AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #1 Skrevet 17. desember 2021 Er det noen som har råd om hva kontrakten bør inneholde? Jeg skal låne bort ganske mye penger til et familiemedlem. Anonymkode: 76c70...93a
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #2 Skrevet 17. desember 2021 Tydelige detaljer for tilbakebetaling, og hva som skjer om h*n ikke betaler etter planen. Anonymkode: c57c8...bba 6
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #3 Skrevet 17. desember 2021 Det bør inneholde informasjon om hvem som låner penger, hvor mye som er lånt bort, hvilke tidspunkt for når pengene skal tilbakebetales, hvilken rente som skal belastes samt en setning som gjør det enklere å drive inn pengene hvis du ikke får de frivillig. Anonymkode: c3e73...231 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #4 Skrevet 17. desember 2021 Ingenting, for du bør droppe det! Anonymkode: b843c...f85 23
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #5 Skrevet 17. desember 2021 Sørg for at en tredjeperson skriver under kontrakten som vitne og at du får med at det er et gjeldsbrev hvor den som låner penger skal dekke alle advokat utgifter og øvrige utgifter hvis midlene ikke blir betalt og advokat må engasjeres. Jeg lånte vekk penger og fikk bare igjen 1/4 i tide etter hva som var avtalen, så kom det litt mer over de neste fem årene (låneperiode var satt til ett år) men fortsatt langt fra alt. Vi hadde kontrakt på lånet men advokatutgiftene for å kreve inn ble for høye til at jeg kunne engasjere en så jeg tapte altså halvparten av lånet. Lånte til et familie medlem jeg stolte på Har du foretak eller AS er det bedre å låne bort som det og ikke privatperson for da kan du engasjere inkassofirma om alt går skeis Anonymkode: 60afa...d31 7
Pachka Sigaret Skrevet 17. desember 2021 #6 Skrevet 17. desember 2021 (endret) Folk kan være grådige og ekle når det kommer til penger - du får frem det absolutt verste i folk når det gjelder slikt. Hva hvis dette lånet helt unødvendig ødelegger familieforholdet ditt? Noen kan synes det er helt greit å ta det som gratis penger fra deg fremfor et lån, og så vil de evt. kutte kontakten med deg hvis du ikke går med på det senere, miste respekten for deg pga. gratis penger ja du kan også bli til deres fiende. Ikke lån ut en eneste krone med mindre det er små beløp du synes det er helt greit å tape. Hvis du må gi privat lån så skal du ha pant i boligen, og du må være forberedt på å tvangsselge den hvis de ikke betaler. Det eneste som hjelper når det kommer til penger er å sikre seg i deres verdier og tvang. Det er trist å si det sånn, men verden er sånn. Endret 17. desember 2021 av Pachka Sigaret 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #7 Skrevet 17. desember 2021 Få kontrakten satt opp hos advokat og tinglyst, men ikke da en gang er du garantert å få pengene igjen. Hvis vedkommende skifter sivilstatus eller flytter utenlands, slutter brevet å opphøre, du står også bakerst i køa bak andre kreditorer hvis det er mer gjeld, blant annet. Advokaten var åpen om dette da jeg og eksen var der for å skrive gjeldsbrev, det gikk selvsagt til helvete og jeg fikk ikke igjen pengene før det hadde gått 7 år. Og da fordi noen truet ham. Tenk deg om hvis du har tenkt å belage deg på gyldigheten av et gjeldsbrev. Anonymkode: 900ac...b8d 7
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #8 Skrevet 17. desember 2021 Kjenner du en jurist eller revisor? Spør denne personen om hjelp. Tenk om du aldri får pengene tilbake. Anonymkode: bc776...4cc 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #9 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Få kontrakten satt opp hos advokat og tinglyst, men ikke da en gang er du garantert å få pengene igjen. Hvis vedkommende skifter sivilstatus eller flytter utenlands, slutter brevet å opphøre, du står også bakerst i køa bak andre kreditorer hvis det er mer gjeld, blant annet. Advokaten var åpen om dette da jeg og eksen var der for å skrive gjeldsbrev, det gikk selvsagt til helvete og jeg fikk ikke igjen pengene før det hadde gått 7 år. Og da fordi noen truet ham. Tenk deg om hvis du har tenkt å belage deg på gyldigheten av et gjeldsbrev. Anonymkode: 900ac...b8d Hva mener du med at endret sivilstatus gjør at gjeldsbrevet oppheves?? Anonymkode: 76c70...93a 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #10 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva mener du med at endret sivilstatus gjør at gjeldsbrevet oppheves?? Anonymkode: 76c70...93a Du har fått flere gode tips og bra svar, men det eneste du responderer på er fra en som helt tydelig ikke har kunnskap om temaet og som i tillegg krever inn penger ved hjelp av trusler fra andre (torpedoer?). Anonymkode: f248b...ccc 6
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #11 Skrevet 18. desember 2021 Håper ikke det er for å hjelpe noen med forbruks eller spillegjeld. Der fins gode offentlige ordninger for den type problemer Anonymkode: 30827...e68 4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #12 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Kjenner du en jurist eller revisor? Spør denne personen om hjelp. Tenk om du aldri får pengene tilbake. Anonymkode: bc776...4cc Jeg er revisor. Og vi kan lite om slike privatrettslige avtaler. Med unntak av at jeg ville vært veldig kritisk til verdsettelsen av fordringen om noen prøvde å presentere et slikt utlån i balansen. Uansett om det er utarbeidet av advokat, og tinglyst, vil det i praksis være nesten umulig, og ikke minst dyrt, å inndrive pengene om motparten gjør seg vanskelig. Jeg låner aldri bort penger. Med unntak av hvis jeg spiser lunsj med ei venninne, og hun har glemt kortet, men da kaller jeg det å spandere. Anonymkode: ad3b4...9bb 6
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #13 Skrevet 18. desember 2021 Jeg ville vurdert å ta et slags depositum i form av en gjenstand som betyr mye eller er verdifull, som personen først får igjen når han/hun har tilbakebetalt pengene. Anonymkode: 24750...644 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #14 Skrevet 18. desember 2021 Du kan skrive hva du vil. Hvis låntaker ikke betaler så ser du aldri de pengene igjen uansett hva du har skrevet. Anonymkode: 7222f...79f 1
Gjest O.G. Skrevet 18. desember 2021 #15 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ingenting, for du bør droppe det! Anonymkode: b843c...f85 Dette.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #16 Skrevet 18. desember 2021 Hva skal pengene gå til? Hvor mye er det snakk om? Anonymkode: 7c5fc...5a4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #17 Skrevet 18. desember 2021 Selvfølgelig skal du ikke låne ut penger... Anonymkode: f9d6a...0e9 1
Kaisada Skrevet 18. desember 2021 #18 Skrevet 18. desember 2021 Penger og familierelasjoner er NOOOOOOOOO! 8
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #19 Skrevet 18. desember 2021 Ikke gjør dette. La det gå gjennom banken. Bestill time der. Anonymkode: 99651...0ec 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #20 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg ville vurdert å ta et slags depositum i form av en gjenstand som betyr mye eller er verdifull, som personen først får igjen når han/hun har tilbakebetalt pengene. Anonymkode: 24750...644 Hvilken gjenstand skulle det være mener du, hvis beløpet kanskje er på 250000,- eller kanskje enda mer. Teorien din fungerer sikkert på småbeløp opp til et par tusen... Anonymkode: f248b...ccc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå