Nåvel Skrevet 17. desember 2021 #21 Skrevet 17. desember 2021 1 minutt siden, DetVarIkkeMeg said: Han mener leger er idioter, så det blir vanskelig. Jøss, alle legene? Har du spurt ham om det kun er idioter som blir leger, eller om vanlige folk blir idioter av å ta medisinstudiet? Jeg er nysgjerrig på konspirasjonsteoretikere... Har aldri snakket med noen jeg visste var det. 2
Tussa84 Skrevet 17. desember 2021 #22 Skrevet 17. desember 2021 Hedy Lamarr skrev (3 minutter siden): De som er dypt nede i konspirasjonsmiljøet (som du skriver) tror jeg det er lite håp for. Det at de i det hele tatt har forkastet enhver rasjonell tanke, vitenskap og sunn fornuft gjør at de ikke er mottakelig for din rasjonalitet, formidling av vitenskap og fornuft. Dessverre. Jeg hadde kuttet ut denne slektningen til hen tok til vettet. Jeg orker ikke så irrasjonelle folk i mitt nettverk. Men det vil ikke du, og det er selvsagt ditt valg. Kanskje hjelp å få her: https://www.nrk.no/livsstil/slik-snakker-du-med-en-som-tror-pa-konspirasjonsteorier-1.15328854 https://forskning.no/politikk-psykologi-virus/fire-forsker-rad-slik-snakker-du-med-en-konspirasjonsteoretiker/1762385 (Dette er svar til ts, kommer ikke til å svare dere anticovidvaxxere o.l.) Jeg tror ikke dette er den beste oppskriften for å holde liv i noen du er glad i. Dette kan medføre stor sorg for slektningen. Kanskje man kan behandle mennesker med kjærlighet og ikke bare gjengjeldelse. 5
Frustrert husfrue Skrevet 17. desember 2021 Forfatter #23 Skrevet 17. desember 2021 SoWhat? skrev (2 minutter siden): Du må ikke respektere meningene og synet hans på ting, men du må faktisk respektere at han har andre synspunkter enn deg. Mannen er 80 år, har levd et langt liv, og har nok sine grunner til å tro det han gjør. Du må bare avfinne deg med det, og jeg håper ikke at du maser på han og presser han når han er såpass opp i årene. La han få leve som han vil. Jeg skjønner hva du mener, og jeg har ikke mast noe på han. Det er heller han som har mast på meg, han vet ikke at jeg har tatt vaksinen en gang. Har ikke nevnt noe om dette temaet for han på noen år, men det er opprivende å se han falle fra. Det er faktisk forferdelig. Før var det ganske harmløst, men nå kan det faktisk gå ut over livet hans. Jeg vil så klart ha han her så lenge som mulig, han er en frisk, eldre og fin mann og har ikke noe ønske om å dø så vidt jeg vet. 2
SoWhat? Skrevet 17. desember 2021 #24 Skrevet 17. desember 2021 Hedy Lamarr skrev (8 minutter siden): De som er dypt nede i konspirasjonsmiljøet (som du skriver) tror jeg det er lite håp for. Det at de i det hele tatt har forkastet enhver rasjonell tanke, vitenskap og sunn fornuft gjør at de ikke er mottakelig for din rasjonalitet, formidling av vitenskap og fornuft. Dessverre. Jeg hadde kuttet ut denne slektningen til hen tok til vettet. Jeg orker ikke så irrasjonelle folk i mitt nettverk. Men det vil ikke du, og det er selvsagt ditt valg. Kanskje hjelp å få her: https://www.nrk.no/livsstil/slik-snakker-du-med-en-som-tror-pa-konspirasjonsteorier-1.15328854 https://forskning.no/politikk-psykologi-virus/fire-forsker-rad-slik-snakker-du-med-en-konspirasjonsteoretiker/1762385 (Dette er svar til ts, kommer ikke til å svare dere anticovidvaxxere o.l.) Hadde du kuttet ut din 80 år gamle far? Neh, nå tror jeg du snakker over deg. 5
SoWhat? Skrevet 17. desember 2021 #25 Skrevet 17. desember 2021 DetVarIkkeMeg skrev (2 minutter siden): Jeg skjønner hva du mener, og jeg har ikke mast noe på han. Det er heller han som har mast på meg, han vet ikke at jeg har tatt vaksinen en gang. Har ikke nevnt noe om dette temaet for han på noen år, men det er opprivende å se han falle fra. Det er faktisk forferdelig. Før var det ganske harmløst, men nå kan det faktisk gå ut over livet hans. Jeg vil så klart ha han her så lenge som mulig, han er en frisk, eldre og fin mann og har ikke noe ønske om å dø så vidt jeg vet. Hva mener du med å falle fra?? Betyr ikke det å dø? 😄 sorry, men jeg skjønner jo at det ikke er det du mener da 3
Kaktusogsol Skrevet 17. desember 2021 #26 Skrevet 17. desember 2021 Jeg tar den ikke uansett hva noen måtte si, men ikke pga konspirasjonsteorier, så vet ikke hva du kan si til han. 5
Frustrert husfrue Skrevet 17. desember 2021 Forfatter #27 Skrevet 17. desember 2021 Nåvel skrev (3 minutter siden): Jøss, alle legene? Har du spurt ham om det kun er idioter som blir leger, eller om vanlige folk blir idioter av å ta medisinstudiet? Jeg er nysgjerrig på konspirasjonsteoretikere... Har aldri snakket med noen jeg visste var det. Ja, det kan du si. Akkurat det spørsmålet har jeg ikke spurt om, men forklaringen er mer at de ikke lærer å behandle den "ordentlige" sykdommen, at de lærer ikke skikkelig om hvordan kroppen fungerer osv. Så de kan ingenting, de. Så det er vel mer det siste han mener. Men, det finnes et par kjempedyktige leger. Wakefield, for eksempel. 3
Frustrert husfrue Skrevet 17. desember 2021 Forfatter #28 Skrevet 17. desember 2021 SoWhat? skrev (1 minutt siden): Hva mener du med å falle fra?? Betyr ikke det å dø? 😄 sorry, men jeg skjønner jo at det ikke er det du mener da Beklager. Jeg mener at han forsvinner dypere og dypere ned i disse ekkokamrene, han har endret personlighet mye i løpet av de siste årene, blitt mer aggressiv og egoistisk. Mulig det bare er alderen, men jeg tror nok disse konspirasjonsteoriene har mye av skylden. Jeg merker det også selv om jeg har gitt beskjed om at jeg ikke ønsker å snakke med han om disse temaene, så har han forandret seg veldig. Er noen her som sier at jeg burde kutte han ut. Men det er det siste jeg skal. Jeg vil ikke skyve han fra meg til de på ekkokamrene, men håper han ser at han har tilhørighet hos meg også. 1
SoWhat? Skrevet 17. desember 2021 #29 Skrevet 17. desember 2021 DetVarIkkeMeg skrev (8 minutter siden): Beklager. Jeg mener at han forsvinner dypere og dypere ned i disse ekkokamrene, han har endret personlighet mye i løpet av de siste årene, blitt mer aggressiv og egoistisk. Mulig det bare er alderen, men jeg tror nok disse konspirasjonsteoriene har mye av skylden. Jeg merker det også selv om jeg har gitt beskjed om at jeg ikke ønsker å snakke med han om disse temaene, så har han forandret seg veldig. Er noen her som sier at jeg burde kutte han ut. Men det er det siste jeg skal. Jeg vil ikke skyve han fra meg til de på ekkokamrene, men håper han ser at han har tilhørighet hos meg også. Hvorfor er han aggressiv? Hva går det ut på? Så klart han ser at han har tilhørighet hos deg! Du er jo datteren hans 🙂 2
Ulven Skrevet 17. desember 2021 #30 Skrevet 17. desember 2021 4 minutter siden, DetVarIkkeMeg said: Beklager. Jeg mener at han forsvinner dypere og dypere ned i disse ekkokamrene, han har endret personlighet mye i løpet av de siste årene, blitt mer aggressiv og egoistisk. Mulig det bare er alderen, men jeg tror nok disse konspirasjonsteoriene har mye av skylden. Jeg merker det også selv om jeg har gitt beskjed om at jeg ikke ønsker å snakke med han om disse temaene, så har han forandret seg veldig. Er noen her som sier at jeg burde kutte han ut. Men det er det siste jeg skal. Jeg vil ikke skyve han fra meg til de på ekkokamrene, men håper han ser at han har tilhørighet hos meg også. Eldre forandrer ofte personlighet. Hadde det ikke vært covid og vaksinen hadde han nok endret syn på noe annet, som innvandring, politikk, helsespørsmål eller noe annet kontroversielt.
Gjest Sirisiri10 Skrevet 17. desember 2021 #31 Skrevet 17. desember 2021 Det værste du gjør er å komme med pekefingeren, da vil han mest sannsynlig gi deg enda mer motstand og stå hardere på sitt. Eneste jeg kan tenke meg er at du spør, er åpen for svarene og stiller spørsmål som ikke virker eller oppleves dømmende, men kanskje får han til å tenke litt over det selv. Det er ikke sikkert du når frem til han, men skulle han endre mening er det lettere å komme til deg da, enn hvis du er dømmende.
Frustrert husfrue Skrevet 17. desember 2021 Forfatter #32 Skrevet 17. desember 2021 (endret) SoWhat? skrev (17 minutter siden): Hvorfor er han aggressiv? Hva går det ut på? Så klart han ser at han har tilhørighet hos deg! Du er jo datteren hans 🙂 Akkurat hvorfor vet jeg ikke, men jeg kan jo tenke meg at det har noe med de facebook-gruppene han er med i. Slik jeg har forstått det så får man et rush når man "rager" over noe. Jeg vil ikke nevne konkrete situasjoner, men generelt sett, kortere lunte og mer konfronterende mot for eksempel service-personer. Kan "klikke" for veldig lite, og blir veldig fort oppspilt. Tror ofte det verste om situasjoner og personer, og trekker raske (ofte gale) beslutninger før han (over)reagerer på noe. Det har dessverre skapt ganske absurde situasjoner og vonde følelser for oss som familie. Den siste setningen din varmer, dog. Takk. Jeg har alltid vært en pappajente. Endret 17. desember 2021 av DetVarIkkeMeg 1
SoWhat? Skrevet 17. desember 2021 #33 Skrevet 17. desember 2021 DetVarIkkeMeg skrev (2 minutter siden): Jeg vil ikke nevne konkrete situasjoner, men generelt sett, kortere lunte og mer konfronterende mot for eksempel service-personer. Kan "klikke" for veldig lite, og blir veldig fort oppspilt. Tror ofte det verste om situasjoner og personer, og trekker raske (ofte gale) beslutninger før han (over)reagerer på noe. Det har dessverre skapt ganske absurde situasjoner og vonde følelser for oss som familie. Den siste setningen din varmer, dog. Takk. Jeg har alltid vært en pappajente. Ok. Det er noe jeg har lagt merke til, og har snakket litt med noen om. Men det er kun personlige observasjoner, så sikkert ikke alltid tilfelle. Men mennesker blir ofte tvert om sånn de var tidligere. De som alltid var tålmodige og "snille", blir mer vrange og frekke 🙂 og omvendt. Kjenner ei som var noe furie. Nå er hun rene lammet 🙂 Så dette har nok uansett med at han blir eldre å gjøre ja. Bare å være tålmodig og tolerant. De eldste har vært det med oss en gang i tiden også ❤️ 1
gjest:) Skrevet 17. desember 2021 #34 Skrevet 17. desember 2021 (endret) 2 hours ago, Tussa84 said: Statistisk sett har han nok høyere sjanse for å dø av en del andre sykdommer. Både kreft og hjerte- og karsykdommer er langt mer sannsynlige dødsårsaker enn covid. Nå er jo dødeligheten veldig avhengig av alder, men la oss si han er 75+ da. Hvis coronadødeligheten blant uvaksinerte på 75+ holder seg der den er i dag (ca 18 pr 100k per dag) fremover, så har han altså ca 0,5% sjanse for å dø eller bli lagt inn på sykehus av corona hver måned fremover. Om smitten ikke går ytterligere opp altså. Endret 17. desember 2021 av gjest:) 1
Elidaa Skrevet 17. desember 2021 #35 Skrevet 17. desember 2021 La han være i fred. Om han ender opp med å dø på grunn av valget sitt, så får det bare skje. Han er klar over risikoen selv. Fokuser på deg selv heller.
Anbefalte innlegg