Gå til innhold

Koronapandemien kan vare resten av vår levetid - blir mest sannsynlig en 100-årspandemi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Koronapandemien har snart vart i 2 år, men allikevel har ikke sykdommen blitt noe som helst mildere. Tidligere pandemier som har satt hele verden på hodet har kun vart i ca. 1-2 år dersom svartedauden og HIV/AIDS unntas. Spanskesyken for 100 år siden varte i ca. 2 år mens svineinfluensaen for 10 år siden varte i ca. 1 år. Men sånn ser det dessverre ikke ut for koronapandemien. Viruset muterer den gærne veien. Når et virus muterer så skal den mutere til varianter som gir mildere og mildere sykdom for hver mutasjon, det er nemlig sånn en pandemi dør ut. Men koronaviruset ser ut til å fortsatt gi like kraftig sykdom som før etter dets mutasjoner. Dette gjør at det er en kjempestor sjanse for at denne pandemien vil vare 100 år, og kanskje lenger. Vi må leve med en pandemi over oss for resten av vårt liv. Så vi kan mest sannsynlig si takk og farvel til den normale hverdagen uten testing, munnbind og restriksjoner for evig og alltid. Dessverre.

Anonymkode: 96198...2c2

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må gi det litt tid. Det vil mutere mot mindre farlig, men det kan ta noen år.

Anonymkode: cfe44...eb1

• Liker 7
Skrevet

Neida. Det er ikke så lenge til alt er bortimot som normalt igjen. Når det gjelder viruset.

Skade vi idioter av mennesker har påført hverandre derimot, det kan bli litt av et oppgjør. 

• Liker 22
Skrevet

Alle dere optimister som tror at pandemien er over i løpet av våren neste år, sorry for at jeg er nødt til å ødelegge optimismen deres. Koronapandemien vil mest sannsynlig vare i minst 100 år, det har ny forskning vist, har jeg lest et sted.

• Liker 1
Skrevet
SoWhat? skrev (34 minutter siden):

Skade vi idioter av mennesker har påført hverandre derimot, det kan bli litt av et oppgjør.

Hva slags skade da?

Skrevet

Hvilken kompetanse har du innen epidemiologi og virologi? Er den fra et ekte universitet, eller er den fra Facebook University?

Anonymkode: 46eb3...bf9

• Liker 15
Skrevet

Den som lever får se.

Anonymkode: ab079...c34

Skrevet

Omikron viruset er mye mildere enn corona. Det går ikke ned i lungene,men er som en helt vanlig forkjølelse. Så pandemiene er på veg tilbake.

Det er det jeg har lest om den nye virusvarianten fra Sør Afrika og England,tror jeg.

Men folk i Mongolia døde i 2020 av svartedauen, så en sykdom er ikke lett å bli kvitt.

• Liker 13
Skrevet

Nå har vel de som har blitt smittet av omikron i stor grad hatt veldig milde symptomer, så det ser jo ut til at man er på rett vei 😊

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva slags skade da?

Tror mange har mistet mye tillit til både myndigheter og andre. Det er blitt sagt mye fælt. Som fra flere vaksinerte som ønsker at de uten vaksine ikke skal få helsehjelp. At de ødelegger for "alle", og tilmed ønsker dem syke  😮

Så fra flere av de uvaksinerte som skremmer folk med å si at de har tatt gift, og "bare vent å se" pluss kaller de fæle foreldre hvis de vaksinerer barna. 

Det går alle veier, og det har gjort skade. Spesielt når helsepersonell vil ha oppmerksomhet, koste hva det vil. Og det koster myye utrygghet fra "begge sider" 

Så at over 60 % har mistet tillit til myndighetene. Det var på grunn av alt tullet med å lure til seg penger osv. Så kommer alt med viruset på toppen. Regjering og spesielt statsministeren skal vel holde folk sammen. Det har han ihvertfall ikke klart. Folk er mildt sagt splittet. 

• Liker 14
Skrevet

Hvis omikron eller omichrone eller åssen det skrives er så mild som det dere påstår, da lurer jeg på hvorfor vi skal få så strenge restriksjoner og tiltak mot en koronavariant som tydeligvis er mildere enn en årlig sesonginfluensa...

• Liker 5
Skrevet

Vi levde som normalt i sommer, så jeg spår at det blir bedre april-september 2022. Når vi er mer ute og bedre klima. 

Anonymkode: 9c9f9...935

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Vi levde som normalt i sommer, så jeg spår at det blir bedre april-september 2022. Når vi er mer ute og bedre klima. 

Anonymkode: 9c9f9...935

Ja, og da var det enda flere uvaksinerte. Syns du ikke at det er rart? 

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvilken kompetanse har du innen epidemiologi og virologi? Er den fra et ekte universitet, eller er den fra Facebook University?

Anonymkode: 46eb3...bf9

Det heter Meta University 

• Liker 9
Skrevet

Dette er et innlegg som hadde hatt mye større betydning hvis det faktisk var noen kilder vedlagt - dette kan jo hvem som helst si, og hvem/hva er du?

• Liker 5
Skrevet (endret)

.

Endret av fittesnerk
  • Liker 3
Skrevet

hvorfor er det ingen optimister som skriver her? Jeg tror helt garantert at til våren forsvinner pandemien. Det spiller så stor rolle i hele verdensøkonomien at det jobbes på spreng for å finne en kur/enda bedre vaksine. Og til sommeren blir viruset svekket og innen høsten er den vekk. Er helt overbevist!

Skrevet
SoWhat? skrev (20 timer siden):

Ja, og da var det enda flere uvaksinerte. Syns du ikke at det er rart? 

Kanskje greit å følge litt med. Det var en annen variant av viruset som dominerte i Norge den gang. 

• Liker 1
Skrevet

Det ser da ut som den nye varianten er mye mer mildere enn tidligere varianter selvom den er mer smittsom. Det er et godt tegn. Et virus som sprer seg raskt men som kun gir milde forkjølelse symptomer, betyr at man fortere kan oppnå flokk immunitet. Jo mildere = færre folk som trenger sykehus behandling. 

Og det er målet. At man skulle kunne leve med corona i samfunnet uten tiltak. Det er Sykehus kapasiteten som er årsaken til tiltakene som vi har nå. Om den nye varianten eller fremtidige varianter evt ikke truer Sykehus kapasiteten, så går det fint ann å leve uten tiltak til tross for mye smitte. 

vi har da lært oss å leve med mange andre type virus. Det kommer til å gå med coronaen også.

• Liker 6
  • Opprett ny...