AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #1 Skrevet 17. desember 2021 Jeg har så lyst å gå ned i vekt men viljestyrken er fraværende! Etter 2 svangerskap er vekten høyere enn jeg ønsker og kroppen er dvask. Jeg kan vær flink i noen dager, men så skeier det ut. Jeg spiser meg mett og går ikke sulten, men jeg er flink å velge sunne alternativer slik som å spise mye grønnsaker, grove produkter fremfor lyse, spise jevnt etc. Men jeg er ofte veldig sliten fordi barna våkner tidlig, har en på 4 og en på 2 så det er krevende. Når kvelden kommer og jeg skal slappe av en times tid før jeg legger meg så drar jeg frem sjokoladen.. Har jeg ikke sjokolade så finner jeg noe annet usunt. Når jeg da har lagt meg, er mett og god på sjokolade så tenker jeg at "nå skal jeg klare det, jeg skal ikke fråtse i meg sjokolade mer" og lever på den tanken frem til neste kveld.. Det er så vanskelig å stå imot usunn mat når jeg er trøtt og sliten, noe som er hver dag! Jeg kommer med undskyldninger til meg selv for å spise.. Hvordan slutte med dette? Føler jeg har prøvd alle råd men jeg er så svak i gjerningsøyeblikket. Har prøvd å ikke ha noe usunt i huset, men mannen er fornøyd med sin vekt og elsker kjeks og sjokolade så jeg kan ikke nekte han å ha det, så er det litt for ungene sin del også. Hvordan har du klart å holde deg borte? Anonymkode: c7469...0fe 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #2 Skrevet 17. desember 2021 1. Du må få med mannen på laget. Han bør klare å gjemme snacks i det minste.. 2. Spis knaskegulrøtter, bær, epler i stedet. Ofte vil man bare ha noe å tygge på. 3. Drikk et stort glass vann med en gang du kjenner sug. 4. Start med å veie deg jevnlig. Det er motiverende. 5. Evt kjøp sjokolade uten sukker? Lag en liten «dessert» av yoghurt og bær? Anonymkode: 15658...c29
Lafamiglia Skrevet 17. desember 2021 #3 Skrevet 17. desember 2021 Jeg synes godt du kan nekte mannen din kjeks og sjokolade. Dvs., å nekte ham å ha det i huset. Dere er to voksne, og da er det bare normalt at begge er med på å bestemme hva slags kosthold familien skal ha. Og uansett om han er frisk og normalvektig, så er det bare ikke normalt eller innafor å spise kjeks og sjokolade hver dag. Det er jo ikke bra for kroppen. For meg ville det vært en gedigen turn-off med en mann som insisterte på å ha det som en del av det daglige kostholdet. Han høres jo nesten ut som et barn. Og ikke minst når man faktisk har barn i hus. Dere som voksne mennesker burde bli enige om hva som er gjengs mat å ha til hverdags. Da er brus, sukkerholdige matvarer, godteri, og alt annet som faktisk ikke er mat., fullstendig utelukket etter mitt syn. 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #4 Skrevet 17. desember 2021 Vi har en dose viljestyrke og full valgfrihet pr dag. Dvs om du har tatt mange små avgjørelser i løpet av dagen er du fri for evne til å motstå uvaner som er innarbeidet. Jeg løste det ved å legge meg før mannen fant frem godsakene i noen uker, og stå opp tidlig og lage klar sunn lunsj middag og trene før far og barn våknet. Når vanen var innarbeidet var det ikke noe problem. Anonymkode: ceafb...a04 2
sicario Skrevet 17. desember 2021 #5 Skrevet 17. desember 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hvordan har du klart å holde deg borte? Anonymkode: c7469...0fe Har ikke holdt meg helt borte. Spiser sunt igjennom dagen, men hender jeg tar meg noe usunt på kvelden om jeg har lyst. Det er totalen som teller. Ikke den ene dagen, men over tid. Det som hjalp meg, var at jeg begynte å trene så og si hver kveld. Når unga er lagt for kvelden og dagens gjøremål er unnagjort, så fyker jeg ut på trening. Stort sett hver eneste kveld. For meg så følger kostholdet lett etter når jeg trener. Mye lettere å spise sunt når jeg er aktiv. Koser meg fortsatt relativt ofte, men vekten (ikke nødvendigvis vekten, men kroppsfett) har rast av.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #6 Skrevet 17. desember 2021 Alt blir en vane dersom du gjør den nok. Og to dager er jo ikke i nærheten av nok til å endre dårlige vaner. Jeg tror du rett og slett må godta at det vil kreve mye viljestyrke i starten og stoppe de unnskyldingene som dukker opp "i gjerningsøyeblikket". Ha målet ditt framme i hjernen hele tiden. Jo mer du motstår jo mer trener du viljestyrkemuskelen, og etter hvert så blir gode vaner så rutinerte at du ikke må bruke viljestyrke for å vedlikeholde dem. Men det tar mer enn et par dager. Motivasjonen øker for hver gang du klarer å motstå. Noen lykkes med å telle kalorier. For meg så funker det best å spise 2 eller 3 faste måltider og ingenting utenom. Da kan jeg spise hva jeg vil, ingen begrensinger. Men når måltidet er over så er det ikke mer mat fram til neste måltid. Går ned i vekt sånn. Vi har også godteri framme, men det er ikke interessant for meg lenger. Anonymkode: dc1bd...5a2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå