Gå til innhold

Dere som ikke tar vaksinen av medisinske årsaker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Tenkte kanskje det er flere av oss her inne som ikke bør ta vaksinen av medisinske årsaker? 

Jeg trenger bare å lufte ut litt, fordi det særlig den siste tiden har vært vanskelig å være uvaksinert. Aller helst ønsker jeg å ta vaksinen, men legen min anbefaler meg å forbli uvaksinert da sykdommen jeg har kan forverres av vaksinen og jeg kan ende opp ufør.

Nå er jeg på nippet av å bestille meg time til vaksine. Både fordi smitten florerer, og jeg vil gjøre mitt ytterste for ikke å smitte andre. I tillegg er jeg veldig påvirket av polariseringen som foregår i samfunnet nå, man blir jo nesten beskyldt for andres dødsfall ved å være uvaksinert. 

Er det andre som er i min situasjon som har noen tanker? 

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du er ikke alene.

Jeg føler at jeg må holde på en hemmelighet, og har mistet et vennskap fordi hun mente hun visste bedre enn meg og legen min. 

Jeg har logget meg ut av Facebook for å slippe og lese alt hatet som jeg føler er rettet mot meg. 

Dette er ikke bare bare å stå i!

• Liker 17
Skrevet

Jeg er absolutt ikke villig til å risikere livet fordi noen mener jeg burde ta sjansen på å ta en vaksine som kan være livsfarlig for meg.  Jeg er dessuten helt imot polariseringen i samfunnet og vil ikke støtte den ved å la meg presse. Har sluttet å fortelle fordomsfulle mennesker at jeg har medisinske grunner til å ikke vaksinere meg. De får tro hva de vil.

• Liker 15
Skrevet

Har blitt anbefalt å ikke vaksinere meg før om et par uker grunnet katastrofesnitt.. (økt fare for blodpropp, og risikoen blir større ved vaksinen siden dette er en potensiell bivrikning) og ja, jeg kjenner på det. Kommer til å ta på tirsdag for å bli ferdig med det. En god stund før jeg egentlig burde. Utelukkende fordi jeg syntes det er slitsomt med stigma. Lever isolert så påvirker ingen andre enn meg selv, men orker bare ikke alt snakket om uvaksinerte - selv om det ikke er «myntet» på de som avstår/avventer av helsemessige årsaker. 

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, Snurrepurre said:

Har blitt anbefalt å ikke vaksinere meg før om et par uker grunnet katastrofesnitt.. (økt fare for blodpropp, og risikoen blir større ved vaksinen siden dette er en potensiell bivrikning) og ja, jeg kjenner på det. Kommer til å ta på tirsdag for å bli ferdig med det. En god stund før jeg egentlig burde. Utelukkende fordi jeg syntes det er slitsomt med stigma. Lever isolert så påvirker ingen andre enn meg selv, men orker bare ikke alt snakket om uvaksinerte - selv om det ikke er «myntet» på de som avstår/avventer av helsemessige årsaker. 

Hvorfor lar du ikke heller være å lese og høre på alt snakket om uvaksinerte? Det er fullstendig galskap å risikere livet på grunn av noe sånt. Hva om du blir sengeliggende resten av livet eller mister viktige funksjoner fordi du lar deg presse.

Vær så snill å vente de ukene du har blitt anbefalt, legene kommer ikke med slike anbefalinger for moro skyld! 

• Liker 19
Skrevet

Kan jeg spørre hvilke sykdommer det gjelder? Spør av fordi jeg syns det er noe uklart i hvilke tilfeller man bør eller ikke bør. Min fastlege sa bare at hun hverken kunne anbefale meg og ta, eller ikke ta. At det var opp til meg. Ble ikke så mye klokere av det. 

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, Ludovica- said:

Kan jeg spørre hvilke sykdommer det gjelder? Spør av fordi jeg syns det er noe uklart i hvilke tilfeller man bør eller ikke bør. Min fastlege sa bare at hun hverken kunne anbefale meg og ta, eller ikke ta. At det var opp til meg. Ble ikke så mye klokere av det. 

Jeg har reagert med anafylaktisk sjokk på vaksiner og andre medikamenter. Legene var veldig klare på at jeg har ekstremt mye høyere sjanse for å dø av vaksinen enn for å få alvorlig forløp av covid-19.

Jeg vet at de anbefaler de som av ulike grunner har veldig høy risiko for blodpropp å heller ikke ta den. Det kan være på grunn av varige sykdommer, eller forbigående tilstander som brukeren over her.

• Liker 11
Skrevet

Jeg kjenner flere som ikke har vaksinert seg. Noen av slike grunner som her, man har blitt anbefalt å ikke ta den av lege. Har hatt anafylaktisk sjokk selv en gang så var livredd før jeg tok vaksinen. Den er ikke for alle og du gjør ikke noe galt ved å ikke ta den! 
Hvis du har venner som mener du skal trosse legens anbefaling, er de egentlig gode venner? 

• Liker 9
Skrevet

Har sett at mange ikke vaksinerer seg pga allergi. Jeg har mange allergier, påvist på sykehus. Kan ikke ta influensavaksine pga at den er dyrket frem på egg. 

Men heldigvis sa legen min at jeg kunne ta coronavaksine 🙂. Er ikke noen kjente allergener i den. Og vaksinestasjonene har sånn penn med antistoffer om noen skulle reagere 🙂

• Liker 6
Skrevet

Er vel ingen som dømmer dere for at dere ikke har tatt vaksinen. Dere har jo faktisk en veldig god grunn til å ikke ta den ! Ikke føl dere presset. 

De som bør føle presset er jo antivaxx konspi folka som tror de har mer kunnskap enn alskens fagfolk. 

Men, det er vel for mye å håpe på at de tar til vettet.   

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, Viki6 said:

Har sett at mange ikke vaksinerer seg pga allergi. Jeg har mange allergier, påvist på sykehus. Kan ikke ta influensavaksine pga at den er dyrket frem på egg. 

Men heldigvis sa legen min at jeg kunne ta coronavaksine 🙂. Er ikke noen kjente allergener i den. Og vaksinestasjonene har sånn penn med antistoffer om noen skulle reagere 🙂

Jeg går alltid med Epi-pen i veska. Det er ikke antistoffer i den, men adrenalin.

Det er allergener i vaksinen. Selv om det er få som har reagert med anafylaksi, så har det vært flere tilfeller av det enn man vanligvis ser ved vaksiner.

• Liker 7
Skrevet
Pingvinboogie skrev (3 minutter siden):

Jeg går alltid med Epi-pen i veska. Det er ikke antistoffer i den, men adrenalin.

Det er allergener i vaksinen. Selv om det er få som har reagert med anafylaksi, så har det vært flere tilfeller av det enn man vanligvis ser ved vaksiner.

Hvilke andre vaksiner? Og finnes det dokumentasjon? Min lege var som sagt klar på at det ikke var noen fare for meg. Det hadde vært fint å få vite hvilke allergier man må ha for at den skal være farlig. Men skjønner selvfølgelig at folk som har fått allergisk sjokk av andre vaksiner ikke tør, altså. 

Skrevet
11 minutter siden, Viki6 said:

Hvilke andre vaksiner? Og finnes det dokumentasjon? Min lege var som sagt klar på at det ikke var noen fare for meg. Det hadde vært fint å få vite hvilke allergier man må ha for at den skal være farlig. Men skjønner selvfølgelig at folk som har fått allergisk sjokk av andre vaksiner ikke tør, altså. 

De regner med at de fleste som har fått anafylaktisk sjokk av covid-vaksinene reagerer på Polyetylenglykol og beslektede virkestoffer, men det kan potensielt komme av andre virkestoffer også.

• Liker 4
Skrevet

De som vil men ikke kan ta vaksinen har min absolutt dypeste medfølelse. Det har de alltid hatt.

Har aldri hørt noen si noe på at disse ikke tar vaksine, det er jo disse man normalt forsøker å beskytte ved å tilstrebe høy vaksinedekning. De er gjerne i risikogruppe også, så de står liksom i fare uansett. 

Skrevet
Lilja77 skrev (1 time siden):

Hei! 

Tenkte kanskje det er flere av oss her inne som ikke bør ta vaksinen av medisinske årsaker? 

Jeg trenger bare å lufte ut litt, fordi det særlig den siste tiden har vært vanskelig å være uvaksinert. Aller helst ønsker jeg å ta vaksinen, men legen min anbefaler meg å forbli uvaksinert da sykdommen jeg har kan forverres av vaksinen og jeg kan ende opp ufør.

Nå er jeg på nippet av å bestille meg time til vaksine. Både fordi smitten florerer, og jeg vil gjøre mitt ytterste for ikke å smitte andre. I tillegg er jeg veldig påvirket av polariseringen som foregår i samfunnet nå, man blir jo nesten beskyldt for andres dødsfall ved å være uvaksinert. 

Er det andre som er i min situasjon som har noen tanker? 

du skal selvfølgelig følge legens råd. Det er ingen som kritiserer de som er uvaksinert av medisinske årsaker. Det er jo nettopp for å beskytte denne gruppen, og barna som det heller ikke er vaksine for, at det er så viktig at alle vi som kan vaksineres faktisk gjør det.

• Liker 2
Skrevet

Lurer på hvilke sykdomstilstander dere som ikke kan ta vaksinen har?  Skjønner de som har allergi. Men dere andre?

Skrevet
gazza skrev (1 time siden):

Lurer på hvilke sykdomstilstander dere som ikke kan ta vaksinen har?  Skjønner de som har allergi. Men dere andre?

Økt fare for blodpropp på grunn av akutt operasjon hvor det ikke var sterilt før de opererte.

• Liker 8
Skrevet

Jeg har hatt anafylaktiske reaksjoner på flere typer vaksiner og medikamenter. Med økt risiko for anafylaksi av denne vaksinen, tør jeg ikke. Legen vil ikke direkte fraråde meg å ta den (det er snakk om på sykehus med økt beredskap) men han vil ikke anbefale det heller 🤷‍♀️ så jeg har fortsatt ikke turt. 

• Liker 3
Skrevet
Pingvinboogie skrev (2 timer siden):

Hvorfor lar du ikke heller være å lese og høre på alt snakket om uvaksinerte? Det er fullstendig galskap å risikere livet på grunn av noe sånt. Hva om du blir sengeliggende resten av livet eller mister viktige funksjoner fordi du lar deg presse.

Vær så snill å vente de ukene du har blitt anbefalt, legene kommer ikke med slike anbefalinger for moro skyld! 

Det er vanskelig. Det handler mest om at jeg syntes det er fryktelig ubehagelig når jeg snakker med familie som poengterer at det er de uvaksinerte som kneler hele landet, fyller opp sykehusene.. sender meg bilder av statistikk ol. Ikke for at jeg skal vaksinere meg. For de «forstår» meg, men samtidig så skal de absolutt poengtere i hver eneste samtale hvor «hull i hodet» det er å ikke vaksinere seg. 

føler meg vel truffet da, siden jeg ikke er vaksinert. Tar meg i å forsvare uvaksinerte 😅🙈 fordi det er en stor gruppe som har helsemessige årsaker til begrunnelse! 

• Liker 5
Skrevet

Noen som vet om det er hvete i vaksinen? Jeg har alvorlig hveteallergi. Reagere iløpet av 15 min iallfall. 

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...