AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #1 Skrevet 17. desember 2021 Vi har vært gift i 12 år, ett barn som vi begge forguder. Vi har begge gode jobber og bra økonomi. Skulle tro at livet smiler. Men jeg og mannen er veldig forskjellige som personer. Vi visste dette da vi ble sammen men følte at vi utfylte hverandre på en bra måte. Men mannen min er totalt skjermavhengig og jeg er så lei av det. Jeg har tatt det opp mange ganger men han faller alltid tilbake til skjermen sin. Her er hans dag: Våkner kl 07. Går på do og blir sittende med tlf på do i 20 minutter i mens jeg hjelper barnet vårt med å gjøre seg klar til skolen. Jeg ordner frokost, klær, skolesekk osv.. han setter seg i en stol (ikke sammen med oss) og har ørepropper og ser på tlf sin. Han kjører gullet på skolen. (Tar 5-10min). Han kommer hjem, setter seg på hjemmekontor og stirrer på jobb-pc frem til kl 1630. Jeg henter på skolen, lager middag osv. Han setter seg i en stol med ørepropper og ser på YouTube videoer osv i stedet for å hjelpe til. Ved middagsbordet har han med seg tlf og ser ofte på den. Etter middag ser han på to sin.. hvis barnet vårt skal bade og han skal være med og passe på (badekaret) sitter han med ørepropper og ser på tlf. Når barnet vårt er på trening eller kamper … så ser han på tlf.. Vi har kranglet om temaet tidligere og han blir driitsur/lei seg og sier at han slapper av med å se på skjerm, men fra min side så er dette veldig usunt. Barnet vårt har også sagt at det blir for mye men at hen ikke vil si det direkte til pappa. Jeg sa da dette til han.. men han reagerer da med å bli sur og bare fortsette med skjermbruken sin. Hva skal jeg gjøre for å få han til å forstå? Han er virkelig ikke tilstede. Jeg ønsker ikke skillsmisse men jeg må få han til å forstå at han er skjermavhengig. Anonymkode: 55976...740
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #2 Skrevet 18. desember 2021 Trenger han å slappe av hele dagen hele tiden? Anonymkode: 15fb3...4bb 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #3 Skrevet 18. desember 2021 Svar at du slapper av med spa og massasje og bestill deg en spahelg fra fellesøkonomien Anonymkode: 462f9...6f8 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #4 Skrevet 18. desember 2021 Du må stille krav og sette husregler! Han kommer neppe til å være mottakelig for myk hånd og opplæring på skjermavhengighet. Kjøp en plastboks og gjør det klart at mellom klokken da og da skal alle mobiler ligge i boksen. Ja du må være en bitch de første ukene og omtrent holde boksen foran ansiktet hans for at han skal gidde å huske regelen men etter en måneds tid så vil han merke de psykiske positive sidene av å ikke være stuck på skjerm hele dagen og bli glad i å heller gi oppmerksomhet til deg og barna og være tilstede i livet, så da vil han frivillig bruke telefonen mindre også Anonymkode: 1a440...2e3 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #5 Skrevet 18. desember 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Vi har vært gift i 12 år, ett barn som vi begge forguder. Vi har begge gode jobber og bra økonomi. Skulle tro at livet smiler. Men jeg og mannen er veldig forskjellige som personer. Vi visste dette da vi ble sammen men følte at vi utfylte hverandre på en bra måte. Men mannen min er totalt skjermavhengig og jeg er så lei av det. Jeg har tatt det opp mange ganger men han faller alltid tilbake til skjermen sin. Her er hans dag: Våkner kl 07. Går på do og blir sittende med tlf på do i 20 minutter i mens jeg hjelper barnet vårt med å gjøre seg klar til skolen. Jeg ordner frokost, klær, skolesekk osv.. han setter seg i en stol (ikke sammen med oss) og har ørepropper og ser på tlf sin. Han kjører gullet på skolen. (Tar 5-10min). Han kommer hjem, setter seg på hjemmekontor og stirrer på jobb-pc frem til kl 1630. Jeg henter på skolen, lager middag osv. Han setter seg i en stol med ørepropper og ser på YouTube videoer osv i stedet for å hjelpe til. Ved middagsbordet har han med seg tlf og ser ofte på den. Etter middag ser han på to sin.. hvis barnet vårt skal bade og han skal være med og passe på (badekaret) sitter han med ørepropper og ser på tlf. Når barnet vårt er på trening eller kamper … så ser han på tlf.. Vi har kranglet om temaet tidligere og han blir driitsur/lei seg og sier at han slapper av med å se på skjerm, men fra min side så er dette veldig usunt. Barnet vårt har også sagt at det blir for mye men at hen ikke vil si det direkte til pappa. Jeg sa da dette til han.. men han reagerer da med å bli sur og bare fortsette med skjermbruken sin. Hva skal jeg gjøre for å få han til å forstå? Han er virkelig ikke tilstede. Jeg ønsker ikke skillsmisse men jeg må få han til å forstå at han er skjermavhengig. Anonymkode: 55976...740 Hvorfor skriver du hen om barnet? Er jo ikke akkurat som om det blir kjent igjen her... Anonymkode: b645c...7aa 4
hudorm1 Skrevet 18. desember 2021 #6 Skrevet 18. desember 2021 Spør han om han tror det er verdt å gå glipp av barnets oppvekst for surret YouTube-filmer. Alternativt så har man Wifi og 4G-jammere. 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #7 Skrevet 18. desember 2021 Dette er jo direkte usunt😨 For det første er det skadelig at at far ikke er mentalt tilstedet når han er sammen med barnet. Han gir all oppmerksomheten sin til mobilen. Dette kan man lese masse fagstoff om. Barnet vil føle seg mindre verdt og at skjermen er viktigere. Og barnet kan da få en usunn utvikling. I tillegg bidrar han ikke noe i huset verken med husarbeid eller med barnet virker det som. Fullstendig egoistisk. Han er heller ikke mentalt tilstedeværende for deg, så du må jo føle deg fullstendig oversett? Ofte er det en glidende overgang, så man merker det gjerne ikke så godt. Men mtp at du skriver her, så virker det som at du har tenkt at dette ikke er bra. Det skulle vært unødvendig av deg å gi beskjed om dette til han, men her må du sette tydelige grenser. Han er utrolig umoden, og du lar deg utnytte. Jeg synes faktisk du bør kreve hjelp enten terapi, eller fvk. Eller så skjønner jeg ikke hva positivt dette forholdet kan gi deg. Og tenk på de negative innvirkninger det kan ha på barnet. Føler virkelig med deg, og beklager hvis jeg virker kvass, men dette var provoserende å lese. Anonymkode: 8ca21...06f 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #8 Skrevet 18. desember 2021 Jeg forstår at han slapper av foran skjermen, det gjør sånn sett jeg også. Jeg liker å f.eks koble av og roe ned med å bruke en time på telefonen om kvelden før jeg sovner. (Nei, jeg har ikke søvnproblemer, som jeg vet sies om mange som bruker telefon i senga). Men han kan ikke slappe av hele tiden hver dag, spesielt ikke når han har familie. Så du kan vise forståelse for at han ønsker å slappe av, det gjør nok du også. Men ikke når det går utover familien. Du kan jo spørre ham hvorfor han føler et så stort behov for å slappe av? Se om dere kan komme frem til kompromiss - at han kan få perioder i løpet av dagen hvor han får fred med mobilen, men da til avtalte tider. Anonymkode: c4642...100 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #9 Skrevet 18. desember 2021 Og dama mi er skjermavhengig. Sykt kjedelig... Anonymkode: 9889b...c16
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #10 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hvorfor skriver du hen om barnet? Er jo ikke akkurat som om det blir kjent igjen her... Anonymkode: b645c...7aa Kanskje barnet er ikke-binært da vettu!!!!! Anonymkode: 1a440...2e3
Devilheart Skrevet 18. desember 2021 #11 Skrevet 18. desember 2021 (endret) Har det kommet til det punktet at han trenger en reality check anbefaler jeg denne boken. https://www.ark.no/boker/Thomas-Moen-Logg-av-9788202601652 Alder på barnet nevnes ikke men regner med er ungt nok til å ønske og savne en pappa i hverdagen sin. Håper han har selvinnsikt nok til å se hvordan det påvirker familien og framtiden deres. Dessverre er det veldig lett å havne i sånn spiral med alt det Internett har å by på. Kjøpte selv den boken når merket at begynte å miste fotfeste med realiteten og forfatteren forklarer godt hvordan avhengigheten påvirket livet hans. Vi kan nok aldri bli "frisk" fra sånt men iallefall lære å moderere bruken og forstå og sette prioriteringer. Endret 18. desember 2021 av Devilheart
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå