Gå til innhold

VG: ny studie om irritabel tarm, 90% ble bedre

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.12.2021 den 21.55):

Dette er jo ikke noe nytt da. Forskning viser også at dersom du får avføring fra en overvektig person så kan du selv ende opp med å bli overvektig. Så en dokumentar om dette fra England. 

Anonymkode: 5b540...818

Hvis en autist får avføring fra en frisk person blir personen frisk da? 

Anonymkode: 23d6f...263

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

SELVFØLGELIG fikk forskning på mage/tarm avslag på søknad om støtte, på TROSS av at forskningsfunnene var overveldende. 

Det er fordeling av forskningsmidler i kjent stil. Mage/tarm er visst ikke viktig, og IBS-pasienter er ihvertfall ikke viktige, på tross av at en stor prosentandel av Norge har IBS, og på tross av at mage/tarm er noe av det viktigste man har i kroppen som kommuniserer direkte og indirekte med absolutt alt i kroppen. For ikke snakk om hodet, ettersom over 80% av seretoninnivået i kroppen produseres i tarmen. Men som vi alle vet, psykiske diagnoser skal ikke behandles gjennom somatikk, men psykiatri, ifølge Norge. 

Tåpelige Norge som vanlig leker vitenskap. 

Anonymkode: ae667...53d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tok microbiome-test gjennom Ombre Lab. Bestilte rett fra nettsiden.
Skriver du inn "THEGUTCLUB20" får du 20% rabatt.

https://www.ombrelab.com/

Koster en 1000-lapp, men kjørte kampanje med 40% rabatt her tidligere i høst. Måtte betale MVA og toll på 400 kr i tillegg, samt porto med sporing til utland, som igjen ble nye 400 kr. Totalt kostet dette meg 1400 kr. Det er en god investering for å få svar på tarmfloraen din! 

Legger du inn testresultatene hos nettsiden hos den velkjente ME-profilen som har kurert seg selv gjennom mage-tarm-kunnskap, Ken Lassesen, så får du alt mulig slags svar: https://microbiomeprescription.com/Home/Index

Hittil har jeg fått informasjon om mine 3 åpenbare problemområder, altså bakterier, som jeg bør og må få opp. Det er faktisk ingen tvil. Deretter har jeg fått informasjon om 200 matvarer jeg bør spise og 60 matvarer jeg ikke bør spise for å lage en kultur i magen for disse 3 bakteriegruppene. Samt "ubegrenset" informasjon rundt probiotika, aminosyrer, kosttilskudd og ikke minst hvilket kosthold jeg faktisk bør gå på, samt mye annen informasjon om hva jeg bør gjøre og ikke gjøre.

Testen ga meg også 8 symptomer på magediagnostikken min, herav forstoppelse, vektreguleringsproblemer, sterk fatigue, høy stress, hud-inflammasjoner, oppblåsthet, magesmerter og tørr hud, og alle 8 var SPOT ON meg og min situasjon. 

Skal som sagt gjøre omfattende endringer over nyttår for å se om jeg klarer å forbedre tilstanden min. Og hvem vet hva som skjuler seg bak helsen min etter det. Har ingen tro på at jeg klarer å kurere meg selv, men hadde jeg fått det bedre, omså litt, så tar jeg i på det også! 

Testen og informasjonen har gitt meg mye bekreftelser og noen avkreftelser på utallige antakelser jeg oppigjennom årenes løp egentlig hadde skapt meg på forhånd. Og noen bekreftelser uten at jeg hadde tenkt over det, men som lyste meg i trynet når jeg så resultatet. Blant annet innenfor type kosthold. Føler strengt tatt at jeg har fått et svar, en mal, å jobbe utifra for første gang siden jeg ble syk. Det i seg selv føles godt! 

Det hadde for øvrig vært svært interessant for meg å tatt en FMT-behandling nå, for så å ta en ny test om f.eks 6 måneder, for så å se hvordan utviklingen hadde vært. Men, jeg må nok gjøre det på den "harde" måten. Vi får se hva fremtiden bringer. 

Ser ikke ut som de sender til Norge, får i alle fall ikke opp det som valg ved utsjekk. Bor du i utlandet? 

Anonymkode: 8f7b3...932

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Fikk avslag fordi min ibs er pga stråleskadet tarm etter kreftbehandling og derfor får jeg kun lov å være med i studier som går på det (og det er ingen per nå) i følge overlege på gastromedisinsk. Plagene, symptomene og forholdsreglene er de samme som ved all annen ibs - kronisk diaré, smerter, må unngå alt med fiber etc. Vurderer å kontakte forskeren direkte for å høre, det var et annet sykehus som gav meg avslag enn det han er knyttet til.

Alternativet er stomi, så jeg vil gjerne forsøke absolutt alt annet først.

Har du prøvd lavkarbo?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ser ikke ut som de sender til Norge, får i alle fall ikke opp det som valg ved utsjekk. Bor du i utlandet? 

Jo ? De sender internasjonalt. Husker ikke om jeg i det hele tatt måtte oppgi land. Jeg oppga postadressen, og sjekket ut. Da kom vel fraktkostnader også. Og ja, det kom i tillegg, husker jeg nå. Ble et par hundre kroner i fraktkostnader til Norge. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Prøvde å bestille på nytt, og du har rett, her har de fjernet Norge som mottakerland...

Men er du hypp på test, så kan du bestille fra biomesight.com. 

https://biomesight.com/index

Koden "THEGUTCLUB50" gir deg 33% avslag.

Den er litt dyrere, og frakten utgjør 200-300 kr, men de sender til Norge. 

Det er stort sett samme testen som Ombre, kanskje enda litt vassere faktisk, og du har samme muligheter gjennom https://microbiomeprescription.com/.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

SELVFØLGELIG fikk forskning på mage/tarm avslag på søknad om støtte, på TROSS av at forskningsfunnene var overveldende. 

Det er fordeling av forskningsmidler i kjent stil. Mage/tarm er visst ikke viktig, og IBS-pasienter er ihvertfall ikke viktige, på tross av at en stor prosentandel av Norge har IBS, og på tross av at mage/tarm er noe av det viktigste man har i kroppen som kommuniserer direkte og indirekte med absolutt alt i kroppen. For ikke snakk om hodet, ettersom over 80% av seretoninnivået i kroppen produseres i tarmen. Men som vi alle vet, psykiske diagnoser skal ikke behandles gjennom somatikk, men psykiatri, ifølge Norge. 

Tåpelige Norge som vanlig leker vitenskap. 

100%. Det at vi må på toalettet så ofte at vi ikke kan være i jobb og at vi har så sterke smerter at vi hyler, er helt underordnet. For min del har jeg prøvd absolutt alt tilgjengelig av medisiner + den selvsagte foodmapdietten som tydeligvis er obligatorisk.

Hvor mange er vi ikke som lever med ekstreme inntak av Imodium, opiumsdråper, Buscopan og diverse andre ting som kun gjør det verre (Visiblin) og er avhengig av bleier eller innlegg, må ha med klesskift på jobb og planlegge bare en tur på butikken for å unngå krise.

Hva hadde ikke samfunnet tjent på at jeg og mange andre, kunne brukt utdannelsen vår og vært tilbake i jobb? I stedet skal vi sitte på toalettet og hake av på et skjema for om man går 10, 12 eller 24 ganger i løpet av en dag. Ispedd litt tarmslyng og kolikksmerter på toppen, dusjing flerfoldige ganger for dagen, rens av sofatrekk og vasking av sengetøy midt på natten.

Om jeg er bitter på kreftbehandlingen? Hell yeah! Og det må søren meg være lov når man knapt kan gå ut. Selv om jeg lar være å spise så kommer det diaré i form av vann og slim så det hjelper ikke å minimere matinntaket heller.

Skremmende å lese at tarmen står for serotoninproduksjon. Ikke rart jeg har null energi, helt utmattet og er sur 24/7. Håper det kommer en redning en dag.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Prøvde å bestille på nytt, og du har rett, her har de fjernet Norge som mottakerland...

Men er du hypp på test, så kan du bestille fra biomesight.com. 

https://biomesight.com/index

Koden "THEGUTCLUB50" gir deg 33% avslag.

Den er litt dyrere, og frakten utgjør 200-300 kr, men de sender til Norge. 

Det er stort sett samme testen som Ombre, kanskje enda litt vassere faktisk, og du har samme muligheter gjennom https://microbiomeprescription.com/.

Bruker du BÅDE THEGUTCLUB50 og DEC som rabattkode, koster prøven fra biomesight.com: 

image.png.ae1810f64eda9d7ca64c5403ee2b9722.png

Husk at MVA, toll og returfrakt kommer i tillegg. Vi snakker om ca. 2000 kr totalt. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

100%. Det at vi må på toalettet så ofte at vi ikke kan være i jobb og at vi har så sterke smerter at vi hyler, er helt underordnet. For min del har jeg prøvd absolutt alt tilgjengelig av medisiner + den selvsagte foodmapdietten som tydeligvis er obligatorisk.

Hvor mange er vi ikke som lever med ekstreme inntak av Imodium, opiumsdråper, Buscopan og diverse andre ting som kun gjør det verre (Visiblin) og er avhengig av bleier eller innlegg, må ha med klesskift på jobb og planlegge bare en tur på butikken for å unngå krise.

Hva hadde ikke samfunnet tjent på at jeg og mange andre, kunne brukt utdannelsen vår og vært tilbake i jobb? I stedet skal vi sitte på toalettet og hake av på et skjema for om man går 10, 12 eller 24 ganger i løpet av en dag. Ispedd litt tarmslyng og kolikksmerter på toppen, dusjing flerfoldige ganger for dagen, rens av sofatrekk og vasking av sengetøy midt på natten.

Om jeg er bitter på kreftbehandlingen? Hell yeah! Og det må søren meg være lov når man knapt kan gå ut. Selv om jeg lar være å spise så kommer det diaré i form av vann og slim så det hjelper ikke å minimere matinntaket heller.

Skremmende å lese at tarmen står for serotoninproduksjon. Ikke rart jeg har null energi, helt utmattet og er sur 24/7. Håper det kommer en redning en dag.

Tror helsepersonell har en tendens til å tro at IBS handler kun om magesmerter, diaré og/eller forstoppelse, men IBS inneholder også noen ganger livshemmende fatigue og alvorlige matreaksjoner ved feil inntak. 

Jeg prøvde lavfodmap jeg også, og den ble jeg dårligere av. Ironisk nok fortalte min mikrobiomeprøve at lavfodmap frarådes som en av de øverste diettene jeg ikke burde spise. 

Jeg er ganske sikker på at dette forskningsrådet ga forskningsstøtte til den biopsykososiale behandlingsmodellen for IBS, smerter, utmattelse, migrene osv FORAN denne biomedisinske FMT som ironisk nok kan/er behandling for nettopp dette også. 

Vi har et forskningsmiljø som får banebrytende og revolusjonerende resultater med 90% suksessrate, som potensielt kunne gitt oss et enormt paradigmeskifte innenfor mange sykdommer, også AVSLÅS dette. Det internasjonale forskningsmiljø må jo le av oss. 

Nei, pasientene skal ikke bli friske. Vi skal ihjelbehandles. Det lever vitenskapen bedre på, og pengene flyter raskere. Men du burde likevel skamme deg for å være en del av velferdssystemet, for det er visst DIN feil. 

Hode og kropp henger sammen - psykosomatisk - , sies det, derfor skal man behandle hele kroppen gjennom psykiatrien og psykologiske metoder, sies det, uten at noen blir særlig mye bedre. Men hvor blir det av aksen mellom kropp og hode? Hvorfor tenker ALDRI norsk helsevesen og psykiatrien på det? Hvorfor går aksen mellom hode og kropp kun én vei, nedover i kroppen, ifølge medisin? Samtidig som befolkningen ihjelbehandles uten resultater og lider over en lav sko. 

Som du ser, jeg er så møkklei denne psykologiseringen av pasienter. Jeg vet ikke om noen som har blitt frisk gjennom psykiatri innenfor hverken fibromylagi, ME, smertelidelser eller IBS. Ingen! Likevel tilhører vi visst den fløyen gjennom den biopsykososiale behandlingsmodellen, som ikke fungerer.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har du prøvd lavkarbo?

Lavkarbo? Jeg kan ikke spise noen grønnsaker eller noe som helst annet med fiber og ikke fett. Heller ikke kjøtt med trevler (dvs alt utenom karbonadedeig). Magen min reagerer på alt, kanskje med unntak av kokt, mager fisk. Likevel spiser jeg en del laktosefrie melkeprodukter.

Det eneste som fungerer er gjennomprossesert mat som omtrent er ferdig fordøyd som kaker, is, silte supper, men jeg kan jo ikke leve på det i lengden. Tarmen tar uansett ikke opp vitaminer så jeg må ta hestedoser i tilskudd.

Men for å svare på spørsmålet ditt; jeg kan ikke prøve lavkarbo pga begrensninger (fettandelen blir for lav og det er vanskelig å opprettholde proteininntak også, så jeg får intravenøst på sykehuset når det røyner på). Har prøvd Foodmap som er en slags lavkarbo, bortsett fra at glutenfritt er ok - kun fordi den dietten var obligatorisk før videre undersøkelser. Aldri hatt så mye lekkasje i mitt liv som under Foodmap.

Har alltid trivdes best med moderat karbo - dvs karbo fra grønnsaker og müsli og ellers høyt proteininntak. Skyr etc går greit i små mengder (de uten søtstoff), ellers er det hvitt brød, supper og ting som ikke krever arbeid fra tarmene. Alt er etter «ordre» fra sykehuset, bare sånn at det er sagt. Samt 0 alkohol, kaffe, kullsyre og kunstig søtstoff.

Men vet at lavkarbo hjelper for de som har lettere former for IBS. Mine tarmer er dekket av blod og slim, samt stive etter stråling, så derfor alle ekstratingene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hode og kropp henger sammen - psykosomatisk - , sies det, derfor skal man behandle hele kroppen gjennom psykiatrien og psykologiske metoder, sies det, uten at noen blir særlig mye bedre. Men hvor blir det av aksen mellom kropp og hode? Hvorfor tenker ALDRI norsk helsevesen og psykiatrien på det? Hvorfor går aksen mellom hode og kropp kun én vei, nedover i kroppen, ifølge medisin? Samtidig som befolkningen ihjelbehandles uten resultater og lider over en lav sko. 

Som du ser, jeg er så møkklei denne psykologiseringen av pasienter. Jeg vet ikke om noen som har blitt frisk gjennom psykiatri innenfor hverken fibromylagi, ME, smertelidelser eller IBS. Ingen! Likevel tilhører vi visst den fløyen gjennom den biopsykososiale behandlingsmodellen, som ikke fungerer.

Kunne ikke vært mer enig. Deltok på et kurs i regi av sykehuset om IBS og 90% av fokuset gikk ut fra et utgangspunkt om at plagene ble utløst av at man gruet seg til diverse situasjoner, hadde overfokus på plagene og hvordan håndtere redusert livskvalitet. Til og med fysio snakket som om det var en psykisk lidelse.

Altså - jeg/vi kan jo ikke annet enn å godta at det er sånn livet har blitt. Hvis jeg skulle brukt energi på å syns synd på meg i tillegg og fokusere på belastningen så hadde jeg blitt gal. Fikk faktisk en skikkelig nedtur på det kurset når det ble kartlagt hvor store og inngripende problemene mine faktisk er - for det er ikke noe jeg tenker på til vanlig. Tanken var vel at man skulle tenke seg bedre.

Trodde et kurs ville fokusere på konkrete utfordringer og løsninger man gjerne ikke hadde hørt om før. I stedet var det omtrent på grensen til kognitiv terapi. Vel, det har jeg ikke tid til. Nå har jeg diverse apparater til stimulering av tarm og lukkemuskel, alle tilgjengelige medisiner og hyppig oppfølging på sykehuset.

Som du sier - veldig merkelig at fokus psyke-plage kun går én vei. Nyere forskning viser vel (løst gjengitt) at det er impulser fra tarmen som styrer hodet og ikke omvendt (i særlig grad), men dette blir glatt oversett selv hos dem som har dette som spesialfelt.

Har full forståelse for at det kan være en stor psykisk påkjenning, men selv er jeg den pragmatiske typen som heller bruker tid på å lete etter løsninger og ikke dvele så mye ved selve problemer. Bortsett fra at manglende forskning gjør meg rasende.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kunne ikke vært mer enig. Deltok på et kurs i regi av sykehuset om IBS og 90% av fokuset gikk ut fra et utgangspunkt om at plagene ble utløst av at man gruet seg til diverse situasjoner, hadde overfokus på plagene og hvordan håndtere redusert livskvalitet. Til og med fysio snakket som om det var en psykisk lidelse.

Altså - jeg/vi kan jo ikke annet enn å godta at det er sånn livet har blitt. Hvis jeg skulle brukt energi på å syns synd på meg i tillegg og fokusere på belastningen så hadde jeg blitt gal. Fikk faktisk en skikkelig nedtur på det kurset når det ble kartlagt hvor store og inngripende problemene mine faktisk er - for det er ikke noe jeg tenker på til vanlig. Tanken var vel at man skulle tenke seg bedre.

Trodde et kurs ville fokusere på konkrete utfordringer og løsninger man gjerne ikke hadde hørt om før. I stedet var det omtrent på grensen til kognitiv terapi. Vel, det har jeg ikke tid til. Nå har jeg diverse apparater til stimulering av tarm og lukkemuskel, alle tilgjengelige medisiner og hyppig oppfølging på sykehuset.

Som du sier - veldig merkelig at fokus psyke-plage kun går én vei. Nyere forskning viser vel (løst gjengitt) at det er impulser fra tarmen som styrer hodet og ikke omvendt (i særlig grad), men dette blir glatt oversett selv hos dem som har dette som spesialfelt.

Har full forståelse for at det kan være en stor psykisk påkjenning, men selv er jeg den pragmatiske typen som heller bruker tid på å lete etter løsninger og ikke dvele så mye ved selve problemer. Bortsett fra at manglende forskning gjør meg rasende.

Jeg, som deg, har vært løsningsorientert hele veien. Har kun sett etter muligheter og vært fremtidsrettet, og har ikke dvelt ved et problem. Psykisk har jeg det bra på tross av at livet har raknet rundt meg og har mistet alt. 

Likevel fremstiller behandlere og helsepersonell meg som noe helt annet når jeg nevner plagene mine. Jeg har liksom ingen troverdighet. Og det er ingenting som gjør meg mer rasende enn det. Men motsier jeg så bekrefter jeg jo deres antakelser. Da blir de liksom mer sikker på at de har rett.

Helsetjenestene overflytes av hersketeknikker mot pasientene. På tross av at de ikke har innsikt i problemene eller har kjent det på kroppen selv. Men de antar og tror basert på vranglære som følge av manglende forskning og vilje til nytenkning. 

Jeg håper virkelig at FMT-studiene kommer igjennom og leverer motsvar!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...