AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #1 Skrevet 18. desember 2021 Snakket med barnehagen i går om romjula. Atter en gang skal de flyttes på ukjent avdeling, med ukjente voksne. Jeg blir så irritert. Så nå må jeg levere tvillingene til ukjente, da de faste fra deres avdeling skal ha juleferie. De går til og med på to ulike avdelinger, og ingen faste fra de to avdelingene skal være der. Er det ikke normalt at f.eks. en fast ansatt kan være tilstede å ta imot de barna som kommer fra deres avdeling? Anonymkode: 36b2b...314 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 18. desember 2021 Nei , det er helt vanlig å slå sammen avd og ikke være voksen fra hver avd. Du Skjønner de ansatte i barnehager har også rett på å ta ut ferien sin Anonymkode: 95915...729 114
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 Populært innlegg #3 Skrevet 18. desember 2021 Nei! Det er ikke vanlig! De ansatte har også rett på juleferie og kvalitetstid med egne barn. Og du? Verden kretser ikke rundt dine barn. Anonymkode: 3cd92...e05 81
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #4 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det ikke normalt at f.eks. en fast ansatt kan være tilstede å ta imot de barna som kommer fra deres avdeling? Anonymkode: 36b2b...314 Ingenting er normalt i 2021. Hørt om en viss pandemi vi er inne i??? Anonymkode: 0484b...927 20
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #5 Skrevet 18. desember 2021 Det er vel vanlig at det er noe kjente der selv om de slår sammen avdelinger, men så vanskelig som det er å bemanne bhg for tiden så tror jeg du skal bare være glad de har åpent i det hele tatt. Du kan jo ha barna hjemme hvis du ikke er nøgd. Anonymkode: f1207...715 44
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #6 Skrevet 18. desember 2021 Det er nok litt tilfeldig at det akkurat er disse som påvirker dine barn som skal ha ferie i år. Men de som arbeider i barnehage har like stor rett og like stort ønske om å ha juleferie sammen med familie og venner som alle andre har. Barna overlever, det er voksne tilstede som tar seg av dem. Anonymkode: fed34...a88 26
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #7 Skrevet 18. desember 2021 I år så tror jeg du skal være innmari glad for at du kan levere i barnehagen… Men sånn generelt, de må så klart bemanne etter behov. De kan ikke «sløse» med ressurser i romjulen og andre innestengte dager, for at alle barna skal få noen kjente. Ressursmangel er jo et velkjent problem. Noen barn får noen kjente, andre ikke. I år hadde du uflaks. Mannen min og jeg kunne jobbet på skift og tatt igjen på kvelden. Slitsomt, ja! Men absolutt noe vi hadde gjort om vi var redde for at barnet skulle føle seg utrygt. Vet ikke alle kan dette, men om man da heller ikke har familie som kan hjelpe, så får man bare forberede barna mest mulig. Anonymkode: d1c38...520 29
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #8 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ingenting er normalt i 2021. Hørt om en viss pandemi vi er inne i??? Anonymkode: 0484b...927 Slik har det da alltid vært. I alle ferier så samles de gjenværende bhg-barna i en eller 2 grupper og passes på at de ansatte som er på jobb. Det er dessverre ingen automatikk i at det er igjen en voksen fra hver avdeling som barna er trygge på. Vi brant oss på dette første sommeren vi hadde bhg-barn (i 2013) og tok sen ferie i august. Ungen var et mareritt å levere i juli da hverken venner eller kjente voksne var på plass. Etterdette så har vi pplanlagt rbeidslivet vårt veldig rundt at bhg-barna våre skal få ha ferie i fellesferien og i juleferien. Anonymkode: 67914...bf7 9
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #9 Skrevet 18. desember 2021 Vi slår oss også alltid sammen i romjul/sommerferien. Vi etterstreber alltid å ha en en kjent person fra avdelingen, og stort sett klarer vi å få det til. Samtidig er vi mennesker med krav på ferie(har ikke vært mulig å ta ut i løpet av høsten, og vi får ikke lov til å overføre til neste år), og vi kan også ryke på sykemeldinger. Vi forbereder alltid foreldrene på hvem som er på jobb slik at de er klar over dette. Slik er det å ha barn i barnehage. Det jeg reagerer på er at de splitter barna deres. Det synes jeg ikke er greit, og det er innafor å be om begrunnelse. Anonymkode: 8837d...eda 14
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #10 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi slår oss også alltid sammen i romjul/sommerferien. Vi etterstreber alltid å ha en en kjent person fra avdelingen, og stort sett klarer vi å få det til. Samtidig er vi mennesker med krav på ferie(har ikke vært mulig å ta ut i løpet av høsten, og vi får ikke lov til å overføre til neste år), og vi kan også ryke på sykemeldinger. Vi forbereder alltid foreldrene på hvem som er på jobb slik at de er klar over dette. Slik er det å ha barn i barnehage. Det jeg reagerer på er at de splitter barna deres. Det synes jeg ikke er greit, og det er innafor å be om begrunnelse. Anonymkode: 8837d...eda Hæ? De er på to forskjellige avd til vanlig Anonymkode: 95915...729 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #11 Skrevet 18. desember 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Vi slår oss også alltid sammen i romjul/sommerferien. Vi etterstreber alltid å ha en en kjent person fra avdelingen, og stort sett klarer vi å få det til. Samtidig er vi mennesker med krav på ferie(har ikke vært mulig å ta ut i løpet av høsten, og vi får ikke lov til å overføre til neste år), og vi kan også ryke på sykemeldinger. Vi forbereder alltid foreldrene på hvem som er på jobb slik at de er klar over dette. Slik er det å ha barn i barnehage. Det jeg reagerer på er at de splitter barna deres. Det synes jeg ikke er greit, og det er innafor å be om begrunnelse. Anonymkode: 8837d...eda Jeg forsto det sånn at de er på forskjellige avdelinger til vanlig, men ingen av de fra disse to avdelingene skal jobbe når ungene skal i barnehage i jula. Anonymkode: a4cad...c90 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #12 Skrevet 18. desember 2021 Vi prøver å få til at alle har noen kjente, men i år går det ikke. Ingen av de ansatte har kunnet ta ut noe ferie i høst pga. mangel på folk. Jeg skulle egentlig ha høstferie med barna mine, men den ble trukket tilbake. Kjipt for barna, kjipt for meg. Nå gleder vi oss til juleferie 😁 Anonymkode: c26b2...dc4 14
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #13 Skrevet 18. desember 2021 Dette er helt normalt. Vi tar utgangspunkt i at vi er nok voksne på huset, og de fleste har jo fri så da slås ofte hele barnehagen sammen. I år er det oppfordret til å ta fri om man kan. Men skjønner jo hvis dere skal på jobb hver dag. Da har man ikke noe valg. Men ansatte i barnehagen må ha ferie når barna har ferie, ellers blir det underbemmaning en annen gang. Anonymkode: 71a34...0fb 4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #14 Skrevet 18. desember 2021 Det som er vanlig er at også de barnehageansatte får avvikle sin ferie, som de har krav på - uten å måtte planlegge sin ferie rundt når DINE barn har ferie. Hvilken rett tror du egentlig du har, når du tenker at du kan forvente at de voksne som barna dine kjenner er på jobb fordi dine barn skal være der? Anonymkode: 7451f...583 22
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #15 Skrevet 18. desember 2021 Har opplevd flere ganger at jeg ikke får ta ut ferie i romjula fordi et par unger fra avdelingen min skal være i barnehagen i romjula. Så kommer de ikke likevel da, eventuelt så kommer de kl. 11 (selvsagt fordi foreldrene har fri). Med mindre barna har spesielle behov så kan man ikke alltid ta hensyn til at noen fra avdelingen må være på jobb. Vi som jobber der har også barn og feriedager vi er pålagt å ta ut før nyttår. Anonymkode: f95c4...ade 16
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #16 Skrevet 18. desember 2021 Vi som jobber i barnehage kan droppe alle ferier, vi, slik at barna har kjente voksne der hele tiden. Skulle bare mangle. Det er jo ikke som om vi har noe liv utenom jobb, noen av oss. Anonymkode: 4bada...a61 28
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #17 Skrevet 18. desember 2021 Helt vanlig, her er det to samarbeidsbarnehager som bytter pp på å ha åpent i ferier. Ofte kjenner ikke ungene de som er på jobb der. Derfor er det ofte få som benytter seg av dette tilbudet, og det er trolig bhg bare glad for. Anonymkode: 2fcf1...8ba 5
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #18 Skrevet 18. desember 2021 Ser ikke helt problemet? Har tvillinger selv som skal noe i barnehagen i julen og det viktigste er vel at noen er på jobb? De faste skal jo ha ferie de og 😅 Anonymkode: 1bf12...fdc 10
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #19 Skrevet 18. desember 2021 Høres spennende ut for barna å møte nye folk Anonymkode: fbbdc...f8f 7
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #20 Skrevet 18. desember 2021 Jeg har forståelse for at man må nedbemanne i bhg de tidene det er færreste barn slik at de ansatte får avviklet ferie på tider med færre barn i barnehagen vs. når det er fullt opp med barn. Jeg synes også at man bør få juleferie og forstår at det ikke alltid kan gå opp slik at alle barn har voksne de kjenner til stede. Men vil påpeke at ingen har RETT på juleferie som mange her svarer, bhgansatte har ikke noe mer rett på det enn ansatte i andre jobber. Det er visse måneder gjennom sommeren der man har rett til å få 3 uker sammenhengende, men ellers har arbeidsgiver styringsrett over ferie og romjulen er vanlige arbeidsdager der arbeidsgiver bestemmer om man kan få ferie. Vi er veldig mange som jobber i romjulen fordi vi ikke får ferie da. (Unntak om man har igjen mer ferie det som kan overføres og man ikke har fått mulighet til å ta det ut tidligere på året da, men da har det også skjedd noe litt rart med ferieplanlegging siden man i utgangspunktet plikter å ta 3 uker i hovedferietiden (sommer) og har lov til å overføre 2 uker. De færreste har vel mer enn 5 uker ferie) Anonymkode: 758a1...ff5 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå