Gå til innhold

Har barn på 13 år rett på å bestemme om de vil ta vaksine eller ikke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

CrazyCatLady2500 skrev (4 minutter siden):

Klart at en 13-åring ikke skal bestemme. 

Nei ikke bestemme, men får velge her i huset i hvert fall

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Loff77 skrev (3 minutter siden):

Alt tilsier at frisk ungdom ikke blir alvorlige syke av korona, så får man ta et valg

Frisk ungdom blir ikke nødvendigvis alvorlig syke. Men de kan plages av ettervirkninger, som igså er alvorlig. Kjenner to på 13/14 som fikk et lett forløp. Men ble så bråsyk fordi de var aktiv for tidlig. Det endte med innleggelse. Nå plaget av long-covid. Som mange andre unge. Det har vært skremmende å se. Så nei ikke alvorlig syk med selve coronaen, men langtidseffekten er scary.
Ta vaksinen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stargaze skrev (1 minutt siden):

Frisk ungdom blir ikke nødvendigvis alvorlig syke. Men de kan plages av ettervirkninger, som igså er alvorlig. Kjenner to på 13/14 som fikk et lett forløp. Men ble så bråsyk fordi de var aktiv for tidlig. Det endte med innleggelse. Nå plaget av long-covid. Som mange andre unge. Det har vært skremmende å se. Så nei ikke alvorlig syk med selve coronaen, men langtidseffekten er scary.
Ta vaksinen.

Og akkurat det samme skjer med enkelte som vaksinerer seg, så dette er ikke så enkelt som det høres ut som, når det gjelder friske unge

Endret av Loff77
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poppeloppen
-C- skrev (2 timer siden):

Jeg har to jenter på 12 og 15. Her fikk de bestemme selv i første omgang. Hun på 15 tok den gledelig og går rundt og er skuffet for at hun ikke får ta dose to. Hun synes det er veldig urettferdig at hun ikke tildeles ny dose på lik linje med andre. Ekstremt mye smitte på ungdomsskolen.

Hun på 12 går på barneskolen og er redd nåler, så hun takket nei. Lot henne slippe. Derimot så jobber jeg veldig aktivt med å ta henne med for vaksinering når jeg skal ta ny dose nå snart. Tror det skal gå bra:)

Barneskolen florerer i smitte nå, så jeg satser på og håper på at dette skal gå fint. Altså å få henne med. 

Synes ikke nåleskrekk er god nok grunn til at en 12-åring kan nekte. Det er fort overstått, og dette er noe de rett og slett må lære å takle. Både nå og videre i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poppeloppen skrev (48 minutter siden):

Synes ikke nåleskrekk er god nok grunn til at en 12-åring kan nekte. Det er fort overstått, og dette er noe de rett og slett må lære å takle. Både nå og videre i livet.

Helt enig med deg. Som sagt; hun fikk bestemme i første runde. Så blir det vaksine i neste :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrazyCatLady2500 skrev (2 timer siden):

Klart at en 13-åring ikke skal bestemme. 

Jeg spurte helsesøster på skolen om dette, og hun sa at de aldri satte vaksine på barn/ungdom som sa de ikke ville. Da ble foresatte kalt inn til samtale enten alene eller med barnet. Nå var dette spørsmål om covid vaksinen mtp at den ikke er skikkelig testet ut ift langtidsbivirkninger.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var under 16 år da svineinfluensaen kom, er pokker så glad for at mine foreldre ikke tvang meg til noe den gang når man ser hvordan det gikk! Nær familie fikk også alvorlige bivirkninger av den.

Synes du skal la 13 åringen velge dette helt selv. Barn blir sjeldent alvorlig syke av corona.

Og vaksinen er enda bare betinget godkjent så de kjenner ikke til bivirkninger på lang sikt enda

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Korona vaksine. 
Noen som vet om de fleste 13 åringer har tatt vaksinen? 
Noen som ikke har tatt, hvorfor? 
Jeg er bekymret for mens syklus og hormoner til ei midt i tenårene. 

Anonymkode: 6709e...568

iht barnelovens § 31 skal det legges stor vekt på barnets mening når det er fylt 12.

Barn blir helserettslig myndige når de er 16.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stargaze skrev (5 timer siden):

Ta vaksinen.

Høres likt ut som kyssesyke viruset. Men der blir de ofte ganske så syke et par uker først, før de får ettervirkninger som gjør at de ikke bør trene på en stund feks.

https://sml.snl.no/kyssesyke

Endret av Justlooking
La til link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poppeloppen skrev (11 timer siden):

Når en er redd for nåler, så er det faktisk ikke bare bare å ta vaksiner, blodprøver, bedøvelse osv. Jeg har selv en datter som hadde nåleskrekk når hun var yngre. En gang måtte jeg og de som skulle ta blodprøve av henne, holde henne fast. Det er noe av det verste jeg har gjort/opplevd, så aldri igjen. 

Så nei, jeg hadde ikke tvunget mitt barn med nåleskrekk til å ta vaksine hvis barnet nekter. Man kan oppmuntre og veilede, men man skal aldri tvinge. Pluss at barna skal bli hørt fra de er 12 år. Og hvis barnet sier nei til vaksine, så setter ikke helsepersonell vaksine...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poppeloppen skrev (12 timer siden):

Det finnes behandling for «sprøyteskrekk», men tvang inngår ikke i behandlingen. Skal man måtte bruke tvang, må det nesten stå noe viktigere på spill enn en vaksine.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poppeloppen
Alivamale skrev (22 minutter siden):

Det finnes behandling for «sprøyteskrekk», men tvang inngår ikke i behandlingen. Skal man måtte bruke tvang, må det nesten stå noe viktigere på spill enn en vaksine.

Gjelder det også alle andre vaksiner? HPV, MMR, stivkrampe, kikhoste, difteri, polio, BCG som barna får i dag? Ganske så viktige disse vaksinene - men ok å droppe fordi man ikke vil eller er redd?. Tenk om alle nektet å ta vaksine fordi det er farlig med nåler - da kunne vi like godt ha levd i 1700 og dødd av alt mulig rart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Korona vaksine. 
Noen som vet om de fleste 13 åringer har tatt vaksinen? 
Noen som ikke har tatt, hvorfor? 
Jeg er bekymret for mens syklus og hormoner til ei midt i tenårene. 

Anonymkode: 6709e...568

Det er foreldrene som bestemmer, om barnet skal ha vaksine eller ikke, fram til fylte 15 år.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poppeloppen
Kittykat skrev (1 time siden):

Når en er redd for nåler, så er det faktisk ikke bare bare å ta vaksiner, blodprøver, bedøvelse osv. Jeg har selv en datter som hadde nåleskrekk når hun var yngre. En gang måtte jeg og de som skulle ta blodprøve av henne, holde henne fast. Det er noe av det verste jeg har gjort/opplevd, så aldri igjen. 

Så nei, jeg hadde ikke tvunget mitt barn med nåleskrekk til å ta vaksine hvis barnet nekter. Man kan oppmuntre og veilede, men man skal aldri tvinge. Pluss at barna skal bli hørt fra de er 12 år. Og hvis barnet sier nei til vaksine, så setter ikke helsepersonell vaksine...

Nei, men håper du fortsatt synes det var en god ide å droppe vaksine når barnet ditt eller naboen med nedsatt immunforsvar ligger for døden pga meslinger. Sorry altså, men vaksiner er ikke bare for barnet selv - det er i alle høyeste grad også for samfunnet. Man er helt avhengig av høy vaksinasjonsgrad for å beskytte de svakeste som faktisk ikke kan vaksineres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kittykat skrev (1 time siden):

Det MÅ du ikke gjøre!!!

Dette er årsaken til at endel voksne ikke har tatt vaksine idag, nettopp fordi de har blitt holdtfast for å ta blodprøve. Om de ikke vil, så skal man ikke tvinge i barndommen. Det gjelder 2-3 % av hele voksne befolkningen i Norge.

Poppeloppen skrev (12 timer siden):

Sprøyteskrekk er en god grunn til at en 12 åring kan nekte vaksine.

Endret av Sommeren2021
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Poppeloppen skrev (3 minutter siden):

Gjelder det også alle andre vaksiner? HPV, MMR, stivkrampe, kikhoste, difteri, polio, BCG som barna får i dag? Ganske så viktige disse vaksinene - men ok å droppe fordi man ikke vil eller er redd?. Tenk om alle nektet å ta vaksine fordi det er farlig med nåler - da kunne vi like godt ha levd i 1700 og dødd av alt mulig rart. 

Ja, det gjelder alle vaksiner. Jeg er ingen motstander av koronavaksine, men har en jobb der jeg stadig forholder meg til mennesker med sprøyteskrekk. Som sagt finnes det behandling å få.

Jeg antar at du vet lite om fobier og angst?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poppeloppen skrev (3 minutter siden):

Nei, men håper du fortsatt synes det var en god ide å droppe vaksine når barnet ditt eller naboen med nedsatt immunforsvar ligger for døden pga meslinger. Sorry altså, men vaksiner er ikke bare for barnet selv - det er i alle høyeste grad også for samfunnet. Man er helt avhengig av høy vaksinasjonsgrad for å beskytte de svakeste som faktisk ikke kan vaksineres.

Vaksine skal man ta for å beskytte seg selv, og ikke for å beskytte andre. Det er valgfritt å ta vaksine i Norge.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poppeloppen skrev (6 minutter siden):

Du kan ikke sammenligne de vaksinene vi har hatt i mange år med koronavaksinen. Og hadde jeg valgt for min gutt på nytt hadde han aldri fått mmr vaksinen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Sommeren2021 said:

Vaksine skal man ta for å beskytte seg selv, og ikke for å beskytte andre. Det er valgfritt å ta vaksine i Norge.

For en egoistisk holdning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...