Gå til innhold

Dere som ikke ønsker å ta vaksinen

Frustrert husfrue

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg har et nært familiemedlem som ikke ønsker å ta vaksinen. Han er godt opp i årene, og det er ikke usannsynlig at han blir innlagt eller i verste fall dør om han blir smittet av korona. Det er i den aldersgruppen vi nå ser uvaksinerte legges inn han er i. Han er dypt nede i konspirasjonsmiljøet, og jeg aner ikke hva jeg kan si til han. Jeg blir så sint, kan han ikke bare ta den jævla vaksinen, jeg vil ikke at han skal dø. Hva kan jeg si, slik at han forstår at det er bedre å ta vaksinen enn å bli syk? Hadde dere hørt på nære familiemedlemmer, om de virkelig konfronterte deg og sa at de ville du skulle ta vaksinen? Hva hadde du hørt på? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

DetVarIkkeMeg skrev (4 minutter siden):

Hei. 

Jeg har et nært familiemedlem som ikke ønsker å ta vaksinen. Han er godt opp i årene, og det er ikke usannsynlig at han blir innlagt eller i verste fall dør om han blir smittet av korona. Det er i den aldersgruppen vi nå ser uvaksinerte legges inn han er i. Han er dypt nede i konspirasjonsmiljøet, og jeg aner ikke hva jeg kan si til han. Jeg blir så sint, kan han ikke bare ta den jævla vaksinen, jeg vil ikke at han skal dø. Hva kan jeg si, slik at han forstår at det er bedre å ta vaksinen enn å bli syk? Hadde dere hørt på nære familiemedlemmer, om de virkelig konfronterte deg og sa at de ville du skulle ta vaksinen? Hva hadde du hørt på? 

Respekter hans valg. 

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det må være ens eget valg.

Konspirasjonsteorier er selvsagt et jævlig dårlig grunnlag å ta avgjørelsen på, så man kan jo prøve å få han til å tenke selvstendig i stedet.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeneXCII skrev (2 minutter siden):

Respekter hans valg. 

Nei, jeg respekterer ikke hans egoistiske valg som mulig ender fatalt.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge han er voksen og samtykkekompetent, synes jeg du skal la han ta sine egne valg og ikke lete etter måter å snu hans avgjørelse på. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DetVarIkkeMeg skrev (Akkurat nå):

Da har du et problem. 

Hva mener du gjør at du skal dømme han ut fra hans frie valg?

Endret av LeneXCII
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Statistisk sett har han nok høyere sjanse for å dø av en del andre sykdommer. Både kreft og hjerte- og karsykdommer er langt mer sannsynlige dødsårsaker enn covid.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DetVarIkkeMeg skrev (2 minutter siden):

Da er set nok greiest for begge parter om du dropper kontakt med personen.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeneXCII skrev (2 minutter siden):

Da har du et problem. 

Er det en som ikke dømmer her, så er det meg. Jeg kjenner han, og vet godt hvordan han er. Jeg respekterer ikke valget, og hvis han dør pga dette kommer jeg nok aldri til å tilgi meg selv for at jeg ikke prøvde mer. Ja han er voksen, men helt oppslukt i dette og han klarer åpenbart ikke å se klart her.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (2 minutter siden):

Da er set nok greiest for begge parter om du dropper kontakt med personen.

Såklart dropper jeg ikke min far pga dette. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tussa84 skrev (6 minutter siden):

Statistisk sett har han nok høyere sjanse for å dø av en del andre sykdommer. Både kreft og hjerte- og karsykdommer er langt mer sannsynlige dødsårsaker enn covid.

Takk! Det hjelper så klart litt. Men samtidig ser man jo hvem som havner på sykehusene nå. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, LeneXCII said:

Da har du et problem. 

Vi dømmer da folk for deres valg stadig vekk? Eller er det bare meg? Jeg dømmer folk som kjører for fort og/eller i fylla for eksempel. Og folk som drar på jobb med omgangssyke. Og folk som knuffer på t-banen. Jeg dømmer mange, dømmer du virkelig ingen?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som er dypt nede i konspirasjonsmiljøet (som du skriver) tror jeg det er lite håp for. Det at de i det hele tatt har forkastet enhver rasjonell tanke, vitenskap og sunn fornuft gjør at de ikke er mottakelig for din rasjonalitet, formidling av vitenskap og fornuft. Dessverre.

Jeg hadde kuttet ut denne slektningen til hen tok til vettet. Jeg orker ikke så irrasjonelle folk i mitt nettverk. Men det vil ikke du, og det er selvsagt ditt valg. Kanskje hjelp å få her:

https://www.nrk.no/livsstil/slik-snakker-du-med-en-som-tror-pa-konspirasjonsteorier-1.15328854 

https://forskning.no/politikk-psykologi-virus/fire-forsker-rad-slik-snakker-du-med-en-konspirasjonsteoretiker/1762385

(Dette er svar til ts, kommer ikke til å svare dere anticovidvaxxere o.l.)

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DetVarIkkeMeg skrev (4 minutter siden):

Takk! Det hjelper så klart litt. Men samtidig ser man jo hvem som havner på sykehusene nå. 

Jeg tenker at noe av det viktigste du kan gjøre er å sørge for at han har regelmessige helsesjekk hos lege, samt regelmessige blodprøver. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke respektere meningene og synet hans på ting, men du må faktisk respektere at han har andre synspunkter enn deg.

Mannen er 80 år, har levd et langt liv, og har nok sine grunner til å tro det han gjør.

Du må bare avfinne deg med det, og jeg håper ikke at du maser på han og presser han når han er såpass opp i årene. La han få leve som han vil.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han er «dypt nede i konspirasjonsmiljøet» kan du bare gi opp. De sitter i et ekkokammer, og de blir bare mer og mer overbevist om sin beslutning.

Jeg har ei venninne som er i det samme miljøet, og det er nesten litt fascinerende å høre på henne. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tussa84 skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker at noe av det viktigste du kan gjøre er å sørge for at han har regelmessige helsesjekk hos lege, samt regelmessige blodprøver. 

Han mener leger er idioter, så det blir vanskelig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DetVarIkkeMeg skrev (8 minutter siden):

Såklart dropper jeg ikke min far pga dette

Da må du nok bare respektere at han velger annerledes for seg.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DetVarIkkeMeg skrev (24 minutter siden):

Hei. 

Du kan vel ikke si så mye mer enn at du er glad i ham og at du virkelig håper han tar vaksinen for du vil ikke at han skal bli syk. Den endelige avgjørelsen er jo uansett hans.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DetVarIkkeMeg skrev (Akkurat nå):

Han mener leger er idioter, så det blir vanskelig. 

Som visse leger oppfører seg nå om dagen, kan jeg forstå han 😄

Men han har jo levd til han er 80. Han har jo blitt gammel, og mulig han har ti, tjue år igjen 🙂

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...