Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er sikkert mange av oss der ute. Jeg har vært ufrivillig alenemor siden babyen var 2mnd, da mannen min ble alvorlig syk. Nå er baby 4 mnd

Hittil har det gått greit. Hun har vært litt klistremerke, bl.a. kun sovet oppå meg. Men den siste 1,5 mnd har hun kunne sitte i vippestol/babygym i 15-20 min og vært fornøyd. Vært med på badet så jeg har tatt en dusj osv. 

Nå går ikke dette lengre. Hun starter å sutre så sykt fort. Virker skikkelig irritert og misfornøyd. Så jeg sliter med å få spist, dusja, vaska klær, osv. Må liksom bytte aktivitet så ofte for at hun skal være fornøyd. Og så prøver jeg å tåle litt sutring, men det eskalerer alltid til gråt. 

Bæresjal er mye brukt, det trives hun i. Men jeg har fått vondt i ryggen, og må prøve å begrense.

Nå sovner hun ikke oppå meg lengre heller, bate tett inntil meg i senga. Hvis jeg sniker meg unna etter hun har sovna, våkner hun fort.

Håper dette er en fase..! Alenemødre, hva er deres beste tips for å overleve slike faser?

Anonymkode: 6db77...01d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare akseptere at det er sånn. Jeg måtte bare ligge i senga, dusje med babyen i armene og få ordna med sjampo med ei hånd, osv. Det går over, jeg lover ❤️ 

Anonymkode: 298c2...e0a

• Liker 8
Skrevet

Bare for å klargjøre. Dette er ikke en krevende baby, men en helt vanlig normal baby.

Anonymkode: 0aa8a...b9c

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bare for å klargjøre. Dette er ikke en krevende baby, men en helt vanlig normal baby.

Anonymkode: 0aa8a...b9c

Ts skriver ingenting om hvor mye barnet sover. Jeg er tilbøyelig til og være enig med deg hvis barnet "bare" er veldig klistremerke, men hvis barnet i tillegg våkner masse på natt, så vil jeg kalle det krevende.

Jeg var egentlig ikke alenemor, men var det i praksis, fordi far ikke taklet at barnet var krevende og meldte seg helt ut fra alt.

Enig med de som sier at det beste rådet er å bare akseptere at det er sånn akkurat nå. Prøv å ikke føle at det er urettferdig at andre har lettere babyer eller å bli irritert over at ikke babyen klarer å være alene i to sekunder. Det snur nok i løpet av noen måneder, og da blir ting veldig mye enklere. Jeg hadde en baby som var slik du beskriver + veldig dårlig søvn. Folk sa "bare vent, det blir verre" osv når jeg prøvde å uttrykke at det var tungt. Men vet du hva? Det ble aldri verre. Alle faser kan være krevende på sin måte, men å være helt låst til ungen 24/7 og i tillegg være i kraftig søvnunderskudd, er det ingenting som kan måle seg med.

Anonymkode: 412dc...1d2

• Liker 6
Skrevet

Nei, babyen er vel kanskje normalt krevende.. våkner ca 2. Hver time på natt, det er vel ikke uvanlig. Sliter veldig med å sovne på dagen. Akkurat nå har jeg lagd meg middag, fikt stekt noe fiskepinner med ungen i bæresjalet. Hun er supertrøtt men klarer ikke sovne. Så hver gang jeg setter meg ned er det hyling. Dere skulle sett meg, middagen står på bordet, jeg setter meg og tar én bit mens hun hyler, og så reiser jeg meg og går en runde. Helt til jeg får spist opp. Haha. Nei, det er vel ikke så uvanlig, det er vel mer situasjonen som er krevende. Syk mann, som jeg også har ansvaret for, selv om jeg prøver å overlate så mye av ansvaret til helsevesenet som mulig. Men har fått en del stressreaksjoner på det, og sliter med å sove selv om ungen sover. Høyt blodtrykk, svimmelhet osv. Så ja, en krevennde situasjon selv om babyen sikkert er helt normal. MEN jeg lurte uansett på deres beste tips for å klare å holde ut hverdagen, få i seg mat, få dusja og holde et minimum av ryddighet hjemme. Jeg har heldigvis familie som hjelper med vasking av leiligheten❤ 

Ts

Anonymkode: 6db77...01d

• Liker 4
Skrevet

Min var helt lik, og man må dessverre bare akseptere det 😩 Babyen min måtte sutre/gråte mens jeg var på do. Mens jeg dusjet. Mens jeg lagde mat (når jeg ikke brukte sele). Passet på at han alltid så meg slik at jeg visste han ikke var redd - så fikk han bare gråte de få minuttene jeg trengte. Det er ekstremt krevende, jeg var også helt alene med min. Sover babyen i vogn i bevegelse? Min gjorde ikke, men hvis han gjør det: skaff en trillepike fortere enn svint! Da kan du kjøpe en time alenetid. Min gjorde som sagt ikke det, så jeg vet alt om hvor ubegripelig utmattet man blir. Ungen var på meg 24/7 i 10 mnd før han endelig kunne sove et par timer alene om kvelden og en time i vogn på dagtid. Håper det går over raskere for deg! Klem❤️ det er blytungt.

Anonymkode: 0e8db...789

• Liker 2
Skrevet

Min første unge var også slik, trengte nærhet 24/7, slet veldig med å sovne, og klafte kun å sove inntil meg både på dagtid og om natta. Hadde også kolikk de første månedene, og skrek masse hver gang hen skulle sovne i månedsvis. 

Det er veldig krevende, og mitt beste tips er å akseptere situasjonen og tilpasse seg barnet. Det blir bedre ❤

Anonymkode: 2598a...5e7

• Liker 1
Skrevet

Har du fått hjelp til å knyte bæresjalet så det sitter ordentlig? Har ikke erfaring med bæresjal, men jeg brukte mye bæresele og en periode hadde jeg mye vondt i ryggen og det viste seg at små justeringer på hvordan jeg festa bæreselen gjorde underverk!

Ellers er jeg ikke alenemor, men nr 1 her høres ut som han var ganske lik din og skjønner at det er slitsomt alene. Bare hold ut. Det blir bedre 😊 Jeg syntes set var litt enklere da han ble mer utholdende i mageleie og mye enklere da han begynte å bevege seg. Da var han mye mer fornøyd med å ikke bli båret rundt konstant og jeg kunne gjøre andre ting mens jeg fulgte med på han. 

Anonymkode: bfad5...176

• Liker 2
Skrevet

Huff jeg vet det er tungt. Jeg skrev selv innlegg for noen måneder siden og sleit akkurat som deg. Mannen er på jobb konstant. Men nå er han 8 måneder og ting er sååå mye bedre. Det blir bedre og bedre. Jeg lover deg. Og det går så fort!!!! Plutselig er han flere måneder og du skjønner ikke hvor tiden ble av. 

Anonymkode: 0933e...382

• Liker 1
Skrevet

Bare en observasjon.. veldig mange babyer som får merkelapper som klistremerkebaby og krevende er 1.mann. Man har vel ikke tid til slik dulling med de neste barna.

Anonymkode: b4f26...801

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Bare en observasjon.. veldig mange babyer som får merkelapper som klistremerkebaby og krevende er 1.mann. Man har vel ikke tid til slik dulling med de neste barna.

Handler også enormt mye om at man er tryggere som foreldre og kan overføre den tryggheten på barn nummer to. Samt at man kan alle triks i boka og kan ligge litt i forkant. Så baby nummer 2,3 osv blir også bare vant til å henge med.

Anonymkode: 994ea...21c

• Liker 3
Skrevet

Må bare begynne med å si at jeg forstår deg så utrolig godt! Du har all sympati og medfølelse herfra. Jeg hadde det veldig likt, og det var utrolig tøft. Kan ikke forestille meg hvor kaos det blir i følelsene av at mannen din I tillegg er veldig syk. 

Jeg har egentlig ikke så mange gode tips å komme med, her måtte det bare bli bedre med tiden. Hadde veldig problemer med ammingen, og baby var sulten hele tiden(Uten at jeg skjønte at det var problemet). Fikk en roligere baby da vi begynte å supplere med morsmelkerstatning, senere mat. 

Har du mulighet til å få noe avlastning fra familie/venner? Det kom veldig godt med her. Fikk sove en time eller to, dusjet osv... Skjønner at det kan være utfordrende i denne tiden. Jeg fikk mitt barn i februar 21, og jeg hadde veldig lite hjelp utenfra pga covid. Men den lille tiden jeg fikk for meg selv gjorde veldig godt!

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Kanskje det gjelder noen, men ikke alle. Mange krevende klistremerkebabyer har fysiske plager som gjør at de blir slik. Min hadde det. Hadde nestemann vært akkurat lik, så hadde han også vært krevende, selv om jeg ville hatt mer erfaring. Det ville selvsagt vært LITT lettere andre gangen, men ikke så mye.

Anonymkode: 412dc...1d2

• Liker 3
Skrevet

Har du tatt det opp med helsestasjonen? Altså situasjonen deres. Jeg vet at her i kommunen så har de et hjelpeteam som kan komme hjem til familier som trenger litt avlastning og hjelpe til litt. Home start mener jeg det heter.

Jeg ville nok tatt det opp med HS slik at du kan få litt hjelp. Er ikke bra for noen om mor knekker totalt :klemmer:

Anonymkode: 7791c...9e7

• Liker 3
Skrevet

Sov når baby sover ❤️

Anonymkode: 2c929...c62

Skrevet

Kansje baby har låsning i ryggen /nakken prøv og ta den med til kiropraktor for barn kansje det vil hjelpe , ellers har jeg lite råd til deg ❤️ hva med moren din kan henne passe baby litt iblant ?<3

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Førstemann var ekstremt klistremerke, antakelig pga. kolikk (og personlighet), men andremann var også klistremerke og vognnekter, og trengte nærhet for å sove. Den viktigste forskjellen var at jeg var tryggere i morsrollen og med det å følge egen intuisjon, og jeg tilpasset meg med en gang i stedet for å skulle følge råd og gjøre "det riktige". Jeg kastet f.eks. ikke bort energi og masse tid på å gjøre alt for å få ungen til å ligge i eller sove i vogna. Tok heller i bruk bæresjal fra dag 1, og ungen ble båret i bæresjal allerede på barsel i stedet for å skrike i balja. Vogna ble tatt i bruk mer etter hvert når ungen var klar for det. Skulle ønske jeg hadde vært like trygg med førstemann.

Anonymkode: 2598a...5e7

• Liker 8
Skrevet

Ja, vanskelig å gi noen gode råd egentlig. Man bare overlever disse fasene på et vis, og etterhvert glemmer man hvor ille det faktisk var. Heldigvis!  

Men vil bare ønske deg masse lykke til❤️ Det er beintøft mens det står på, men det går over.

Anonymkode: d312e...21e

Skrevet

Kan også være et utviklingssprang? Anbefaler å laste ned The Wonder Weeks. Jeg syns det er god hjelp å sjekke den når vi har vanskelige perioder med baby. Her sammenfaller slike perioder du beskriver med utviklingssprang. Da får man også et mentalt bilde av hvor lenge det varer. 

Anonymkode: 0c79a...2d5

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Klistremerke nr 1 måtte pent vente på tur når klistremerke nr 2 kom. Man kan ikke velge bort "dulling" med slike babyer. 

Anonymkode: 0c79a...2d5

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...