Gå til innhold

Har vært forkjøla i én uke, fortsatt hoste og snørr/tett og rennende nese. Formen er ellers topp. Kan jeg likevel dra på butikken?

Magenta81

Anbefalte innlegg

Jeg burde vel vite dette nå, men jeg har ALDRI hatt en forkjølelse i kroppen så lenge. Ikke i disse tider. Altså, er forkjøla 2-3 uker av gangen, men aldri at jeg snyter meg, hoster mye om natta osv. Hoster lite på dagen. 

Kan jeg dra på butikken? (Selvsagt med munnbind, som er påbudt).

ikke skriv nedlatende kommentarer, takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du corona eller vanlig forkjølelse? 

Ved vanlig forkjølelse er det bare å dra ut, så fremst du har testet negativt for corona. Du er ikke smittefarlig etter en uke med vanlig forkjølelse. De forkjølelse som er nå er kraftige og langvarige.

Om du derimot ikke har testet deg for corona, så burde du få testet deg så fort som mulig. Ved positiv test skal du i isolasjon 6 dager fra positiv svar på prøven. Da kan du ikke dra i butikken 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det glemte jeg å si 🙊

Jeg testet meg på mandag (PCR - test), den var negativ. Så jeg er ikke smittsom med hoste/snørr etter så lang tid altså? 

ts 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magenta81 skrev (2 minutter siden):

Det glemte jeg å si 🙊

Jeg testet meg på mandag (PCR - test), den var negativ. Så jeg er ikke smittsom med hoste/snørr etter så lang tid altså? 

ts 

ved forkjølelse er man mest smittsom 2-3 dager før + 2-3 dager etter det bryter ut hos deg. Så du er ikke smittefarlig nå lenger. 

Endret av tussi84
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten vært hjemme fra jobb hele uka. Jobber tett på mennesker i en sårbar gruppe - fikk ikke komme på jobb med slike symptomer. (Selvsagt) 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tussi84 skrev (Akkurat nå):

ved forkjølelse er man mest smittsom 2-3 dager før + etter det bryter ut hos deg. Så du er ikke smittefarlig nå lenger. 

Så bra å høre! Takk for svar 😊

Kjenner likevel det er kjipt å skulle få ei hostekule i butikk-køen 🥴

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magenta81 skrev (2 minutter siden):

Det glemte jeg å si 🙊

ts 

Hadde dratt på butikken da😊 Med munnbind selvsagt. Veldig mange har hoste/rennende nese for tiden. Med negativ test bør det være greit.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magenta81 skrev (1 minutt siden):

Ts

Du må prøve å ikke tenke sånn. Det er mange grunner til at folk hoster. De fleste gangene er det ufarlig. Nå i disse tider vil du kanskje få noen blikk, men du er ikke den eneste og heller ikke den siste.

Du vet at du ikke har corona, så da har du ren samvittighet hvis du skulle hoste. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (Akkurat nå):

Du må prøve å ikke tenke sånn. Det er mange grunner til at folk hoster. De fleste gangene er det ufarlig. Nå i disse tider vil du kanskje få noen blikk, men du er ikke den eneste og heller ikke den siste.

Du vet at du ikke har corona, så da har du ren samvittighet hvis du skulle hoste. 

Takk, sant det 😉 Men, folk… jeg kan være litt typisk «folk» sjøl. Ikke lenge siden jeg var på H&M hvor ei eldre dame hostet og harket som bare det, i hånda! (Uten munnbind. Hun tok videre på klærne hun kikket på. Kjente jeg hadde et litt ufint og oppgitt blikk i retning hennes , gitt 🙄

Men, jeg har i det minste munnbind, og får tenke at jeg ikke har korona. 

Ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magenta81 skrev (6 minutter siden):

Ts

Støtter de andre her! Ta deg en blå fisherman-pastill og drikk isvann rett før du går inn. Det bedøver halsen ganske godt ☺️Lykke til!!😁🤞🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krølltopp84 skrev (2 minutter siden):

Støtter de andre her! Ta deg en blå fisherman-pastill og drikk isvann rett før du går inn. Det bedøver halsen ganske godt ☺️Lykke til!!😁🤞🏻

Takk, will do😊👍

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...