AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #1 Skrevet 17. desember 2021 Jeg lurer litt på som er vanlig praksis når det gjelder julegaver til familie. Jeg er alenemor til to barn, og går på AAP. Så økonomien er ganske stram. Jeg er tante til 7 barn, og har tre søsken som alle har samboer/er gift. Når det gjelder gaver har vi lagt oss på en sum på 300 kr til hver av barna, og 400 til søsken. Men for meg som er alene, blir dette en veldig stor kostnad. Er det vanlig at man gir like mye om man er alene som når man er to? Anonymkode: 4e72d...f39
Myml1 Skrevet 17. desember 2021 #2 Skrevet 17. desember 2021 Du må gi etter lommeboken! Kanskje du kan begynne å kjøpe gaver en god stund før, slik at du kan kjøpe på tilbud som dukker opp 4
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #3 Skrevet 17. desember 2021 Jeg er alene og bruker 7 - 800,- både på søsknene mine og foreldrene mine. Jeg har ingen nevøer og nieser. Anonymkode: 8556b...6ea
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #4 Skrevet 17. desember 2021 I min familie bidrar mine søsken med min del av gaver i år, vi kjøper felles gaver til foreldre, søsken og nærmeste familie. Jeg er også på AAP, og de viser forståelse for min situasjon, og sier jeg kan dekke mer en annen gang. noe jeg er evig takknemlig for siden julen kan bli mer «vanlig» og det kjennes veldig inkluderende og omsorgsfullt ut. Anonymkode: dd625...751 5
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #5 Skrevet 17. desember 2021 Jeg er alene, og bruker 800-1000,- på nevøer, og 200,- til søsken. Da jeg gikk på aap var det rundt 300,-. Jeg som er alene har nå bedre råd enn broren min som er gift med to barn. Jeg "slipper" betale for barn resten av året, og har mer igjen å bruke på gaver. I min familie gir man etter evne, og det har alltid vært tradisjonen. Vi setter ikke ca summer, for det legger press på de med dårlig økonomi. Og vi sier alltid at barn skal prioriteres, og voksne ikke trenger gaver... Vi gir også brukte eller hjemmelagde gaver oss voksne mellom. Anonymkode: e99d5...41b 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #6 Skrevet 17. desember 2021 Takk for tilbakemeldinger, litt kjekt å høre hvordan andre løser dette «problemet». Jeg skal kjøpe gaver i morgen, og kvier meg veldig fordi jeg egentlig ikke har råd. Og ikke vet jeg hvordan jeg skal fortelle min familie at jeg ikke kan innfri på samme måte i år. TS Anonymkode: 4e72d...f39
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #7 Skrevet 17. desember 2021 Jeg gir ikke til mine søsken men vi spleiser på julegave til Mamma, 250kr per søsken. Tangenter 3stykk får for ca 250kr hver. Min samboers familie er svær 14 nieser/nevøer og 7 søsken, der er det gaver til 150-200kr per person. Anonymkode: 703dd...c5f 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #8 Skrevet 17. desember 2021 Jeg har tre søsken som alle er gift og har barn. Jeg har gitt beskjed om at jeg bruker 200 kr på hvert barn og foreldre får ikke gave. Jeg er helt alene med mine to barn. Tjener bra da,men uaktuelt å blakke meg på julegaver. Hvor mye de gir for er opp til dem. Anonymkode: 5c9c7...fd3 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #9 Skrevet 17. desember 2021 Jeg kjøper gaver for ca 300 til søsken, svigersøsken og tantebarn. Vi spleiser ofte for å kunne kjøpe dyrere gaver som noen ønsker seg. Mannens familie har blitt enige om at vi gir gaver til paret, 500 kr tilsammen, i stedet for gaver til han og henne hver for seg. Det er vanskelig å finne noe fornuftig til 250-300 kr... Til våre foreldre gir vi gaver i størrelsesorden 500 pr pers. Og våre egne barn får gjerne gaver for 1000-1500, alt etter hva de trenger. Det er mye penger. Jeg setter av penger hver mnd på egen konto som er øremerket jul, ellers hadde det blitt umulig. Anonymkode: 1b2f7...6a2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #10 Skrevet 17. desember 2021 Jeg har 4 søsken og 3 nieser og 2 nevøer. Gidder ikke kjøpe til de for orker ikke utakknemelige folk som aldri har lært seg å takke! Anonymkode: 87b96...065
Eneri Skrevet 17. desember 2021 #11 Skrevet 17. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk for tilbakemeldinger, litt kjekt å høre hvordan andre løser dette «problemet». Jeg skal kjøpe gaver i morgen, og kvier meg veldig fordi jeg egentlig ikke har råd. Og ikke vet jeg hvordan jeg skal fortelle min familie at jeg ikke kan innfri på samme måte i år. TS Anonymkode: 4e72d...f39 Jeg syns det skulle være helt unødvendig at du skal være nødt til å forklare eller unnskylde deg overfor familien? De vet vel at du er alenemor, og har redusert inntekt for tiden? Jeg syns det er ansvarlig av deg å redusere på kostnaden til gavekjøp. Du skal først og fremst forsørge barna dine. Søsknene dine påvirkes ikke av at du i år droppe julegave til den, og tantebarn kan få rimeligere gaver. Til søsken kan du kanskje bare finne en fin kakeboks og bake en sort småkaker/lage konfekt som de liker? Et år var min bror og hans familie i en litt dårligere økonomisk situasjon, fordi kona hadde vært langtidssykemeldt og havnet over på AAP rett før jul. Jeg foreslo bare at vi droppet julegave oss voksne imellom: fant ut at vi bare på hver vår kant kunne kjøpe juleblomst vi uansett ville kjøpt for å pynte med, og si det var fra hverandre (bor ikke i samme by). Dette var mitt initiativ, det ble tatt godt imot. De trengte jo ikke forklare eller unnskylde seg. En slik situasjon kan vi alle havne i. Jeg ser ingen grunn til at jeg skulle gjort min egen situasjon verre ved å bruke penger jeg ikke har for å gi gaver til noen som har nok. Jeg ville syntes det var fælt hvis mitt søsken følte hun måtte sette egne/barnas behov i andre rekke bare for å kjøpe gave til meg eller mine barn som også har nok.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #12 Skrevet 17. desember 2021 Jeg og min bror har sluttet å kjøpe til hverandre. Flere år siden jeg sluttet å kjøpe til venninner. Kjøper til mine 2 barn, nevø m/ kjæreste, min mor og to ungdommer i familien. Anonymkode: cce26...793
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #13 Skrevet 17. desember 2021 De viser liten forståelse for min situasjon dessverre. En av søstrene hadde kommentert til moren vår at «jammen har de det greit de som går på NAV», fordi jeg hadde en designerveske en dag vi møttes. Jeg hadde en godt betalt jobb noen år før jeg ble syk, og denne vesken er altså fra denne perioden. De har også sagt at jeg sikkert kunne ha jobbet siden jeg har overskudd til å være fulltidsstudent, samt at det er feigt at jeg får dekket studier når de selv måtte ta opp studielån. Så er redd det vil bli dårlig mottatt at jeg kjøper billigere gaver i år. Takk for fint svar ❤️ TS Anonymkode: 4e72d...f39
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #14 Skrevet 17. desember 2021 Jeg har inntrykk av at det er litt forskjellig hva som er vanlig, men i min familie regnes alle som personer og ikke "enheter". Dvs at f.eks. søsteren min gir dobbelt så mye til meg og mannen sammen som til broren min som er singel. Jeg og mannen gir mer til søsteren min enn broren min gjør siden vi er to. (Barn regnes ikke med som givere.) Men vi gir ikke dobbelt så mye, for vi er de med dårligst råd i familien. Vi har ikke avtalt noen sum, men alle gir etter hva de har lyst og råd til. Om de andre hadde justert ned til like mye som vi gir per person (altså halvparten fra de single) så hadde vi selvsagt ikke reagert på det. Har litt dårlig samvittighet for at vi gir mindre, men prøver å tenke at de velger selv hva de vil gi, og de vet jo at vi har dårlig råd. Anonymkode: bd685...280
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #15 Skrevet 17. desember 2021 Vi er to stk i full jobb, og gir ikke til søsken med barn. Det får barna gave, til 350,- Single søsken får gave, til ca samme pris. Anonymkode: 93d5e...c54
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #16 Skrevet 17. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi er to stk i full jobb, og gir ikke til søsken med barn. Det får barna gave, til 350,- Single søsken får gave, til ca samme pris. Anonymkode: 93d5e...c54 Barnløse søsken, skulle jeg skrive ☺️ Anonymkode: 93d5e...c54
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå