Gå til innhold

Er jeg fremdeles smittsom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk påvist korona forrige søndag, med symptomstart lørdags kveld. Har vært isolert siden, og skulle vært ute av isolasjon i går fredag.

Tok en selvtest(antigentest) hjemme som fremdeles viste svakt positiv.  Har vært influensasyk, og har fremdeles svake symptomer. Ringte koronatelefonen som sa at jeg uansett ikke var smittsom lenger, og bare kunne gå ut. Hadde så telefonsamtale med legen min, som mente at jeg burde isoleres lenger siden hjemmetester bare reagerer på friskt(?) virus, og at jeg fremdeles kan smitte andre.

Testen i dag viser fremdeles positiv, nå er vi på dag 7. Skal holde meg hjemme tom i morgen for sikkerhets skyld, men hva tror dere? Er jeg fremdeles smittsom? 

Videoannonse
Annonse
Gjest Dævendøtte
Skrevet

Hvor lenge må du være isolert?

Dersom du har symptomer kan du avslutte isolasjon når det har gått minimum 6 døgn fra tidspunktet symptomene startet og du har vært feberfri i minst 24 timer, uten å bruke febernedsettende medisin. Dette gjelder uavhengig av om du er vaksinert eller ikke.

Dersom du ikke har symptomer kan du avslutte isolasjon når det har gått 6 døgn fra tidspunktet du tok den positive covid-19 testen. Dette gjelder uavhengig av om du er vaksinert eller ikke.

Gjest Dævendøtte
Skrevet
j-mam skrev (3 minutter siden):

Har vært influensasyk, og har fremdeles svake symptomer.

Du skal holde deg isolert så lenge du har symptomer. 

En test er ikke det du skal bruke for å komme deg ut av isolasjon, det er tiden etter siste symptom som gjelder. Men alltid minimum 6 døgn, uansett symptomer eller ikke. 

Skrevet
Dævendøtte skrev (1 time siden):

En test er ikke det du skal bruke for å komme deg ut av isolasjon, det er tiden etter siste symptom som gjelder. Men alltid minimum 6 døgn, uansett symptomer eller ikke. 

Ok. Takk for svar. 

Skrevet

Isolasjonstiden er veldig kort nå. Jeg ville holdt meg hjemme noen dager ekstra for å være på den sikre siden. 

• Liker 1
Skrevet
Dævendøtte skrev (9 timer siden):

Hvor lenge må du være isolert?

Dersom du har symptomer kan du avslutte isolasjon når det har gått minimum 6 døgn fra tidspunktet symptomene startet og du har vært feberfri i minst 24 timer, uten å bruke febernedsettende medisin. Dette gjelder uavhengig av om du er vaksinert eller ikke.

Dersom du ikke har symptomer kan du avslutte isolasjon når det har gått 6 døgn fra tidspunktet du tok den positive covid-19 testen. Dette gjelder uavhengig av om du er vaksinert eller ikke.

Disse reglene er for fastsetting av når isolasjonsdato skal regnes fra. Ikke om hvor lenge en er smittsom. Fikk hun påvist korona forrige lørdag med PCR har hun enten 6 døgn isolasjon fra testdato eller 6 døgn fra da symptomene startet (trolig fra tidligere forrige helg eller slutten av den uken). 
Når disse døgnene er gått og så lenge hun ikke har hatt feber på min. 24-timer kan hun gå ut av isolasjon. Dette selv om restsymtomer som feks hoste eller rennende nese.

I Norge brukes ikke hurtigtester til å finne ut av om isolasjonen er ferdig eller ei. 

• Liker 2
Skrevet
Luckiness skrev (15 timer siden):

Disse reglene er for fastsetting av når isolasjonsdato skal regnes fra. Ikke om hvor lenge en er smittsom. Fikk hun påvist korona forrige lørdag med PCR har hun enten 6 døgn isolasjon fra testdato eller 6 døgn fra da symptomene startet (trolig fra tidligere forrige helg eller slutten av den uken). 
Når disse døgnene er gått og så lenge hun ikke har hatt feber på min. 24-timer kan hun gå ut av isolasjon. Dette selv om restsymtomer som feks hoste eller rennende nese.

I Norge brukes ikke hurtigtester til å finne ut av om isolasjonen er ferdig eller ei. 

Takk for svar. Det var legen min som mente at det fremdeles var smittsomt virus, siden antigentesten slo ut positivt. Nå har det gått 7 døgn siden svar på pcr kom, jeg satser på at jeg ikke er smittsom lenger, og setter meg i stua i dag😅 

Gjest Hottentått
Skrevet
Dævendøtte skrev (På 18.12.2021 den 11.48):

Man kan ha restsymptomer i mange uker etterpå. Det er bare tull. 

Er selv i isolasjon nå og fikk klar og tydelig beskjed om at på 6.døgnet kan jeg gå ut dersom jeg er feberfri i 24 timer. Forkjølelsessymptomer kan vare mye lenger. Og testene kan gi utslag i opptil 4 mnd 

Gjest Hottentått
Skrevet
j-mam skrev (3 minutter siden):

Takk for svar. Det var legen min som mente at det fremdeles var smittsomt virus, siden antigentesten slo ut positivt. Nå har det gått 7 døgn siden svar på pcr kom, jeg satser på at jeg ikke er smittsom lenger, og setter meg i stua i dag😅 

Ville ikke bekymra meg. Fikk klar og tydelig beskjed om at man ikke var smittsom etter 6 døgn og så lenge du er feberfri i 24 timer er det greit. Tester kan slå ut i opptil 4 mnd senere. Hurtigtest kan også slå ut etter flere enn 6 døgn :) 

Skrevet

Fikk også beskjed om at datteren min kunne teste positivt opp til 6 måneder etter gjennomgått covid. At rest-symptomer kunne vedvare, og at så lenge man hadde vært feberfri i 24 timer uten febernedsettende kunne man avslutte isolasjonen etter de gitte dagene. Man var ikke lenger smittsom. 
Mange foreldre i klassen som trodde hun var isolert frem til hun kunne vise til negativ test, men da hadde det blitt mange måneder med isolasjon for mange, og det skjønner jo alle er uaktuelt. 

• Opprett ny...