Gå til innhold

Positiv koronatest i dag, feire jul med familien?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Honey Dew skrev (1 time siden):

Hvorfor er det så vanskelig å forstå at du skal holde deg borte fra familien når du har testet positivt, selv om det er en falsk positiv? Lurer du på det, får du ta deg en tur til en teststasjon og ta en skikkelig test.

Det er søren meg ikke rart at smitten brer om seg når de som er smittet ikke evner å forstå at de må være i isolasjon.

Jul eller ikke. Du overlever dette. Ingen dør av ikke å få feire jul sammen med familien.

Om 1 uke er hun ikke i isolasjon lengre. Det er poenget. 

Anonymkode: 98949...5cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vestlandsdame skrev (2 timer siden):

Hadde korona i slutten av november, da var det ingenting som het teste seg ut av isolasjon om du først har fått positiv test. Den positive testen kan være positiv lenge etter formen din har kommet seg og du er tilbake på jobb. Derimot må du de 5-10 dagene i isolering, avhengig av symptomer og form. En skal ikke ut av isolering så lenge symptomene er tilstede. Jeg var symptomfri, men måtte være isolering i 2 dager etter symptomer forsvant.

Man kan fortsatt ikke teste seg ut av isolasjon. 

Anonymkode: b31cc...200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Om 1 uke er hun ikke i isolasjon lengre. Det er poenget. 

Anonymkode: 98949...5cd

Jo, hvis hun har symptomer så

Anonymkode: 88c96...041

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ikke spør her på KG. Folk har svæært sterke meninger her😅 Gjør som smitteteamet sier. Det er jo tross alt dem du kan stole på❤️

Anonymkode: 3e75f...773

Jeg tenker jo også at en blr kunne stole på de rådene, men når alle andre land har 10 dagers isolasjon virker det liksom risikabelt likevel. :( 

ts

Anonymkode: f8038...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tenker jo også at en blr kunne stole på de rådene, men når alle andre land har 10 dagers isolasjon virker det liksom risikabelt likevel. :( 

ts

Er du usikker så kjører du en strengere linje enn anbefalt i Norge. Evt så flytter dere julekvelden noen dager❤️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo, hvis hun har symptomer så

Anonymkode: 88c96...041

Bare om hun fortsatt har feber. Andre restsymptomer er ok. Hilsen lærer som har hatt 12 barn tilbake etter fem dager, med fortsatt hoste, snørr og forkjølelse. (Men ikke feber)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer på disse som ligger inne på sykehus etter 10 dager- hvorfor har sykepleiere og leger på seg beskyttelsesdrakter? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Mooza said:

Jeg lurer på disse som ligger inne på sykehus etter 10 dager- hvorfor har sykepleiere og leger på seg beskyttelsesdrakter? 

Haha! Godt poeng😅 Hilsen læreren i innlegget over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Bare om hun fortsatt har feber. Andre restsymptomer er ok. Hilsen lærer som har hatt 12 barn tilbake etter fem dager, med fortsatt hoste, snørr og forkjølelse. (Men ikke feber)

Tipper det var større sjanse for å bli smittet av disse når de var på skolen dagen før de testet positivt, enn når de kom tilbake etter 5 dager i isolasjon. 

Anonymkode: e8c4d...6e9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mooza skrev (1 time siden):

Fordi de fortsatt har symptomer. Man skal jo ikke ut av isolasjonen om en fortsatt er syk.

Anonymkode: 9a8fb...566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min fikk positiv test 15. 12. 

Vi tok alle en PCR test samme dag. Venter nå på svar.stor pågang. 

Fikk beskjed om at vi må teste ut av karantene 22.desember. Datteren min er ute av isolasjon 20. Desember. Skal ikke teste seg ut, sa smittesporing. Må være feberfri uten å bruke febernedsettende. 

Anonymkode: 742ee...9d2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde TS vært lege eller sykepleier hadde hun vært på jobb julaften om hun var feberfri. Dere som lager deres egne regler får forholde dere til dem, så får vi andre forholde oss til de nasjonale føringene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de har feber. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra fhi.no;

Pasienter som isoleres i helseinstitusjon eller som er alvorlig immunsupprimert**  

For pasienter som isoleres i helseinstitusjon eller som er alvorlig immunsupprimert, oppheves isolering avhengig av klinisk forløp. Husk at eldre pasienter i sykehjem kan ha atypiske symptomer.

Ved mild/moderat sykdom som ikke er oksygenkrevende:  

• minst 10 døgn etter symptomdebut OG feberfri* i minst 48 timer OG i klinisk bedring 

Ved alvorlig immunsvikt** eller alvorlig forløp med hypoksi, uttalt respirasjonssvikt eller annen organsvikt

• minst 14 døgn etter symptomdebut OG feberfri* i minst 48 timer OG klinisk bedring*** 

Vanligvis behøver ingen å være isolert i mer enn 20 døgn.

Anonymkode: bf482...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mooza skrev (2 timer siden):

Så FHI har egentlig ikke peiling på hva dem snakker om? 

Det er det jeg sier hele tiden: folk må tenke selv. Men da må man sette seg inn i ting fra flere ulike kilder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mora di som blir bekymret du skal ta hensyn til. Ikke deg, ikke kg, ikke fhi. Det er de du "skal" feire med som bør ha siste ordet. 

Anonymkode: ef3f8...80a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du skal ha negativ test før du kan gå ut av isolasjon. Noe annet er ren dumskap!

Anonymkode: 33612...6a3

Ja, men det har vel ikke TS nektet for?!

Anonymkode: 22629...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke ønsket deg som gjest til jul. Sorry og god bedring

Anonymkode: c1663...e03

Hvorfor ikke? Hvis test sier negativ? Eller er du overdrevent engstelig av deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som det står på fhi er dette: 

• Du må være i isolasjon i 6 døgn fra du fikk symptomer OG til du har vært feberfri i 24 timer uten bruk av febernedsettende medisiner. Dette gjelder også om du fikk symptomer etter at du hadde positiv test. Dersom du ikke har noen symptomer skal du være i isolasjon i 6 døgn fra du tok testen som var positiv. Isolasjonsreglene gjelder uavhengig av vaksinasjonsstatus og påvist SARS CoV-2-variant.

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/befolkningen/til-deg-som-ma-i-isolasjon/

De hadde vel ikke skrevet dette om det ikke var trygt? 

ts

Nei, men noen her inne tror de er bedre enn leger og andre med peiling, og bare spyr ut…. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde ikke fått kommet inn i gangen her engang. 

Anonymkode: e6681...281

Hvorfor ikke? Pga redsel, eller fordi du kan noe om smitte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...