Gå til innhold

Noen som har klart å komme seg ut av Yoyo-slankingen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg er verdens verste yoyo slanker og nå er jeg så lei. Jeg går opp/ned 10-15 kg hvert år. Hver gang jeg går ned så trener jeg, spiser jeg sunt, vekta går ned og jeg føler meg så mye bedre. Såå etter omtrent et halvt år kommer det en bølge over meg av sult, sukkersug og latskap. Jeg mister all motivasjon til å forsette og slutter å bevege meg. Jeg legger derfor på meg all vekten igjen + litt til. 

har noen av dere klart å komme dere ut av den grusomme Yoyo slankingen? Isåfall hvordan? Biologisk så er jo kroppen veldig i mot prosessen og gjør alt den kan for å gå opp i vekt. Skulle så gjerne visst hva jeg kan gjøre etter jeg har gått ned i vekt. 

Takk

Anonymkode: dee1d...cea

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syntes at det har hjulpet å endre tankesettet mitt. Tenker heller at jeg skal spise mer av det sunne, istedenfor  at jeg må kutte ut alt det usunne. Merker at det er myye lettere å ikke spise for mye usunn mat, når jeg passer på å få i meg nok av det sunne. Også tenker jeg alltid gjennom hvordan jeg kommer til å føle meg etter å ha spist forskjellige matvarer. Tenk igjennom hva kroppen din trenger for å kunne yte sitt beste gjennom hele arbeidsdagen f.eks.

Også har du lov til å unne deg selv usunn mat også! Så lenge du spiser mest av det sunne, og er i kaloriunderskudd, så skal du fortsatt gå ned i vekt. Du trenger ikke å kutte noe helt ut. 

Hvis du faller tilbake til gamle uvaner pga at du føler på sult, så må du i hvert fall passe på at du får i deg nok av de ulike næringsstoffene som kroppen din trenger. Spiser du nok proteiner? Og hvis du får søtsug, så vil jeg ikke anbefale å kutte ut alt av søtsaker.

Og når det kommer til trening, så er det bare sånn at man ikke alltid kommer til å føle seg motivert. Men da er det viktig å huske på at man som regel føler seg mye bedre etterpå, og hvor viktig det er å ta vare på kroppen sin. Og du trenger ikke å følge treningsprogrammet ditt hver gang hvis du er drittlei og umotivert. Da gjør du bare det du føler for da. For hvis du gjør noe, så er det myye bedre enn ingenting!

Dette klarer du! Det er så utrolig viktig å ta vare på helsa si, husk på det. Men det er viktig å kose seg litt også, og jeg har ikke troa på å drive å kutte ting helt ut fra kostholdet. 

Anonymkode: 86d5c...094

Skrevet

Heier på deg, forresten!:duskedame:🥰

Anonymkode: 86d5c...094

Skrevet (endret)

Hvis du plutselig blir plaget av ekstrem sult så kan det være at sammensetningen mellom næringsstoffene er feil. Du trenger både proteiner, karbohydrater og fett. Det er ikke farlig å ha litt fett i kosten. Det gjør at en føler seg mindre sulten. 

Det gjør faktisk at jeg med spiseforstyrrelse har litt fett i kosten (egg, rømme, laks, ost) fordi selv om det er mye kcal I det så blir det totalt sett færre kcal fordi jeg blir ikke helt utsultet slik man blir på et helt magert kosthold. Er ikke slik at folk som ikke er overvektig holder seg unna fett. 

Det kan også være at du går for fort ned i vekt. Gjør det saktere, så unngår du kanskje at kroppen tror det er en sultkatastrofe på gang.

Endret av Purple_Pixiedust
Skrevet

Du må finne en god diett som du kan leve på resten av livet. Og ha en dag i uken der du koser deg. Og jeg må rett og slett telle kalorier . Sånn ca. hver dag nesten. Er ikke lett dette for vi er ofte styrt av hormoner osv som gjør oss mer sulten til tider. Jeg skal ikke si så mye..Jec holder vekten rundt ca. 66 kilo. Men er oppe på 69 og nede i 62. Jeg vil ned til 58 men strever selv med oppskriften på hva som passer for meg. Kropper er forskjellig og derfor så tror jeg alle må finne den dietten som passer for de. Misliker også ordet diett ,men livstil . Man må finne en ny men god måte å leve på . Ellers sprekker man. Alltid . Og da blir det jojo til de grader.

Anonymkode: 2d503...287

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

har noen av dere klart å komme dere ut av den grusomme Yoyo slankingen? Isåfall hvordan?

Takk

Anonymkode: dee1d...cea

Ja. 

Det som fikk meg ut av «yoyo» slankingen var da det gikk opp for meg at at nøkkelen til en varig endring var innføring av tung styrketrening og å gi faen i alt av dietter som «lavkarbo» og alt mulig andre «metoder».

Jeg kastet badevekten og har et kosthold der jeg ikke fornekter meg noe som helst.

Jeg spiser det jeg vil, men med en viss grad av moderasjon hva mengde angår. 
Feks snacks og godteri spiser jeg på Lørdager. Ja det hender jeg kjøper meg en Japp på en Tirsdag, men i hovedsak spiser jeg godteri på Lørdager. Det er ikke hva man spiser 1 dag som betyr noe, men det du spiser over tid.

Men som sagt. Regelmessig styrketrening og en viss moderasjon i kostholdet var tilstrekkelig for å få meg ut av «yoyo» tilværelsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...