Gå til innhold

Temperamentsfull 8-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Puh! Nå er jeg helt matt av vår 8-åring som utfordrer oss med temperamentet sitt. Hun har alltid vært et fyrverkeri på godt og vondt, og i perioder er det ganske slitsomt. Hun er strålende blid og omgjengelig så lenge alt går hennes vei, og det er bare godord fra skolen (og tidligere barnehagen). Aldri noe problem å ha henne med på besøk. Men gir vi henne beskjed om å dusje, gjøre lekser etc, gir hun bestandig motstand og starter med «nei» sånn at det blir en diskusjon (hvor vi nok heller ikke blir så pedagogiske). Hvis hun spør om noe og får vei, går det ei kule varmt med en gang. Det er aldri snakk om å godta noe uten kamp. Hun blir også veldig fort sint om hun ikke klarer noe på første forsøk. Men så like raskt blid igjen.  Hun er selvfølgelig sårbar for lite mat og søvn, men noen ganger forstår vi ikke helt hva som skjer. Hun er som sagt ei strålende jente, men når hun er på det verste med raseriutbrudd og kverulering på alt, blir vi helt oppgitt, og det gjør jo ikke saken bedre. Noen ganger føler jeg at vi nærmest går på tå hev for å unngå å framprovosere at hun blir sint. Men det er jo helt uholdbart og gjør jo egentlig vanskene større over tid.  Nå har jeg forsøkt å snakke med henne for å høre om det er en annen måte vi kan gi henne beskjeder på for at vi skal kunne snakke bedre sammen, og hun hadde jo noen innspill, men jeg vet ikke om jeg tror det vil hjelpe. Noen som har tips?

Anonymkode: f0445...790

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har det slikt til tider sjøl. Bruk fagfolk rundt deg, det er ingen skam. Da mener jeg helsesøster feks. De arrangerer jevnlig COSP kurs, tror jeg det heter. Går på grensesetting, trygge rammer, trygghetssirkelen. At det holdes kurs, vil si, at du er ikke alene. ❤️❤️

Anonymkode: 08350...03c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...