Gå til innhold

Treåring og lur på dagen - innspill?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min ble tre år i høst og sover fortsatt en time i barnehagen. Vi prøvde å slutte med dagsoving fordi han tuller så mye om kvelden og brukte lang tid på å sovne.

Vi prøvde i et par uker, men han var altså SÅ sliten, sinna og trøtt da han kom hjem fra barnehagen. Ofte sovnet han på gulvet eller sofaen i 16-tida og var sint som en ilder da vi vekket ham. Hele kvelden ble ødelagt av sint unge, men han sovnet I det minste fort. Dog begynte han å våkne 05.30 om morgenen, i motsetning til 07 som før.

Så vi tok avgjørelsen om at han må fortsette å sove på dagen i barnehagen. Og nå er han i godt humør om ettermiddagene og sover litt lengre om morgenen, men han bruker kjempelang tid på å sovne og kan ofte tulle og styre frem til 20.45. Virker ikke trøtt i det hele tatt ved leggetid 19-19.30. 

Er det verdt å kutte luren enda mer? Har hørt flere steder at det ikke er noe særlig for barnets del å bare sove 30 min, og kan til dels være enig i det. Han har hvilt i den perioden vi ikke sov, men det fungerer ikke spesielt bra. Noen som har hatt lignende opplevelser med sine barn? Må jeg bare velge mellom sint unge som sovner fort, eller glad unge som tuller frem til 21 hver kveld?

Anonymkode: 46c75...e67

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det krise å prøve å legge kl 20? Altså, la ungen få sove en time i barnehagen (fra 12 - 13 for ex.) Og så legge litt senere på kvelden. Det er den totale søvnen ila. Døgnet som teller mest, og det blir kanskje hyggeligere for alle? 

Anonymkode: 532f7...f99

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Er det krise å prøve å legge kl 20? Altså, la ungen få sove en time i barnehagen (fra 12 - 13 for ex.) Og så legge litt senere på kvelden. Det er den totale søvnen ila. Døgnet som teller mest, og det blir kanskje hyggeligere for alle? 

Anonymkode: 532f7...f99

Nei, det kan vi prøve! skorter litt på alenetid for oss da, for jeg er oppe klokka 5 med lillebror, så må legge meg tidlig. Hehe.

Det er den totale søvnen om natta jeg har tenkt på når han sovner 20.45, jeg synes det blir litt lite søvn når han våkner 06.30 om morgenen. Er jo bedre at han er våken sammen med oss på kvelden enn at vi bruker halvannen time på å jage han i seng igjen 😅 

Anonymkode: 46c75...e67

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...