AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #1 Skrevet 18. desember 2021 Jeg har jobbet for en bedrift som ha pleid å gitt julegaver som nå donerer penger til en veldedighet som julegave til de ansatte. Er dette egentlig noe de gjør fordi det er en fin julegave? I mitt hode sparer bedrifter mye penger på å gjøre dette. De trenger jo ikke bruke penger på en gave til hver ansatt, men de kan bestemme seg for en sum som kan gis bort til en organisasjon i stede. Det er jo fint for organisasjonen som blir valgt, men fra bedriftens side så tenker jeg at det er enklere og billigere. Dessuten kan jeg skjønne de som er misfornøyd med det. Man jobber for bedriften året rundt og så gir de bort julegaven deres. Anonymkode: 36c14...bbf 5
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #2 Skrevet 18. desember 2021 Jeg synes det er ok jeg trenger ikke få gave fra jobb, men jeg har inntrykk av at mange bedrifter gjør det ikke for å være snille men for å spare penger. Min bedrift gjør det, det virker for meg som en latskaps- og pengessparingsgreie for dem. Ikke sier de hvor mye de bruker heller, så det er umulig å vite om de da sparer 200kr x 4000 ansatte og heller gir 1000kr til en veldedig organisasjon liksom... Vi ansatte får ikke en gang et julekort, ingenting. Må innrømme at jeg synes det er litt stusselig. Jeg ville gjerne visst hvem de ga til, hvor mye, hva den veldedige organisasjonen gjør osv. Og pengegaven bør være like mye eller mer som de ville brukt på julegave til alle ansatte. Anonymkode: 02160...945 6
Gjest Anonym373 Skrevet 18. desember 2021 #3 Skrevet 18. desember 2021 Spesielt og kjedelig. Gi ansatte sikkelig gaver , doner x antall kroner av omsetting til veldedighet uten å reklamer for det. Da har dem min respekt.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #4 Skrevet 18. desember 2021 Det er nok for å få skattefradrag, samt spare tid og penger. Jeg må innrømme at jeg synes det er littegrann stusselig. Anonymkode: c17dd...f6a 13
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #5 Skrevet 18. desember 2021 Synes det er supert. Jeg har fått så mye unødvendig ræl opp gjennom. Selv vin, da vi er sære på hva vi kjøper. Hodetelefoner som var både dyre og gode, men jeg har bedre selv. Dab radio, når alle forstår at det er internett som gjelder... Gi heller en mindre sum til veldedighet. Anonymkode: 8baed...8c9 11
Blålilla Skrevet 18. desember 2021 #6 Skrevet 18. desember 2021 Fint at de donerer penger. Men ikke kall det julegave til ansatte og ikke kjør det som et markedsføringstriks 12
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #7 Skrevet 18. desember 2021 Blålilla skrev (2 minutter siden): Fint at de donerer penger. Men ikke kall det julegave til ansatte og ikke kjør det som et markedsføringstriks Hvorfor ikke? Oppmerksomhet rundt bedriften = bedre omsetning = sikrere stillinger, og ofte bedre lønn. Oppmerksomhet rundt frivillige organisasjoner = flere som gir til veldedighet. Anonymkode: 8baed...8c9 1
Gjest Anonym373 Skrevet 18. desember 2021 #8 Skrevet 18. desember 2021 Hadde iallfall ikke sakt takk.
altflyter Skrevet 18. desember 2021 #9 Skrevet 18. desember 2021 (endret) Jeg syntes ingenting om det på samme måte som jeg ikke syntes noe om å få «jeg har gitt penger til denne organisasjonen» i gave av venner og familie. Hvis jeg vil gi penger til en organisasjon så ønsker jeg meg det eller donerer penger selv. Og jeg vil velge organisasjonen selv. Når bedrifter gjør det er det ofte både for å spare penger, for å spare skatt og for å kunne skryte av det utad. Når privatpersoner gjør det så er det fordi de har lyst til å være «gode» mennesker. De føler seg bra med seg selv, men det de i realiteten har gjort er jo å gi penger til egen hjertesak på mine vegne uten å en gang spørre om jeg er interessert i å støtte den gitte organisasjonen. Da foretrekker jeg at de lar være å «gi» meg noe. Andre skal ikke ta en avgjørelse på mine vegne som f.eks «du har sikkert så mye ting fra før» jeg ønsker meg masse til jul fordi jeg ikke har særlig god råd og føler ikke noe sterkt behov for å støtte organisasjoner jeg ikke selv tror på. særlig når jeg legger mye omtanke, penger og tid inn i gaven til dem. Jeg syntes de ansatte burde få velge. Vil du ha gave eller donere gaven din til «organisasjon». Mange setter faktisk pris på oppmerksomheten og ikke alle vasser i ting og mange syntes det er stas med en oppmerksomhet fra jobben. Endret 18. desember 2021 av altflyter 5
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #10 Skrevet 18. desember 2021 Helt supert. Synes julen er en ypperlig tid for pengedonasjoner til veldedighet, feamfor ting til folk som har mer enn nok ting fra før. Har uansett sjelden opplevd å få julegaver fra arbeidsgiver som jeg virkelig trenger eller synes var fin. Anonymkode: 5bae2...d4e 1
Leo Skrevet 18. desember 2021 #11 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Helt supert. Synes julen er en ypperlig tid for pengedonasjoner til veldedighet, feamfor ting til folk som har mer enn nok ting fra før. Har uansett sjelden opplevd å få julegaver fra arbeidsgiver som jeg virkelig trenger eller synes var fin. Anonymkode: 5bae2...d4e Enig! Men ikke kall det en julegave til de ansatte. Strengt tatt er det fra de ansatte siden de da altså ikke får noen julegave. 4
sicario Skrevet 18. desember 2021 #12 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har jobbet for en bedrift som ha pleid å gitt julegaver som nå donerer penger til en veldedighet som julegave til de ansatte. Er dette egentlig noe de gjør fordi det er en fin julegave? I mitt hode sparer bedrifter mye penger på å gjøre dette. De trenger jo ikke bruke penger på en gave til hver ansatt, men de kan bestemme seg for en sum som kan gis bort til en organisasjon i stede. Det er jo fint for organisasjonen som blir valgt, men fra bedriftens side så tenker jeg at det er enklere og billigere. Dessuten kan jeg skjønne de som er misfornøyd med det. Man jobber for bedriften året rundt og så gir de bort julegaven deres. Anonymkode: 36c14...bbf Jeg har over 20 år i offentlig virksomhet. julegaver til ansatte er et fremmed fenomen😂 Tenker folk som jobber i det private og er vant med å få julegaver av arbeidsgiver høres litt bortskjemte ut. 2
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 18. desember 2021 #13 Skrevet 18. desember 2021 Helt greit, men det er ikke en gave til de ansatte så det blir feil å kalle det julegave.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #14 Skrevet 18. desember 2021 sicario skrev (5 minutter siden): Jeg har over 20 år i offentlig virksomhet. julegaver til ansatte er et fremmed fenomen😂 Tenker folk som jobber i det private og er vant med å få julegaver av arbeidsgiver høres litt bortskjemte ut. Tenker det samme selv. Det nærmeste vi kommer en julegave, er en konfekteske på deling. Og er man ikke på vakt samme dag den kommer, ser man lite til innholdet..... Men, om det nå er slik at bedriften vanligvis gir julegave og nå heller velger veldedighet, så går det fint an å gi en kombinasjon. Veldig mange organisasjoner som selger produkter hvor deler av inntekten går til saken. Anonymkode: a0653...36f 1
visp Skrevet 18. desember 2021 #15 Skrevet 18. desember 2021 Jeg vil helst at de gir det til veldedighet.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #16 Skrevet 18. desember 2021 For min egen del, gi gjerne til veldedighet da jeg ikke har bruk for mer ting jeg ikke ønsker meg. Men, det jobber en del studenter der jeg jobber, så for deres del så syns jeg det er kjipt med veldedighetsgaver. Studenter setter pris på de gavene som kommer og har bruk for de, så jeg er i mot for mine kollegaers skyld Anonymkode: df785...974 1
SoWhat? Skrevet 18. desember 2021 #17 Skrevet 18. desember 2021 De jobber for bedriften, og så gir de bort julegaven deres? 😥 Ts. Please 😄 1
Gjest theTitanic Skrevet 18. desember 2021 #18 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har jobbet for en bedrift som ha pleid å gitt julegaver som nå donerer penger til en veldedighet som julegave til de ansatte. Er dette egentlig noe de gjør fordi det er en fin julegave? I mitt hode sparer bedrifter mye penger på å gjøre dette. De trenger jo ikke bruke penger på en gave til hver ansatt, men de kan bestemme seg for en sum som kan gis bort til en organisasjon i stede. Det er jo fint for organisasjonen som blir valgt, men fra bedriftens side så tenker jeg at det er enklere og billigere. Dessuten kan jeg skjønne de som er misfornøyd med det. Man jobber for bedriften året rundt og så gir de bort julegaven deres. Anonymkode: 36c14...bbf Det er gjerrig. Fint å gi til veldedighet men å kalle det julegave til de ansatte er for drøyt. De gjør det for å skrive av på skatten og det er god reklame for firmaet pluss at de i praksis gir samme gaven to ganger og får kred for det. Først av den veldedige organisasjonen deretter for å ha gitt gave til ansatte. De kunne brukt en annen pott til formålet. Det kan sammenlignes litt med at du har en datter som selger dorullsekker til 400 kr til inntekt for klassetur/russebuss. Så kjøper du mange sekker som du gir i julegave til de du normalt gir julegave til. Det er en god sak , doruller er nyttig, og du blir kvitt alle sammen, men hvor glad ville mottagerene blitt?
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #19 Skrevet 18. desember 2021 Vi fikk også det. Litt ambivalent til det. Jeg støtter veldedighet selv og det var litt fint å velge min veldedighet å gi penger til. Pluss man får jo litt "ræl" iblant, jeg har nå alltid funnet noen blant familie eller venner som har blitt glad for det om det var noe jeg ikke trengte, men det føles jo iblant litt overflødig å masseprodusere dritt og gi det til alle - inkludert de som ikke ønsker seg det og ikke kommer til å bruke det. Samtidig vet jeg mange ble litt furt, og føler det bare kommer av latskap, skrive av på skatten, PR for firmaet som vil ha en mer bærekraftig, medmenneskelig profil.. Og firmaet gjorde et rekordbra år, kunne de ikke da gitt en pott til veldedighet som gikk utenfor julegavepotten, og også gitt medarbeiderne som har slitt sikkert mer enn noensinne en gave som var bare for å glede dem som takk? Om det skal være veldedighet, så kunne det vært litt gave til ansatt og gave til andre - hva med et gavekort på middag til en restaurantbransje som sliter for eksempel. Sikkert lignende ideer hvor man gir tilbake og gir til de ansatte. Anonymkode: 30a7d...0d4 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #20 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Helt supert. Synes julen er en ypperlig tid for pengedonasjoner til veldedighet, feamfor ting til folk som har mer enn nok ting fra før. Har uansett sjelden opplevd å få julegaver fra arbeidsgiver som jeg virkelig trenger eller synes var fin. Anonymkode: 5bae2...d4e Men de ansatte vet ikke hvor mye penger det er snakk om. La oss si at en bedrift med 300 ansatte har brukt 150 kroner per person før. Gir de virkelig 45000 kroner til denne veldedigheten? Eller gir de 10000 kroner og sparer 35000? Og får de skattefradrag for det de donerer? Anonymkode: 36c14...bbf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå