AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #21 Skrevet 18. desember 2021 Hvis du skriver et gjeldsbrev og samtidig får pant i noe (bolig, bil eller annet løsøre) stiller du sterkt. Mange som advarer mot å låne bort penger. Det kan gå skikkelig galt. Det går som oftest bra, men greit å være klar over risikoen. Anonymkode: 039f6...5ef
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #22 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis du skriver et gjeldsbrev og samtidig får pant i noe (bolig, bil eller annet løsøre) stiller du sterkt. Mange som advarer mot å låne bort penger. Det kan gå skikkelig galt. Det går som oftest bra, men greit å være klar over risikoen. Anonymkode: 039f6...5ef Dette må gå gjennom bank eller advokat. Ellers kan TS like godt gi bort pengene. Anonymkode: 99651...0ec 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #23 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette må gå gjennom bank eller advokat. Ellers kan TS like godt gi bort pengene. Anonymkode: 99651...0ec Banken vil ikke ha noe med private låneavtaler å gjøre. Hvorfor skulle de det? Så alternativet da er å gå til advokat. Men det aller beste alternativet er selvfølgelig å droppe hele lånet. Det ender aldri bra å låne ut penger på den måten der. Anonymkode: f248b...ccc 1
saltvann Skrevet 18. desember 2021 #24 Skrevet 18. desember 2021 Har personen muligheten til forbrukslån? Jeg lånte til et familiemedlem jeg stolte på. Evig kamp om å få tilbake de pengene og forholdet der er ødelagt. Jeg ville ha tenkt meg om 10-12 ganger først. 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #25 Skrevet 18. desember 2021 Du bør ikke låne vekk penger. Sjansen er stor for at du aldri ser pengene igjen eller at det oppstår et uvennskap mellom deg og denne personen. Signerte papirer har ikke så stor betydning. Mange kommer seg unna uansett hvor ordentlig ting er gjort. Anonymkode: 944c7...3b1 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #26 Skrevet 18. desember 2021 Det er til samboeren min, skal gå til boligen han eier så vi sparer penger før vi kjøper sammen. Lønner seg ikke for meg å kjøpe meg inn for så kort tidsperiode vi skal bo i boligen før vi kjøper nytt. Anonymkode: 76c70...93a
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #27 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er til samboeren min, skal gå til boligen han eier så vi sparer penger før vi kjøper sammen. Lønner seg ikke for meg å kjøpe meg inn for så kort tidsperiode vi skal bo i boligen før vi kjøper nytt. Anonymkode: 76c70...93a Vi har forresten to barn sammen, tror ikke han skal lure meg for de pengene😏 Anonymkode: 76c70...93a
A-hunter Skrevet 18. desember 2021 #28 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er til samboeren min, skal gå til boligen han eier så vi sparer penger før vi kjøper sammen. Lønner seg ikke for meg å kjøpe meg inn for så kort tidsperiode vi skal bo i boligen før vi kjøper nytt. Anonymkode: 76c70...93a Det er alltid smart å holde tilbake vesentlig informasjon når man lurer på noe. Da sikrer man å få mange svar, tips og råd uten noen form for relevans. Du vet at folk bruker tiden sin på deg? 9
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #29 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Vi har forresten to barn sammen, tror ikke han skal lure meg for de pengene😏 Anonymkode: 76c70...93a AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Det er til samboeren min, skal gå til boligen han eier så vi sparer penger før vi kjøper sammen. Lønner seg ikke for meg å kjøpe meg inn for så kort tidsperiode vi skal bo i boligen før vi kjøper nytt. Anonymkode: 76c70...93a Hvem sin fantastiske idè var dette? La meg gjette, lånet blir også gitt rentefritt? Han sparer renter, du taper avkastning på midlene? Boliglånsrenta er rekordlav, og prisveksten er begrenset nå på grunn av usikkeret. Avkastningen på indeksfond, selv den dårligste høyrentekontoen, eller ikke minst BSU2, er ganske god. Invester egne penger frem til dere kjøper felles. Anonymkode: ad3b4...9bb 5
Gjest Blondie65 Skrevet 18. desember 2021 #30 Skrevet 18. desember 2021 Jeg fraråder deg å gjøre dette. Jeg begriper ikke at du vil. Men hvis du absolutt skal gjøre det, får du betrakte han som den største svindleren du kan tenke deg og behandle lånet deretter. Med det mener jeg at du må anse lånet som svært vanskelig å inndrive, med store kostnader for deg. Hva skal til for at du da får pengene dine? Jo, da er det bevitnet skriftlig lånekontrakt, renter pluss forsinkelsesrenter og tidsfrister. Her er for øvrig en mal for lånekontrakt. Og TS: Tinglysning, bevitnet underskrift. Jeg gjentar: Tinlysning og bevitnet underskrift. Hvis dette er for vanskelig for han eller deg så si nei!
Gjest Blondie65 Skrevet 18. desember 2021 #31 Skrevet 18. desember 2021 Nå ser jeg at du må logge inn for å fylle ut denne som jeg ga eksempel på. Kanskje du finner noe lignende i din bank?
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #32 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Vi har forresten to barn sammen, tror ikke han skal lure meg for de pengene😏 Anonymkode: 76c70...93a Hahahhaha som om det er en sikkerhet for å ikke bli rævvkjørt. Det er oppskriften på høykonflikt og sinnsykt stygge brudd. Anonymkode: f9d6a...0e9 6
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 18. desember 2021 #33 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er til samboeren min, skal gå til boligen han eier så vi sparer penger før vi kjøper sammen. Lønner seg ikke for meg å kjøpe meg inn for så kort tidsperiode vi skal bo i boligen før vi kjøper nytt. Anonymkode: 76c70...93a Gift dere, så kan du kjøpe deg inn gratis. Å låne ham penger på den måten er bare tull, han sparer renter og du taper avkastning som flere påpekte. Hvorfor ikke bare vente til dere kjøper nytt?
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #34 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hvem sin fantastiske idè var dette? La meg gjette, lånet blir også gitt rentefritt? Han sparer renter, du taper avkastning på midlene? Boliglånsrenta er rekordlav, og prisveksten er begrenset nå på grunn av usikkeret. Avkastningen på indeksfond, selv den dårligste høyrentekontoen, eller ikke minst BSU2, er ganske god. Invester egne penger frem til dere kjøper felles. Anonymkode: ad3b4...9bb Du er ikke god på å gjette. Hold deg heller til fakta. Jeg slipper formuesskatt og får tilsvarende andel i boligprisveksten som midlene mine utgjør av verdien. Å sette pengene i fond for så kort tid er svært risikabelt. Anonymkode: 76c70...93a
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #35 Skrevet 18. desember 2021 Anonymus Notarius skrev (3 minutter siden): Gift dere, så kan du kjøpe deg inn gratis. Å låne ham penger på den måten er bare tull, han sparer renter og du taper avkastning som flere påpekte. Hvorfor ikke bare vente til dere kjøper nytt? AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du er ikke god på å gjette. Hold deg heller til fakta. Jeg slipper formuesskatt og får tilsvarende andel i boligprisveksten som midlene mine utgjør av verdien. Å sette pengene i fond for så kort tid er svært risikabelt. Anonymkode: 76c70...93a Anonymkode: 76c70...93a
Gjest Blondie65 Skrevet 18. desember 2021 #36 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du er ikke god på å gjette. Hold deg heller til fakta. Jeg slipper formuesskatt og får tilsvarende andel i boligprisveksten som midlene mine utgjør av verdien. Å sette pengene i fond for så kort tid er svært risikabelt. Anonymkode: 76c70...93a Nei, det gjør du ikke med mindre du kjøper deg inn. Jeg aner ikke hvorfor du tror det? Får banken hans tilsvarende andel av boligprisveksten som det lånet deres utgjør? Nei, ingen rene lånegivere får det. Med andre ord: istedenfor å gjøre narr av de som fraråder deg, bør du sette deg inn i det du er i ferd med å gjøre. Hvis du skal ha del i prisvekst må du eie bolig. Så da må du kjøpe deg inn, tinglyse eierandel og betale eventuelle offentlige avgifter. Jeg tipper det er han som har fortalt at det er "ingen vits" i at du kjøper deg inn, men at han kan gi deg andel av prisvekst. Det hadde vært interessant å vite hvorfor han trenger pengene dine i en bolig han ikke vil gi deg eierandel. Og en annen ting: Det at dere har barn sammen er ingen garanti mot å bli svindlet. Det er mange som har blitt lurt trill rundt og svindlet fordi partner har lurt dem med eventyr eller gått bak ryggen deres - på tross av dette har gått ut over felles barn.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #37 Skrevet 18. desember 2021 Blondie65 skrev (6 minutter siden): Nei, det gjør du ikke med mindre du kjøper deg inn. Jeg aner ikke hvorfor du tror det? Får banken hans tilsvarende andel av boligprisveksten som det lånet deres utgjør? Nei, ingen rene lånegivere får det. Med andre ord: istedenfor å gjøre narr av de som fraråder deg, bør du sette deg inn i det du er i ferd med å gjøre. Hvis du skal ha del i prisvekst må du eie bolig. Så da må du kjøpe deg inn, tinglyse eierandel og betale eventuelle offentlige avgifter. Jeg tipper det er han som har fortalt at det er "ingen vits" i at du kjøper deg inn, men at han kan gi deg andel av prisvekst. Det hadde vært interessant å vite hvorfor han trenger pengene dine i en bolig han ikke vil gi deg eierandel. Og en annen ting: Det at dere har barn sammen er ingen garanti mot å bli svindlet. Det er mange som har blitt lurt trill rundt og svindlet fordi partner har lurt dem med eventyr eller gått bak ryggen deres - på tross av dette har gått ut over felles barn. Det er jeg som ikke vil kjøpe meg inn, det blir for dyrt for kun et år. Og så lenge det står i kontrakten at jeg skal ha andel av prisveksten så skjønner jeg ikke hva som er så farlig med det? Helt oppriktig, sikkert naiv, men en kontrakt er bindende. Anonymkode: 76c70...93a
Gjest Blondie65 Skrevet 18. desember 2021 #38 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er jeg som ikke vil kjøpe meg inn, det blir for dyrt for kun et år. Og så lenge det står i kontrakten at jeg skal ha andel av prisveksten så skjønner jeg ikke hva som er så farlig med det? Helt oppriktig, sikkert naiv, men en kontrakt er bindende. Anonymkode: 76c70...93a En kontrakt er bindende, dersom alle er enig om at det er en kontrakt. En muntlig kontrakt er også bindende - se hvor langt du kommer med den. Da vrir jeg på spørsmålet: hvorfor er det så viktig at han får låne disse pengene av deg nå, hvorfor kan det ikke vente et år til dere kjøper bolig sammen?
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #39 Skrevet 18. desember 2021 Blondie65 skrev (9 minutter siden): En kontrakt er bindende, dersom alle er enig om at det er en kontrakt. En muntlig kontrakt er også bindende - se hvor langt du kommer med den. Da vrir jeg på spørsmålet: hvorfor er det så viktig at han får låne disse pengene av deg nå, hvorfor kan det ikke vente et år til dere kjøper bolig sammen? Da taper jeg penger på det, inflasjon og boligprisvekst. Bonus for han at han slipper renteutgifter. Anonymkode: 76c70...93a
Gjest Blondie65 Skrevet 18. desember 2021 #40 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da taper jeg penger på det, inflasjon og boligprisvekst. Bonus for han at han slipper renteutgifter. Anonymkode: 76c70...93a Du risikerer ikke tull med 250.000. De 250.000 er det cash du har? Hva skje hvis du taper dem, har du råd til det? Og hvorfor skal lånet være rentefritt? Skal han ikke betale avdrag på det heller?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå