AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #1 Skrevet 18. desember 2021 Hei. Det er noe jeg la merke til i dag. Da jeg var på skolen husker jeg at jeg pleide bli irritert når pupillene mine ble utvidet fordi jeg synes ikke det så pent ut. Nå legger jeg merke til at jeg ikke kan huske sist jeg så pupillene mine bli utvidet. Det skjer i så fall sjeldent og jeg ser meg ofte i speilet i løpet av en dag. Er dette unormalt eller et tegn på noe sykelig? Anonymkode: f16fa...37b
Minya Skrevet 18. desember 2021 #2 Skrevet 18. desember 2021 Pupillene utvider seg når det er mørkt nok til at de må utvide seg for å slippe inn mer lys. Hvis de ikke utvider seg når du prøver å se deg selv i speilet, er sjansen for at det er lyst på badet årsaken. Ser du greit i halvmørket, indikerer det at pupillene dine utvider seg tilstrekkelig, men er du bekymret for at noe er galt, så kan du jo ta en tur til en øyelege. 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #3 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei. Det er noe jeg la merke til i dag. Da jeg var på skolen husker jeg at jeg pleide bli irritert når pupillene mine ble utvidet fordi jeg synes ikke det så pent ut. Nå legger jeg merke til at jeg ikke kan huske sist jeg så pupillene mine bli utvidet. Det skjer i så fall sjeldent og jeg ser meg ofte i speilet i løpet av en dag. Er dette unormalt eller et tegn på noe sykelig? Anonymkode: f16fa...37b Det er mange grunner til at pupiller utvider seg, iris er en lukkemuskel men musklene er slik at pupillen utvides når den strammes (stimuleres), derfor får man store pupiller på visse stoffer som MDMA og amfetamin, men veldig små med narkotiske stoffer som heroin. Det er stor variasjon i hvor store pupillene er. Mine er veldig store nesten hele tiden, så mange tror jeg har mørke øyne selv om de er blå. Det er andre ting som gjør at pupillene dine utvider seg også, f.eks om man ser på noen man liker. Ellers som sagt over, reaksjon på lys. Hvis pupillene dine ikke endrer størrelse med når du går fra mørkt til lys kan det være noe galt Anonymkode: 64fc1...9a5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå