AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #1 Skrevet 18. desember 2021 Alt jeg kjøper (bortsett fra noen få dyre gensere) nupper, jeg orker ikke gå med nuppete klær så kjøper nytt. Som nupper i løpet av noen uker. Jeg har noen dyrere gensere som har holdt seg godt, bl.a fra American Vintage og Gestuz, men har også hatt ulljakker fra American Vintage som har nuppet og gått i søpla etter noen bruk. Jeg snakker om flere typer gensere, ikke bare ull..... Opplever dere at det lønner seg å investere i dyrere merker? Eller blir det det samme? Jeg har innimellom kjøpt disse supermyk genseren fra HM til 198,- som faktisk ser helt for jæ... ut etter en dags bruk! Det blir jo også veldig dyrt i lengden. Anonymkode: 0f8c8...856
Chomsky89 Skrevet 18. desember 2021 #2 Skrevet 18. desember 2021 Nupperfjerner koster gjerne under 50 kr. Min kostet 9,- 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #3 Skrevet 18. desember 2021 Alt syntetisk nupper seg fort. Det er mye bedre å investere i en dyrere genser av ren bomull som man kan ha i årevis enn å kjøpe billige syntetiske gensere på HM som man må bytte ut hver 3 måned! Anonymkode: ac3a9...2c7 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #4 Skrevet 18. desember 2021 Chomsky89 skrev (2 minutter siden): Nupperfjerner koster gjerne under 50 kr. Min kostet 9,- Man kan også bruke barberhøvel. Det lærte jeg av det første sesongen av Big Brother Norge 😅 Anonymkode: 88416...0fc
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #5 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Opplever dere at det lønner seg å investere i dyrere merker? Eller blir det det samme? Jeg har innimellom kjøpt disse supermyk genseren fra HM til 198,- som faktisk ser helt for jæ... ut etter en dags bruk! Det blir jo også veldig dyrt i lengden. Anonymkode: 0f8c8...856 Det er ikke merket som teller, men materialet. Hun forklarer at det er vanskelig å vite på forhånd om noe kommer til å nuppe, men det er noen «regler» som stort sett stemmer: Blandingsstoffer, særlig naturlige materialer blandet med kunstfiber, nupper mer. Matte, bløte og «korte» fibre nupper mer enn lange, blanke og spenstige fibre. Dette gjelder spesielt for ull, men også for noen bomullsplagg. https://www.kk.no/mote/er-klaerne-dine-nuppete/68123449 Anonymkode: df7c1...6e6 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #6 Skrevet 18. desember 2021 Herregud, du må ikke kaste klærne dine fordi de oppfører seg som klær. Du må vedlikeholde dem! Plukke med fingre, bruke nuppefjerner, kamme, alt ettersom. Kasjmir nupper. Skal man liksom kaste gensere til 3000 etter noen gangers bruk fordi man ikke orker å ta vare dem? Anonymkode: 72a76...8e1 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #7 Skrevet 18. desember 2021 Begynn å les innholdsfortegnelsen. Hva er genseren laget av? Ofte er en ullgenser i butikken så lite som 10-20 % ull. Resten syntetiske stoffer. Akryl, polyester osv vil nuppe seg og bli stygt nesten med en gang. I tillegg setter det seg lett lukt i, og svettelukt i plagg av kunstfiber er nesten umulig å få helt vekk. Anonymkode: 000ea...fea 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #8 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Herregud, du må ikke kaste klærne dine fordi de oppfører seg som klær. Du må vedlikeholde dem! Plukke med fingre, bruke nuppefjerner, kamme, alt ettersom. Kasjmir nupper. Skal man liksom kaste gensere til 3000 etter noen gangers bruk fordi man ikke orker å ta vare dem? Anonymkode: 72a76...8e1 Alternativ er å ikke ha kasjmir-genser. Når det er sagt så er det jo forskjell på å måtte vedlikeholde en eller to gensere og å måtte vedlikeholde alle genserne. Det blir jo som med bunaden, folk er villig til å bruke mer tid å rense den enn en olabuksene. Anonymkode: df7c1...6e6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå