Gå til innhold

Jeg sliter litt med hva man skal finne på i romjulen.. Aldri familieselskap :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fra jeg var barn så har alltid romjulen egentlig handlet om dødsfall og begravelser. Julekveldene har vært fine, men så har romjulen kommet og da har det vært begravelse nesten hvert år. Og så ble jeg litt større, og moren min byttet til turnusjobb. Da endte det med at hun jobbet så hardt for å få fri juleaften, og så jobbet hun resten av romjulen. 

Jeg ser andre snakker om familieselskap, men med hvem har dere dette? Er dere da store familier? Ingen bor langt fra hverandre? Har aldri hatt familieselskap før, og føler det her er skikkelig trist. Har en mor, ellers har jeg noen tanter jeg ikke snakker med. Alle andre er døde. Og barna mine begynner å etterlyse selskap og middager som de hører at andre barn og familier har. Hos oss har vi bare vanlig "helg" i romjulen, altså, tv, slappe av, ut og leke ++. Det skjer jo ingenting? Jeg synes dette er trist og vondt. Jeg forstår ikke hvordan man lager koselig jul, jeg klarer det en kveld, men hva skal jeg gjøre resten av julen? Alene med barn, og venner er jo opptatte med sine familier. Har mange søsken, men alle jobber turnus/jobber på hverdagene i romjulen, så det er egentlig ingen som treffes noe særlig utenom juleaften. 

Anonymkode: 0330a...46f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden du har søsken så kan du jo invitere noen av dem? Selv om de jobber så har de kanskje fri en ettermiddag om ikke annet?

• Liker 8
Skrevet

I romjulen går jeg sjelden i familieselskap, det gjør vi juledagene (julaften, 1. og 2. juledag). I romjulen slapper jeg av, koser meg med julegavene jeg har fått (leser bøkene jeg har fått, spiser konfekten, drikker vinen osv). Ser de filmer og serier jeg har lyst til å se, koser meg med god mat, går en tur... rett og slett en liten avslappende ferie for meg selv.

Anonymkode: 7b303...b96

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Fra jeg var barn så har alltid romjulen egentlig handlet om dødsfall og begravelser. Julekveldene har vært fine, men så har romjulen kommet og da har det vært begravelse nesten hvert år. Og så ble jeg litt større, og moren min byttet til turnusjobb. Da endte det med at hun jobbet så hardt for å få fri juleaften, og så jobbet hun resten av romjulen. 

Jeg ser andre snakker om familieselskap, men med hvem har dere dette? Er dere da store familier? Ingen bor langt fra hverandre? Har aldri hatt familieselskap før, og føler det her er skikkelig trist. Har en mor, ellers har jeg noen tanter jeg ikke snakker med. Alle andre er døde. Og barna mine begynner å etterlyse selskap og middager som de hører at andre barn og familier har. Hos oss har vi bare vanlig "helg" i romjulen, altså, tv, slappe av, ut og leke ++. Det skjer jo ingenting? Jeg synes dette er trist og vondt. Jeg forstår ikke hvordan man lager koselig jul, jeg klarer det en kveld, men hva skal jeg gjøre resten av julen? Alene med barn, og venner er jo opptatte med sine familier. Har mange søsken, men alle jobber turnus/jobber på hverdagene i romjulen, så det er egentlig ingen som treffes noe særlig utenom juleaften. 

kjenner du noen av foreldrene til barna dine? De er kanskje opptatte, men det kan jo være de har det på samme måte og ikke kjenner noen.

Anonymkode: 1b4a0...2ca

• Liker 1
Skrevet
Noldus skrev (3 minutter siden):

Siden du har søsken så kan du jo invitere noen av dem? Selv om de jobber så har de kanskje fri en ettermiddag om ikke annet?

De bor ikke her, det er flere timer å reise. Og så er jeg ikke sikker på hva man gjør, blir det som å invitere på en helt vanlig middag, eller mer som en juleaften til?

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I romjulen går jeg sjelden i familieselskap, det gjør vi juledagene (julaften, 1. og 2. juledag). I romjulen slapper jeg av, koser meg med julegavene jeg har fått (leser bøkene jeg har fått, spiser konfekten, drikker vinen osv). Ser de filmer og serier jeg har lyst til å se, koser meg med god mat, går en tur... rett og slett en liten avslappende ferie for meg selv.

Jeg tenkte romjul = fra juleaften til nyttårsaften. Jeg mener juledagene også. Allerede 1.dag jul er vi jo på vanlig lørdagsfølelse.. 

Skrevet

Bor søsknene dine langt unna deg da? Eller kunne du invitert de med familie til middag feks 2. dag? Du kan jo snakke med de om de skulle ønske at dere fikk til noe sånt. Eller om barna deres (hvis noen av søsknene dine har barn) ville komme til dere litt mens foreldrene jobber evnt? 

Hvis ikke noe sånt går er det kanskje lurt å tenke over at ting blir slik du gjør det til selv. I min oppvekst (er 30 år nå) var også familieselskap vanlig, men vi hadde ikke familie i nærheten utover de vi feiret med, så jeg har aldri hatt tradisjon om slikt. Men jeg var jo overlykkelig. Jeg fikk bruke jula til å sove lenge, spise masse god mat og ha mye snacks og pynt i hus, se på masse fine filmer og serier som var typisk for jula, og ikke minst leke med gavene mine. Det er jo mye bedre enn stive middager.

Jeg ville, om middag ikke lar seg gjøre, sagt til barna "jeg skulle gjerne hatt familiesselskap, men xx og typisk jobber disse dagene og bor så langt unna. Men de som har slike selskap får jo mye mindre tid til *hva nå enn de liker å gjøre når de har fri*, så det er ikke bare fordeler. Men vi kan gjerne dra å gjøre noe sammen som vi ikke gjør ellers (litt avhengig av økonomi, alder på barna og hva som er åpent av morsomme aktiviteter rundt dere. Men her er det mulig å starte en ny juletradisjon)

Anonymkode: 27bac...63d

• Liker 1
Skrevet
Noldus skrev (4 minutter siden):

Og så har ingen av søsknene mine barn, så de vil jo gjerne feste og leve litt fra dag til dag virker det som..

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tenker du må ta litt initiativ selv , lage et familieselskap / filmkveld , om d så bare er deg / barna / de nærmeste . Dekke litt fint på , kveldsmat etc . M barnas venner f eks . D trenger ikke nødvendigvis være familie / avanserte selskaper . Kommer fra litt d samme selv . Men har flere voksne barn å tenker samle de til pizza / film eller lignende en kveld . Det viktigeste er at man hygger seg sammen . Jula er og topp -tid for familievold & samlivsbrudd , så det er nok ikke så mye familie-idyll rundt om, som det gis inntrykk av . Lag dine egne ( enkle ) tradisjoner med dine 😘

• Liker 5
Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

kjenner du noen av foreldrene til barna dine?

Håper da TS gjør det 😅 i hvert fall en av dem. 

Skrevet

Generelt sett så har jeg bare brukt å være med foreldre og søsken på julaften. Utenom det har jeg kanskje tatt en romjulsfest med noen venner. Men skal jeg være helt ærlig syns jeg det er deilig å bare bli hjemme, lage mat og se på tv. Hater igrunnen familieselskap. Er mer mas enn det er kos.

Anonymkode: 46887...546

• Liker 4
Skrevet

Kan du invitere noen av dine søsken til deg 1.juledag? Med tradisjonell julemiddag og hele pakken? 

2. juledag regnes jo ofte som "den store filmdagen", så da kan du og barna slappe av hjemme under pledd med julesnop og koselige filmer. 

Skrevet

Jeg kommer fra en liten familie og har aldri vært misunnelige på de som hele tiden må i selskaper i jula. Jeg elsker å bare være hjemme. Når jeg var liten elsket jeg det også. Bare at det var stille, lunt og deilig, jeg hadde fått gaver jeg lekte med, elsket f eks alle hobby/tegnebøker o.l. Foreldrene mine hadde tid til å spille brettspill, vi så på julefilmer og spiste sjokolade og klemetiner og alt var bare deilig. 

Jeg synes du bør endre fokus fra det du ikke har til det du HAR. Tydeligvis mer enn ett barn, da kan jo disse leke sammen, dere kan alle tre finne på noe, gå på skøyter, bake, tegne, drive med leire/trolldeig o.l. Spille julemusikk og gi barna den gode følelsen som jeg husker fra barndommen, bare ved å være i samme hus og kose seg.

Husk på hvor heldig du er!

Nå har jeg fått en samboer som i sin familie har masse selskaper i jula og jeg sniker meg unna noen, for jeg synes det ødelegger jula når det er så mange😅 Jeg trenger julefreden min!

• Liker 3
Skrevet

Det er da mange som har det sånn. Og som heller ikke savner enda mer selskapeligheter i jula. Å sitte stappmett og kvalm med mennesker man kun ser i jula (av en grunn:)) Tuller litt nå... men ikke helt, haha.

Siden du har barn; lag egne tradisjoner. 1. juledag går dere på skitur eller noe. 2. juledag drar dere og aker.  Eller går på skøyter. Tenner bål og griller pølser/ ha med kakao til aketur. Noe sånt noe. Du trenger heller ikke fylle opp all ledig tid, men kanskje skape en tradisjon som barna blir glade i og har lyst til å videreføre.

• Liker 2
Skrevet

Det er likt her. Ingen familie i nærheten, og alene med et barn. 

Ingen familieselskap eller noe slikt i romjulen. 

Juleferien er en skikkelig lang helg. 

Anonymkode: 1cec7...016

Skrevet
Lovis Fenja skrev (1 minutt siden):

Jeg kommer fra en liten familie og har aldri vært misunnelige på de som hele tiden må i selskaper i jula. Jeg elsker å bare være hjemme. Når jeg var liten elsket jeg det også. Bare at det var stille, lunt og deilig, jeg hadde fått gaver jeg lekte med, elsket f eks alle hobby/tegnebøker o.l. Foreldrene mine hadde tid til å spille brettspill, vi så på julefilmer og spiste sjokolade og klemetiner og alt var bare deilig. 

Jeg synes du bør endre fokus fra det du ikke har til det du HAR. Tydeligvis mer enn ett barn, da kan jo disse leke sammen, dere kan alle tre finne på noe, gå på skøyter, bake, tegne, drive med leire/trolldeig o.l. Spille julemusikk og gi barna den gode følelsen som jeg husker fra barndommen, bare ved å være i samme hus og kose seg.

Husk på hvor heldig du er!

Nå har jeg fått en samboer som i sin familie har masse selskaper i jula og jeg sniker meg unna noen, for jeg synes det ødelegger jula når det er så mange😅 Jeg trenger julefreden min!

Jeg skjønner at dette er godt ment, men jeg tror ikke noen som selv har vært alene med barn hadde ment jeg skulle se på meg som heldig over å få tilbringe halvannen uke alene med barn mens man vet alle andre har masse familie 🙈

• Liker 2
Skrevet

Men en skikkelig lang helg er jo bare helt fantastisk!

Skrevet

Hvor i landet bor du? ❤️ Jeg bor i en av nabokommunene til Hamar, hvis du hadde hatt lyst på kontakt. 

• Liker 2
Skrevet
Lovis Fenja skrev (Akkurat nå):

Men en skikkelig lang helg er jo bare helt fantastisk!

Dette blir samme som rike folk som sier penger ikke betyr noe... 

De som har familie misunner oss som er ensomme, og presterer å gi oss skyldfølelse også for at vi føler oss ensomme. 

• Liker 5
Skrevet

Vi har selskap julaften, 1 & 2 juledag og igjen på nyttår. Tre av disse er hjemme hos oss med forskjellige familiemedlemmer, så sånn sett er vi lite ute på noe. 

Når ungene var små tok vi initiativ til turer med venner/naboer med barn på samme alder i romjulen, og ble også invitert til lignende aktiviteter av andre. Nå som ungene våre er så store har de mer planer med venner og vi reiser gjerne på en hyttetur ett par dager sammen om vi har fri. 

Vet ikke hvor gamle dine barn er ts, men kanskje dere kan starte egne tradisjoner?

• Liker 1
Skrevet

Vi har ikke hatt tradisjon for familieselskaper i romjulen i min familie.  Juledagene var avslapning med lesing/film, gode måltider, gjerne lange turer, og kortspill/brettspill. Min samboer er vokst opp med ulike familieselskaper flere dager i romjulen, og syntes det var masete og lite avslappende. Han hadde ønsket seg en romjul som i min familie som barn.

Anonymkode: 000a7...91d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...