AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #1 Skrevet 18. desember 2021 I det siste så har jeg fått plutselig bilder i hodet mitt, det føles ut som et minne, jeg er usikker. Dette kommer plutselig. Jeg ser meg selv med stefar (det ble slutt mellom han og min mor for ca 1 år siden). Noe jeg aldri har forstått er at, hver gang jeg snakket med stefar så så han aldri på meg når han snakket med meg, han så alltid ned eller vekk. Jeg følte meg aldri velkommen. Det var rar stemning som ikke kan forklares. Jeg fikk en dårlig følelse jeg ikke forstod. Jeg har sett på dr.phil show i det siste og jeg er redd for at jeg kan ha fortrengt noe og at han har gjort meg noe? Hvordan kan jeg finne ut dette? Jeg vil ikke si dette høyt til noen før jeg vet det helt sikkert. Jeg så en jente på det programmet som hadde fortrengt ting og minnene kom frem flere år senere, hvordan er det mulig å fortrenge noe så lenge? Hvordan kan jeg finne ut av dette på egenhånd? Anonymkode: 34026...50a
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #2 Skrevet 18. desember 2021 Jeg glemte å skrive at, han så aldri på meg når vi snakket, og hvis blikket vårt plutselig skulle treffes så ble han helt rar, og jeg synes det ble ubehagelig. Hva kan grunnen til dette være at han ikke så på meg når vi snakket? Husker jeg sa det til min mor da sa hun "nei, det er vel bare noe du føler". Men for meg så det ut som skamfølelse? Ts Anonymkode: 34026...50a
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #3 Skrevet 18. desember 2021 Du må ikke begynne å oppdikte ting bare fordi du har sett ting på TV! Mange steforeldre har problemer med relasjonen til stebarna sine. Noen har rett og slett problemer med å være glad i partnerens barn pga sjalusi, enten ovenfor barnet eller barnemoren/faren. Ville ikke bekymra meg for mye over det. Anonymkode: 31e14...be6 7
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #4 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du må ikke begynne å oppdikte ting bare fordi du har sett ting på TV! Mange steforeldre har problemer med relasjonen til stebarna sine. Noen har rett og slett problemer med å være glad i partnerens barn pga sjalusi, enten ovenfor barnet eller barnemoren/faren. Ville ikke bekymra meg for mye over det. Anonymkode: 31e14...be6 Jeg oppdikter ingenting. Dette er min private tanker som jeg ikke forstår at jeg plutselig har fått i det siste. Jeg prøver bare å forstå meg selv. Takk for svar Ts Anonymkode: 34026...50a
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #5 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg oppdikter ingenting. Dette er min private tanker som jeg ikke forstår at jeg plutselig har fått i det siste. Jeg prøver bare å forstå meg selv. Takk for svar Ts Anonymkode: 34026...50a Ja, men fikk du disse tankene først etter at du hadde sett på Dr. Phil? Anonymkode: 31e14...be6 3
Trolltunga Skrevet 18. desember 2021 #6 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg glemte å skrive at, han så aldri på meg når vi snakket, og hvis blikket vårt plutselig skulle treffes så ble han helt rar, og jeg synes det ble ubehagelig. Hva kan grunnen til dette være at han ikke så på meg når vi snakket? Husker jeg sa det til min mor da sa hun "nei, det er vel bare noe du føler". Men for meg så det ut som skamfølelse? Ts Anonymkode: 34026...50a Det du begynner med nå er veldig farlig. Å ymte frempå at noen har gjort deg noe uten noe å basere det på, annet enn manglende øyekontakt og noe du har sett på tv er ekstremt uheldig. Hva skal du gjøre med dette? Forsøke å skape falske minner for å bekrefte det du nå begynner nøre frem? Hva skal du i så fall gjøre med det? 7
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #7 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, men fikk du disse tankene først etter at du hadde sett på Dr. Phil? Anonymkode: 31e14...be6 Nei, jeg har hatt noen tanker om det før men skyvd det bort. Jeg forstod det ikke at det var det jeg følte og tenkte før jeg så dette programmet. Jeg håper bare det er ikke sant, kanskje jeg bare skal la det ligge siden jeg er så usikker. Ville bare se hva dere mente om dette, ts. Anonymkode: 34026...50a
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #8 Skrevet 18. desember 2021 Trolltunga skrev (6 minutter siden): Det du begynner med nå er veldig farlig. Å ymte frempå at noen har gjort deg noe uten noe å basere det på, annet enn manglende øyekontakt og noe du har sett på tv er ekstremt uheldig. Hva skal du gjøre med dette? Forsøke å skape falske minner for å bekrefte det du nå begynner nøre frem? Hva skal du i så fall gjøre med det? Jeg vet ikke, jeg ville forstå meg tankene mine. Jeg føler noe rart på kroppen, jeg kan ikke beskrive det. Hva tror du en logisk grunn kan være for at han ikke hadde øyekontakt med meg? Han så på andre når de snakket sammen, men aldri meg, jeg synes det er veldig rart, ts. Anonymkode: 34026...50a
Trolltunga Skrevet 18. desember 2021 #9 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg vet ikke, jeg ville forstå meg tankene mine. Jeg føler noe rart på kroppen, jeg kan ikke beskrive det. Hva tror du en logisk grunn kan være for at han ikke hadde øyekontakt med meg? Han så på andre når de snakket sammen, men aldri meg, jeg synes det er veldig rart, ts. Anonymkode: 34026...50a Kanskje han følte han ikke kjente deg så godt, kanskje han ikke var helt komfortabel i situasjonen. Hvem vet, men manglende øyekontakt er ikke synonymt med at noen har bedrevet overgrep! Da er halvparten av folk overgripere. Dette må du enten dra til en psykolog å få ryddet opp i, eller så må du la det ligge. Anklager du noen for overgrep på et så minimalt grunnlag er vi ille ute. I verste fall ødelegger du livet hans, og ditt. 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #10 Skrevet 18. desember 2021 Du bør ikke legge så mye i det at han ikke ser på deg. Jeg er veldig glad i mine stebarn, og resten av familien min for den saks skyld. Men jeg er generelt dårlig på å se på den jeg snakker til, og møtes blikket så får jeg smålig panikk. Jeg har aldri forgrepet meg på noen fordetom.. Anonymkode: 9219b...a12 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #11 Skrevet 18. desember 2021 Jeg tenker at dette ikke er noe du skal fikse selv. Du kan feks gi deg selv falske minner. Jeg har opplevd å fortrenge en hendelse allerede dagen etter det skjedde. Jeg husket kun at min bror satt på rommet mitt å gråt. Jeg var ca 12 og han er 15 år eldre. Jeg husker følsen av å være veldig tette i øyeblikket. Når jeg var 18, begynte noen å snakke om hendelsen og alt kom tilbake i bilder. Faktisk omtrent slik man ser på film. Og jeg husket alt, og at det var jeg som fikk det som var i ferd med å skje til å stoppe. Jeg fikk også noen kraftige reaksjoner og tårene trillet. Men det var etterpå litt godt, for det løste også opp noe. Så her tror jeg at jeg vil anbefale profesjonell hjelp. Hjernen kan gi oss noen pussige opplevelser. Og det er ikke alltid lett å hanskes med. Og skulle nok ønske det var tilgjengelig akkurat da. Hendelsen var en gal mann som angrep oss, og ville drepe. Anonymkode: 961b2...376
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #12 Skrevet 18. desember 2021 Er enig med de andre. Veien du har begynt på nå er veldig farlig, også for deg selv. Menneskehjernen er veldig flink til å skape falske minner. Vi gjør det hele tiden. Vi sitter alle med falske minner fra barndommen- ting vi husker helt klart og tydelig, men som viser deg å være falske når man snakker med søsken og foreldre. Vi lager også falske minner i voksen alder. I en rettssak er vitner noe av det minst pålitelige, fordi minnene våre farges av egne oppfatninger, og kan forandre seg jo mer vi tenker på det og jo mer vi blir påvirket utenfra. Du sitter med en følelse av at manglende øyekontakt er rart og ekkelt. For folk med autisme eller andre diagnoser er manglende øyekontakt helt normalt. Det finnes også mange andre grunner til hvorfor folk ikke er så flinke på det med øyekontakt. Og nå, fordi du legger mer i mangel på øyekontakt enn andre gjør, så prøver du å mane frem minner om noe forferdelig. Jeg sier ikke at du ikke har opplevd overgrep. Jeg sier at du bør være ekstremt forsiktig med det du driver med nå. Jo mer du tenker på dette, jo mer virkelig vil det føles for deg, for tankene vil bokstavelig talt lage stier i hjernen, og jo mer de stiene brukes, jo større plass tar de. Les litt om hjernen og falske minner. Følelser er vel og bra, men følelser er ikke en god indikasjon på virkeligheten. Anonymkode: a2a37...ba9 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #13 Skrevet 18. desember 2021 Hjernen din spinner deg ut av kurs. Hold deg unna spekulative program som Dr. Phil. Plant beina dine på jorda og konsentrer deg om den virkelige verden. God bedring! Anonymkode: 04190...521 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #14 Skrevet 18. desember 2021 Dette skal du ikke holde på med ts. Jeg fortrengte noe alvorlig en gang. Eller...det var nok heller mer som jeg latet som om det aldri skjedde fordi jeg ikke hadde noe minne om det uansett (fyll), men jeg visste vel på en måte at det hadde skjedd. Jeg tror ikke du har fortrengt noe, jeg tror du lager opp bilder. Bilder kan også komme hvis du fortsetter med dette. Dette du driver med er farlig. Anonymkode: 246a7...cc4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå