Gå til innhold

Ferieforvikling i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler på en fortvilelse nå, og vet ikke om jeg tenker helt klart eller om jeg har misforstått. 

Jeg er helt alene med ei jente på 3 år og jobber innenfor helse. Det er vanskelig nok fra før å få kabalen til å gå opp med turnusjobbing når man er alene, men ferien er nok det aller vanskeligste for oss. 

I år var jeg så heldig at jeg kunne ta ut ferie fra 20. desember til 3. januar. Jeg har dermed satt jenta mi på ferie i hele denne perioden og trodde jeg dermed hadde løst den 4. ferieuka hun må ha fri fra barnehagen. Jeg ble derfor litt sjokkert da barnehagen også krever at hun har fri hele påsken i tillegg til romjulen + at den uken før juleferien ikke teller siden det er fri på fredag. Aldri i livet om jeg får fri i hele påsken og vi er dermed like langt… Er det virkelig sånn? Er det slik i deres barnehage også? Jeg vet jeg har krav på tre uker i sommerperioden, og det pleier vi å få til, men det er den siste uken som er et stort problem da vi ofte bare får tatt ut enkeltdager…

Anonymkode: b7415...a9a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det bare krav om å ta ut tre uker sammenhengende om sommeren. Høres merkelig ut, jeg ville tatt en telefon til kommunen, evt styrer

Anonymkode: f438a...084

• Liker 7
Skrevet

Detter er en privat Læringsverkstedet barnehage, de har egne vedtekter om 4 uker ferie

- TS 

• Liker 1
Skrevet

Hos oss (offentlig barnehage) må barna også ta ut 4 uker ferie. 3 på sommeren og 1 til. Den siste uka kan tas ut som enkeltdager, må ikke være sammenhengde uke. Så her tror jeg de tar feil hos dere. 

Anonymkode: 90ec6...151

• Liker 6
Skrevet

Siste uke kan også tas ut som enkeltdager hos oss (FUS).

Hva står i vedtektene til barnehagen?

Anonymkode: 7c2f9...2c0

• Liker 3
Skrevet

Ser at i et lite utvalg læringsberkstedet barnehager står det presisert at den siste også må tas sammenhengene(og at 23.des-2.Jan pluss påsken regnes som en uke), men synes det er utrolig firkanta å si at 20. des -3. Jan ikke er en uke sammenhengende bare fordi julaften er i midten der. I år er det jo også maks antall hverdager mulig i romjula. 

• Liker 2
Skrevet

Her får barnet 14 dager fri, og likevel blir det ikke regnet som en uke pga julaften og røde dager? Spesielt av en bhg og gjøre seg så vanskelig. 

Anonymkode: a84ff...e4e

• Liker 10
Skrevet
Ex-vestlending skrev (18 minutter siden):

Ser at i et lite utvalg læringsberkstedet barnehager står det presisert at den siste også må tas sammenhengene(og at 23.des-2.Jan pluss påsken regnes som en uke), men synes det er utrolig firkanta å si at 20. des -3. Jan ikke er en uke sammenhengende bare fordi julaften er i midten der. I år er det jo også maks antall hverdager mulig i romjula. 

For å presisere: jeg leste vedtektene til et utvalg( jeg vet jo ikke hvor ts bor) og i alle stod dette

• Liker 1
Skrevet

Ja, både ped.leder og styrer refererte til vedtektene da jeg prøvde å ta opp dette. Der står det det som er skrevet over i tråden her. 
Opplever også barnehagen som veldig firkantet og lite samarbeidsvillig i denne situasjonen, og de vet godt hvor vanskelig hverdagen og feriene er for oss.

Jeg meldte inn denne ferien i begynnelsen av november, og like vel får jeg null uttelling for den uten å i tillegg ta fri i hele påsken..

-Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg føler på en fortvilelse nå, og vet ikke om jeg tenker helt klart eller om jeg har misforstått. 

Jeg er helt alene med ei jente på 3 år og jobber innenfor helse. Det er vanskelig nok fra før å få kabalen til å gå opp med turnusjobbing når man er alene, men ferien er nok det aller vanskeligste for oss. 

I år var jeg så heldig at jeg kunne ta ut ferie fra 20. desember til 3. januar. Jeg har dermed satt jenta mi på ferie i hele denne perioden og trodde jeg dermed hadde løst den 4. ferieuka hun må ha fri fra barnehagen. Jeg ble derfor litt sjokkert da barnehagen også krever at hun har fri hele påsken i tillegg til romjulen + at den uken før juleferien ikke teller siden det er fri på fredag. Aldri i livet om jeg får fri i hele påsken og vi er dermed like langt… Er det virkelig sånn? Er det slik i deres barnehage også? Jeg vet jeg har krav på tre uker i sommerperioden, og det pleier vi å få til, men det er den siste uken som er et stort problem da vi ofte bare får tatt ut enkeltdager…

nei de kan ikke kreve det,men abefalle, husker de abefalte meg også,men sendte barnet for det

Anonymkode: 073ba...7c3

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, både ped.leder og styrer refererte til vedtektene da jeg prøvde å ta opp dette. Der står det det som er skrevet over i tråden her. 
Opplever også barnehagen som veldig firkantet og lite samarbeidsvillig i denne situasjonen, og de vet godt hvor vanskelig hverdagen og feriene er for oss.

Jeg meldte inn denne ferien i begynnelsen av november, og like vel får jeg null uttelling for den uten å i tillegg ta fri i hele påsken..

-Ts

Jeg er helt for at barn skal få sammenhengende fri, og jeg skjønner at de ønsker å gi a satte ferie når det er få barn, men du gir jo barnet ti dager i tillegg til fridagene…

Ut fra de vedtektene jeg leste ser det ut som hvertfall den formuleringen er felles for barnehagen i kjeden. Siden du allerede har snakket med styrer, tror jeg faktisk jeg ville sendt en Mail til kjeden sentralt og forhørt meg om det virkelig er slik vedtektene er ment å tolkes eller om de i barnehagen din har misforstått. Ikke noe anklagende, men høflig spm om det kan være en misforståelsen 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

nei de kan ikke kreve det,men abefalle, husker de abefalte meg også,men sendte barnet for det

Anonymkode: 073ba...7c3

Her ville du da da måtte betale ekstra. Man betaler bare for 11 måneder til vanlig.

Jeg jobber også i en kommunal barnehage og her står det tydelig at en ferieuke må være en hel uke og at unntaket er at jul + påske kan telle som én uke.

Kjenner jeg blir skikkelig sur av folk som klager på at de barnehagen ikke er samarbeidsvillig fordi man selv ikke vil følge vedtektene. Dette må man jo sjekke før man tar imot plassen! 

Anonymkode: 9f2f0...11e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

-Ts

Men hvorfor tenker du at det er barnehagen som har ansvar for å fikse din vanskelige hverdag og ferie? 

Anonymkode: 9f2f0...11e

• Liker 1
Skrevet

Her tror jeg faktisk jeg hadde gjort meg litt vrang. Sagt at nå når du er gjort obs på at 14 dager kun teller som 7 dager hos dem så må du faktisk gjøre om på ferien din for å få det til å gå opp. Da får barnet gå i barnehagen til 23. sånn at du kan ta ekstravakter for å ha nok feriedager til påsken.

• Liker 9
Skrevet

Jeg synes det er firkantet, 8 dager over 14 sammenhengende dager må de vel kunne regne som 1 uke vel? 1 uke er jo vanligvis 5 dager. Det er jo ikke sånn at bhg er åpen julaften og nyttårsaften så barnet skal komme til og fra.. 

Anonymkode: 5d824...a13

• Liker 2
Skrevet

Skjønner heller ikke helt det med påsken, påsken er jo neste år? Så de mener da at neste år må du ta ut påsken + de 4 ukene siden de mener du ikke klarte 4 uker i år?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skjønner heller ikke helt det med påsken, påsken er jo neste år? Så de mener da at neste år må du ta ut påsken + de 4 ukene siden de mener du ikke klarte 4 uker i år?

Det står i vedtektene at det er snakk om barnehageåret(som starta i august en gang, tror jeg)

• Liker 1
Skrevet

Sånn var det i vår forrige barnehage også - bare at jul + påske ikke gjaldt som en uke. Mine barn hadde hatt fri 4 dager i vinterferien, hele påska og de inneklemte dagene i mai. Så satt jeg de opp på 3 1/2 uke sommerferie. 

Ble rimelig overrasket da det kom spm fra barnehagen om når barna skulle ta ut den siste uka. Skal sies at det heller ikke sto noe i vedtektene om at ferie ikke kunne tas ut som enkeltdager. Heldigvis flyttet vi, så jeg slapp å inndra noe av den planlagte sommerferien..

Anonymkode: 88588...6fa

Skrevet
40 minutter siden, Ex-vestlending said:

Det står i vedtektene at det er snakk om barnehageåret(som starta i august en gang, tror jeg)

Åja det gir mening såklart :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Detter er en privat Læringsverkstedet barnehage, de har egne vedtekter om 4 uker ferie

- TS 

Mener du kan søke om å få vurdert fri utenom feriene til å telles som ferie. Spør styrer i bhg eller sjekk vedtektene

Anonymkode: bf8dd...078

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...