AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #1 Skrevet 18. desember 2021 Jeg har ikke verden beste råd, men den er ikke så dårlig heller. Jeg liker å gi gaver til den prisen jeg selv ønsker. Jeg må alltid ta hensyn til andres ønsker fordi jeg kjenner mange som har dårlig råd. Hvis jeg ønsker å kjøpe en julegave til 600 kr så kan jeg vel få lov til det. Det betyr ikke at jeg MÅ ha tilbake med samme pris. Jeg bare elsker det å gi gaver og det å se hvor glade andre blir. Det å gi andre gir så mye mer enn å få synes jeg. For meg har det å gi andre alltid betydd så mye, det er fordi vi hadde dårlig råd i barndommen, så jeg er litt opptatt av dette. Synes det er så kjedelig at jeg aldri kan gi det jeg ønsker bare fordi jeg må ta hensyn til andres pris hele tiden. Men sånn er det bare. Flere som tenker som meg? 😊 Anonymkode: 76823...a4e
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #2 Skrevet 18. desember 2021 Har du forsøkt å sette deg inn i hvordan det føles å få en gave til 600 kr når man selv har gitt en gave til 300 kr fordi man ikke har råd til mer? Den skammen føles ikke godt og har større verdi enn din glede over å gi noe av høy verdi. Anonymkode: e36fc...b45 4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #3 Skrevet 18. desember 2021 "Den som har flere fordeler får flere fordeler, den som har færre får færre." Dette er hva vi kjenner som Matteuseffekten. Anonymkode: fef20...00e
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #4 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Har du forsøkt å sette deg inn i hvordan det føles å få en gave til 600 kr når man selv har gitt en gave til 300 kr fordi man ikke har råd til mer? Den skammen føles ikke godt og har større verdi enn din glede over å gi noe av høy verdi. Anonymkode: e36fc...b45 Jeg vet det. Har satt meg inn i det. Men dette tar jeg hensyn til hvert år. Ts Anonymkode: 76823...a4e
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #5 Skrevet 18. desember 2021 Dette er et komplekst tema som handler minst av alt om pengene som blir brukt. Det handler om selvfølelse, selvhevdelse, skam, ønsket om å gjøre andre glade, empati og ja..... i det hele tatt. Det er mange følelser i sving på begge sider når man får en gave verdt mye mer enn hva man selv har råd til å gi, og det er mange følelser i sving når man gir en gave verdt mye mer enn hva man kan forvente å få tilbake. Når man gir en stor gave, så gjør man jo det på grunn av å ville glede mottakeren. Sannsynligvis har du såpass grei økonomi at det å motta gave av samme verdi tilbake ikke er viktig for deg. Du får din glede av å kjøpe en fin gave til en person du er glad i. Uten at det skal ligge noe baktanker om å forvente å få det samme tilbake. Å motta er stor gave er veldig hyggelig, men det kan også trigge litt følelser av å ikke være god nok. Hvor stort gavebudsjett man har står nok i stil med den private økonomien ellers. Noen har vært heldigere/klokere enn andre og har en romsligere privatøkonomi. For de som ikke har vært like heldige/tatt like kloke valg, så kan størrelse/verdi på en gave være et veldig konkret eksempel på sin plass i hierarkiet. Jeg synes hverken mottaker eller giver bør ha noe dårlig samvittighet eller skam forbundet med sin egen økonomi, eller hvilken størrelse de har i sitt gavebudsjett. Det jeg synes er at vi alle burde reflektere litt mer rundt hvilke følelser man kan trigge når man gir eller får en stor gave. Ta hensyn når du gir en større gave. Kanskje det ikke er verdien av gaven som kan være litt sår, men hva selve gaven er. For noen som har vanskelig for å få økonomien til å gå rundt i hverdagen er det kanskje ikke nødvendig med designervaser, men heller noe mer praktisk? Og ta også hensyn når du mottar en større gave. Personen som gir deg den har tenkt på deg. De ønsker å gi deg noe skikkelig fint. Det ligger sannsynligvis ikke noen baktanker om å forvente det samme tilbake, de ville bare gjøre deg glad. Anonymkode: e5206...817
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #6 Skrevet 18. desember 2021 Synes egentlig alle skal få bestemme selv. Personen som får gaven trenger jo ikke å vite prisen. Men men. Anonymkode: 76823...a4e
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #7 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): "Den som har flere fordeler får flere fordeler, den som har færre får færre." Dette er hva vi kjenner som Matteuseffekten. Anonymkode: fef20...00e Også kjent som Mastercardeffekten. Anonymkode: c9b23...e9d 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå