Gå til innhold

Barnet mitt ble diagnostisert med cerebral parese i dag😭

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har vært på utredning for det i et halvt år nå og han var i høyrisiko sonen, så jeg har jo vært forberedt lenge. Det er et sjokk og noe jeg må ta tiden til hjelp med. Det er jo en sorg og noe man ikke ønsker for barnet sitt. 
Fysioterapeuter har vært her ca. en gang i uka de to siste mnd for å trene han. Allikevel er jeg bekymret for fremtiden hans… Kommer han til å sitte i rullestol? Blir han å trenge mye hjelp? Kan han ikke løpe? 

Så mange tusenvis av bekymringer i hodet mitt nå at jeg ikke klarer å fokusere på de planene jeg hadde i dag :( Mammahjertet mitt blør i dag❤️ 

Er så glad i han, men hadde håpet dette bare var en vond drøm…

Noen andre her som har barn med CP? Hvordan har det gått? 
Kunne trengt noen trøstende ord, selv om det kanskje hjelper lite… Han er forresten 1 år i januar. 

Anonymkode: 83480...7a1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir selvfølgelig anekdotisk, men kollegaen min har CP, mastergrad og er i full jobb. Han halter og har litt problemer med den ene armen, men både løper og sykler.
Jeg håper det går bra med gutten din❤️ Han kan leve et godt liv med CP! Det viktigste er støtten fra dere foreldre. Hvis det skjedde i fødsel kan dere kanskje søke om pasientskadeerstatning og tilpasse huset til eventuell rullestol?

Anonymkode: f9888...388

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det blir selvfølgelig anekdotisk, men kollegaen min har CP, mastergrad og er i full jobb. Han halter og har litt problemer med den ene armen, men både løper og sykler.
Jeg håper det går bra med gutten din❤️ Han kan leve et godt liv med CP! Det viktigste er støtten fra dere foreldre. Hvis det skjedde i fødsel kan dere kanskje søke om pasientskadeerstatning og tilpasse huset til eventuell rullestol?

Anonymkode: f9888...388

Har han mild grad? Har han ufrivillige bevegelser? Hvordan var CP hans som barn? Er han hos fysioterapeut? 

Ja, han har det tilsynelatende bra❤️ Han er jo for liten til å skjønne noe enda uansett. 
Jeg hadde en litt komplisert fødsel, og de mener at det skjedde da grunnet oksygenmangel…. Så føler ofte dette er min skyld.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har han mild grad? Har han ufrivillige bevegelser? Hvordan var CP hans som barn? Er han hos fysioterapeut? 

Ja, han har det tilsynelatende bra❤️ Han er jo for liten til å skjønne noe enda uansett. 
Jeg hadde en litt komplisert fødsel, og de mener at det skjedde da grunnet oksygenmangel…. Så føler ofte dette er min skyld.. 

Da var det nok heller sykehuset sin feil. Du har jo ingen forutsetning for å kunne visst dette. 

Ble ikke oksygen målt underveis? Min fødsel var mindre komplisert men de satt likevel elektrode på barnets hode mens hen enda var langt opp i fødekanalen. De sa det var rutine og for sikkerhet itillfelle det gikk mot hastesnitt og baby måtte raskt ut. 

Anonymkode: f5902...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Da var det nok heller sykehuset sin feil. Du har jo ingen forutsetning for å kunne visst dette. 

Ble ikke oksygen målt underveis? Min fødsel var mindre komplisert men de satt likevel elektrode på barnets hode mens hen enda var langt opp i fødekanalen. De sa det var rutine og for sikkerhet itillfelle det gikk mot hastesnitt og baby måtte raskt ut. 

Anonymkode: f5902...3b3

Jeg aner ikke… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er IKKE din feil! 
CP er jo så mangt. Det ene barnet jeg kjenner med dette har et ganske vanlig liv, men blir fortere sliten enn de andre barna.

Jeg har et barn som er syk (ikke CP). Jeg har brukt mye tid og krefter på å lære meg å ikke se så langt frem, men holde fokus på her og nå. Veldig vanskelig, men for meg ble det lettere da jeg fikk det til. 

Anonymkode: cefcd...4a2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære deg, sender deg en klem!

Jeg kjenner 2 stykker med cp, ene sitter i rullestol og jobber på sykehuset her jeg bor, flotte folk som klarer seg kjempebra. Ville bare dele det. ❤

Anonymkode: ae215...ba1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 17.12.2021 den 12.51):

Vi har vært på utredning for det i et halvt år nå og han var i høyrisiko sonen, så jeg har jo vært forberedt lenge. Det er et sjokk og noe jeg må ta tiden til hjelp med. Det er jo en sorg og noe man ikke ønsker for barnet sitt. 
Fysioterapeuter har vært her ca. en gang i uka de to siste mnd for å trene han. Allikevel er jeg bekymret for fremtiden hans… Kommer han til å sitte i rullestol? Blir han å trenge mye hjelp? Kan han ikke løpe? 

Så mange tusenvis av bekymringer i hodet mitt nå at jeg ikke klarer å fokusere på de planene jeg hadde i dag :( Mammahjertet mitt blør i dag❤️ 

Er så glad i han, men hadde håpet dette bare var en vond drøm…

Noen andre her som har barn med CP? Hvordan har det gått? 
Kunne trengt noen trøstende ord, selv om det kanskje hjelper lite… Han er forresten 1 år i januar. 

En gutt på min alder, midten av 40 årene. Han har vært med venner på det venner gjør. Han har også en kone og barn. 

Jeg har et søsken barn hun har det ikke sånn, hun ble skjermet og vokste opp med bare voksne. CP ligger i kroppen og ikke i hodet. Det må du aldri glemme at mentalt er barnet ditt som alle andre barn. Barnet kan bli litt mer sinna som liten, om språket er dårlig. Det beste du kan gi ditt barn er en oppvekst som er så normal som over hode mulig. 

Han som er gift og søskenbarnet mitt er like mye rammet av CP. Men han som fikk være i en normal oppvekst fungerer bedre sammen med folk. Søskenbarnet mitt kan til tider være litt håpløs å snakke med. Siden hen kommer med urimelige krav og har 0 sosiale antenner. Og det er pga oppveksten og ikke CP, som er årsak til 

En i bygda mi, med sterk CP og alle trodde var mentalt helt ute, fikk etterhvert utrykt seg skriftlig. Og skrev om hvordan det var å være normal i hodet. Men bli behandlet som mentalt tilbakeståebde. 

Så sier det igjen, glem aldri at ditt barn er ikke mentalt tilbakestående. Og trenger mye støtte til å takle alleekstea  utfordringer i livet 

Anonymkode: ab160...87c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klem til deg ❤️ Mitt barn har ikke cp, men en annen diagnose. Det er et sjokk når barnet får en diagnose, men den er bare en forklaring på utfordringene barnet har. Barnet ditt er den samme som før diagnosen.

Sørg nå over det som ikke ble som du drømte om. Det som jeg har hatt mye hjelp i, er å ha kontakt med andre foreldre med barn med samme diagnose.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...