AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #1 Skrevet 18. desember 2021 Min bror og hans kone har ikke så god råd for tiden. Jeg bor alene, har type, men ingen barn. (om det har noe å si). Jeg og bror hadde avtalt pris til 300 kr. noe jeg synes er lite, jeg ønsker å gi for 500 men har sagt meg enig til 300 kr i pris av hensyn til de. Men når jeg handlet julegaver så jeg en ting som jeg tenkte jeg bare måtte kjøpe, da ble prisen på 400 kr. 100 kr mer enn avtalt. Dette nevnte jeg til bror, jeg sa "nå har jeg kjøpt fin julegave men det kostet litt mer enn prisen, jeg bare måtte kjøpe det". Da ble han rasende på meg og sier at jeg må holde meg til prisen. Jeg sa at han måtte slappe av litt, jeg gjorde det i beste mening. Jeg forstår at han ble litt provosert, men han ble rasende. Jeg tenkte på det selv etterpå at det var ikke riktig av meg men jeg tenkte ikke så mye på det under kjøpet eller før han reagerte så kraftig på det. Jeg sa til min bror at jeg forstår hvordan du føler det, men når det kommer til meg så trenger du virkelig ikke å føle på noe rundt det, for jeg blir glad uansett hva jeg får. Jeg valgte selv å kjøpe for 100 kr mer enn avtalt pris, og du holder deg selvfølgelig fortsatt til den avtalte prisen. Men nei, da mente han at det var å gi andre dårlig samvittighet. Jeg er faktisk ganske lei meg nå, han la på i telefonen. Hva skal jeg gjøre nå da? Skal jeg gi gaven til noen andre å kjøpe ny til bror for avtalt pris? Anonymkode: d68c6...0d6 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #2 Skrevet 18. desember 2021 Nå ville jeg ikke sagt noe om prisen i utgangspunktet , men nei heg hadde ikke kjøpt ny gave Anonymkode: 25040...993 35
Pølsevann Skrevet 18. desember 2021 #3 Skrevet 18. desember 2021 Hvorfor i alle dager fortalte du det til han? Han føler sikkert nå er press om ar han også må kjøpe for 400kr, og den ekstra hundrelappen kan være VELDIG mye for han hvis de sliter med økonomien. Med usikre arbeidsforhold, dyr strøm+++ så er det mange som sitter i en veldig vanskelig posisjon. 43
Hactar Skrevet 18. desember 2021 #4 Skrevet 18. desember 2021 Spørsmålet er hvorfor du følte for å fortelle ham på forhånd at du hadde brukt mer enn avtalt? Har man knapt med penger, kan man bli mer følsom for å ikke stå i gjeld til noen. Her har dere tatt dere bryet med å avtale en prisramme, som du så synes det er fornuftig å annonsere at du har brutt. For all del, kjøp gjerne noe dyrere. Bare hyggelig, det, men ikke presiser at du har vært mer spandabel enn avtalt. Ved en annen anledning, ville jeg nok bare gitt gaven, og skulle det bli spørsmål, ville jeg tatt en hvit en og sagt den var på salg. 33
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #5 Skrevet 18. desember 2021 dette er noe han selv må jobbe med. når man er voksne så må man gi den gaven man ønsker og har råd til. ikke gi gave ut fra pris. du har jo egentlig bare vært hyggelig og kjøpt noe som du tror han vil mer ønske seg /ha nytte av framfor noe mer ubrukelig som kun er kjøpt pga pris. Anonymkode: 279a2...2dd 4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #6 Skrevet 18. desember 2021 Hvem er gaven til? Anonymkode: 3c708...26e 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #7 Skrevet 18. desember 2021 Hvorfor i alle dager måtte du si prisen da? Anonymkode: 60166...eb0 25
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #8 Skrevet 18. desember 2021 Idiotisk ting å si fra din side, idiotisk overreaksjon fra ham. Anonymkode: e866e...c80 9
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #9 Skrevet 18. desember 2021 Tullete av deg å si prisen, nå føler jo han at han må bruke mer enn avtalt. Hadde det blitt spørsmål om summen i etterkant kunne du heller sagt det var på salg. Anonymkode: d6a2b...19c 10
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #10 Skrevet 18. desember 2021 Når du vet om deres økonomiske situasjonen er det på grensen til slemt å nevne hva du har betalt for gaven, og at den var dyrere. Hva ville du oppnå med det? Anonymkode: 8a43b...a74 15
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #11 Skrevet 18. desember 2021 Takk for svar dere Det at jeg sa prisen var rett og slett dårlig gjennomtenkt av meg og helt unødvendig. Det bare glapp ut fordi jeg var ferdig med alle gavene. Tenkte ikke over noe spesielt før jeg så hvordan han reagerte på det. Ts Anonymkode: d68c6...0d6 4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #12 Skrevet 18. desember 2021 Hvem er det som tenger å nevne prisen på en gave de skal gi bort? 🤔 Anonymkode: ebde3...d13 10
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #13 Skrevet 18. desember 2021 Kjøper man dyrere enn avtalt så kan man si at du fikk rabatt (mange kundeklubber gir det) som gjorde at det ble billigere. Ellers så ville jeg aldri si pris på noe. Anonymkode: c8d5a...fab 6
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 18. desember 2021 #14 Skrevet 18. desember 2021 Hvorfor sa du det, var det for å hinte at hans gave var for billig?
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #15 Skrevet 18. desember 2021 Det er lenge siden vi avtalte prisen. Det var nok det som gjorde at jeg ikke tenkte så veldig på det og. Følte meg stressa og sliten. Jeg får bare prøve å løse dette på en best mulig måte. Jeg sa til min bror at han må virkelig ikke føle på noe rundt det, for det var jeg som valgte det, og han holder seg til fast pris. Synes det er veldig trist at det skal bli så mye drama ut av en så liten ting. Men er vel slik for mange, ts Anonymkode: d68c6...0d6
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #16 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Min bror og hans kone har ikke så god råd for tiden. Jeg bor alene, har type, men ingen barn. (om det har noe å si). Jeg og bror hadde avtalt pris til 300 kr. noe jeg synes er lite, jeg ønsker å gi for 500 men har sagt meg enig til 300 kr i pris av hensyn til de. Men når jeg handlet julegaver så jeg en ting som jeg tenkte jeg bare måtte kjøpe, da ble prisen på 400 kr. 100 kr mer enn avtalt. Dette nevnte jeg til bror, jeg sa "nå har jeg kjøpt fin julegave men det kostet litt mer enn prisen, jeg bare måtte kjøpe det". Da ble han rasende på meg og sier at jeg må holde meg til prisen. Jeg sa at han måtte slappe av litt, jeg gjorde det i beste mening. Jeg forstår at han ble litt provosert, men han ble rasende. Jeg tenkte på det selv etterpå at det var ikke riktig av meg men jeg tenkte ikke så mye på det under kjøpet eller før han reagerte så kraftig på det. Jeg sa til min bror at jeg forstår hvordan du føler det, men når det kommer til meg så trenger du virkelig ikke å føle på noe rundt det, for jeg blir glad uansett hva jeg får. Jeg valgte selv å kjøpe for 100 kr mer enn avtalt pris, og du holder deg selvfølgelig fortsatt til den avtalte prisen. Men nei, da mente han at det var å gi andre dårlig samvittighet. Jeg er faktisk ganske lei meg nå, han la på i telefonen. Hva skal jeg gjøre nå da? Skal jeg gi gaven til noen andre å kjøpe ny til bror for avtalt pris? Anonymkode: d68c6...0d6 Hvorfor følte du at du måtte nevne prisen? Det virker på meg da som at du ville presse han til å kjøpe for samme sum. Han er sikkert dritstressa over penger allerede når han har dårlig råd for tiden. Dette fikk glasset til å renne over for han. Urettferdig å klikke på deg? Ja, sikkert. Men hvorfor sa du prisen???? Anonymkode: cd194...31c 6
emilie123 Skrevet 18. desember 2021 #17 Skrevet 18. desember 2021 Hactar skrev (6 minutter siden): Spørsmålet er hvorfor du følte for å fortelle ham på forhånd at du hadde brukt mer enn avtalt? Har man knapt med penger, kan man bli mer følsom for å ikke stå i gjeld til noen. Her har dere tatt dere bryet med å avtale en prisramme, som du så synes det er fornuftig å annonsere at du har brutt. For all del, kjøp gjerne noe dyrere. Bare hyggelig, det, men ikke presiser at du har vært mer spandabel enn avtalt. Ved en annen anledning, ville jeg nok bare gitt gaven, og skulle det bli spørsmål, ville jeg tatt en hvit en og sagt den var på salg. Av og til er en hvit løgn bra... og her er vel et av de tilfellene. 4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #18 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er lenge siden vi avtalte prisen. Det var nok det som gjorde at jeg ikke tenkte så veldig på det og. Følte meg stressa og sliten. Jeg får bare prøve å løse dette på en best mulig måte. Jeg sa til min bror at han må virkelig ikke føle på noe rundt det, for det var jeg som valgte det, og han holder seg til fast pris. Synes det er veldig trist at det skal bli så mye drama ut av en så liten ting. Men er vel slik for mange, ts Anonymkode: d68c6...0d6 Jeg er enig i at det er unødvendig reaksjon Anonymkode: 25040...993 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #19 Skrevet 18. desember 2021 Hvorfor måtte du fortelle om prisen? Din bror overreagerer også her, men for han er det sikkert ubehagelig å måtte sette en pristopp pga egen økonomi. Du brøt en avtale, og det ligger nok mest i det og ikke 100 kr. Det å måtte påpeke det var unødvendig av deg. Anonymkode: 258ad...cc0 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #20 Skrevet 18. desember 2021 Unødvendig å fortelle pris. Unødvendig å kjøpe dyrere også. Er kjipt å være den som kjøper billigst gave. Man føler seg liten. Hilsen ei som har hatt mye dårlig råd. Anonymkode: d6028...f9f 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå