AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #1 Skrevet 17. desember 2021 Jeg kommer snart til å motta et skriftlig jobbtilbud, og er veldig spent på hvilken lønn de kommer til å tilby meg. I utlysningen sto det lønnsspenn (statlig), men er altså spent på hvor de kommer til å plassere seg innenfor dette spennet. Jeg kommer evt. til å forhandle etter tilbudet er mottatt, med mindre de allerede tilbyr det jeg ønsker. Hadde vært spennende å høre andres erfaringer 😊 Hva fikk du i tilbud ifht det som sto i utlysningen? Forhandlet du, hvordan gikk i så fall det? Anonymkode: f3c73...9b8
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #2 Skrevet 17. desember 2021 Hei, stod det «Ved spesielt kvalifiserte kandidater kan høyere lønn vurderes»? Jeg fikk på grunn av denne setningen tre lønnstrinn over det maksimale de hadde lyst ut med. Anonymkode: 59b08...f58
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #3 Skrevet 17. desember 2021 Jeg fikk tilbud i nedre sjiktet, men ringte å sa at jeg ville ha mer. Endte opp ganske midt i spennet, og var fornøyd med det. Anonymkode: 0c220...b47
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #4 Skrevet 17. desember 2021 Jeg fikk helt i nedre sjiktet som nyutdannet. Ikke særlig rom for forhandling, gikk vel opp 10 000 Anonymkode: 88e83...63d
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #5 Skrevet 17. desember 2021 Fikk nettopp jobb som rådgiver i staten, lønnspenn var 510-595.000, jeg ble tilbudt 565'. Har 3,5 års relevant erfaring og bachelorgrad. Anonymkode: 1df53...179
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #6 Skrevet 17. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 17.12.2021 den 13.10): Hei, stod det «Ved spesielt kvalifiserte kandidater kan høyere lønn vurderes»? Jeg fikk på grunn av denne setningen tre lønnstrinn over det maksimale de hadde lyst ut med. Anonymkode: 59b08...f58 Nei, det sto ingenting om dette. Men det var oppgitt to lønnsspenn (rådgiver/seniorrådgiver). Jeg kvalifiserer nok ikke for å havne i kategorien seniorrådgiver. Og lønna jeg har i dag er relativt nærme «taket» de har oppgitt for rådgivere. Så jeg er spent på om de kommer til å tilby noe under min nåværende lønn, for da er det ikke aktuelt å takke ja, selv om jeg selvsagt har veldig lyst på jobben. Og dessuten ønsker jeg også å gå noe opp i lønn. Så jeg håper de tilbyr meg en lønn i øvre sjiktet for rådgivere, men det er vel kanskje litt usannsynlig… Håper de ikke legger seg altfor lavt slik at det blir pinlig å forhandle opp lønna, eller slik at jeg i verste fall må takke nei til stillingen. AnonymBruker skrev (På 17.12.2021 den 13.14): Jeg fikk tilbud i nedre sjiktet, men ringte å sa at jeg ville ha mer. Endte opp ganske midt i spennet, og var fornøyd med det. Anonymkode: 0c220...b47 Var du da nyutdannet, eller hadde du erfaring? AnonymBruker skrev (På 17.12.2021 den 15.22): Fikk nettopp jobb som rådgiver i staten, lønnspenn var 510-595.000, jeg ble tilbudt 565'. Har 3,5 års relevant erfaring og bachelorgrad. Anonymkode: 1df53...179 Takk for svar. Forsøkte du å forhandle? Anonymkode: f3c73...9b8
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #7 Skrevet 17. desember 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Takk for svar. Forsøkte du å forhandle? Anonymkode: f3c73...9b8 Ja, jeg forhandlet. Men forhandlet om fast hjemmekontor (pga fjernpendling) 2 dager i uken og hver hele 3. uke. Fikk også 7 ekstra fridager med lønn for studier jeg tar ved siden av jobb. Fikk også et kursbudsjett på 30.000 per år. Etter prøvetiden går jeg opp til 585'. Så synes det var så gode betingelser (til sammenligning med nåværende jobb) at jeg takket ja☺️ Anonymkode: 1df53...179
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #8 Skrevet 17. desember 2021 Jeg fikk jobb som seniorrådgiver i staten i våres. Ble tilbudt det nesthøyeste lønnstrinnet ut fra lønnsspennet som var oppgitt i stillingsannonsen, greide å forhandle meg opp til å få det høyeste. Prøvde egentlig å få enda mer (fordi setningen «høyere avlønning kan vurderes for spesielt kvalifiserte søkere» sto i annonsen), men det fikk jeg ikke. Jeg mener jeg var spesielt godt kvalifisert, da jeg har jobbet med omtrent akkurat det samme i en annen virksomhet i 14 år, og jeg har både hovedutdanning og videreutdanning som går helt direkte på emnene jeg jobber med. Med dengang ei. (Valgte likevel å ta jobben, altså, jeg gikk uansett opp nesten 50.000 og ligger høyere enn de fleste av kollegene mine. Var antakelig derfor de ikke ville/kunne gi meg enda mer). Anonymkode: e21ae...b08 1
TarAldar1on Skrevet 17. desember 2021 #9 Skrevet 17. desember 2021 Ble du ikke spurt hva du tenker om lønnsnivå selv? har en kompis som jobber i det offentlige hvor de ofte har disse lønnsspennene i annonsen. han sa at man skal alltid be om det høyeste de kan tilby. Sjelden de sier noe på det, iallefall om du også kan argumentere litt for det. sa også at det stort sett alltid er menn som gjør det, mens kvinner ofte legger seg midt på. Eller sier seg fornøyd med en liten lønnsøkning ift tidligere jobb. Så man kan jo si at lønnsforskjeller ofte er selvforskyldt.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #10 Skrevet 17. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 17.12.2021 den 16.05): Ja, jeg forhandlet. Men forhandlet om fast hjemmekontor (pga fjernpendling) 2 dager i uken og hver hele 3. uke. Fikk også 7 ekstra fridager med lønn for studier jeg tar ved siden av jobb. Fikk også et kursbudsjett på 30.000 per år. Etter prøvetiden går jeg opp til 585'. Så synes det var så gode betingelser (til sammenligning med nåværende jobb) at jeg takket ja☺️ Anonymkode: 1df53...179 Oi, ja, dette hørtes jo veldig bra ut! 👏👏👏 AnonymBruker skrev (På 17.12.2021 den 16.11): Jeg fikk jobb som seniorrådgiver i staten i våres. Ble tilbudt det nesthøyeste lønnstrinnet ut fra lønnsspennet som var oppgitt i stillingsannonsen, greide å forhandle meg opp til å få det høyeste. Prøvde egentlig å få enda mer (fordi setningen «høyere avlønning kan vurderes for spesielt kvalifiserte søkere» sto i annonsen), men det fikk jeg ikke. Jeg mener jeg var spesielt godt kvalifisert, da jeg har jobbet med omtrent akkurat det samme i en annen virksomhet i 14 år, og jeg har både hovedutdanning og videreutdanning som går helt direkte på emnene jeg jobber med. Med dengang ei. (Valgte likevel å ta jobben, altså, jeg gikk uansett opp nesten 50.000 og ligger høyere enn de fleste av kollegene mine. Var antakelig derfor de ikke ville/kunne gi meg enda mer). Anonymkode: e21ae...b08 Lønnsøkning på 50 000 er jo ganske bra, synes nå jeg, men enig i at det høres ut som du er spesielt kvalifisert, ja. TarAldar1on skrev (På 17.12.2021 den 16.12): Ble du ikke spurt hva du tenker om lønnsnivå selv? har en kompis som jobber i det offentlige hvor de ofte har disse lønnsspennene i annonsen. han sa at man skal alltid be om det høyeste de kan tilby. Sjelden de sier noe på det, iallefall om du også kan argumentere litt for det. sa også at det stort sett alltid er menn som gjør det, mens kvinner ofte legger seg midt på. Eller sier seg fornøyd med en liten lønnsøkning ift tidligere jobb. Så man kan jo si at lønnsforskjeller ofte er selvforskyldt. Nei, vi har ikke snakket om lønn. De har kun sagt at jeg er innstilt som nummer én, og når jeg kommer til å få det skriftlige jobbtilbudet. Jeg tenker jeg tar eventuelle forhandlinger når jeg får tilbudet tilsendt. Jeg tenker jo egentlig å spørre om det høyeste de kan tilby innenfor stillingskode rådgiver siden jeg ikke er langt unna denne lønna nå i dag. Men hvis de legger seg veldig mye lavere, føler jeg det blir litt pinlig å spørre om såpass mye mer. Men det er som sagt uaktuelt å gå ned i lønn i hvert fall, og aller helst vil jeg gå opp litt når jeg først bytter jobb. Anonymkode: f3c73...9b8
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #11 Skrevet 17. desember 2021 Litt på siden, men lurer på om det er innenfor å bruke "ønsker ikke å gå ned lønn"-argumentet i lønnsforhandlinger i ny jobb?Eller bør man kun argumente ut ifra egne kvalifikasjoner(utdanning og erfaring)? Anonymkode: 9def0...aec
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #12 Skrevet 17. desember 2021 Jeg fikk en del ekstra i personlig tillegg når jeg fikk jobben, utover toppen av utlyst spenn. (kommunal). Har 4 års relevant arbeidserfaring etter bachelor, og nesten 600’ i årslønn. har veldig spesiell kompetanse, men likevel. AnonymBruker skrev (På 17.12.2021 den 22.35): Litt på siden, men lurer på om det er innenfor å bruke "ønsker ikke å gå ned lønn"-argumentet i lønnsforhandlinger i ny jobb?Eller bør man kun argumente ut ifra egne kvalifikasjoner(utdanning og erfaring)? Anonymkode: 9def0...aec Det brukte jeg! 🙂 Anonymkode: 12a08...f6a
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #13 Skrevet 17. desember 2021 Takk for svar😊Hvordan forhandler man rent praktisk?Foregår det på mail eller må man skrive et formelt brev som man sender i vedlegg? Kunne noen ha delt et forslag til oppsett?Er helg grønn på dette😊 Anonymkode: 9def0...aec
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #14 Skrevet 17. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Takk for svar😊Hvordan forhandler man rent praktisk?Foregår det på mail eller må man skrive et formelt brev som man sender i vedlegg? Kunne noen ha delt et forslag til oppsett?Er helg grønn på dette😊 Anonymkode: 9def0...aec Jeg slenger meg på, for jeg lurer også på dette. Anonymkode: e48fe...890
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #15 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg slenger meg på, for jeg lurer også på dette. Anonymkode: e48fe...890 Jeg også lurer. 🙋♀️ Har vært midlertidig ansatt og skal få tilbud om fast. Ønsker mer i lønn enn det jeg har fått til nå og tenker at jeg er i en god posisjon til å kunne forhandle, men vet ikke hvordan jeg skal gå frem. Synes egentlig det er skikkelig ubehagelig å diskutere lønn. Anonymkode: ce7f7...9b9
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #16 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Takk for svar😊Hvordan forhandler man rent praktisk?Foregår det på mail eller må man skrive et formelt brev som man sender i vedlegg? Kunne noen ha delt et forslag til oppsett?Er helg grønn på dette😊 Anonymkode: 9def0...aec Jeg takket ja til ny jobb denne uken og forhandlet opp 20k i året. De hadde allerede gitt et godt tilbud da jeg også hadde fått et annet jobbtilbud som de var informert om, så det var ikke veldig mye rom for forhandlinger. Hadde også snakket med fagforeningen. Dette var privat da, men jeg føler jeg fikk forhandlet på en saklig og genuin måte. Jeg var opptatt av å fokusere grunnlaget for forhandlingen først og fremst. At det var fordi jeg har flere år relevant erfaring, er vant med autorisasjoner jeg må ta for å jobbe, er vant med arbeidsverktøyene selv om oppgavene blir nye og at jeg er veldig klar for nye oppgaver og hadde fått veldig godt inntrykk av dem. Synes det var viktigå forklare hvorfor jeg ba om mer i stedetfor hvorforde skulle gi meg mer, om den formuleringen gir mening? Så var jeg jo også så priviligert at jeg hadde to tilbud på bordet og påpekte at hvis jeg skulle si ja over telefonen uten betenkningstid så måtte de gå opp 20k. Jeg gikk totalt opp ca 70k I grunnlønn fra der jeg er i dag 😊 er utrolig fornøyd med det! Anonymkode: d6cae...5a3
Frisk Skrevet 21. desember 2021 #17 Skrevet 21. desember 2021 (endret) Det virker så lett.... Hva jobber dere med? Jeg fikk blankt avslag på mitt lønnskrav, kom ingen andre tilbud heller - annet enn tarifflønn... Er veldig fristet til å takke nei til jobbtilbudet. Endret 21. desember 2021 av Frisk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå