Gå til innhold

Lønnslipp, trenger at noen forklarer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her og ser på lønnslippen min, der står det årslønn og hva den er, helt nede på arket står det hittil i år brutto, de 2 summene matcher ikke, skulle ikke de vært like? Med tanke på at vi er i desember..? Kan noen forklare meg 😅

Anonymkode: 0e8cb...919

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du poste bilde? Ta bort personopplysninger.

Anonymkode: f049c...dad

Skrevet

Du har glemt å ta ferietrekket med i beregningen... 

Anonymkode: ed6d2...f3b

• Liker 2
Skrevet

Kan årslønn være det du har etter lønnstabell e.l og brutto hittil i år er inkl. feriepenger minus trukket lønn for ferie?

Vanskelig å mene noe når det er så få opplysninger.

Anonymkode: cfcc8...c3f

• Liker 1
Skrevet

Hos meg står fastlønn som årslønn, og brutto som det jeg faktisk har fått inkludert overtidstimer og bonus, og trekk for ulønnet fravær.

Anonymkode: b81c3...fa9

Skrevet

Årslønn er grunnlønnen din, brutto hittil i år er den faktiske lønna di inkl overtid, tillegg,ol. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan årslønn være det du har etter lønnstabell e.l og brutto hittil i år er inkl. feriepenger minus trukket lønn for ferie?

Vanskelig å mene noe når det er så få opplysninger.

Brutto hittil i år er 11.000kr mindre enn hva årslønn en er. Synes det var rart, men kanskje det er noe jeg ikke forstår 😅

Skrevet

Er det ditt første år i arbeidslivet, eller er det første gang du ser på lønnslippen i ditt liv?

Anonymkode: 68f5d...515

Skrevet

Du har ikke hatt lønnsøkning i løpet av året da?

Anonymkode: 65033...ae8

Skrevet
Sykepleierinnen skrev (1 minutt siden):

Årslønn er grunnlønnen din, brutto hittil i år er den faktiske lønna di inkl overtid, tillegg,ol. 

Ok, men brutto hittil i år er 11.000kr mindre enn hva årslønn er. Er det rett? At den skal være mindre enn årslønn? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Brutto hittil i år er 11.000kr mindre enn hva årslønn en er. Synes det var rart, men kanskje det er noe jeg ikke forstår 😅

Har du fått lønnsøkning i løpet av året?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har ikke hatt lønnsøkning i løpet av året da?

Jo eg har hatt lønnsøkning i år, det kan forklare det jeg lurte på 😅 Tenkte ikke jeg på. 

• Liker 1
Skrevet

Årslønn forutsetter jo at du jobber hele året uten ferie. Det har du vel ikke gjort? Og så hadde du kanskje ikke full feriepengeopptjening?

Anonymkode: 2a0c5...41e

Skrevet

Du har vel hatt ferie.

Vanligvis får man brutto utbetalt (årslønnen sin / 12) * 11, sånn ca. Fordi de trekker en måned lønn omtrent pga ferie, så man får bare lønn 11 måneder men årslønn er tenkt 12 måneder. Istedet for lønn den måneden får man feriepenger, men de kommer ikke på "brutto utbetalt" sannsynligvis/vanligvis. 

Du kan også ha blitt trukket for ekstra permisjon du har tatt eller fått ekstra for overtid/bonus osv. Eller du fikk kanskje ikke dagens årslønn gjennom hele året. Slike ting vil også gi forskjeller opp/ned. 

Anonymkode: 5fee4...b5a

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du har vel hatt ferie.

Vanligvis får man brutto utbetalt (årslønnen sin / 12) * 11, sånn ca. Fordi de trekker en måned lønn omtrent pga ferie, så man får bare lønn 11 måneder men årslønn er tenkt 12 måneder. Istedet for lønn den måneden får man feriepenger, men de kommer ikke på "brutto utbetalt" sannsynligvis/vanligvis. 

Du kan også ha blitt trukket for ekstra permisjon du har tatt eller fått ekstra for overtid/bonus osv. Eller du fikk kanskje ikke dagens årslønn gjennom hele året. Slike ting vil også gi forskjeller opp/ned. 

Anonymkode: 5fee4...b5a

Jo da, feriepengeutbetalingen kommer selvfølgelig også med på " brutto utbetalt hittil i år".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...