AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #1 Skrevet 17. desember 2021 Jeg har ikke VG+ så får ikke lest den. Er det noen som kan gjengi artikkelen i korte trekk? Jeg har tatt mange tester og vi blir ikke klokere.. Fra tid til annen sliter jeg med løs mage, vond mage, og kvalme og oppkast. Det er nesten umulig å finne en rød tråd hva gjelder matvarer. Anonymkode: e6716...e27
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #2 Skrevet 17. desember 2021 Støtter, vil tjene vite indholdet, selv om jeg ikke veit om jeg har så mye tro på det. Anonymkode: 5b540...818
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #3 Skrevet 17. desember 2021 Det går ut på et forskningsprosjekt der deltakerne har fått avføring fra frisk donor transplantert inn i tynntarmen og nesten alle har merket bedring. Jeg har selv søkt om å få være med i studiet men fått avslag. Anonymkode: 8f7b3...932 4
Satellites Skrevet 17. desember 2021 #4 Skrevet 17. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det går ut på et forskningsprosjekt der deltakerne har fått avføring fra frisk donor transplantert inn i tynntarmen og nesten alle har merket bedring. Jeg har selv søkt om å få være med i studiet men fått avslag. Anonymkode: 8f7b3...932 Hvorfor fikk du avslag? Må man være veldig mye plaget for å være med? Vurderte å søke selv, men har ikke daglige plager
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #5 Skrevet 17. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det går ut på et forskningsprosjekt der deltakerne har fått avføring fra frisk donor transplantert inn i tynntarmen og nesten alle har merket bedring. Jeg har selv søkt om å få være med i studiet men fått avslag. Anonymkode: 8f7b3...932 Dette er jo ikke noe nytt da. Forskning viser også at dersom du får avføring fra en overvektig person så kan du selv ende opp med å bli overvektig. Så en dokumentar om dette fra England. Anonymkode: 5b540...818 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #6 Skrevet 17. desember 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det går ut på et forskningsprosjekt der deltakerne har fått avføring fra frisk donor transplantert inn i tynntarmen og nesten alle har merket bedring. Jeg har selv søkt om å få være med i studiet men fått avslag. Anonymkode: 8f7b3...932 Satellites skrev (11 minutter siden): Hvorfor fikk du avslag? Må man være veldig mye plaget for å være med? Vurderte å søke selv, men har ikke daglige plager Bestill time på Volvat? Anonymkode: 5e6b0...28a 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #7 Skrevet 17. desember 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det går ut på et forskningsprosjekt der deltakerne har fått avføring fra frisk donor transplantert inn i tynntarmen og nesten alle har merket bedring. Jeg har selv søkt om å få være med i studiet men fått avslag. Anonymkode: 8f7b3...932 Det betyr at rimming kan være godt for tarmen? Anonymkode: 07a03...06e
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #8 Skrevet 17. desember 2021 Voldsomme resultater på studiet. Ved første øyekast veldig begeistret. Men jeg er i utgangspunktet skeptisk. Ikke på metoden eller på resultatet, men fordi vi alle har unike tarmfloraer og behandles alle utifra standardiserte gulldonorer. Spørsmålet er hvilke ringvirkninger slike behandlinger kan gi på sikt. Man klusser til økosystemet i kroppen vår, og det klarer man ikke reversere når behandlingen først har blitt utført. Mitt store spørsmål er hvordan disse 10%ene responderte. Kom det kortsiktige eller langsiktige komplikasjoner? Hvordan ligger denne behandlingen an i forhold til autoimmunitet og sepsis både på kort og lang sikt? Og hvordan er det med gulldonorer? Jeg antar at det holder ikke bare med én behandling, og that's it, men gjerne 1-6 behandlinger i året for å opprettholde/fornye tarmfloraen, som du opplagt har et problem med. Får du avføring fra samme donor hver gang, eller varierer det? Vil altså hver eneste FMT du utfører være en splitter ny behandling med et nytt økosystem du ikke helt vet utfallet av? Og hvor lenge får du tilbud om dette? Kan du risikere å plutselig en dag ikke få behandling mer? Som dere ser har jeg mange spørsmål, og er derav skeptisk. Men jeg er svært positiv til forskningene rundt FMT og mikrobiomet. Nå IBS, men det kommer en rundt ME/CFS også straks. "The comeback study". Dette er virkelig verdt å følge med på. Jeg tror kunnskapen potensielt kan skape store paradigmeskifter innenfor mange sykdommer. Både autoimmune sykdommer og "lettere" sykdommer. Jeg tenker svaret på mye ligger i magen, og ikke psykologiseringen vi ser i helsevesenet i dag. Anonymkode: ae667...53d 7
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #9 Skrevet 17. desember 2021 I den norske studie ble "donorer" hentet i Norge. Friske barn, som ble fullammet fra fødselen av, og ikke hadde fått antibiotika noen sinne, hvis jeg husker riktig. De antas da å ha perfekt tarmflora fordi den ikke er endret av livet med sykdommer og behandling med antibiotika. Yes, enhver sin tarmflora er unik. Men den er også i konstant endring, den er ikke "fast". Selv små interaksjoner som hver gang du håndhilser på noen, kan endre ditt økosystem. Men, selvsagt enda mer dramatiske og mer sannsynlige endringer med nære relasjoner. Hvis du flytter sammen med en mann, etterhvert blir deres økosystemer til en kombinasjon, eller kanskje rettere å si, kompromiss av deres tidligere økosystemer. Gir det mening? Så det prøves å påvirke deg i positiv retning. Påvirkning (eller endring) i seg selv er ikke valgfritt, det skjer hele tiden uansett. Anonymkode: cdb21...885 1
Gjest Evelynita Skrevet 17. desember 2021 #10 Skrevet 17. desember 2021 Den er veldig interessant. Jeg vil gjerne at tråden kan stå så jeg kan ikke linke hele, men får jeg kanskje lov til å ta med noen sitater og setninger? Det går uansett på fekaltransplantasjoner. Donoren er frisk, godt trent mann. Han er født vaginalt og ammet som barn. Har kun gjennomgått 1-2 antiobiotika kurer hele livet. 90% ble bedre, 50% ble friske. Fra placebogruppen ble 25% bedre. Jeg syns denne forskningen er veldig spennende! Jeg har IBS og ME diagnose. Jeg har fundert, og funderer fortsatt på om min ME diagnose kan skyldes IBS, enten helt eller delvis. Uansett, IBS er et forbanna herk. AnonymBruker skrev (1 time siden): Og hvordan er det med gulldonorer? Jeg antar at det holder ikke bare med én behandling, og that's it, men gjerne 1-6 behandlinger i året for å opprettholde/fornye tarmfloraen, Anonymkode: ae667...53d Fra artikkelen; – De som ble dårlig igjen etter tre år fikk en ny dose avføring, og ble bedre igjen. I USA døde forøvrig to stykker, og dette står: Dette var svært syke pasienter som fikk overført antibiotikaresistente bakterier med avføring. Disse bakteriene kom over i blodbanen og førte til blodforgiftning. Dette var noe som kom i tillegg til de sykdommene de hadde fra før, og lot seg ikke behandle.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #11 Skrevet 18. desember 2021 Evelynita skrev (12 timer siden): Jeg syns denne forskningen er veldig spennende! Jeg har IBS og ME diagnose. Jeg har fundert, og funderer fortsatt på om min ME diagnose kan skyldes IBS, enten helt eller delvis. Uansett, IBS er et forbanna herk. Har også ME og IBS, vært syk i 6 år. Har i alle år mistenkt at min mage er direkte eller indirekte involvert i mine problemer og helseutfordringer. Dagene svinger i takt med hva jeg spiser og ikke spiser, og får mange nevrologiske reaksjoner på matvarer og ingredienser. Bestilte en mikrobiome-test fra USA nettopp, og svarene har akkurat ankommet meg. Jeg har en alvorlig dysbiose i tarmen, og mangler eller har sterkt redusert 3 bakteriegrupper som i utgangspunktet burde dominert i tarmen min. Har fått flere råd om hvordan jeg skal angripe problemet, men det viser seg å være vanskelig for uansett hva jeg gjør eller ikke gjør så reagerer kroppen min, og da ME'en min, sterkt på endringene. Jeg mener sterkt som i form av nevrologiske reaksjoner, som er fryktelig skremmende. Tanken om FMT har slått meg også. Jeg lurer på om det kanskje kunne "kurert" meg også siden jeg har den dysbiosen, men samtidig kunne FMT potensielt ødelagt meg og ført meg inn i en kronisk forverret tilstand, ettersom det viser seg at tarmendringer skaper enorme problemer for meg fra før av. Jeg har hittil utforsket smått, men skal over nyttår gå i gang med en omfattende omlegging og prøve å stå i det over tid. Mikrobiome-testen min var helt klar på at enkelte bakterier som jeg burde ha må økes. Kanskje venter det friskhet på andre siden, etter at kroppen har justert og tilpasset seg endringene? Kanskje ikke... Kanskje fører jeg meg selv enda mer inn i avgrunnen? Aner ikke, men skal prøve å være forsiktig. At jeg er så sykt overfølsom og responderer så alvorlig på små endringer har rett og slett vært skremmende. Det virker som om at jeg 99% av gangene jeg utforsker responderer negativt eller svært negativt, mens 1% ingenting. Tror aldri jeg har fått til å gjort noe som har påvirket meg positivt hittil. Da går mine tanker igjen til FMT. Mon tro hvor suksessfullt eller potensielt skadelig noe slikt kunne vært for meg. Hadde lyst til å melde meg på The Comeback Study, men turte ikke basert på mine overfølsomheter. Anonymkode: ae667...53d 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #12 Skrevet 18. desember 2021 Evelynita skrev (12 timer siden): I USA døde forøvrig to stykker, og dette står: Dette var svært syke pasienter som fikk overført antibiotikaresistente bakterier med avføring. Disse bakteriene kom over i blodbanen og førte til blodforgiftning. Dette var noe som kom i tillegg til de sykdommene de hadde fra før, og lot seg ikke behandle. Akkurat. Og hvilke pasienter er egentlig for syk for FMT ? Og hvor trygg er FMT når antibiotikaresistente bakterier er i avføringen til gulldonoren ? Jeg tenker også at doseringsforholdene i FMT bør opp til vurdering. "Less is much", faktisk, når det kommer til overføring av bakterier til syke pasienter. For alle pasientene deres er vel syke, ikke sant? Kanskje burde man prøve noen få mikrogram med avføring først, for å se om pasienten responderer, før behandlingen i sin helhet fullføres. Skulle ønske medisin hadde mer forsiktighet i sine forskninger og behandlinger. Prøv forsiktig først, før man kjører på med fulldose til alle. Dette gjelder alt fra vaksiner til immunterapier til FMT, synes jeg. Mennesker er individualister, og det er urovekkende når dette ikke blir tatt hensyn til. Anonymkode: ae667...53d
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #13 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Dette er jo ikke noe nytt da. Forskning viser også at dersom du får avføring fra en overvektig person så kan du selv ende opp med å bli overvektig. Så en dokumentar om dette fra England. Anonymkode: 5b540...818 Kilde til denne forskningen? Og link til dokumentaren. Anonymkode: ae93c...87e
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #14 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kilde til denne forskningen? Og link til dokumentaren. Anonymkode: ae93c...87e Det er ikke meg du siterer, og jeg har ingen kilde, men har fått med meg lignende for en stund siden. Dette er for øvrig ikke usannsynlig. Enkelte tarmbakterier har blitt relatert til vektregulering. Den nylige oppdagede tarmbakterien Alistipes har blant annet blitt assosiert med vektregulering. Når jeg var frisk var jeg normalvektig til lett overvektig. I alle år. Etter at jeg fikk IBS har jeg slitt med å holde vekten, og har blitt i grenseland undervektig. Min mikrobiome-test nylig viste at jeg hadde lav Alistipes, og det ble påpekt at jeg mest sannsynlig hadde vektreguleringsproblemer som ett av mine symptomer. Det stemte godt. Litteraturen rundt Alistipes og vektreguleringsproblemer finner du ved et helt enkelt googlesøk. Anonymkode: ae667...53d 1
Gjest Evelynita Skrevet 18. desember 2021 #15 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har også ME og IBS, vært syk i 6 år. Har i alle år mistenkt at min mage er direkte eller indirekte involvert i mine problemer og helseutfordringer. Dagene svinger i takt med hva jeg spiser og ikke spiser, og får mange nevrologiske reaksjoner på matvarer og ingredienser. Bestilte en mikrobiome-test fra USA nettopp, og svarene har akkurat ankommet meg. Jeg har en alvorlig dysbiose i tarmen, og mangler eller har sterkt redusert 3 bakteriegrupper som i utgangspunktet burde dominert i tarmen min. Har fått flere råd om hvordan jeg skal angripe problemet, men det viser seg å være vanskelig for uansett hva jeg gjør eller ikke gjør så reagerer kroppen min, og da ME'en min, sterkt på endringene. Jeg mener sterkt som i form av nevrologiske reaksjoner, som er fryktelig skremmende. Tanken om FMT har slått meg også. Jeg lurer på om det kanskje kunne "kurert" meg også siden jeg har den dysbiosen, men samtidig kunne FMT potensielt ødelagt meg og ført meg inn i en kronisk forverret tilstand, ettersom det viser seg at tarmendringer skaper enorme problemer for meg fra før av. Jeg har hittil utforsket smått, men skal over nyttår gå i gang med en omfattende omlegging og prøve å stå i det over tid. Mikrobiome-testen min var helt klar på at enkelte bakterier som jeg burde ha må økes. Kanskje venter det friskhet på andre siden, etter at kroppen har justert og tilpasset seg endringene? Kanskje ikke... Kanskje fører jeg meg selv enda mer inn i avgrunnen? Aner ikke, men skal prøve å være forsiktig. At jeg er så sykt overfølsom og responderer så alvorlig på små endringer har rett og slett vært skremmende. Det virker som om at jeg 99% av gangene jeg utforsker responderer negativt eller svært negativt, mens 1% ingenting. Tror aldri jeg har fått til å gjort noe som har påvirket meg positivt hittil. Da går mine tanker igjen til FMT. Mon tro hvor suksessfullt eller potensielt skadelig noe slikt kunne vært for meg. Hadde lyst til å melde meg på The Comeback Study, men turte ikke basert på mine overfølsomheter. Anonymkode: ae667...53d Oj interessant! Jeg skulle gjerne prøvd selv, føler jeg har mer å vinne enn å tape.. Fra artikkelen: – Ikke bare følte folk seg i bedre form av de ikke hadde diaré, forstoppelse eller magesmerter lenger, men mange rapporterte også at de hadde fått energien tilbake. AnonymBruker skrev (6 timer siden): Akkurat. Og hvilke pasienter er egentlig for syk for FMT ? Og hvor trygg er FMT når antibiotikaresistente bakterier er i avføringen til gulldonoren ? Jeg tenker også at doseringsforholdene i FMT bør opp til vurdering. "Less is much", faktisk, når det kommer til overføring av bakterier til syke pasienter. For alle pasientene deres er vel syke, ikke sant? Kanskje burde man prøve noen få mikrogram med avføring først, for å se om pasienten responderer, før behandlingen i sin helhet fullføres. Skulle ønske medisin hadde mer forsiktighet i sine forskninger og behandlinger. Prøv forsiktig først, før man kjører på med fulldose til alle. Dette gjelder alt fra vaksiner til immunterapier til FMT, synes jeg. Mennesker er individualister, og det er urovekkende når dette ikke blir tatt hensyn til. Anonymkode: ae667...53d Jeg gjorde kanskje ikke klart, men i USA var de altså ikke like nøye med donoren. De mener dette er en av grunnene til at studien gikk veldig bra i Norge da de hadde ekstremt sunn og frisk donor som fulgte prosedyrene nøye. Det skulle vel egentlig bare mangle, men at de klarte å få en donor med antibiotikaresistente bakterier i USA er ganske sykt. De hadde forøvrig tre grupper da, placebo, 30gram og 60 gram. Pasientgruppen ble fulgt i ett, to og tre år. –Til min store overraskelse så kunne vi se at 65 prosent hos de som fikk 30 gram og 75 prosent hos de som fikk 60 gram fortsatt hadde det bra.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #16 Skrevet 18. desember 2021 Evelynita skrev (1 time siden): Oj interessant! Jeg skulle gjerne prøvd selv, føler jeg har mer å vinne enn å tape.. Fra artikkelen: – Ikke bare følte folk seg i bedre form av de ikke hadde diaré, forstoppelse eller magesmerter lenger, men mange rapporterte også at de hadde fått energien tilbake. Jeg gjorde kanskje ikke klart, men i USA var de altså ikke like nøye med donoren. De mener dette er en av grunnene til at studien gikk veldig bra i Norge da de hadde ekstremt sunn og frisk donor som fulgte prosedyrene nøye. Det skulle vel egentlig bare mangle, men at de klarte å få en donor med antibiotikaresistente bakterier i USA er ganske sykt. De hadde forøvrig tre grupper da, placebo, 30gram og 60 gram. Pasientgruppen ble fulgt i ett, to og tre år. –Til min store overraskelse så kunne vi se at 65 prosent hos de som fikk 30 gram og 75 prosent hos de som fikk 60 gram fortsatt hadde det bra. Jeg tok microbiome-test gjennom Ombre Lab. Bestilte rett fra nettsiden. Skriver du inn "THEGUTCLUB20" får du 20% rabatt. https://www.ombrelab.com/ Koster en 1000-lapp, men kjørte kampanje med 40% rabatt her tidligere i høst. Måtte betale MVA og toll på 400 kr i tillegg, samt porto med sporing til utland, som igjen ble nye 400 kr. Totalt kostet dette meg 1400 kr. Det er en god investering for å få svar på tarmfloraen din! Legger du inn testresultatene hos nettsiden hos den velkjente ME-profilen som har kurert seg selv gjennom mage-tarm-kunnskap, Ken Lassesen, så får du alt mulig slags svar: https://microbiomeprescription.com/Home/Index Hittil har jeg fått informasjon om mine 3 åpenbare problemområder, altså bakterier, som jeg bør og må få opp. Det er faktisk ingen tvil. Deretter har jeg fått informasjon om 200 matvarer jeg bør spise og 60 matvarer jeg ikke bør spise for å lage en kultur i magen for disse 3 bakteriegruppene. Samt "ubegrenset" informasjon rundt probiotika, aminosyrer, kosttilskudd og ikke minst hvilket kosthold jeg faktisk bør gå på, samt mye annen informasjon om hva jeg bør gjøre og ikke gjøre. Testen ga meg også 8 symptomer på magediagnostikken min, herav forstoppelse, vektreguleringsproblemer, sterk fatigue, høy stress, hud-inflammasjoner, oppblåsthet, magesmerter og tørr hud, og alle 8 var SPOT ON meg og min situasjon. Skal som sagt gjøre omfattende endringer over nyttår for å se om jeg klarer å forbedre tilstanden min. Og hvem vet hva som skjuler seg bak helsen min etter det. Har ingen tro på at jeg klarer å kurere meg selv, men hadde jeg fått det bedre, omså litt, så tar jeg i på det også! Testen og informasjonen har gitt meg mye bekreftelser og noen avkreftelser på utallige antakelser jeg oppigjennom årenes løp egentlig hadde skapt meg på forhånd. Og noen bekreftelser uten at jeg hadde tenkt over det, men som lyste meg i trynet når jeg så resultatet. Blant annet innenfor type kosthold. Føler strengt tatt at jeg har fått et svar, en mal, å jobbe utifra for første gang siden jeg ble syk. Det i seg selv føles godt! Det hadde for øvrig vært svært interessant for meg å tatt en FMT-behandling nå, for så å ta en ny test om f.eks 6 måneder, for så å se hvordan utviklingen hadde vært. Men, jeg må nok gjøre det på den "harde" måten. Vi får se hva fremtiden bringer. Anonymkode: ae667...53d 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #17 Skrevet 18. desember 2021 Etter jeg flyttet fra Norge til et annet land, har jeg fått behandling for min ibs. Etter flere år med håpløs behandling fra helsevesenet alle mulige matvarer man får spise og ikke spise, dulco soft og å "ikke stresse"…. Det tok to legetimer her (med norsk lege faktisk), og de satte meg på en type av skreddersydd melkesyrebehandling og det tok ca tre dager før jeg kunne spenne magemusklene uten å få knip. Anonymkode: 91991...86a 1
Tough cookie Skrevet 18. desember 2021 #18 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Etter jeg flyttet fra Norge til et annet land, har jeg fått behandling for min ibs. Etter flere år med håpløs behandling fra helsevesenet alle mulige matvarer man får spise og ikke spise, dulco soft og å "ikke stresse"…. Det tok to legetimer her (med norsk lege faktisk), og de satte meg på en type av skreddersydd melkesyrebehandling og det tok ca tre dager før jeg kunne spenne magemusklene uten å få knip. Anonymkode: 91991...86a Kan du fortelle litt mer om denne behandlingen og hvilket land? 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #19 Skrevet 18. desember 2021 https://forskning.no/tarm-og-fordoyelse/rundt-90-prosent-opplevde-bedring-i-forskningsprosjekt-pa-irritabel-tarm-na-far-det-ikke-midler-til-a-fortsette/1853448?fbclid=IwAR1OANF9XNCZYZn7GqNUQ9pkBM0nn0Z76agHxY1mxzEnQuquxa77LvUEpIM Anonymkode: 8a2fd...795
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #20 Skrevet 18. desember 2021 Satellites skrev (På 17.12.2021 den 21.55): Hvorfor fikk du avslag? Må man være veldig mye plaget for å være med? Vurderte å søke selv, men har ikke daglige plager Fikk avslag fordi min ibs er pga stråleskadet tarm etter kreftbehandling og derfor får jeg kun lov å være med i studier som går på det (og det er ingen per nå) i følge overlege på gastromedisinsk. Plagene, symptomene og forholdsreglene er de samme som ved all annen ibs - kronisk diaré, smerter, må unngå alt med fiber etc. Vurderer å kontakte forskeren direkte for å høre, det var et annet sykehus som gav meg avslag enn det han er knyttet til. Alternativet er stomi, så jeg vil gjerne forsøke absolutt alt annet først. Anonymkode: 8f7b3...932
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå