Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer trenger hjelp, men jeg når ikke inn. 

Leste på nhi.no om tegn på selvmordstanker, og jeg blir oppriktig bekymret. 

Min samboer unngår meg mer og mer på kveldene. Han drar ut med bilen, og drikker. Jeg ser på snap at han er på samme sted. 

Nei, jeg tenker ikke på om han er utro, det gidder jeg ikke å tenke. ( det er typisk at folk insinuerer det) Jeg er bare bekymra. 

Det går IKKE an å prate med han! Han nekter å prate om det, han snur emnet så jeg er den det er galt med. Jeg vet han har det vondt med seg selv, og det haster! 

Hva kan jeg gjøre? Jeg trenger konkrete råd og forslag, helst som innebærer tvang. Kjenner meg desperat. Har lyst til å låse fyren i kjelleren og denge han til riktig vett, men det er bare med tanken. 

Anonymkode: c2932...1bf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjører han hjem igjen beruset? 

Anonymkode: 8e665...5da

• Liker 11
Skrevet

Konferer med legevakten. Lege på lgv eller fastlege er eneste som kan hjelpe ifht tvangsinnleggelse ved mistanke om alvorlig selvmordsfare. Hør med de og forklar at du ikke får han med deg dit/ får han til å snakke om ting. Da plikter lege å dra hjem til han for vurdering.

Anonymkode: a4475...23d

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kjører han hjem igjen beruset? 

Ja, og det blir oftere og oftere. Det er farlig for alle parter. Jeg vil ikke at det skal skje noe, men ikke at han mister lappen. Den er han sårt avhengig av, men noe må gjøres...! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Konferer med legevakten. Lege på lgv eller fastlege er eneste som kan hjelpe ifht tvangsinnleggelse ved mistanke om alvorlig selvmordsfare. Hør med de og forklar at du ikke får han med deg dit/ får han til å snakke om ting. Da plikter lege å dra hjem til han for vurdering.

Tusen takk for konkrete råd. Må jeg informere samboeren om at jeg skal ta kontakt med lege? Vil ikke gå bak ryggen hans 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, og det blir oftere og oftere. Det er farlig for alle parter. Jeg vil ikke at det skal skje noe, men ikke at han mister lappen. Den er han sårt avhengig av, men noe må gjøres...! 

Min beste kompis gjorde også det. 

Jeg meldte han inn anonymt når han var ute å kjørte. Han mistet lappen i 1 år og måtte ta lappen på nytt. 

Nå har han fått hjelp til alkohol og depresjonsproblemer. Han har et mye bedre liv. 

Noen ganger må man faktisk ta grep for andre, når man ser de Jan skade seg selv eller enda verre, andre rundt. 

Det er det eneste riktige å gjøre. 

Hvordan ville du følt det om han kjørte på et barn som var ute å gikk uten refleks feks? Hva om barnet ble invalid eller døde? 

Hadde min kjæreste kjørt i fylla hadde jeg sagt at enten var dette siste gang ellers så drar jeg. Et ultimatum rett og slett. Og hadde det skjedd igjen ville jeg gått uansett hva mannen sa. Det viser nemlig hvor lite respekt han eventuelt ville hatt for meg. 

• Liker 28
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så han har kommet langt forbi det stadiet der han bryr seg. Han bryr seg ikke om han skader seg selv eller andre. Her må du gjøre noe! Ta kontakt med lege, og i mellomtiden får du gjemme bilnøklene! 

Bor dere landlig til så han føler det er "trygt" å fyllekjøre? 

Uansett er det galskap å la dette fortsette! 

Anonymkode: 7e835...a70

• Liker 6
Skrevet

Han har et alkohol problem. Ikke et selvmordsproblem

Hvis han ikke vil ha hjelp så er det ikke noe man kan gjøre enn å slå opp og la han få se konsekvensene av å velge alkohol foran kjæresten sin 

Anonymkode: 57ab1...fc5

• Liker 5
Skrevet

Dette innebærer bl. a. at man ikke kan overlate bilen til en person som er beruset eller ikke har førerkort. Hvis man lar en påvirket person kjøre bilen, vil man som eier ( eller rådighetshaver) i utgangspunktet miste føreretten like lenge som sjåføren.

• Liker 2
Skrevet

Om du vet han fyllekjører, bør du gjemme bilnøklene. Jeg har selv gjemt bilnøklene for min mann de gangene jeg vet han har tenkt å kjøre uten gyldig bilforsikring.

Anonymkode: 1e92d...2fa

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Wtf 

Du vet hvor han er, og at han kjører i fylla? Du sitter altså og ser på at han er til livsfare for seg selv og andre? 

• Liker 14
Skrevet

Du begynner iallefall med å ta bilnøklene, og blir han krakilsk så så får han bli det. 
Men om han blir fysisk mot deg så må du ta kontakt med enten familie eller politi . 
Å sitte hjemme og vite at han kanskje kjører ihjel noen, vil være verre å leve med. 
Det går ikke an å holde på sånn. 
Du er faktisk den som vet at han kjører med promille 

Anonymkode: 54eb9...66f

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du begynner iallefall med å ta bilnøklene, og blir han krakilsk så så får han bli det. 
Men om han blir fysisk mot deg så må du ta kontakt med enten familie eller politi . 
Å sitte hjemme og vite at han kanskje kjører ihjel noen, vil være verre å leve med. 
Det går ikke an å holde på sånn. 
Du er faktisk den som vet at han kjører med promille 

Anonymkode: 54eb9...66f

Dette👆 Du er faktisk å regne som medskyldig hvis han dreper noen i fyllekjøring . Da du sitter å vet, men ikke foretar deg noe . Jeg blir nesten mer bekymret for deg jeg . Enn for han , 

• Liker 13
Skrevet

Du vet han drikker, kjører, og ser hvor han er?

Da ringer du politiet!

Han er ikke mer avhengig av det førerkortet enn andre er av sitt liv.

Ærlig talt.

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du vil ikke melde ifra, fordi at du er redd han mister lappen? Hva om noen mister livet da..? Du har nødt til å gjøre noe med dette. Heldigvis er det ingen som har blitt skadd enda, men dette kan ikke fortsette!

Anonymkode: 275f0...7c5

• Liker 11
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 17.12.2021 den 23.41):

Rådet er selvsagt å si fra til noen å få stoppet det. Mn det vet hun allerede . Man er faktisk forpliktet til å melde fra , dersom man vet noen fyllekjører . Hun kommer til å få det fryktelig vondt den dagen noe skjer , å hun har sittet hjemme med hendene i fanget . Det er mye verre å bli tatt for drap enn for eks å miste lappen . 

Endret av Matas
Innlegget er ryddet for sitering av slettet innhold. - Matas, mod.
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det holder vel ikke bare med selvmordsfare? De må også være ute av stand til å ta rasjonelle beslutninger.

Tror ikke det er lov å tvangsinnlegge noen som er samtykkekompetente og ønsker å ta livet sitt?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du lar han kjøre hjem beruset? Til fare for seg selv og ikke minst andre? Hadde ringt politiet. Tenk om det skjer noe på veien og han dreper uskyldige mennesker.

Anonymkode: 0d393...a8e

• Liker 6
Skrevet
jabx skrev (12 timer siden):

Det holder vel ikke bare med selvmordsfare? De må også være ute av stand til å ta rasjonelle beslutninger.

Tror ikke det er lov å tvangsinnlegge noen som er samtykkekompetente og ønsker å ta livet sitt?

Jo hvis det er overhengende fare for selvmord, så kan man tvangsinnlegges. Har ikke med samtykkekompetanse å gjøre. De det gjelder er ofte så dypt nede i en depresjon at de ikke helt ser det selv.

• Liker 1
Skrevet

Selv om noen forsøker å melde fra til politiet om alkohol-påvirket kjøring, så er det neppe noe politiet bryr seg med å håndtere. 

Hvis du for eksempel kontakter politiet, og sier at en person er på vei i *bestemt retning* og kjører en *sånn og sånn bil* innen politiet endelig får rævva opp av stolen (og faktisk kommer seg ut av politi-stasjonen) så er personen mest sannsynlig over alle hauger allerede.    

Anonymkode: ff63c...a39

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...