AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #1 Skrevet 18. desember 2021 Har nylig gått over til bredbånd fra Telia. Avtalen er 1000 mbps ned/500 mbps opp. Problemet er at jeg får maks 500 ned med BÅDE kabel og wifi. Jeg har testet forksjellige enheter med og uten kabel og ingen kommer over 500. Det er altså ingen forskjell i fart på kabel og 5ghz wifi. Enhetene har vært plassert rett ved siden av ruteren under testen. Noter dere at opplastningen er som avtalt på 500 mpbs. Pussig at opplastningen fungerer som normalt men ikke nedlastning. Jeg forstår at man ikke kan forvente 1000 mpbs hele tiden, men et effektivtetstap på 50% er ikke forsvarlig. Anonymkode: 6abf1...71f
Pachka Sigaret Skrevet 18. desember 2021 #2 Skrevet 18. desember 2021 Slutt å bestille så fjonge hastigheter. Jeg har bare25/25 fra Telia og jeg får nøyaktig det jeg har kjøpt. Hvis jeg "oppgraderer" til 100/10 så blir altså opplastnings-hastigheten min 2.5 ganger tregere og det synes jeg er uakseptabelt... Jeg liker faktisk at jeg laster opp rimelig kjapt når jeg skal dele videoer og bilder. Det er kjent at alle som selger internett ut til forbrukere uansett selger mer kapasitet enn de faktisk har på linjene, siden de fleste neppe bruker det som dem har bestilt. Skal ikke forundre meg om nedlastning er overbelastet i ditt område og du aldri vil få den hastigheten der, det er nok bare å nedgradere.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #3 Skrevet 18. desember 2021 2 minutter siden, Pachka Sigaret said: Slutt å bestille så fjonge hastigheter. Jeg har bare25/25 fra Telia og jeg får nøyaktig det jeg har kjøpt. Hvis jeg "oppgraderer" til 100/10 så blir altså opplastnings-hastigheten min 2.5 ganger tregere og det synes jeg er uakseptabelt... Jeg liker faktisk at jeg laster opp rimelig kjapt når jeg skal dele videoer og bilder. Det er kjent at alle som selger internett ut til forbrukere uansett selger mer kapasitet enn de faktisk har på linjene, siden de fleste neppe bruker det som dem har bestilt. Skal ikke forundre meg om nedlastning er overbelastet i ditt område og du aldri vil få den hastigheten der, det er nok bare å nedgradere. Teorien på bunn her ville resultert i varierende resultater på linjetester, mens det høres ut som TS ligger stabilt på 500 mbit. Med andre ord så er det sannsynlig cappingen det er noe feil med. Det er lite logisk standardmessig i at ved bruk av kablet/ethernet så er det noe lokalt som begrenser/forhandler hastighet på 500 mbit, og ved testing med forskjellige enheter og alle gir samme resultat er det heller ikke sannsynlig at det er begrensninger på enheten som er årsaken. Jeg ville hørt med ISP/leverandør, som raskt kan sjekke cap, men også ta visse former for hastighetstest. 1gbps er i grunn ikke så fjongt lenger. Å sitte med 25 mbit er dog noe avlegs blitt. Selv sitter jeg på 800/800 fiber, alene. Jeg liker at når jeg laster opp videoer og bilder så går det såpass raskt at det i noen tilfeller faktisk er HDD-en som begrenser hastigheten, og ikke linja. Nå bruker jeg vel og merke linja til ganske mye mer, jeg har stats på ca. 17 TB opp og 7 TB ned siste seks mnd. Men høy hastighet er helt gull det, og ikke noe som folk burde slutte å kjøpe, som du sier. Anonymkode: 7b19a...c2b
Pachka Sigaret Skrevet 18. desember 2021 #4 Skrevet 18. desember 2021 (endret) 9 minutter siden, AnonymBruker said: Teorien på bunn her ville resultert i varierende resultater på linjetester, mens det høres ut som TS ligger stabilt på 500 mbit. Med andre ord så er det sannsynlig cappingen det er noe feil med. Det er lite logisk standardmessig i at ved bruk av kablet/ethernet så er det noe lokalt som begrenser/forhandler hastighet på 500 mbit, og ved testing med forskjellige enheter og alle gir samme resultat er det heller ikke sannsynlig at det er begrensninger på enheten som er årsaken. Jeg ville hørt med ISP/leverandør, som raskt kan sjekke cap, men også ta visse former for hastighetstest. 1gbps er i grunn ikke så fjongt lenger. Å sitte med 25 mbit er dog noe avlegs blitt. Selv sitter jeg på 800/800 fiber, alene. Jeg liker at når jeg laster opp videoer og bilder så går det såpass raskt at det i noen tilfeller faktisk er HDD-en som begrenser hastigheten, og ikke linja. Nå bruker jeg vel og merke linja til ganske mye mer, jeg har stats på ca. 17 TB opp og 7 TB ned siste seks mnd. Men høy hastighet er helt gull det, og ikke noe som folk burde slutte å kjøpe, som du sier. Anonymkode: 7b19a...c2b Du høres ut som du har behov for mer enn å se på Netflix og laste opp en kort video til Instagram. Jeg vil si 90% ikke har behov for mer enn det, hvis det er snakk om en person. En familie vil nok trenge 100Mbps ned og opp. Det meste jeg har klart å brukt har vært 1 TB når jeg hadde over 100Mbps og da prøvde jeg virkelig hardt å benytte meg av all kapasiteten. Derfor fant jeg også ut at det var rimeigere å bare ta den laveste hastigheten siden jeg ikke trenger mer enn det for å foreta meg alt jeg gjør på nett. Ps. jeg har > 20 GB mobildata og synes det er mye mer nyttig å putte pengene mine dit. Endret 18. desember 2021 av Pachka Sigaret 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #5 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har nylig gått over til bredbånd fra Telia. Avtalen er 1000 mbps ned/500 mbps opp. Problemet er at jeg får maks 500 ned med BÅDE kabel og wifi. Jeg har testet forksjellige enheter med og uten kabel og ingen kommer over 500. Det er altså ingen forskjell i fart på kabel og 5ghz wifi. Enhetene har vært plassert rett ved siden av ruteren under testen. Noter dere at opplastningen er som avtalt på 500 mpbs. Pussig at opplastningen fungerer som normalt men ikke nedlastning. Jeg forstår at man ikke kan forvente 1000 mpbs hele tiden, men et effektivtetstap på 50% er ikke forsvarlig. Anonymkode: 6abf1...71f Kan være flere grunner til dette (foruten at det er feil satt opp fra Telia som et det mest trolige). Noen få: 1) Sjekk at server du tester mot (antar speedtest.Net) er nær deg geografisk og takler godt over 1000mbps mot 1 IP-adresse 2) At router ikke er maks 500mbps (men antar du har ny router fra Telia, isåfall er ikke dette grunnen) 3) At dine nettverkskort (dine ulike enheter) takler mer en 500mbs Anonymkode: 57671...304
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #6 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan være flere grunner til dette (foruten at det er feil satt opp fra Telia som et det mest trolige). Noen få: 1) Sjekk at server du tester mot (antar speedtest.Net) er nær deg geografisk og takler godt over 1000mbps mot 1 IP-adresse 2) At router ikke er maks 500mbps (men antar du har ny router fra Telia, isåfall er ikke dette grunnen) 3) At dine nettverkskort (dine ulike enheter) takler mer en 500mbs Anonymkode: 57671...304 Altså noen ganger de oppi 530 og sjelden ganger rett under 600. Men det sier bare hvor ustabilt det er. Ofte mellom 400-530. Anonymkode: 6abf1...71f
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #7 Skrevet 18. desember 2021 Det var ikke nok med den forrige tråden om dette? Anonymkode: 71350...deb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå