Gå til innhold

Nederland vil totalforby burka

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/10/13/446267.html

Er ikke det å gå litt langt da?

Skal damene som bruker det øtlegges kanskje?

Såvidt jeg vet er det da religionsfrihet i Europa? Eller har vi blitt hysteriske i vår frykt for terrorisme?

Jeg synes dette er helt tåpelig og ingenting kan forsvare et sånt forbud.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er et fortreffelig forslag, forhåbentligvis blir det vedtatt.

Skrevet
Jeg synes det er et fortreffelig forslag, forhåbentligvis blir det vedtatt.

Enig!

Skrevet (endret)

Det er helt klart på tide med strengere regler når det gjelder bruk av burka.

Dette er ett vedtak som burde gjelde hele Europa, det er på tide å følge tradisjoner i det landet man befinner seg i. Reiser jeg til Islamistiske land må jeg opptre slik dem forlanger.

Jeg håper vedtaket blir vedtatt.

Skal dem gå med burka skal jeg ha retten til å gå med finnlandshette, men i følge loven har man ikke lov til å dekke ansiktet slik at man ikke er kjennbar slik man kan bli med både burka og finnlandshette.

Må legge til at leder for norsk islamistisk forbund mener man skal kaste burk'an i Norge.

Mvh

Endret av MR.pink
Gjest Dum Perignon
Skrevet

Jeg ser helt klart poenget med at burkaen både som symbol og i praktisk bruk er et hinder for integrering, og jeg mener ikke at forslaget er rasistisk.

Samtidig tillater jeg meg å mene at et forbud ikke er den mest geniale veien å gå. Dersom man går inn på forbudsveien, vil dette kunne åpne for mange like godt begrunnede, men noe mer upopulære forbud hva klær og andre symboler angår - og i land som liker å vifte med religions- og ytringsfrihet synes jeg ikke at sånt hører hjemme.

Ellers: Motsatsen til forbud er påbud. Hva hadde folk ment dersom regjeringen i muslimske Tyrkia, Indonesia eller Egypt ville innføre påbud om burka på alle offentlige steder, også for innvandrere, turister etc? Et slikt påbud ville strengt tatt være like logisk som et eventuelt nederlandsk forbud... Kanskje noen her i Norge hadde ment at det var diskriminerende, upraktisk, ulogisk og kanskje til og med i strid med religions- og ytringsfriheten som vi i Vesten er så stolte av..?

Hvem vet, kanskje enkelte til og med hadde ymtet på KG?

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
Såvidt jeg vet er det da religionsfrihet i Europa?

Burka er ikke et religiøst plagg.

Skrevet
Burka er ikke et religiøst plagg.

Akkurat det tror jeg man kan ha endeløse debatter om.

Problemet slik jeg forstår det Nederlandske lovforslaget er at forbudet er innrettet mot et spesifikt plagg, brukt av en spesifikk religiøs gruppering. På denne måten setter det definitivt spørsmål om hvorvidt relgionsfriheten er reell i landet.

Som det ble påpekt tidligere så bør man i så fall benytte seg av et generelt forbud mot å tildekke ansiktet/hodet.

Skrevet

Spørsmål: Er burka hodeplagget eller drakten?

Mener at hodeplagg som dekker ansiktet burde være forbudt!!! Kan sidestilles med finlandshette.

Religion eller tradisjon, uansett en diskriminering og undertrykking av kvinner!!!

Skrevet
Religion eller tradisjon, uansett en diskriminering og undertrykking av kvinner!!!

Veldig bombastisk. Jeg antar du også synes skjørt og sminke er diskriminering og undertrykking av kvinnen?

Skrevet

de har jo gjort det i ihvertfall ett muslimsk land(muligens bare i deler av landet?), så hvorfor ikke i ikke-muslimske?

jeg vet at når jeg var i tunisia for flere år siden, så var det akkurat blitt satt ned i lovverket ett forbud mot all form for tildekking.

Det var blitt satt ned forbud fordi det var eneste muligheten for kvinnene til å unngå å gå tildekket, da å fjerne påbudet ikke i nærheten var nok pga tvang fra slekt og andre.

jeg synes ihvertfall vi i aller høyste grad kan diskutere "problematikken" med full tildekking. Så lenge vi ikke har lov til full tildekking i annen forstand (som finnlandshette el så ser jeg ikke helt hvorfor det skal være lov med full tildekking for noen men ikke av andre?)

rassisme er det ihvertfall ikke snakk om, det er ikke alt som bryter med våre lover som vi er nødt til å tillate bare fordi det hører til kultur og religion til andre som kommer til landet vårt.

vi tillater f.eks ikke omskjæring, det er i aller høyeste grad ett kulturellt rituale som ligger nært opptil mange kulturer og knyttes til religion.

at vi forbyr det, er det også rasisme?

Skrevet
Det er rein RASISME er hva det er!!

Hvordan i alle dager får du til det???

Jeg er svart som nøkken, men har da aldri vurdert å dekke meg til..

Ser absolutt ingen sammenheng mellom hudfarge og behov for å dekke til hodet/ansiktet sitt!! :frustrert:

Skrevet (endret)

Jeg så en dokumentar fra Afganistan engang hvor de intervjuet mange kvinner og jenter. Uten unntak så hatet samtlige å gå i burka. Den var varm og upraktisk å gå med. Det er en slags hatt på toppen som man må trykke over hodet for å få Burkaen til å sitte på, og denne klemte og var vond.

Når jentene var på skolen (hvis de fikk lov å gå på skolen) kunne de henge av seg burkaen, men det var på med den med en gang man skulle ut på gaten.

Jeg synes at å tvinge en kvinne til å gå med burka er en form for undertrykking som bidrar til å viske en kvinne helt ut av gatebildet. Hun skal overhode ikke vises. Jeg er sikker på at mange kvinner er lettet over å slippe å gå med dette vanvittige og upraktiske plagget.

Endret av Caramba
Skrevet

Så er da spørsmålet; hva med de kvinnene som beviselig frivillig går med burkaen?

Og når vi er inne på upraktisk og vanvittig så burde vi også forby høyhælte sko - for det må jo også være kvinneundertrykkende?

Skrevet
Så er da spørsmålet; hva med de kvinnene som beviselig frivillig går med burkaen?

Og når vi er inne på upraktisk og vanvittig så burde vi også forby høyhælte sko - for det må jo også være kvinneundertrykkende?

dersom jeg har fryktelig lyst til å gå rundt i finnlandshette, får jeg lov til det?

og dersom jeg ikke får lov til det, så er det jo feil at de får gå helt tildekket og ikke jeg?

skal da all type bekledning være lov? uansett? fordi den kan være frivillig?

Skrevet (endret)

Vel, man kan jo diskutere fri vilje og burka, og ingen av oss kan svare på om de liker å bruke den, men jeg tviler på at kvinner bruker dette av fri vilje. Har du prøvd å gå med skjerf foran nese og munn om vinteren? Har du kjent hvor ubehagelig og klamt det er når du ikke kan puste fritt? Har du prøvd å vandre rundt på gaten mens du skal se ut gjennom ett gitter? Tror du det er behagelig?

Burkaen er pålagt kvinner av et vanvittig styre (Taliban) for å holde dem nede, og den bør forbys.

Sammenligningen med høyhælte sko blir temmelig søkt fordi det faktisk er ganske behagelig å gå med. Hvis jeg ikke hadde likt det, så kunne jeg gått med joggesko.

Endret av Caramba
Skrevet

Bare et lite spørsmål: Er finnlandshette ulovlig?

Jeg har vurdert å kjøpe noe slikt (pga pusteproblemer i kulden, spesielt om det er mye eksos i luften), men det er kanskje ikke så lurt :forvirret:

Skrevet
dersom jeg har fryktelig lyst til å gå rundt i finnlandshette, får jeg lov til det?

og dersom jeg ikke får lov til det, så er det jo feil at de får gå helt tildekket og ikke jeg?

skal da all type bekledning være lov? uansett? fordi den kan være frivillig?

Jeg har ikke, som tidligere nevnt, noe imot et forbud som går generelt på at det skal være forbudt å tildekke ansiktet - uavhengig av hva slags plagg det gjelder.

Det blir problematisk i det øyeblikket et forbud skal gjelde et spesifikt plagg - fordi det angivelig skal være diskriminerende e.l i seg selv.

Skrevet
Vel, man kan jo diskutere fri vilje og burka, og ingen av oss kan svare på om de liker å bruke den, men jeg tviler på at kvinner bruker dette av fri vilje. Har du prøvd å gå med skjerf foran nese og munn om vinteren? Har du kjent hvor ubehagelig og klamt det er når du ikke kan puste fritt? Har du prøvd å vandre rundt på gaten mens du skal se ut gjennom ett gitter? Tror du det er behagelig?

Burkaen er pålagt kvinner av et vanvittig styre (Taliban) for å holde dem nede, og den bør forbys.

Sammenligningen med høyhælte sko blir temmelig søkt fordi det faktisk er ganske behagelig å gå med. Hvis jeg ikke hadde likt det, så kunne jeg gått med joggesko.

Under Taliban var burkaen påbudt - altså det motsatte ytterpunkt. Noe jeg er ytterst imot.

Jeg har ikke selv gått med sko med høyhælte sko, men jeg har fått referert at dette ikke er spesielt behagelig å gå med.

Forøvrig var dette bare et eksempel på plagg som ikke er direkte behagelige å gå med - det finnes mange andre.

Og det finnes eksempler på kvinner som frivillig vil gå med burka - fordi de oppfatter det som en del av deres identitet - være seg at det springer ut av religion/tradisjon e.l.

Skrevet
Jeg har ikke, som tidligere nevnt, noe imot et forbud som går generelt på at det skal være forbudt å tildekke ansiktet - uavhengig av hva slags plagg det gjelder.

Det blir problematisk i det øyeblikket et forbud skal gjelde et spesifikt plagg - fordi det angivelig skal være diskriminerende e.l i seg selv.

det bør vel enkelt kunne ungåes ved at man forbyr tildekking av ansiktet i den grad at man ikke kan identifisere vedkommende, da dekker det både burka og finnlandshette etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...