AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #1 Skrevet 17. desember 2021 Jajaja. Det var sånn det måtte gå. En elev i klassen min testet positivt på korona i dag, så jeg er i fritidskarantene til og med julaften. Har gitt beskjed til julegjestene mine om dette. Mamma og pappa var veldig forberedt på et sånt scenario, så de hadde allerede kjøpt inn julemat sånn i tilfelle. Men du verden så skuffet barns mine kommer til å bli i morgen når jeg forteller at mormor og morfar ikke kan komme på julaften allikevel. Svigermor derimot mener det ikke er noe problem. Hun er helsepersonell, og skal være bakvakt på julaften, og mener at den tredje dosen med vaksine gjør at hun ikke trenger å bry seg om at jeg er i karantene. Er dette riktig? Har liksom elever rundt i husene rundther, så har ikke sånn veldig lyst til å bryte karantenereglene.. Det synes jo veldig godt når det står en bil utenfor på julaften. Så på en måte tenker jeg jo litt at det blir opp til henne, jeg har jo sagt ifra, men på den andre siden vil ikke jeg bli satt i noe dårlig lys. Anonymkode: e94a3...619
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #2 Skrevet 17. desember 2021 Hadde helt ærlig talt gitt F om du tester negativt hver dag. Kan dere hente henne? Og invitere de andre første juledag? Anonymkode: a2eaa...64e 5
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #3 Skrevet 17. desember 2021 Jeg hadde sagt nei til svigermor. Spørsmålet er jo om hun blir alene hvis hun ikke kommer til dere, er det derfor hun tenker at det er bedre å være hos dere enn alternativet? Anonymkode: e1fa5...313
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #4 Skrevet 17. desember 2021 Jeg hadde latt henne komme så fremt du fortsetter å teste negativt. Anonymkode: a9f70...ccb 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #5 Skrevet 17. desember 2021 Vel, jeg er også helsepersonell, og for oss gjelder jo så godt som ingen karanteneregler. Hvis vi har luftveissymptomer uten feber og negativ test ->jobb, nærkontakt men fikk tredje dose for minst en uke siden -> jobb, nærkontakt tredje dose for mindre enn en uke siden " men, pyttsann det går sikkert fint", test negativt -> jobb, husstandsmedlem med corona og negativ test -> jobb, med mindre du har påvist corona og feber så skal du nesten alltid på jobb. Kjempegøy. Jeg må innrømme at jeg er kommet litt i en sånn "fuck it" modus, hvis det er til og med julaften du er i fritidskarantene (som er så forbanna latterlig konsept at jeg ikke har ord), så skjønner jeg hvis svigermor mener hun kan komme. Så lenge du tester negativt så hadde jeg tatt imot besøk. Anonymkode: cd728...d7e 20
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #6 Skrevet 17. desember 2021 Man mister respekt for karantenereglene når myndighetene legger opp til at folk i karantene kan/må dra til sin fysiske arbeidsplass. Anonymkode: 90dbb...11b 11
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #7 Skrevet 17. desember 2021 Jeg hadde driti i det og henta henne til dere! Det blir altså for dumt med de karantenereglene. Test deg samme dag i tillegg Anonymkode: e27fa...6c5 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #8 Skrevet 17. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man mister respekt for karantenereglene når myndighetene legger opp til at folk i karantene kan/må dra til sin fysiske arbeidsplass. Anonymkode: 90dbb...11b Og møte 20 uvaksinerte førsteklassinger, utsatt for smitte. Jepp! Hadde uansett blitt problematisk når jeg kan dra på jobb, men ikke levere i barnehagen i nabohuset til jobben. Hjemmeskole mandag og tirsdag da, så slipper det problemet. Men for noen regler! Anonymkode: e94a3...619 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #9 Skrevet 17. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man mister respekt for karantenereglene når myndighetene legger opp til at folk i karantene kan/må dra til sin fysiske arbeidsplass. Anonymkode: 90dbb...11b Ja, og de folkene det gjelder jobber også gjerne med folk som er mer sårbare ved smitte. Det angår ikke meg, jeg har hjemmekontor. Men synes de nye karantenereglene med fritidskarantene, som attpåtil ble innført rett før jul, er ganske urimelige. Skjønner godt at man får lyst til å gi faen. Anonymkode: 64737...4ad 4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #10 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vel, jeg er også helsepersonell, og for oss gjelder jo så godt som ingen karanteneregler. Hvis vi har luftveissymptomer uten feber og negativ test ->jobb, nærkontakt men fikk tredje dose for minst en uke siden -> jobb, nærkontakt tredje dose for mindre enn en uke siden " men, pyttsann det går sikkert fint", test negativt -> jobb, husstandsmedlem med corona og negativ test -> jobb, med mindre du har påvist corona og feber så skal du nesten alltid på jobb. Kjempegøy. Jeg må innrømme at jeg er kommet litt i en sånn "fuck it" modus, hvis det er til og med julaften du er i fritidskarantene (som er så forbanna latterlig konsept at jeg ikke har ord), så skjønner jeg hvis svigermor mener hun kan komme. Så lenge du tester negativt så hadde jeg tatt imot besøk. Anonymkode: cd728...d7e Dette, 100 %!!! Anonymkode: 99505...153 5
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #11 Skrevet 18. desember 2021 Jeg har flere smittede i klassen, men ble i de 2 første tilfellene ikke regnet som nærkontakt. Selv om jeg er i klassen det meste av dagen. I går havnet jeg i karantene, etter et større smitteutbrudd, og kan teste meg ut på onsdag. Men for jobb med hurtigtest til mandag, sånn jeg har forstått det. Klarer bare ikke å se at det er så lurt. Du kan også teste deg ut torsdag, om du er tidlig ute. Blir du litt stresset av alt du skulle gjort denne uka? Jeg har liksom utsatt alt som har med jul å gjøre til alle tekster var rettet, og her sitter jeg. Anonymkode: afebf...670 1
Gjest loveli Skrevet 18. desember 2021 #12 Skrevet 18. desember 2021 Hadde gitt faen. Kos deg i julen med alle de du ønsker.
Meadow Skrevet 18. desember 2021 #13 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg hadde latt henne komme så fremt du fortsetter å teste negativt. Anonymkode: a9f70...ccb Enig. Ta hurtigtest på julaften. 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #14 Skrevet 18. desember 2021 Skjønner svigermoren din,jeg er også helsepersonell og så lenge jeg kan jobbe hele jula så er det ikke så nøye lenger, alt unntatt å gå på jobb med covid selvfølgelig. Eneste fordelen med å være helsepersonell og ha tatt 3 dose er å slippe unna fritidskarantene, noe så utnyttende og frekt som fritidskarantene skal man lete lenge etter. Er vant med at helsepersonell aldri følger arbeidsmiljøloven og har ørten dispensasjoner, og jeg gjør som jeg får beskjed om jeg, men jammen begynner jeg å sette spørsmålstegn ved både det ene og det andre når det gjelder disse karantenereglene. Så ja jeg hadde hatt null problem med å tatt imot besøk. Anonymkode: fd91c...658 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #15 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skjønner svigermoren din,jeg er også helsepersonell og så lenge jeg kan jobbe hele jula så er det ikke så nøye lenger, alt unntatt å gå på jobb med covid selvfølgelig. Eneste fordelen med å være helsepersonell og ha tatt 3 dose er å slippe unna fritidskarantene, noe så utnyttende og frekt som fritidskarantene skal man lete lenge etter. Er vant med at helsepersonell aldri følger arbeidsmiljøloven og har ørten dispensasjoner, og jeg gjør som jeg får beskjed om jeg, men jammen begynner jeg å sette spørsmålstegn ved både det ene og det andre når det gjelder disse karantenereglene. Så ja jeg hadde hatt null problem med å tatt imot besøk. Anonymkode: fd91c...658 Men er ikke du redd for å dra med deg smitte på jobben da? Jeg som lærer ønsker ikke å smitte elever, og vil tro dette er enda mer sårbart for helsepersonell. Hadde aldri risikert å møte en som er i karantene, og deretter gått på jobb. Anonymkode: afebf...670
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #16 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men er ikke du redd for å dra med deg smitte på jobben da? Jeg som lærer ønsker ikke å smitte elever, og vil tro dette er enda mer sårbart for helsepersonell. Hadde aldri risikert å møte en som er i karantene, og deretter gått på jobb. Anonymkode: afebf...670 Poenget er at ja hadde du vært i ordentlig karantene så hadde jeg selvfølgelig ikke vurdert å komme på besøk, men fritidskarantene er jo bare tull, jeg kan jo møte deg på jobben din, eller bussen til/fra jobb e.l helt ubeskyttet. På torsdag var jeg nærkontakt med 3 pasienter som ikke visste de hadde covid når de var hos oss, allikevel var det ikke snakk om karantene siden jeg er vaksinert, tok neg hurtigtest det var det. Nå jobber jeg et sted der det ikke er i hovedsak eldre dårlige pasienter da. Anonymkode: fd91c...658 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #17 Skrevet 18. desember 2021 Dersom du er i fritidskarantene kan du teste deg ut på dag 7, dersom jeg hadde vært deg så hadde jeg satset på en test på dag 6, så hadde jeg feiret jul. Anonymkode: 96733...0c4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #18 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Dersom du er i fritidskarantene kan du teste deg ut på dag 7, dersom jeg hadde vært deg så hadde jeg satset på en test på dag 6, så hadde jeg feiret jul. Anonymkode: 96733...0c4 Kan ikke teste seg på dag 6 om det skal være dag 7 da 😭og skal være PCR test som de fleste steder tar 1-3 dager men trodde det var på dag 3 øvrige nærkontakter kunne teste seg ut? selv om svigermor er helsepersonell og kan unntas karantene plikt på jobb og ellers om hun fikk tredje dose for over tre uker siden, så endrer ikke det din karantene plikt, kun hennes dersom hun er blir nærkontakt (noe hun ikke bør bli med deg) Anonymkode: e353b...c22
Anbefalte innlegg