Gå til innhold

Hvor ofte gråter dere nå etter dere ble foreldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Det som kanskje overrasket meg mest med å bli mor, og som jeg var totalt uforberedt på, er hvor fort jeg begynner å gråte. Og hvor mye og hvor ofte.. Ønsker å høre litt hvordan det har vært for andre, om jeg er helt på viddene og om jeg kan forvente at dette går over etterhvert, da jeg syns det er litt plagsomt (må presisere at jeg ikke har fødselsdepresjon altså).

1.Hvor ofte gråter du etter du ble mor/far? 

2.Hvor ofte gråt du før?

3. Hvor gamle er barn(a)?

4.Hva utløser gråt hos deg?

Selv gråter jeg stort sett hver dag, alt fra 1 til 3 ganger,  i motsetning til før hvor jeg kanskje gråt et par ganger i året. Barnet er 10mnd, og jeg gråter aller mest av ting som omhandler barn (naturligvis) men kan også gråte av tanken på at hunden min er 7år og ikke har lang tid igjen, eller at min farmor har Alzheimer, eller at jeg har oppvask jeg må ta, eller at tilfeldige folk på gata kanskje er ensomme, eller at folk har egne liv og ikke hopper når jeg sier hopp😣 Er med andre ord blitt en urasjonell kriseromantiker.

Anonymkode: 518f8...960

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har grått to ganger siden baby ble født for 5 måneder siden, fordi jeg var så sliten, men gråter mye mer av videoer på tiktok etc., enn jeg gjorde før 😛 gråter for eksempel av introsangen til askepott, men det er nostalgi/gladtårer :)  gråt omtrent aldri før jeg fikk barn, hverken av triste eller fine ting😅 ikke engang når Jack dør i titanic (… nå derimot😭). Helsesykepleieren var omtrent litt overrasket da jeg sa at jeg ennå ikke hadde grått på 6-ukerskontrollen, så tror det er mot normalen å gråte så lite :fnise:

Skrevet

Den første tiden gråt jeg hver dag. En kombinasjon av sliten, trøtt, overveldet, rørt, glad osv. Ble bedre etter noen mnd for min del, men føler jeg kan ta lettere til tårer nå enn før og barnet er 2 år. Blir rørt av å tenke på at hun skal oppleve at nissen kommer for første gang på juleaften i år f.eks😅

Anonymkode: ef545...5e7

Skrevet

Min er omtrent like gammel som din. Jeg gråter ofte, kanskje et par ganger i uka, fordi jeg synes livet med baby er slitsomt, fordi jeg ikke får til denne mammagreia og fordi jeg sliter med å akseptere at kroppen er forandret for alltid og at jeg sannsynligvis må leve med plagene. I graviditeten var jeg sånn lettrørt som du, da kunne jeg gråte av saker på nyhetene for eksempel. Gråt masse i perioden etter raset i Gjerdrum, for hadde termin i samme tidsrom som hun som døde. 

Før gråt jeg ikke så ofte. Mest hvis jeg var veldig sliten og deppa, noe trist hadde skjedd, hvis jeg tenkte på søskenet jeg har mistet. Eller på at hunden min kommer til å dø om noen år.

Men nå er jeg litt flat. Og selvsentrert. Er jeg sliten nok så tenker jeg at alle jeg kjenner kunne dødd uten at jeg hadde brydd meg. 

Anonymkode: d332f...da2

Skrevet

Ts, ammer du? Kanskje det vil roe seg når du er ferdig med det. 

Anonymkode: d332f...da2

Skrevet

Jeg merker egentlig ingen forskjell å gråting før og etter barn, tror jeg.

1.  Et par ganger i måneden, hvis jeg teller med å få tårer i øyene uten å begynne å gråte mer enn det. Unntaket er de to første ukene etter at barn nr. to ble født, da gråt jeg flere ganger daglig. 

2.  Som nå.  

3.  3,5 og 2 år. 

4. Gråt hvor tårene renner er som oftest ifbm. dødsfall/begravelser. Og noen ganger pga. historier om barn eller dyr som lider. Jeg får også tårer i øynene når folk forteller meg om noe vanskelig i sitt liv. 

Jeg merker derimot en ganske tydelig forskjell i form av at jeg ikke på noen måte orker å å se filmer/serier/nyheter med vold. Det er fælt, ekkelt og nesten fysisk vondt. Mannen og jeg så på en serie da jeg ble gravid med første barn. Den var veldig spennende, og interessant, men med en del vold. Jeg har ikke orket å se den ferdig. 

Anonymkode: d3bc1...14f

Skrevet

1. Hvor ofte gråter du etter du ble mor/far? 

Hver dag. Kanskje 1 - 3 ganger daglig. 

2.Hvor ofte gråt du før?

En gang i måneden kanskje. Film/tv serie. 

3. Hvor gamle er barn(a)?

4 og 9 år. 

4.Hva utløser gråt hos deg?

Det kan være noe barnet gjør eller sier som rører meg, et minne som dukker opp på snapchat fra de var babyer. En trist film på tv. Blir sint/lei meg i en krangel. 

Anonymkode: a87c9...cf8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...