritt som det passer deg og ungene dine. 

Anonymkode: cc0a4...a61

• Liker 32
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette er ikke riktig! Jeg har tålt både oppussing og fester selv fra andre naboer etter både kl 22 og 24 men det kunne aldri falt meg inn og banket på til andre og skjelle de ut. Det er bare denne gamle sure naboen som har sagt noe. Det er ganske spesielle folk som klager over små barn etter min mening.  Hadde det vært kl 20 og utover skulle jeg skjønt det men før kl18?🤢

Men så kan man ikke akuratt be drillen om å drille lavere eller hammeren om å ikke lage lyd. Det kan man be levende mennesker om. Og at du tolererte en fest etter kl 22 en gang er ikke det samme som daglig bråk hele ettermiddagen fra unger uten oppdragelse og egoistiske foreldre som driter i naboer 

• Liker 46
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men så kan man ikke akuratt be drillen om å drille lavere eller hammeren om å ikke lage lyd. Det kan man be levende mennesker om. Og at du tolererte en fest etter kl 22 en gang er ikke det samme som daglig bråk hele ettermiddagen fra unger uten oppdragelse og egoistiske foreldre som driter i naboer 

Det er ikke hver dag. Det er snakk om en gang i ny og ne i helgene. Det er altså et lite «problem»! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er ikke hver dag. Det er snakk om en gang i ny og ne i helgene. Det er altså et lite «problem»! 

Det var ikke slik du la det frem i HI. Men spiller uansett ikke noen rolle, du får ta hensyn, så får barna leke rødt lys ute.

Anonymkode: 974dc...d2a

• Liker 20
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Før klokken 18 vil jeg slappe av etter jobb - kanskje duppe en liten halvtime på sofaen. Da er det rimelig irriterende med naboer som tror de bor alene i blokka

Anonymkode: 763cd...258

• Liker 33
Skrevet

Når du valgte å flytte i blokk så tok du valget om at dere må ta hensyn til veldig mange andre mennesker. Jeg flytta inn i blokk og hater det hver eneste dag, fordi jeg kan ikke lage de lydene jeg vil😂 Ikke høylydt sex, ikke høy synging, musikken må være mye lavere enn jeg skulle ønske jeg kunne ha den. Alt må gjøre så stille. Når jeg får råd, så blir det noe mer ensomt sted å bo på meg.

Anonymkode: 57be1...3c9

• Liker 14
Skrevet

Hadde jeg visst dette så hadde jeg aldri flyttet i blokk. Det er en første gang for alt🤯 veldig irriterende. Må nesten trippe over gulvet. Var så rasende i sted ar jeg tenkte inni meg at gamle naboen kunne tatt seg en «sov i ro» hvis han ble vekket av middagshvilen sin…… 

• Liker 1
Skrevet

Bor man i blokk eller vegg i vegg med andre tar man hensyn, og leker ikke «uteleker» inne.

Sånn er det bare. 

Anonymkode: 1e392...e97

• Liker 26
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bor man i blokk eller vegg i vegg med andre tar man hensyn, og leker ikke «uteleker» inne.

Sånn er det bare. 

Anonymkode: 1e392...e97

Vi leker rødt lys også i morgen. Det er ikke et sykehjem vi bor i! 

• Liker 3
Skrevet

Ikke bry deg om de. Man lå tåle lyd

Anonymkode: 7a320...af7

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi leker rødt lys også i morgen. Det er ikke et sykehjem vi bor i! 

Jeg er glad jeg har naboer som tar hensyn til hverandre jeg. Føler med naboen din.

Anonymkode: 4054f...eb1

• Liker 40
Skrevet

Alltid en som vil prøve seg men så lenge dere tar "normalt" hensyn, ikke skriking og skråling til alle tider og relativt stille etter 23 så kommer en ingen vei med å klage heller, men dere har ikke et uteområde å leke på?

Så tenker jeg og at hvis du bor slik at du har noen over og under deg så må du ta mye mer hensyn enn hva jeg må som ikke har folk som bor under eller på siden og bare har en over som ikke hører noe til oss takket være isolasjonen og måten blokkene er bygget på. Alle som bor i blokk bor ikke likt, plassering av leiligheter, byggeår og isolasjon har mye å si.

• Liker 4
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (5 minutter siden):

Alltid en som vil prøve seg men så lenge dere tar "normalt" hensyn, ikke skriking og skråling til alle tider og relativt stille etter 23 så kommer en ingen vei med å klage heller, men dere har ikke et uteområde å leke på?

Så tenker jeg og at hvis du bor slik at du har noen over og under deg så må du ta mye mer hensyn enn hva jeg må som ikke har folk som bor under eller på siden og bare har en over som ikke hører noe til oss takket være isolasjonen og måten blokkene er bygget på. Alle som bor i blokk bor ikke likt, plassering av leiligheter, byggeår og isolasjon har mye å si.

Hvordan klarer de seg de som bor i blokk og i TILLEGG ER I ISOLASJON? Det kan fort skje det også. Skal barna da sitte og perle i 8 timer? Nei barn få lov og være barn av og til. Boligen er forresten fra 2016 så litt isolasjon må vel det vel være. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan klarer de seg de som bor i blokk og i TILLEGG ER I ISOLASJON? Det kan fort skje det også. Skal barna da sitte og perle i 8 timer? Nei barn få lov og være barn av og til. Boligen er forresten fra 2016 så litt isolasjon må vel det vel være. 

Det argumentet skal jeg huske neste gang jeg vil ha fest. Studenter må få være studenter, naboene kan ta seg en bolle.

Anonymkode: 8943c...c13

• Liker 15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...