AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #1 Skrevet 17. desember 2021 Hei, vi var hos fysioterapeut litt tidligere i uken fordi sønnen vår er litt treg motorisk og vi har fått noen øvelser. Hun kunne ikke finne noe andre årsaker, ved å se på ham bevege seg. Øvelsene går ut på å få den ene armen over midtpunktet til motsatt side, og omvendt. Den andre øvelsen at han snur seg fra ryggleie og over til siden. Målet er at han ser mening og glede i det å kunne bevege seg. Vi har prøvd i lang tid, gjøre alt om til en positiv opplevelse for ham, men han har ikke særlig motivasjon. Han blir frustrert for han ikke får til, og så gir han opp. Er en leke såvidt utenfor rekkevidde, gidder han ikke. Og med ett kan han bli sint fordi han vil hit og dit, men ikke får det til. Vi tilrettelegger mye hjemme, men jeg føler ikke at jeg har knekt koden med sønnen min og hva han trenger. Når jeg skal gjøre armøvelsen, skal jeg feks ta en leke han vil ha og føre den slik at han må snu seg til siden. Feks helt fra venstre side over til høyre, i håp om at venstre armen skal følge etter, men det gjør den ikke, da bytter han arm (logisk nok). Han er litt sånn ting på høyre side skal gjøres med høyre arm, alt for å slippe å bevege seg nevneverdig. Jeg trenger litt råd og tips her, om noen har vært gjennom lignende, om det er noe dere har gjort som har funket for barnet deres? Jeg tenker jo bare ta tiden til hjelp og fortsette som jeg gjør, men jeg ser jo at han ikke er helt fornøyd med å få tak i de tingene han vil.. Anonymkode: 8ae91...d6f
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #2 Skrevet 17. desember 2021 Hallo, alder? Anonymkode: 7b5de...584 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #3 Skrevet 17. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hallo, alder? Anonymkode: 7b5de...584 Ojj det skrev jeg ikke, han er ni måneder. Anonymkode: 8ae91...d6f
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #4 Skrevet 17. desember 2021 Har dere fått sjekket om det kan være noe galt med den armen/skulderen? Det kan være noe som plager han. Anonymkode: 723ec...e51
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #5 Skrevet 17. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har dere fått sjekket om det kan være noe galt med den armen/skulderen? Det kan være noe som plager han. Anonymkode: 723ec...e51 Det var visst ingen tegn til plager ifølge fysioterapeuten, samtidig så gjelder det begge armene.. Anonymkode: 8ae91...d6f
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #6 Skrevet 17. desember 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Hei, vi var hos fysioterapeut litt tidligere i uken fordi sønnen vår er litt treg motorisk og vi har fått noen øvelser. Hun kunne ikke finne noe andre årsaker, ved å se på ham bevege seg. Øvelsene går ut på å få den ene armen over midtpunktet til motsatt side, og omvendt. Den andre øvelsen at han snur seg fra ryggleie og over til siden. Målet er at han ser mening og glede i det å kunne bevege seg. Vi har prøvd i lang tid, gjøre alt om til en positiv opplevelse for ham, men han har ikke særlig motivasjon. Han blir frustrert for han ikke får til, og så gir han opp. Er en leke såvidt utenfor rekkevidde, gidder han ikke. Og med ett kan han bli sint fordi han vil hit og dit, men ikke får det til. Vi tilrettelegger mye hjemme, men jeg føler ikke at jeg har knekt koden med sønnen min og hva han trenger. Når jeg skal gjøre armøvelsen, skal jeg feks ta en leke han vil ha og føre den slik at han må snu seg til siden. Feks helt fra venstre side over til høyre, i håp om at venstre armen skal følge etter, men det gjør den ikke, da bytter han arm (logisk nok). Han er litt sånn ting på høyre side skal gjøres med høyre arm, alt for å slippe å bevege seg nevneverdig. Jeg trenger litt råd og tips her, om noen har vært gjennom lignende, om det er noe dere har gjort som har funket for barnet deres? Jeg tenker jo bare ta tiden til hjelp og fortsette som jeg gjør, men jeg ser jo at han ikke er helt fornøyd med å få tak i de tingene han vil.. Anonymkode: 8ae91...d6f Hva gjør dere når han ikke får tak i leken da? Gir den til han når han begynner å sutre? Da fortsetter det jo bare. Oppdragelse 101. Anonymkode: be488...d81
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #7 Skrevet 17. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva gjør dere når han ikke får tak i leken da? Gir den til han når han begynner å sutre? Da fortsetter det jo bare. Oppdragelse 101. Anonymkode: be488...d81 Nei, vi gjør ikke det.. Du er ikke første som antar det.. Vi veileder ham hvordan å få tak i den med kroppen. Anonymkode: 8ae91...d6f
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #8 Skrevet 17. desember 2021 Min yngste var veldig treg grovmotorisk. Ålte seg ikke før 11 mnd, krabbet over året og gikk ikke før 21 mnd. Hun er 3 nå og har tatt igjen jevnaldrende motorisk så det holder. Så det kan løsne. Vi gjorde som dere, og tok tiden til hjelp. Anonymkode: 7cb06...1c0 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #9 Skrevet 17. desember 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Min yngste var veldig treg grovmotorisk. Ålte seg ikke før 11 mnd, krabbet over året og gikk ikke før 21 mnd. Hun er 3 nå og har tatt igjen jevnaldrende motorisk så det holder. Så det kan løsne. Vi gjorde som dere, og tok tiden til hjelp. Anonymkode: 7cb06...1c0 Kan tenke meg det ble mye lettere for alle sammen når hun greide å åle seg rundt og så krabbe 💕 når de er så "store" mentalt, men fysikken ikke er helt med, så blir det jo ikke lett for dem stakkars.. Skal jo innrømme det er litt krevende nå, for han må jo bæres hele tiden.. Anonymkode: 8ae91...d6f
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #10 Skrevet 17. desember 2021 Ikke voldsomt pedagogisk, men vi hadde ganske mye større suksess med å legge mobil som lokkemiddel enn leke 😂 Og nøkler. Var liksom lys og lyd 🤷♀️ Da jobbet han plutselig for harde livet 🙈😆 Anonymkode: ad3a9...fa1 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #11 Skrevet 17. desember 2021 Leker som ikke er leker som den over skrev er lurt. Og bare bleie er også lurt! mitt barn og søsken barnet er 6mnd forskjellige i alder og de begynte å krype og gå samtidig. Dette er veldig inviduelt. ta tiden til hjelp så ordner det seg ❤️ Anonymkode: 52aea...166
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #12 Skrevet 17. desember 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Ikke voldsomt pedagogisk, men vi hadde ganske mye større suksess med å legge mobil som lokkemiddel enn leke 😂 Og nøkler. Var liksom lys og lyd 🤷♀️ Da jobbet han plutselig for harde livet 🙈😆 Anonymkode: ad3a9...fa1 Hehehe mobil og redbullboks fungerer fint her 😂 han blir veldig mye mer motivert. AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Leker som ikke er leker som den over skrev er lurt. Og bare bleie er også lurt! mitt barn og søsken barnet er 6mnd forskjellige i alder og de begynte å krype og gå samtidig. Dette er veldig inviduelt. ta tiden til hjelp så ordner det seg ❤️ Anonymkode: 52aea...166 Kanskje jeg rett og slett skal prøve å kle av ham litt. Husker han var veldig aktiv på stellematten en gang. Jeg har vært litt redd for å gjøre det, at han tror han ikke kan bevege seg med klær, men det kan jo ha motsatt effekt, at det starter noe. Takk for råd 💕 Anonymkode: 8ae91...d6f
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #13 Skrevet 17. desember 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Kan tenke meg det ble mye lettere for alle sammen når hun greide å åle seg rundt og så krabbe 💕 når de er så "store" mentalt, men fysikken ikke er helt med, så blir det jo ikke lett for dem stakkars.. Skal jo innrømme det er litt krevende nå, for han må jo bæres hele tiden.. Anonymkode: 8ae91...d6f Men samtidig er det ved frustrasjon de utvikler seg ☺️ de skal være frustrerte! Så kommer viljen og staheten og så klarer de det til slutt ☺️ Det er krevende ja, men om jeg sammenligner med treårsalderen hun er i nå.. 😅 Der har vi mer høylytt frustrasjon! Men hold ut- det kommer seg. Bare fortsett med øvelsene og oppmuntring. Anonymkode: 7cb06...1c0
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #14 Skrevet 17. desember 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Men samtidig er det ved frustrasjon de utvikler seg ☺️ de skal være frustrerte! Så kommer viljen og staheten og så klarer de det til slutt ☺️ Det er krevende ja, men om jeg sammenligner med treårsalderen hun er i nå.. 😅 Der har vi mer høylytt frustrasjon! Men hold ut- det kommer seg. Bare fortsett med øvelsene og oppmuntring. Anonymkode: 7cb06...1c0 Ja, det er jo det 😊 min første var ganske "lett" , det var aldri noe misfornøyd, bare blid og fulgte alle trinn til punkt og prikke, ble aldri sinna 😅 Må bare fortsette ja, han klarer det etterhvert ❤️ Anonymkode: 8ae91...d6f
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #15 Skrevet 17. desember 2021 Evt prøv også manuellterapeut hvis ikke det blir noen bedring Anonymkode: 782c2...87d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå