Gå til innhold

Vokse opp på godteri og loff, hva kan skje egentlig ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vokste opp under omsorgssvikt og hadde en mor som ikke klarte å sette grenser for meg, så det eneste hun fikk meg til å spise var godteri, loff of nugatti, pølser, pizza og kaker. Drakk også store mengder cola hver dag. IKKE grønnsaker, frukt, ubehandlet kjøtt(for meg var ikke pølser og mcernhamburger kjøtt) , grovbrød, eller fisk (isåfall fiskepinner med potetmos) 

Jeg var et friskt og slankt barn og hadde tjukt langt hår og med like mye energi som de andre og hang heller ikke etter på skolen tross omsorgssvikt og ekstremt dårlig ernæring. Var faktisk den første i klassen som lærte å lese. Jeg var ikke noe mer syk enn andre, kan ikke huske jeg var syk noen gang faktisk. Levde sånn som dette til jeg var 10 år, så kom jeg i fosterhjem og fikk mer rammer og lærte og spise mer normal mat etterhvert. 

Melketennene mine råttnet opp pga kostholdet da. 

Jeg har ingen allergier, ingen underutviklinger, er nesten aldri syk, er fortsatt slank, spiser sunt og trener aktivt. Har sterke voksen tenner, og alt er helt perfekt egentlig med helsen min.. men også med det mentale ift læring. Har kjempe godt syn og hørsel og ja... i det hele så har det ikke skjedd noen feil med kroppen min selvom de viktigste årene av min utvikling bestod av loff med nugatti og cola. (Var hovedsakelig de to tingene jeg spise/drakk) 

Hva er det egentlig som kan skje med et barn og dens utvikling når de lever med et sånt kosthold? Har jeg bare vært heldig ? For hvis ikke, så skjønner jeg ikke helt det hysteriet med at barn må spise så sjukt sunt hele tiden. Bra at dem gjør det altså, men noen barn blir jo ikke unnet noe godt nesten. 

Er nå 30 år hvis noen skulle lure. 

Anonymkode: a6692...76e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vokste også opp sånn. Fikk autoimmun sykdom som voksen men vet den kom fra noe annet, men kan ikke utelukke at kostholdet jeg vokste opp på hadde noe å si for hvor mottakelig kroppen min var for å få kronisk sykdom 

Anonymkode: 8136b...52e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp under omsorgssvikt og ble feilernært som førte til at jeg ble under 150 høy

Anonymkode: 89aa2...5a8

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vokste opp under omsorgssvikt og ble feilernært som førte til at jeg ble under 150 høy

Anonymkode: 89aa2...5a8

Hm.. jeg er 166, som er sånn de fleste damene i min slekt er. - ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ jeg vil også legge til en ting. Jeg har aldri knukket noen ben. Og jeg var veldig uforsiktig og uredd og skadet meg mye som barn, fikk mye hevelser og blåmerker, men har aldri knukket noe tross helt syke fall... har slått meg kraftig  flere ganger i voksen alder på slalåm og sånt også uten verken brist eller brudd - ts 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ikke ideelt ut, men heller ikke så ille som det kunne vært. Veldig mye kan skje, avhengig av hva du mangler. Les om beriberi og blindhet pga. A-vitaminmangel, for eksempel.

Anonymkode: 16b76...8ca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det høres jo ikke ideelt ut, men heller ikke så ille som det kunne vært. Veldig mye kan skje, avhengig av hva du mangler. Les om beriberi og blindhet pga. A-vitaminmangel, for eksempel.

Hva mener du med ikke så ille som det kunne ha vært ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Noen barn har ekstrem spisevegring/anoreksi, andre nekter å spise noe annet enn for eksempel BARE loff med nugatti eller bare pommes frites med ketchup. Spiser du kun loff i to år i strekk er det verre enn å spise fiskepinner med potetmos innimellom, loff med nugatti, noen burgere fra McDonalds, pølser, pizza, kake osv. Litt variasjon er bedre ernæringsmessig enn et ekstremt ensidig kosthold.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det hadde fått et verre utfall om du var underernært og ikke bare feilernært.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg vokste opp under omsorgssvikt og hadde en mor som ikke klarte å sette grenser for meg, så det eneste hun fikk meg til å spise var godteri, loff of nugatti, pølser, pizza og kaker. Drakk også store mengder cola hver dag. IKKE grønnsaker, frukt, ubehandlet kjøtt(for meg var ikke pølser og mcernhamburger kjøtt) , grovbrød, eller fisk (isåfall fiskepinner med potetmos) 

Jeg var et friskt og slankt barn og hadde tjukt langt hår og med like mye energi som de andre og hang heller ikke etter på skolen tross omsorgssvikt og ekstremt dårlig ernæring. Var faktisk den første i klassen som lærte å lese. Jeg var ikke noe mer syk enn andre, kan ikke huske jeg var syk noen gang faktisk. Levde sånn som dette til jeg var 10 år, så kom jeg i fosterhjem og fikk mer rammer og lærte og spise mer normal mat etterhvert. 

Melketennene mine råttnet opp pga kostholdet da. 

Jeg har ingen allergier, ingen underutviklinger, er nesten aldri syk, er fortsatt slank, spiser sunt og trener aktivt. Har sterke voksen tenner, og alt er helt perfekt egentlig med helsen min.. men også med det mentale ift læring. Har kjempe godt syn og hørsel og ja... i det hele så har det ikke skjedd noen feil med kroppen min selvom de viktigste årene av min utvikling bestod av loff med nugatti og cola. (Var hovedsakelig de to tingene jeg spise/drakk) 

Hva er det egentlig som kan skje med et barn og dens utvikling når de lever med et sånt kosthold? Har jeg bare vært heldig ? For hvis ikke, så skjønner jeg ikke helt det hysteriet med at barn må spise så sjukt sunt hele tiden. Bra at dem gjør det altså, men noen barn blir jo ikke unnet noe godt nesten. 

Er nå 30 år hvis noen skulle lure. 

Tror du hadde en smule flaks pluss gode gener...som tross alt er viktigst..

Det forskningen viser nå er at sammensetningen av magebakterier til et menneske bestemmes av maten vi spiser over tid...og i tillegg tror de at typen og antallet magebakterier kan slå av og på gener som bestemmer mye om kroppen vår...bla.a. om en er overvektig...Litt tidlig å spikre det som sannhet ennå..men pilene peker dit...

I så fall får legevitenskapens far, Hippokrates, rett i påstanden sin.....maten er din medisin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennom kostholdet ditt fikk du både karbohydrater, proteiner og fett, som er de viktigste byggesteinene, men med det kostholdet fikk du nok litt lite C- og D-vitamin, men grønnsaker og fisk er det mange barn som er dårlige på og det ser likevel ut til å gå ganske bra.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Noen barn har ekstrem spisevegring/anoreksi, andre nekter å spise noe annet enn for eksempel BARE loff med nugatti eller bare pommes frites med ketchup. Spiser du kun loff i to år i strekk er det verre enn å spise fiskepinner med potetmos innimellom, loff med nugatti, noen burgere fra McDonalds, pølser, pizza, kake osv. Litt variasjon er bedre ernæringsmessig enn et ekstremt ensidig kosthold.

Men alle de tingene inneholder jo stort sett det samme, det er bare laget på forskjellige måter. Nugatti og loff er ikke noe annerledes enn sjokoladekake og pølse i fint brød er det samme som McDonald's hamburger i fint brød, bare gris og okse da.. og potetmos er jo bare karbohydrater det også. Fiskepinner er vel greit, men det er mest hvetemel i det og kanskje en halv teskje fisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (2 minutter siden):

Gjennom kostholdet ditt fikk du både karbohydrater, proteiner og fett, som er de viktigste byggesteinene, men med det kostholdet fikk du nok litt lite C- og D-vitamin, men grønnsaker og fisk er det mange barn som er dårlige på og det ser likevel ut til å gå ganske bra.

Karbohydrater, proteiner og fett er det i absolutt all mat. Mangler det de tingene så er det luft... eller hva slags matvare er det du vet om som har 0 av noen av de tre tingene ? Har det ikke karbohydrater har det proteiner, har det ikke proteiner så har det karbohydrater og fett er det jo i alt bordettfra grønnsaker kanskje. Men de aller fleste matvarer inneholder alle tre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men alle de tingene inneholder jo stort sett det samme, det er bare laget på forskjellige måter. Nugatti og loff er ikke noe annerledes enn sjokoladekake og pølse i fint brød er det samme som McDonald's hamburger i fint brød, bare gris og okse da.. og potetmos er jo bare karbohydrater det også. Fiskepinner er vel greit, men det er mest hvetemel i det og kanskje en halv teskje fisk. 

I fiskepinner er det 60% fisk, til info. Mye bedre enn sitt ufortjent dårlige rykte!

Anonymkode: 8f744...71d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I fiskepinner er det 60% fisk, til info. Mye bedre enn sitt ufortjent dårlige rykte!

Anonymkode: 8f744...71d

Det var nok ikke det på 90 tallet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABM skrev (14 minutter siden):

Tror du hadde en smule flaks pluss gode gener...som tross alt er viktigst..

Det forskningen viser nå er at sammensetningen av magebakterier til et menneske bestemmes av maten vi spiser over tid...og i tillegg tror de at typen og antallet magebakterier kan slå av og på gener som bestemmer mye om kroppen vår...bla.a. om en er overvektig...Litt tidlig å spikre det som sannhet ennå..men pilene peker dit...

I så fall får legevitenskapens far, Hippokrates, rett i påstanden sin.....maten er din medisin..

Absolutt.

Det har også vist seg at ved å ta tarmflora fra en tynn person og flytte de til tarmen til en overvektig person så går den overvektige personen lettere ned i vekt.

Tarmfloraen er også knyttet til depresjonslidelser.

Når barn tas med keisersnitt har det vist seg nyttig og sunt å smøre vaginalsekret fra mor inn i munnen på baby for å gi barnet best mulig start på livet og et best mulig liv senere med færre sykdommer og lidelser som allergi, intoleranser, osv.

Beklager dårlig språk, men er zzzzzzz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Ernæring er mer enn bare karbo vs. fett vs. protein, eller hva poenget ditt er. Vitaminer, mineraler, sporstoffer... Selv kake inneholder gjerne egg, kanskje meieriprodukter. McD-burgeren kan ha litt av hvert på seg, pizza har vel ofte både ost, kjøtt, tomatsaus, kanskje paprika, løk, hvaenn. Poteter har god næring i seg, ingenting galt med korn (selv om grovt er mer næringsrikt).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten.. det væreste er vel kanskje at mamma ammet meg imens hun røyket(inne), drakk og brukte heroin daglig. Har hørt at det ikke går så mye i morsmelken, men det kan jo ikke være BRA? 🤯 men har jo ikke noe skader så det har ikke noe å si, men lurer fordet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

loveli skrev (3 minutter siden):

Absolutt.

Det har også vist seg at ved å ta tarmflora fra en tynn person og flytte de til tarmen til en overvektig person så går den overvektige personen lettere ned i vekt.

Tarmfloraen er også knyttet til depresjonslidelser.

Når barn tas med keisersnitt har det vist seg nyttig og sunt å smøre vaginalsekret fra mor inn i munnen på baby for å gi barnet best mulig start på livet og et best mulig liv senere med færre sykdommer og lidelser som allergi, intoleranser, osv.

Beklager dårlig språk, men er zzzzzzz.

Språket er bra det....innholdet også...Sove godt da..🌹

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ernæring er mer enn bare karbo vs. fett vs. protein, eller hva poenget ditt er. Vitaminer, mineraler, sporstoffer... Selv kake inneholder gjerne egg, kanskje meieriprodukter. McD-burgeren kan ha litt av hvert på seg, pizza har vel ofte både ost, kjøtt, tomatsaus, kanskje paprika, løk, hvaenn. Poteter har god næring i seg, ingenting galt med korn (selv om grovt er mer næringsrikt).

Poenget mitt er at hvis du mener det er grei næring i loff (som det også sikkert er egg og melk i) og kake så finnes det ikke dårlig mat. Man finner vel ikke mat som er noe dårligere enn loff, kake og maccern, nå spiste jeg bare pommesfrites og plane hamburger, og jeg spiste bare hamburgerbrødet til jeg var rundt 8 år. Først da turte jeg å smake på kjøttet også, men elsket det brødet med ketchup. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...