Gå til innhold

tvungen ferie uten lønn - ingen feriedager

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har ingen feriedager og sjefen min sa at i jul stenger vi ned, så da må jeg ta 8 dager eller mer ulønnet ferie. Jeg er litt stresset og må finne ut hvordan jeg skal greie meg på så lav lønn i jula og i januar, når strømmen er så dyr og div andre økonomiske utfordringer. Det ordner seg, men kjenner på hvordan sjefen behandler meg.

Samtidig har en annen ansatt fått vite at hun må ta fri de dagene og ikke ha lønn pga manglende feriedager, men hun kan få jobbe. Vi gjør omtrent samme jobben! forskjellen er nok at jeg har høyere lønn. 

Det finnes ting å gjøre på hjemmekontor, men sjefen sier nei til meg og ja til hun andre. Hun får også jobbe litt ekstra for et annet firma, mens jeg ikke får det. og jeg har et barn.

Synes det er så pass urettferdig at jeg lurer på å søke jobb andre steder. Er det fair? sjefen er vel lur på ikke gir meg noe arbeid, men ja til hun som har lavere lønn..

Anonymkode: b14fe...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, de kan ikke pålegge ferie dersom du ikke har opptjent feriepenger. Arbeidsgiver har styringsrett, og kan pålegge at feriedager skal legges til julen dersom man har opptjent ferie. Eventuelt kan de permitere dersom det ikke er nok arbeidsoppgaver.

Men hvorfor har du ikke feriedager? Er du nyansatt? Har du brukt opp ferie? Hvordan er denne pålagte ferien varslet?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taluno skrev (35 minutter siden):

Nei, de kan ikke pålegge ferie dersom du ikke har opptjent feriepenger. Arbeidsgiver har styringsrett, og kan pålegge at feriedager skal legges til julen dersom man har opptjent ferie. Eventuelt kan de permitere dersom det ikke er nok arbeidsoppgaver.

Men hvorfor har du ikke feriedager? Er du nyansatt? Har du brukt opp ferie? Hvordan er denne pålagte ferien varslet?

Jeg har ikke feriedager fordi jeg ble ansatt i år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver kan til en viss grad pålegge ferie ved delvis driftstans, selv om arbeidstaker ikke har opptjent feriepenger. Men det skal varsles i god tid.

Så om du har fått vite dette nå, så ville jeg kontaktet fagforening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha varsel minst fire (4) uker før. Her ville jeg kontaktet forbundet

Anonymkode: 298fa...e61

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Står vel gjerne i arbeidsavtalen når bedriften stenger ned, hvis den  alltid stenger ned hver, jul, påske, fellesferie etc

Anonymkode: 1b748...897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken stillingsprosent står i arbeidskontrakten din? Du har vel rett på å få jobbe den stillingsprosenten og om det ikke er nok jobb å gjøre skal du jo likevel få betalt.. Dette høres ikke helt lovlig ut det arbeidsgiver gjør..

Anonymkode: 46215...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har ikke feriedager fordi jeg ble ansatt i år

Jobbet du i fjor hos annen arbeidsgiver? Om du har feriedager har ikke noe å gjøre med når du ble ansatt men ferieopptjening i fjoråret. Jobbet du 100% i fjor fikk du feriepenger for det i år og skal derfor ta 25 dagers ferie ila året. Jobbet du 50% i fjor så har du ditto 12/13 feriedager i år som må taes ut. Er vel også egne regler for når bedriften må stenge ned, for eks ved fellesferie kan man bli tvunget til å ta ferie selv uten opptjening. Vil dog tro at det er noen krav til når man har krav på å få vite dette på forhånd.. kontakt fagforeningen din :)

Anonymkode: 08794...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du skal ha varsel minst fire (4) uker før. Her ville jeg kontaktet forbundet

Anonymkode: 298fa...e61

Dersom hun har feriedager til gode er hun i utgangspunktet pliktig til å avvikle disse i år. Er det da fremdeles krav om 4 ukers varsel?

Anonymkode: 0c5d7...c78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Dersom hun har feriedager til gode er hun i utgangspunktet pliktig til å avvikle disse i år. Er det da fremdeles krav om 4 ukers varsel?

Anonymkode: 0c5d7...c78

Ja, man kan være pliktig til å ta ut feriedager man har igjen, men det er jo en helt annen situasjon.

Det står både i overskrift, HI og flere innlegg at TS ikke har feriedager tilgode, og det er nettopp det som er hele saken, at hun ikke har opptjent ferie, og at sjefen prøver tvinge henne til ulønnet fri/ferie/permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...