Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri løyet til ny arbeidsgiver når de har spurt meg hva jeg får i lønn i nåværende jobb, men har hørt og lest at flere gjør dette for å få et høyere lønnstilbud.

Hvordan har dere gjort det? Vært ærlig? Løyet, i så fall hvor mye la dere på? Hva ble utfallet, fikk dere høyere lønn enn tidligere?

Anonymkode: 6983c...d77

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmm, kan de ikke sjekke skattelister? Hadde ikke løyet selv om det hadde vært fristende. Heldigvis ikke blitt spurt om hva jeg tjener nå, bare hvilken lønn jeg ville vært fornøyd med hvis jeg skulle skiftet jobb og da har jeg lagt meg 30 000 til 100 000 over nå/daværende lønn

Anonymkode: 5fd53...3e5

Skrevet

Nei, jeg har aldri løyet om lønn (eller andre ting) til ny arbeidsgiver. Det ville vært kritisk å lyve til noen som du virkelig er nødt til å ha et tillitsforhold til. 

• Liker 1
Skrevet

Tror du at arbeidsgiver tilbyr den høyeste mulige lønnen sånn uten videre? I så fall kan du droppe å lyve. Jeg har aldri hatt den tiltroen til noen arbeidsgiver. 

Jeg har stort sett lagt på overtid, bonus og neste lønnsøkning når jeg har opplyst om hva jeg tjener (man går ofte glipp av en lønnsøkning på nytt sted), og sagt at jeg forventer å gå opp fra det. 

Anonymkode: 12049...a2a

• Liker 1
Skrevet

Ikke lyve, men du trenger ikke oppgi nåværende lønn. Det har de egentlig ingenting med, og det er irrelevant for hvilken lønn du skal ha i en ev ny jobb. På spm om hva jeg har i nåværende stilling har jeg pleid å snu spm tilbake, og spurt hva de ser for seg å lønne den rette i denne stillingen. De fleste får da problemer med å svare er min erfaring. Så kan du også si hva du ser for deg. Aldri oppgi hva du har idag

Anonymkode: cb8f7...c5d

• Liker 11
Skrevet
Kristin70 skrev (4 minutter siden):

Nei, jeg har aldri løyet om lønn (eller andre ting) til ny arbeidsgiver. Det ville vært kritisk å lyve til noen som du virkelig er nødt til å ha et tillitsforhold til. 

Og dette, mine damer og herrer, er grunnen til at damer tjener mindre enn menn i samme stilling. Null forhandlingsevne.

Anonymkode: 8ed01...ed6

• Liker 20
Skrevet

Du trenger ikke å oppgi nåværende lønn. Bare vær ærlig å si at du ønsker at de gir deg et tilbud. 

Anonymkode: 0dea0...eb7

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Og dette, mine damer og herrer, er grunnen til at damer tjener mindre enn menn i samme stilling. Null forhandlingsevne.

Hehe, jeg trenger ikke lyve for å få god lønn. 

Ny arbeidsgiver spør som regel om lønnsforventning og da trenger man ikke å snakke om nåværende lønn. 

• Liker 1
Skrevet

Problemet med å svare ærlig er at det er så vanlig å lyve at mange arbeidsgivere regner med det og dermed slår av noen titusener mentalt når du svarer.

Hvis du ikke vil lyve så lar du være å svare og sier heller hva du ser for deg (og plusser på litt slik at motparten kan forhandle).

• Liker 1
Skrevet

Jeg la på litt ekstra når jeg ble spurt om nåværende lønn, og fikk jobbtilbud med en grei økning på det igjen.Så det lønte seg for meg å dra på litt ekstra 😀 

Anonymkode: 2ee5b...fed

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hmmm, kan de ikke sjekke skattelister? Hadde ikke løyet selv om det hadde vært fristende. Heldigvis ikke blitt spurt om hva jeg tjener nå, bare hvilken lønn jeg ville vært fornøyd med hvis jeg skulle skiftet jobb og da har jeg lagt meg 30 000 til 100 000 over nå/daværende lønn

Anonymkode: 5fd53...3e5

Du har aldri sjekket dine egne skattelister forstår jeg 🙂 

Kristin70 skrev (1 time siden):

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nettopp.

• Liker 1
Skrevet

Ikke si nåværende lønn, si hva du forventer å få i lønn.

Anonymkode: 2837c...c18

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet flere tar med bonuser i lønnen de oppgir. Det er jo egentlig en løgn, da det ikke er det som står i arbeidskontrakta. Men samtidig så er det jo oppført som lønn i skattemeldinga, sånn hvis de skulle sjekke den som flere her nevner.

Ellers må det vel være greit å runde opp summen. At du sier 500 000 når du tjener 487 000 feks.

Anonymkode: 18ba3...bde

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg vet flere tar med bonuser i lønnen de oppgir. Det er jo egentlig en løgn, da det ikke er det som står i arbeidskontrakta. Men samtidig så er det jo oppført som lønn i skattemeldinga, sånn hvis de skulle sjekke den som flere her nevner.

Ellers må det vel være greit å runde opp summen. At du sier 500 000 når du tjener 487 000 feks.

Anonymkode: 18ba3...bde

Hvordan får de lønnen ut av skattemeldingen din? 🙂

• Liker 1
Skrevet

Nei, har ikke løyet om hvor mye jeg tjener.

Jeg har bare latt være å si det. Ny arbeidsgiver har jo ikke noe med det egentlig? Jeg har spurt hva de kan tilby, og sagt hva jeg forventer å få fra dem. 

• Liker 1
Skrevet

Ikke lyv om dette, enkelt å avdekke dersom de velger å undersøke nærmere. Og da fremstår du som lite troverdig. 

Det du heller kan si er hva du forventer at du skal få i lønn. 

Anonymkode: 2ef13...608

• Liker 2
Skrevet

Jeg løy ikke og gikk opp 70k. I min bransje er det bra.

Anonymkode: 4b0a7...dd5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke lyv om dette, enkelt å avdekke dersom de velger å undersøke nærmere. Og da fremstår du som lite troverdig. 

Det du heller kan si er hva du forventer at du skal få i lønn. 

Anonymkode: 2ef13...608

Hvordan er det enkelt å avdekke?

• Liker 1
Skrevet

Det går også an å bare angi et «ca»-tall, uten å lyve direkte også. Jeg tjente 665.000 hos min forrige arbeidsgiver. Da ny arbeidsgiver på andregangsintervju om lønnsforventninger svarte jeg «jeg ligger vel rett under 700.000 nå, og forventer å få enda litt mer enn det, både fordi jeg i såfall går glipp av første runde med lønnsforhandlinger i ny jobb og fordi jeg avslutter en videreutdanning til våren» (altså våren før jeg startet i ny jobb). Jeg fikk 715.000, og var godt fornøyd med det.

Anonymkode: dfcc6...9d5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.12.2021 den 20.10):

Det går også an å bare angi et «ca»-tall, uten å lyve direkte også. Jeg tjente 665.000 hos min forrige arbeidsgiver. Da ny arbeidsgiver på andregangsintervju om lønnsforventninger svarte jeg «jeg ligger vel rett under 700.000 nå, og forventer å få enda litt mer enn det, både fordi jeg i såfall går glipp av første runde med lønnsforhandlinger i ny jobb og fordi jeg avslutter en videreutdanning til våren» (altså våren før jeg startet i ny jobb). Jeg fikk 715.000, og var godt fornøyd med det.

Anonymkode: dfcc6...9d5

Jeg hadde en lønn på 490.000 (kraftig underbetalt) og når jeg fikk ny jobb sa jeg at jeg hadde 700.00 (medianlønnen). Jeg fikk 765.000 i lønn.

265.000 ble svært på jobbskifte. Ny arbeidsgiver hadde ikke gitt meg lønnsøkning i det hele tatt, men jeg skjønte senere at de ville bli kvitt meg (da jeg ikke kom overrens med kollega som hadde nære bånd til sjefen) og derfor fikk jeg heller lønnsøkning. Jobbet her i 5 år, før jeg sluttet.

Anonymkode: 913e3...27e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...