Gå til innhold

Solgte huset for å bli kvitt gjeld, hvordan skal jeg spare?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var i en økonomisk krise etter konkurs og dyre lån, eide hus som jeg ikke likte så jeg solgte det og ble kvitt all gjeld (bortsett fra studielån). Jeg leier leilighet nå, betaler 8000,- i måneden. Jeg tjener 560000,- i året, får utbetalt ca. 33000 i måneden. Alle kredittkort er nå borte og jeg skal aldri bestille nytt!

Selv om det føles utrygt å leie er det fantastisk å være kvitt gjelda som var så dyr at jeg aldri ville blitt kvitt den om jeg ikke solgte huset. jeg tenker jo at man, som over 40 år, bør eie, og tenker å spare. Jeg har barn så det er ikke så mye jeg får spart i måneden, kanskje 4000,- i måneden. Etter å ha levd på brød og vann og ikke vært på ferie på 10 år har jeg nå også lyst til å bruke noe av det jeg sparer på å reise, selv om det selvsagt er lurere å spare til egenkapital, men jeg vil jo leve litt og se verden før jeg blir gammel og ikke kan.

Jeg har en hytte jeg planlegger å selge neste år, det er en gammel rønne jeg kanskje kan få 300 000,- for, så dette vil da gå til egenkapital.

Er det noen som har noen råd til meg? Hvor mye bør jeg spare til egenkapital? Aner ikke hvor mye jeg etter hvert kan få i huslån, da jeg jo er alene. Kan husbanken hjelpe? Må man isåfall ha veldig mye egenkapital? 

Noen som har noen råd til meg? 

Anonymkode: 4f0ab...288

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Umulig å synse noe om når du ikke skriver budsjettet ditt.

Anonymkode: e23e2...fee

• Liker 1
Skrevet

Du solte huset for å bli kvitt gjeld og nå vil du kjøpe noe nytt og ta opp my gjeld? 🤷‍♀️

Anonymkode: b0789...f12

• Liker 2
Skrevet

Hvor mye du bør spare i egenkapital, avhenger jo av hvor mye boligene koster omkring der du planlegger å bosette deg.

Kravet er at man må ha minst 15% av boligens pris i egenkapital for å få boliglån på resten. Da kan du jo regne ut selv hva du MÅ ha i egenkapital. Det er ingen ulempe å ha spart opp MER enn 15% i egenkapital også, selvsagt, for da trenger du mindre lån, og mindre lån betyr mindre utgifter hver måned i lånebetaling.

Man får maks 5 ganger inntekten i lån, og da er alle lån man har telt med. Så studielånet vil antageligvis bli regnet med og fratrukket når de skal beregne hvor mye de kan gi deg i boliglån. Noen banker teller med studielånet i beregningen, andre gjør det ikke. Det kommer nok litt an på hvor stramt de ser regnestykket vil bli i det daglige for lånetageren.

• Liker 1
Skrevet

Leve på 20.000 i måneden og spar resten. 

Anonymkode: 48304...016

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Du solte huset for å bli kvitt gjeld og nå vil du kjøpe noe nytt og ta opp my gjeld? 🤷‍♀️

Jeg forstår det slik at det var snakk om kredittkortgjeld, forbrukslångjeld e.l. mens det nå er snakk om boliglån. To vidt forskjellige ting.

Anonymkode: 0a602...10e

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Han gikk konkurs, hadde vel endel personlig gjeld forbindelse med firmaet.

Anonymkode: 984ae...a19

• Liker 1
Skrevet

Reising begrenser seg jo nå under corona.  Klarer du å sette av 10 000 i mnd i 5 år? Da har du en solid ek. Så kjøper du bolig hvor utgiftene ikke overstiger ca 10 000, som du uansett er vant til å sette av. Så kan du reise med det du har overskudd til etter det. 

Anonymkode: 5f490...7b0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg forstår det slik at det var snakk om kredittkortgjeld, forbrukslångjeld e.l. mens det nå er snakk om boliglån. To vidt forskjellige ting.

Anonymkode: 0a602...10e

Kunne refinansiert dyre lån til et boliglån. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kunne refinansiert dyre lån til et boliglån. 

Han (eller hun) skriver jo at hun/han eide et hus han ikke likte. Så da er det jo like bra å selge det, og kjøpe noe annet. Ikke refinansiere og bli boende i et hus man ikke liker!

Anonymkode: 9c859...5fb

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg utfordrer deg til å øke sparebudsjettet ditt til minst 5.000/mnd og i tillegg spare til ferie. Grunnen for utfordringen er at du bor relativt billig.

Sett av et fornuftig budsjett til mat og klær hver måned - se et par episoder av Luksusfellen for inspirasjon eller bruk SIFO budsjettet.

Hvis du sparer 5.000/mnd til egenkapital vil du ha 60.000 pr år. Sparer du ytterligere 1.000/mnd til ferie har du 12.000 + feriepengene til formålet. Dersom det ikke blir reising kan du jo velge å putte de 12.000 på egenkapitalkontoen.

Hvor mye du skal spare bør være enkelt: gå inn på Finn, sjekk ut en bolig som koster ca din brutto årsinntekt (inkludert barnetrygd) x 5. Trekk restgjeld i lånekassen fra summen du kommer frem til. Dette er din låneramme. La oss si at den er 2.500.000. Da er beløpet du må spare forskjellen mellom kjøpesummen og det du kan låne, men husk at du må ha minst 15 % egenkapital (ca 441.000 i dette regneeksempelet). 

441.000 - 300.000 (antatt hyttesalg) = 141.000 som må spares. Dit kommer du på 3,5 år. Eventuelt tillegg for mer egenkapital (dyrere leilighet enn lånerammen tilsier) medfører øket sparebehov.

Husk at det er NÅ - når du ikke har vendt deg til forhøyet forbruk - det er lettest å sette en standard for forbruket som inkluderer en spareplan.

En annen måte å tenke på kan være at hvis du skal låne 2.500.000 for å kjøpe bolig, vil det - med dagens rente (3% i mitt eksempel) - utgjøre ca 12.000 i renter og avdrag (25 år). "Lat som om" dette er boligkostnaden din. Da vil jo du også vite at du klarer å betjene boliggjeld i fremtiden.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

LITT forskjell på huslån og forbruks- og kredittkortgjeld kanskje?

• Liker 1
Skrevet (endret)
Blondie65 skrev (1 time siden):

Jeg utfordrer deg til å øke sparebudsjettet ditt til minst 5.000/mnd og i tillegg spare til ferie. Grunnen for utfordringen er at du bor relativt billig.

Sett av et fornuftig budsjett til mat og klær hver måned - se et par episoder av Luksusfellen for inspirasjon eller bruk SIFO budsjettet.

Hvis du sparer 5.000/mnd til egenkapital vil du ha 60.000 pr år. Sparer du ytterligere 1.000/mnd til ferie har du 12.000 + feriepengene til formålet. Dersom det ikke blir reising kan du jo velge å putte de 12.000 på egenkapitalkontoen.

Hvor mye du skal spare bør være enkelt: gå inn på Finn, sjekk ut en bolig som koster ca din brutto årsinntekt (inkludert barnetrygd) x 5. Trekk restgjeld i lånekassen fra summen du kommer frem til. Dette er din låneramme. La oss si at den er 2.500.000. Da er beløpet du må spare forskjellen mellom kjøpesummen og det du kan låne, men husk at du må ha minst 15 % egenkapital (ca 441.000 i dette regneeksempelet). 

441.000 - 300.000 (antatt hyttesalg) = 141.000 som må spares. Dit kommer du på 3,5 år. Eventuelt tillegg for mer egenkapital (dyrere leilighet enn lånerammen tilsier) medfører øket sparebehov.

Husk at det er NÅ - når du ikke har vendt deg til forhøyet forbruk - det er lettest å sette en standard for forbruket som inkluderer en spareplan.

En annen måte å tenke på kan være at hvis du skal låne 2.500.000 for å kjøpe bolig, vil det - med dagens rente (3% i mitt eksempel) - utgjøre ca 12.000 i renter og avdrag (25 år). "Lat som om" dette er boligkostnaden din. Da vil jo du også vite at du klarer å betjene boliggjeld i fremtiden.

Veldig godt og informativt svar! 🙂

Endret av Hinkelpinkel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...