AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #1 Del Skrevet 17. desember 2021 Jeg og samboer har vært uten prevensjon i 4 år. De to første årene stresset vi ikke noe med å bli gravid, men hadde en mentalitet som «skjer det, så skjer det». Deretter gikk vi aktivt inn for å lage barn, hvor jeg kjøpte inn eggløsningstester og prøvde å holde kontroll på hvilke dager fertiliteten var høyest. (På dette tidspunktet hadde jeg lange sykluser på rundt 40-50 dager). Et år gikk og vi opplevde aldri en positiv graviditetstest. Jeg ble henvist til gynekolog hvor jeg ble diagnostisert med PCO med mulig PCOS. Fikk Letrozol og senere Metformin. Fremdeles ingen positive tester, selv om eggløsningene kommer stabilt på rekke og rad. Gynekologen ville jeg skulle fortsette på Letrozol, og det har jeg nå gjort i til sammen 10 prøveperioder. Finnes det andre metoder jeg kan spørre gynekologen om, som kanskje kan hjelpe bedre enn Letrozol? Det skal nevnes at gynekologen ikke følger meg opp på noen som helst måte, så jeg har ikke fått flere alternativer fra ham. Den eneste beskjeden er at jeg bør gå ned 5-10 kg for å øke sjansene noe. (Som jeg jobber med). Jeg har også en revmatisk sykdom som muligens er med på å minske fertiliteten i dårlige perioder hvor jeg har mye smerter, så dette har jeg tatt i betraktning til den noe lange prøvingen. Jeg holder meg borte fra betennelsesdempende medisiner. Alle råd og svar mottas med takknemlighet:) Anonymkode: ec262...c86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 18. desember 2021 #2 Del Skrevet 18. desember 2021 Dette høres ut som en utrolig dårlig gynekolog 😲 Altså - totalt fraværende av oppfølging? Da jeg fikk letrozol ville min gynekolog at jeg skulle komme ofte innom for å se på eggutviklingen på UL. Og ta videre grep ut fra resultat der. Standard prosedyre var UL-sjekk, tilfredsstillende eggutvikling og da fikk jeg resept på ovitrelle. Sannsynligvis ville egget slippe av seg selv, men han sa også at det ikke er 100% sikkert at det gjør det. Uansett så gjør ovitrelle at det blir en ekstra boost, så kanskje det er det du trenger? Jeg ville absolutt spurt gynekologen om muligheten for ovitrelle for å nå prøve noe nytt. Det er også ganske vanlig å begynne å snakke om IVF-mulighetene etter ca. 6 mnd på letrozol uten at noe skjer. Om du føler du ikke blir hørt eller får lite/dårlig oppfølging er en annen idè å finne en annen gynekolog. Finnes så mange som virkelig tar tak i pasientene og bryr seg om å gi den best tenkelige behandlingen. Når du er henvist så har du mange valg. Du kan f.eks bli henvist privat (men betaler kun egenandel). Jeg vil varmt anbefale Medicus. Lykke til! Hilsen gravid snart 4-barnsmamma med PCOS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #3 Del Skrevet 20. desember 2021 For å bli gravid så må sæden inn i livmora. Er ikke gitt at den kommer inn der fra vagina hver gang. Et tips vi fikk var at dama bør få orgasme etter mannen. Ved orgasme så skjer det kontraksjoner i bekkenbunnen som gjør at cervix dypper seg ned og suger opp sæd som ligger i vagina.. i teorien. Det funket ikke for oss, så vi tok det et steg videre. Ejakulasjon i en 10 ml sprøyte (steril, fra apotek). Går an å føle seg frem til hvor cervix er - den kjennes ut som en trutmunn dypt i vagina, med en liten fordypning i midten. Den fordypningen i cervix er åpningen inn til livmoren, og der satte vi sprøyten med sæd rett inn (uten nålespiss), på timet eggløsningsdag. Er nok ikke helt etter boken, og det kan sikkert bli noen komplikasjoner jeg ikke vet om med å gjøre det sånn. Men - etter tre år med "vanlige forsøk", ble vi gravid på første forsøk med dette. Brukte en eggløsningsstimulerende medisin, men husker ikke hva det var, mange år siden nå. Anonymkode: 5146d...00b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå